Gå til innhold

Ikke troende med så mange kristelige verdier

Jeg-er-anonym

Anbefalte innlegg

Capitan Fracassa skrev (50 minutter siden):

Ja, Bibelen (særlig det gamle testamentet) inneholder ekstremt mange lover og regler. Blant disse er reglene om hvor man skal kjøpe slaver, hvordan man skal behandle dem (eieren kan slå slaven til døde uten straff, hvis slaven lever et par dager før den dør), mm. 

Igjen, disse lovene og reglene er ikke noe som en skal prøve å leve mot, men heller forteller om tiden før.

Capitan Fracassa skrev (52 minutter siden):

Jeg er ikke ueinig i at kvinner og menn er forskjellige, men at kvinner har halv verdi og betraktes som eiendom er en dårlig ting.

Hvor det står i bibelen at kvinner er av halv verdi til mannen  er jeg ikke kjent med, så hører gjerne hvor jeg kan finne dette. Hvis du ser på bibelen som helhet og ikke ser ord for ord og setning for setning ser en at en ikke kan gi en verdi for menneskelivet uavhengig av om en er mann eller dame.

Det at kvinner betraktes som eiendom er også igjen, snakk om historie og ikke verdier som blir lagt fram. I det minste slik jeg tolker bibelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så du velger å plukke det du liker og utelukke det du ikke liker fra bibelen. Hvorfor skal du da bruke kristendom/bibel el.l. som referanse for hva som er rett og galt ? De fleste har jo en forhåpentligvis en mening selv om hva som er rett og galt uten å skulle blande religion inn i bildet. 

Anonymkode: 4f270...c52

Ser ikke hvordan jeg har plukket ut så mye her. Prøver å se hva som er det helhetlige bilde samtidig som jeg skiller hva som kommer fram som verdier og hva som kommer fram som historie.

Og det trenger ikke å være dårlig å trekke religion inn i bildet selv om det selvsagt ikke er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg-er-anonym skrev (14 minutter siden):

Hvor det står i bibelen at kvinner er av halv verdi til mannen  er jeg ikke kjent med, så hører gjerne hvor jeg kan finne dette.

3. Mos 27

3 En mann som er mellom tjue og seksti år, skal ha en verdi på femti sjekel sølv etter helligdommens vekt. 4 Er det en kvinne, skal hun ha en verdi på tretti sjekel.

Anonymkode: 453f0...4c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg-er-anonym skrev (22 timer siden):

(Oppklaring) For å avklare tanken min om Gud sin eksistens: Jeg er litt den typen som må få slike ting bevist. Jeg har ikke problem at folk tror på Gud.

Du ser ikke vinden, men du føler den virke på kroppen. Den er usynlig, men du kan se skyene bevege seg, trærne svaie osv.

Du ser ikke radiobølger, men du opplever at det kommer lyd gjennom radioen.

Du hører ikke infralyd, men du kan føle den på kroppen om den er intens nok.

Du ser ikke gravitasjon, men du opplever den.

Etc. 

Mange ting viste man ikke om i mange år, men så fant man en forklaring.

Bare fordi man ikke har oppdaget forklaringen på mye annet ennå, betyr ikke at det ikke eksisterer.
https://www.bible.com/no/bible/102/HEB.11.1.NB Men tro er full visshet om det som håpes, overbevisning om ting som ikke sees.

Anonymkode: 4e729...03a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

3. Mos 27

3 En mann som er mellom tjue og seksti år, skal ha en verdi på femti sjekel sølv etter helligdommens vekt. 4 Er det en kvinne, skal hun ha en verdi på tretti sjekel.

Dette er da dratt ut av kontekst. Først var det en pris som hver av menneskene skulle betale. Så egentlig var det bra å være «verdt» lite. På toppen av det var dette en pris som egentlig mannen i en familie skulle betale for. Derfor er også barna verdt mye mindre enn kvinnen uavhengig om det er en gutt eller jente. En annen ting er at en enslig kvinne vanligvis hadde dårligere råd til å betale og det var derfor forståelig med lavere pris for henne. Og om en ikke hadde råd måtte en ikke betale de summene heller for en skulle ta hensyn til at ikke alle hadde råd. Så jeg ser ikke helt hvordan denne verdien mellom mann og kvinne kommer fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg-er-anonym skrev (3 minutter siden):

Så jeg ser ikke helt hvordan denne verdien mellom mann og kvinne kommer fram.

"Jeg tillater ikke en kvinne å undervise eller bestemme over mannen, hun skal være stille."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du ser ikke vinden, men du føler den virke på kroppen. Den er usynlig, men du kan se skyene bevege seg, trærne svaie osv.

Du ser ikke radiobølger, men du opplever at det kommer lyd gjennom radioen.

Du hører ikke infralyd, men du kan føle den på kroppen om den er intens nok.

Du ser ikke gravitasjon, men du opplever den.

Etc. 

Mange ting viste man ikke om i mange år, men så fant man en forklaring.

Bare fordi man ikke har oppdaget forklaringen på mye annet ennå, betyr ikke at det ikke eksisterer.
https://www.bible.com/no/bible/102/HEB.11.1.NB Men tro er full visshet om det som håpes, overbevisning om ting som ikke sees.

Men å tro på Gud er, til forklaringen er lagt fram, som å tro på at Gud ikke eksisterer. Jeg er heller der at jeg ikke tror da verken det ene eller da andre kan påvises. Hver av utsagnene ovenfor kan du merke på et vis sånn at det gir deg nok informasjon til å tro. Det samme kan ikke jeg si om Gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

"Jeg tillater ikke en kvinne å undervise eller bestemme over mannen, hun skal være stille."

Som nevnt i andre responser var det slik det var før i tiden - skulle gjerne vært annerledes. Står dog ingenting om verdien til mannen og kvinnen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg-er-anonym skrev (2 minutter siden):

Men å tro på Gud er, til forklaringen er lagt fram, som å tro på at Gud ikke eksisterer. Jeg er heller der at jeg ikke tror da verken det ene eller da andre kan påvises. Hver av utsagnene ovenfor kan du merke på et vis sånn at det gir deg nok informasjon til å tro. Det samme kan ikke jeg si om Gud.

Det kommer jo ann på forholdet du har til Gud.

Om du ikke har noe forhold til Gud, så hvorfor skulle du kjenne på det på kroppen? Gud er jo fremmed for deg.

OM man tar utgangspunkt i at Bibelen er Gud ord til menneskene så må man følge det den anbefaler i å nærme seg Gud for å ha et forhold til Gud, om man ikke gjør det så er det jo ikke slik at du kan forvente at du skal kunne "kjenne" at Gud eksisterer. Hvorfor skal Gud "gjøre seg til kjenne" for en som ikke er villig til å ta disse stegene? 

Det er jo ikke til å stikke under en stol at folk som tror på Gud er overbevist om at Gud eksisterer gjennom de det opplever og kjenner på (at feks bønn gir dem ro, at de opplever å får svar på det de ber om etc).

https://www.bible.com/no/bible/29/JAS.4.8.N11BM: Hold dere nær til Gud, så skal han holde seg nær til dere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg-er-anonym skrev (22 timer siden):

Håper det ikke er så få av meg der ute, men i søken på å bygge meg som person med tanke på hva jeg har av verdier og hva jeg etterstreber ser jeg en sterk korrelasjon med kristendommen. Hører jeg eksempelvis et bibelvers uten troen som en del av det så er sannsynligheten veldig stor for at jeg er enig og/eller kjenner meg igjen i det som står skrevet. Det være seg alt i fra nokså trivielle ting som de ti bud og den gylne regelen til relasjoner og familieforhold osv. Det er nesten slik at det bare er troen på Gud som ikke er der.

Dette fører til at jeg gjerne ikke går så godt i lag med dem som drikker, fester, store sosiale media forbrukere osv. Samtidig, da jeg ikke tror på gud, føles det feil å prøve å «infiltrere» meg inn i kristne miljøer. I kombinasjon med at jeg ønsker å skape relasjoner; det være seg venneforhold og etterhvert parforhold; med noen som har lignende verdier, blir jo dette opplegget i mine øyne svært vanskelig.

(Oppklaring) For å avklare tanken min om Gud sin eksistens: Jeg er litt den typen som må få slike ting bevist. Jeg har ikke problem at folk tror på Gud. Kan imidlertid føle at dem som tror på Gud ofte tror for å føle seg sterkere til å følge «guds ord» og ikke la det dårlige («djevelen») komme til dem. Slik at troen på Gud fungerer i mine øyne mer som et støttehjul for veien mot gode valg og verdier. Dette er også noe som jeg føler blir noe skissert igjennom bibelen.

Så hovedspørsmålet er hvor jeg kan finne likesinnede som gjerne er i studietiden av livet sitt. Og hva tenker dere til det som er skrevet ovenfor?

Meld deg inn i Humanistisk Ungdom? 
Der er det mange med de samme tankene som deg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lovise78 skrev (7 minutter siden):

Meld deg inn i Humanistisk Ungdom? 
Der er det mange med de samme tankene som deg. 

Det har de ikke. De er anti-kristne og anti-norske. Og ekstremt lite tolerante overfor annerledes tenkende.

Anonymkode: da3fb...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det har de ikke. De er anti-kristne og anti-norske. Og ekstremt lite tolerante overfor annerledes tenkende.

Anonymkode: da3fb...04e

Kjære vene. Les deg gjerne opp før du uttaler deg. Anti- norske? 🤪 Den var ny. 🤣
Noen medlemmer av HEF er kanskje "anti-kristne", men da er de også anti til alle religioner. Ikke bare kristendommen. Religionskritisk må man ha lov til å være. 

HEF har både agnostikere og ateister blant seg. Agnostikere, slik som meg selv, er ikke alltid sikre på hva de skal tro på og utelukker ikke en åndelig tilstedeværelse. Det er mye interessant man kan være med på som medlem i HEF eller i Humanitsisk Ungdom. 

Endret av Lovise78
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg-er-anonym skrev (6 timer siden):

Så sant at menneskeutviklingen har hatt sine oppganger og nedganger. Og på ingen som helst måte ville jeg valgt å leve i en annen vilkårlig tid da sannsynligheten ville vært større for å komme til noe dårligere. Det er bare så dumt når en daler i feile baner uten at en merker det og/eller kan gjøre så mye med det. Kanskje det er feil av meg å trekke paralleller mellom livssynet og verdiene mine med bibelen. Det er bare det nærmeste jeg meg jeg har sett til.

Hva gjelder tidslinjen mener jeg bibelen sier at jorden er mindre 10 000 år gammel. Som ikke gir mening sett i fra et vitenskapelig ståsted.

Setter ellers pris for det siste du skriver. Så for si takk det samme 🙂

Akkurat dette med jordens alder er jeg sikker på at ikke omtales i Bibelen. Det er en typisk myte, pga tolkninger hvor de deretter sier at "det står i bibelen". Men så gjør det ikke det. Kristendommen har tidligere avvist evolusjon fullstendig og hvorfor skulle da jorden være milliarder av år før menneskene kom.. Derav har oppspinnet om ung jord kommet, ikke fra bibelen. Og noen religiøse hevder hardnakket dette fortsatt.

:)

Anonymkode: 8c045...0b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg-er-anonym skrev (10 timer siden):

Igjen, disse lovene og reglene er ikke noe som en skal prøve å leve mot, men heller forteller om tiden før.

Hvordan i all verden kommer du fram til dette? På meg virker det som om hvis du ser 8 forferdelige og 2 gode påbud, så lukker du øynene for de 8 dårlige, og skryter av de 2 gode, og sier at helheten er god.

Hvilke kriterium bruker du for å velge hvilke lover og regler i Bibelen du ignorerer, og hvilke du bryr deg om? På meg virker det som ditt eneste kriterium er om du liker regelen eller ikke.

Hvis du ønsker å kirsebærplukke på den måten, står du selvsagt fritt til det, men da virker det mer som om du har bestemt deg for at Bibelen er god uansett hva som faktisk står der, og ikke at du oppriktig bryr deg om forskjellen.

Endret av Capitan Fracassa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg-er-anonym skrev (På 2.11.2024 den 0.52):

Håper det ikke er så få av meg der ute, men i søken på å bygge meg som person med tanke på hva jeg har av verdier og hva jeg etterstreber ser jeg en sterk korrelasjon med kristendommen. Hører jeg eksempelvis et bibelvers uten troen som en del av det så er sannsynligheten veldig stor for at jeg er enig og/eller kjenner meg igjen i det som står skrevet. Det være seg alt i fra nokså trivielle ting som de ti bud og den gylne regelen til relasjoner og familieforhold osv. Det er nesten slik at det bare er troen på Gud som ikke er der.

Dette fører til at jeg gjerne ikke går så godt i lag med dem som drikker, fester, store sosiale media forbrukere osv. Samtidig, da jeg ikke tror på gud, føles det feil å prøve å «infiltrere» meg inn i kristne miljøer. I kombinasjon med at jeg ønsker å skape relasjoner; det være seg venneforhold og etterhvert parforhold; med noen som har lignende verdier, blir jo dette opplegget i mine øyne svært vanskelig.

(Oppklaring) For å avklare tanken min om Gud sin eksistens: Jeg er litt den typen som må få slike ting bevist. Jeg har ikke problem at folk tror på Gud. Kan imidlertid føle at dem som tror på Gud ofte tror for å føle seg sterkere til å følge «guds ord» og ikke la det dårlige («djevelen») komme til dem. Slik at troen på Gud fungerer i mine øyne mer som et støttehjul for veien mot gode valg og verdier. Dette er også noe som jeg føler blir noe skissert igjennom bibelen.

Så hovedspørsmålet er hvor jeg kan finne likesinnede som gjerne er i studietiden av livet sitt. Og hva tenker dere til det som er skrevet ovenfor?

Føler litt på at du blander litt  sammen for deg selv litt.  Når jeg leser, leser jeg flere separate ting, som du legger sammen til en.

Jeg er ikke troende. Men lever jo i et samfunn som er bygget på kristne verdier. Noen av de syntes jeg er tåpelig, og andre er svært fornuftig iht å få et samfunn  til å fungere. 

For meg handler jesus historien, mest om en trengt historie å bygge litt mer rettferdighet og nye regler for et bedre samfunn på den tiden,  som var kaotisk og brutal for mange. 

Når man ser i de 10 bud, gjenspeiles jo det ganske bra. 

Jeg vet om kristne, som ikke direkte tror på gud og jesus. Men at bibelen hjelper de å leve bedre, da de har en rettesnor å følge. Så kanskje det er det du også søker litt? Siden du trekkes til det, men ikke direkte er troende. 

At du ikke går så bra med folk som drikker etc, tenker jeg handler om annet, du kanskje må sette ord på. 

Et bud jeg syntes  fungerer bra for ikke kristne meg. Er at man ikke skal dømme andre. Når du ikke dømmer andre på det du selv ikke liker, åpner det opp for et mer åpent sinn i møte med andre og det du ikke liker. Og lettere kan akseptere at de står for noe du selv ikke står for. 

Kan man akseptere hverandre  på tvers av meninger, blir det en bedre verden å leve i. Så min rettesnor, er egentlig menneske rettigheter. Fordi jeg ønsker faktisk ikke å godta alt heller. Så når barn av jentekjønn ikke  får gå skole pga religion,  er det noe jeg ikke aksepterer,  og mener det er en rett alle bør ha, til fellesskapets beste. Og individuellt det beste. 

Så hvis du har behov for rettesnor, og tenker at du ikke passer inn i kristendommen heller, så kan du lete litt i menneskerettigheter.  For der finnes det også mye svar,  på store spørsmål.  

Anonymkode: 54132...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg er ikke troende. Men lever jo i et samfunn som er bygget på kristne verdier. Noen av de syntes jeg er tåpelig, og andre er svært fornuftig iht å få et samfunn  til å fungere. 

Vi bor i et samfunn som kun delvis er bygd på kristne verdier. Heldigvis har vårt samfunn også fått mange verdier om humanisme, menneskeverd, likestilling osv. fra opplysningstidas tenkere (bl.a.).

Sitat

For meg handler jesus historien, mest om en trengt historie å bygge litt mer rettferdighet og nye regler for et bedre samfunn på den tiden,  som var kaotisk og brutal for mange. 

Når man ser i de 10 bud, gjenspeiles jo det ganske bra. 

Her lurer jeg på hva du mener. De ti bud var jo mange hundre år eldre enn Jesus, og historien om Jesus handler mer om å forlate samfunnet for å forbedre seg på endetiden (forlate familien, gi alle verdier osv), og Romerriket var jo et strengt styrt samfunn.

Det historien om Jesus delvis handler om, som er udelt positivt, er omtanke for syke, svake osv., selv om de ikke er en del av din familie.

Jeg vet om kristne, som ikke direkte tror på gud og jesus. Men at bibelen hjelper de å leve bedre, da de har en rettesnor å følge.

Hvilken rettesnor er det? At hvis en mann voldtar din datter, så skal du gifte henne bort til han? At hvis du får befaling om å ofre din eneste sønn, så skal du lydig følge dette? At du skal forlate din kone og din familie og forberede deg på dommedag? At du kan gjøre alle mulige forbrytelser og allikevel komme til himmelen hvis du vender deg til Jesus, mens ikke-troende dømmes til evig fortapelse selv om de lever et godt liv?

Et bud jeg syntes  fungerer bra for ikke kristne meg. Er at man ikke skal dømme andre. Når du ikke dømmer andre på det du selv ikke liker, åpner det opp for et mer åpent sinn i møte med andre og det du ikke liker. Og lettere kan akseptere at de står for noe du selv ikke står for. 

Jeg er veldig enig med deg i at man ikke skal dømme andre, men her skjønner jeg virkelig ikke hva du mener med at dette er en kristen verdi. Om noe så handler jo kristendommen om fordømmelse, og at den eneste måten vi kan slippe unna denne, er ved å ta i mot Jesu offergave. Og hvis du ser på den faktiske historien (og også i dag), så handler jo kristendommen i praksis også om å dømme andre som ikke oppfører seg slik de kristne mener at man skal.

Eller mener du at det er kristendommen vi har å takke for at vi ikke lenger er så raske til å dømme homofile, «uekte» barn, kvinnelige ledere, ateister osv?

Kan man akseptere hverandre  på tvers av meninger, blir det en bedre verden å leve i. Så min rettesnor, er egentlig menneske rettigheter. Fordi jeg ønsker faktisk ikke å godta alt heller. Så når barn av jentekjønn ikke  får gå skole pga religion,  er det noe jeg ikke aksepterer,  og mener det er en rett alle bør ha, til fellesskapets beste. Og individuellt det beste. 

Så hvis du har behov for rettesnor, og tenker at du ikke passer inn i kristendommen heller, så kan du lete litt i menneskerettigheter.  For der finnes det også mye svar,  på store spørsmål.  

Her er jeg ubetinget enig med deg 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Capitan Fracassa skrev (1 time siden):

Hvordan i all verden kommer du fram til dette? På meg virker det som om hvis du ser 8 forferdelige og 2 gode påbud, så lukker du øynene for de 8 dårlige, og skryter av de 2 gode, og sier at helheten er god.

Hvilke kriterium bruker du for å velge hvilke lover og regler i Bibelen du ignorerer, og hvilke du bryr deg om? På meg virker det som ditt eneste kriterium er om du liker regelen eller ikke.

Hvis du ønsker å kirsebærplukke på den måten, står du selvsagt fritt til det, men da virker det mer som om du har bestemt deg for at Bibelen er god uansett hva som faktisk står der, og ikke at du oppriktig bryr deg om forskjellen.

Slik jeg ser på det er at når det er snakk om hvordan to tilfeldigvalgte mennesker skal behandle hverandre så er det som regel bra. Når du begynner å trekke inn mennesker som kan kategoriseres som ulike folkegrupper det være seg menn og kvinner, slaver og ikke-slaver etc. må en ofte ikke ta det for bokstavlig for det er i lys av hvordan ting var dette står skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg-er-anonym skrev (3 minutter siden):

Slik jeg ser på det er at når det er snakk om hvordan to tilfeldigvalgte mennesker skal behandle hverandre så er det som regel bra. Når du begynner å trekke inn mennesker som kan kategoriseres som ulike folkegrupper det være seg menn og kvinner, slaver og ikke-slaver etc. må en ofte ikke ta det for bokstavlig for det er i lys av hvordan ting var dette står skrevet.

Jeg får et veldig sterkt inntrykk av at du ikke har lest Bibelen eller satt deg mye inn i hva som står der, men bare hørt litt her og der fra kristne. Stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Akkurat dette med jordens alder er jeg sikker på at ikke omtales i Bibelen. Det er en typisk myte, pga tolkninger hvor de deretter sier at "det står i bibelen". Men så gjør det ikke det. Kristendommen har tidligere avvist evolusjon fullstendig og hvorfor skulle da jorden være milliarder av år før menneskene kom.. Derav har oppspinnet om ung jord kommet, ikke fra bibelen. Og noen religiøse hevder hardnakket dette fortsatt.

:)

Anonymkode: 8c045...0b7

Man kan eksempelvis datere ulike fossiler utrolig langt tilbake - så mye som noen milliarder år i blant. Men er enig i at folk har tolket seg fram til et estimat av jorden opprinnelse fra et bibelskståsted og at det ikke er konkretisert nok der. Men det er heller de altfor store forskjellene som jeg biter merke i da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (1 minutt siden):

Jeg får et veldig sterkt inntrykk av at du ikke har lest Bibelen eller satt deg mye inn i hva som står der, men bare hørt litt her og der fra kristne. Stemmer det?

Jeg har ikke lest bibelen fra a-å men har lest biter her og der fra tid til annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...