AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #1 Del Skrevet 2. november 2024 Folk som jobber med barn refererer alltid til «mor», eller «far» selv om de refererer til en bestemt person, foreldre til et spesifikt barn. I private sammenheng vil man si «moren», eller «faren» Hva er årsaken til denne formuleringen? Anonymkode: da40f...68e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #2 Del Skrevet 2. november 2024 Noen barn har jo to mammaer eller to pappaer, så sånn sett kan det jo hende det er inkluderingstiltak? Anonymkode: ffd83...c2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #3 Del Skrevet 2. november 2024 Det er enklere å skrive mor og far i eksempelvis vedtak, og det gjør språket lettere å lese. Eksempel: "Mor sier at det går bedre med Elise. Far er enig i dette" istedenfor "Moren sier...... Faren er enig" - dette høres kronglete ut og mer som dagligtale. Eller endra enklere "Foreldrene er begge enig i at det går bedre med Elise" Anonymkode: 0637c...d9b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #4 Del Skrevet 3. november 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Noen barn har jo to mammaer eller to pappaer, så sånn sett kan det jo hende det er inkluderingstiltak? Anonymkode: ffd83...c2c På hvilken måte? Misforsto du det jeg skrev? Å si mor i stedet for moren vil jo ikke være inkluderingstiltak. Der man i privat sammenheng ville sagt det slik: Moren sier at det er farens ansvar, vil pedagoger isteden si: Mor sier at det er fars ansvar. Selv om de snakker om et spesifikt foreldrepar, ikke generelt. Anonymkode: da40f...68e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 3. november 2024 #5 Del Skrevet 3. november 2024 Det er vel bare kutyme antar jeg, det virker mer profesjonelt. Antagelig for å skape mer avstand og "nøytralitet" i språket, kanskje? Ser det selv i jobbsammenheng som lærer. Det er veldig vanlig. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #6 Del Skrevet 3. november 2024 Fordi vi skriver vedtak, ikke noveller. Mor er rolla som denne mora har. Anonymkode: e48f3...2e4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #7 Del Skrevet 3. november 2024 Litt på siden; Jeg leser mye barnevernspapirer i min jobb, og noe jeg henger meg litt opp i er at mange bruker uttrykket «barnefar». Tror sjelden jeg har sett «barnemor». 😅 Anonymkode: 4cd47...aa6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #8 Del Skrevet 4. november 2024 Jeg ser på det som en forenkling av "barnets mor" eller "barnets far", der "barnets" er unødvendig å skrive fordi det er innlysende. Man kan også tenke at "mor" og "far" skrives istedenfor navnet på de det gjelder. Navn skrives jo heller ikke i bestemt form. (På Bergensk brukes det av og til muntlig, men det er en helt annen sak.) Anonymkode: fd808...da2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #9 Del Skrevet 27. november 2024 Er nok for å gjøre det litt mer saklig/profesjonelt. Man skriver også "lærer rapporterer om..", "rektor skriver at..", "spesialpedagog opplever at..". Når vi skriver om elever og ikke skal nevne navn, så skriver vi "elev A sier at..." , "elev B gjør..". Anonymkode: 45b91...44a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå