Gå til innhold

Når du går til legen - spør DU om sykemelding eller legen?

marilla83

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har mange sykemeldinger bak meg, to ganger har jeg bedt om det selv og sikkert 10 ganger har legen bestemt at nok er nok.

Anonymkode: 6065e...e06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel er det pasienten som spør om sykemelding, noen få ganger er det legens initiativ. 

Anonymkode: 8618c...de0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pasienten kjenner jo symptomene sine selv, og vet hva h*n klarer og ikke, så er vel mer vanlig at pasient spør, enn at legen bestemmer for deg.

Anonymkode: 56e8c...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel spurt indirekte selv. Men vært litt sånn, nå klarer jeg ikke mer.

Anonymkode: 1e39a...c3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sist var det legen min som bestemte det.Jeg har for det meste spurt om prosent vis friskmelding. Men jeg og hen vet jeg ikke bør... jeg er ikke frisk ennå. 

Anonymkode: 7c02b...2dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen spør om jeg trenger sykmelding. Har kun trengt det én gang ettersom jeg jobber i IA bedrift og kan være hjemme 8 dager i strekk på egenmelding. Den gangen jeg var sykmeldt var i forbindelse med operasjon der standard var sykmelding i 8 uker.

Anonymkode: f7e92...797

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sier nå går det ikke mer. På tide at du ser det selv sier legen da :) 

Anonymkode: e6105...b62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må alltid spørre, min lege gir det aldri ut frivillig. Men etter jeg begynte i en IA-bedrift har jeg fått mer enn nok egenmeldingsdager til å klare meg uten, heldigvis. 

Anonymkode: 275cd...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min pleier å spørre meg om hva han kan hjelpe meg med. Så i de tilfellene jeg har hatt behov for sykmelding så har jeg sagt at det er det jeg trenger. Kan ikke huske at jeg noen gang har blitt «tilbudt» det. 

Anonymkode: cb4c4...60a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gynekologen spurte flere ganger om jeg trengte sykemelding, men det gjorde jeg ikke. 

Prøvde å få sykemelding hos vikar for fastlege en gang. Fullt sammenbrudd med gråteanfall hos legen. Fikk ikke innvilget. 

Anonymkode: 1a6f8...158

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært sykemeldt to ganger. Ene gangen hadde jeg corona som høygravid, da ba jeg om sykemelding. Da jeg var utbrent var det på legens initiativ, jeg var der for å be om blodprøver. 

Anonymkode: 09fcd...644

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen som har tatt det opp.

Kun vært sykemeldt ifm. graviditet da.

Anonymkode: 9d0a1...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oftest jeg, fordi jeg er tom for egenmeldingsperioder. Da skriver fastlegen sykemelding på 3-4 dager.

Hvis jeg har en vondte jeg skal ta medisin for, spør jeg ofte om gradert sykemelding, så kan jeg styre litt selv. Så skriver legen kanskje 50% og jeg bruker 20%. Jeg foretrekker det over at legen skriver 20%, fordi da må jeg finregne på timer heller enn å la kroppen bestemme. 

Så har det også hendt at jeg trodde jeg var bare litt sliten, og legen etter undersøkelse bestemte at nå skulle jeg ha 100% sykemelding i 2 uker.

Anonymkode: 7cf51...c11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg opplever at det heller er jeg som må krangle med legen for å slippe sykemelding/få kortere sykemelding.

Anonymkode: 9991b...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går jeg til legen så er jeg moden for sykemelding og da spør jeg etter det. Det er JEG som kjenner om behovet er der. 

Anonymkode: e3825...6ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært sykemeldt to ganger. Har begge ganger bedt om sykemelding per telefon, og bare fått spørsmål om hvor lenge jeg ser for meg. 

Må sies jeg har hatt samme fastlege i 20 år, og eneste kontakt vi har hatt utover disse to gangene er celleprøver, så er ikke akkurat noe jeg renner ned kontoret hennes med. 

Anonymkode: c16b5...26d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang har jeg bedt om det selv, vanligvis er det legen som spør om jeg trenger - nesten hver gang jeg er innom legekontoret. Og nesten like ofte takker jeg nei. Dette uavhengig om det er fastlege eller lege på sykehuset.
Jeg har en kronisk diagnose med mange symptomer, og disse fører ofte til sykemeldinger/uføre hos mange. Jeg er heldig og har en jobb og en arbeidsgiver som gjør at sykemelding vanligvis ikke er nødvendig. 
Min opplevelse er derfor at jeg føler at leger ‘kaster’ sykemeldinger etter pasienter. Det er generelt enkelt å bli sykemeldt i Norge. 

Anonymkode: 0fb98...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...