Gå til innhold

Hvorfor brukes ubestemt form om foreldre i profesjonelle sammenheng?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Folk som jobber med barn refererer alltid til «mor», eller «far» selv om de refererer til en bestemt person, foreldre til et spesifikt barn. I private sammenheng vil man si «moren», eller «faren» Hva er årsaken til denne formuleringen?

Anonymkode: da40f...68e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen barn har jo to mammaer eller to pappaer, så sånn sett kan det jo hende det er inkluderingstiltak?

Anonymkode: ffd83...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enklere å skrive mor og far i eksempelvis vedtak, og det gjør språket lettere å lese. Eksempel:

"Mor sier at det går bedre med Elise. Far er enig i dette" istedenfor "Moren sier...... Faren er enig" - dette høres kronglete ut og mer som dagligtale. Eller endra enklere "Foreldrene er begge enig i at det går bedre med Elise"

Anonymkode: 0637c...d9b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Noen barn har jo to mammaer eller to pappaer, så sånn sett kan det jo hende det er inkluderingstiltak?

Anonymkode: ffd83...c2c

På hvilken måte? Misforsto du det jeg skrev? Å si mor i stedet for moren vil jo ikke være inkluderingstiltak. 

Der man i privat sammenheng ville sagt det slik: Moren sier at det er farens ansvar, vil pedagoger isteden si: Mor sier at det er fars ansvar. Selv om de snakker om et spesifikt foreldrepar, ikke generelt.

Anonymkode: da40f...68e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare kutyme antar jeg, det virker mer profesjonelt. Antagelig for å skape mer avstand og "nøytralitet" i språket, kanskje? Ser det selv i jobbsammenheng som lærer. Det er veldig vanlig.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi vi skriver vedtak, ikke noveller. 

Mor er rolla som denne mora har. 

Anonymkode: e48f3...2e4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt på siden;

Jeg leser mye barnevernspapirer i min jobb, og noe jeg henger meg litt opp i er at mange bruker uttrykket «barnefar». Tror sjelden jeg har sett «barnemor». 😅

Anonymkode: 4cd47...aa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på det som en forenkling av "barnets mor" eller "barnets far", der "barnets" er unødvendig å skrive fordi det er innlysende.  

Man kan også tenke at "mor" og "far" skrives istedenfor navnet på de det gjelder. Navn skrives jo heller ikke i bestemt form. (På Bergensk brukes det av og til muntlig, men det er en helt annen sak.)

Anonymkode: fd808...da2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Er nok for å gjøre det litt mer saklig/profesjonelt. Man skriver også "lærer rapporterer om..", "rektor skriver at..", "spesialpedagog opplever at..".

Når vi skriver om elever og ikke skal nevne navn, så skriver vi "elev A sier at..." , "elev B gjør..".

Anonymkode: 45b91...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...