Jeg-er-anonym Skrevet 1. november 2024 #1 Del Skrevet 1. november 2024 Håper det ikke er så få av meg der ute, men i søken på å bygge meg som person med tanke på hva jeg har av verdier og hva jeg etterstreber ser jeg en sterk korrelasjon med kristendommen. Hører jeg eksempelvis et bibelvers uten troen som en del av det så er sannsynligheten veldig stor for at jeg er enig og/eller kjenner meg igjen i det som står skrevet. Det være seg alt i fra nokså trivielle ting som de ti bud og den gylne regelen til relasjoner og familieforhold osv. Det er nesten slik at det bare er troen på Gud som ikke er der. Dette fører til at jeg gjerne ikke går så godt i lag med dem som drikker, fester, store sosiale media forbrukere osv. Samtidig, da jeg ikke tror på gud, føles det feil å prøve å «infiltrere» meg inn i kristne miljøer. I kombinasjon med at jeg ønsker å skape relasjoner; det være seg venneforhold og etterhvert parforhold; med noen som har lignende verdier, blir jo dette opplegget i mine øyne svært vanskelig. (Oppklaring) For å avklare tanken min om Gud sin eksistens: Jeg er litt den typen som må få slike ting bevist. Jeg har ikke problem at folk tror på Gud. Kan imidlertid føle at dem som tror på Gud ofte tror for å føle seg sterkere til å følge «guds ord» og ikke la det dårlige («djevelen») komme til dem. Slik at troen på Gud fungerer i mine øyne mer som et støttehjul for veien mot gode valg og verdier. Dette er også noe som jeg føler blir noe skissert igjennom bibelen. Så hovedspørsmålet er hvor jeg kan finne likesinnede som gjerne er i studietiden av livet sitt. Og hva tenker dere til det som er skrevet ovenfor? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #2 Del Skrevet 2. november 2024 Du må lære deg å bli trygg i deg selv. Jeg har mine preferanser og verdier i livet. Men evner likevel å ha en veldig diversifisert omgangskrets, trives på jobb med veldig ulike mennesker. Selv på reise i land som har andre verdigrunnlag. Jeg liker som deg ikke fyll, men har ingen problemer med å delta på arrangementer med mye alkohol da jeg er komfortabel med valg jeg selv tar. I en partner bør du søke en som matcher deg. Men ellers i livet er folk så ulike at du må tilpasse deg selv. Anonymkode: 9318a...9d4 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #3 Del Skrevet 2. november 2024 Kristendommen har ikke monopol på moral og verdier. Les den setningen en gang til. Den gyldne regel er jo for eksempel et maksime som er tusenvis av år eldre enn kristendommen, som det er spor av i mange eldre sivilisasjoner og som også går igjen i islam, hinduisme, buddhisme, sikkert de fleste religioner. Jeg som ateist lever også etter dette etiske prinsippet. Og hadde du lest HELE bibelen, så hadde du sett en del der du absolutt ikke kjente deg igjen i.. det står mye i den som er helt horribelt. Men sånn jeg leser deg, er det mest at du ikke er så interessert i fest og alkohol, og at du da tenker kanskje er lettest å finne venner innen kristne miljøer? Det går jo fint an å ha kristne venner uten å være det selv, til og med jeg som er ateist har det. Jeg tviler også på at de har noe imot at du "infiltrerer" deres miljø, de liker jo å misjonere og spre guds ord og kjærlighet.. Men husk at det finnes også mange som ikke liker fest uten at de er kristne. Og ikke minst mange som har gode verdier uten at de er kristne. For meg som har vokst opp altfor tett på et veldig kristent miljø, så har jeg sett så mange gudfryktige pedofile, voldsmenn, svindlere, utro horebukker og drittsekker at for meg så henger det å være kristen på ingen måte automatisk sammen med gode verdier. Snarere tvert imot, det var blant de kristne i mitt område det var desidert mest faenskap. Anonymkode: 1a4a4...f78 10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #4 Del Skrevet 2. november 2024 Jeg likner deg, men har ei viss gudstro (kristen agnostiker?). Jeg misliker sterkt deler av det som media og delvis samfunn påtvinger oss som fyll, tilfeldig sex osv. Jobber derfor som frivillig i Frivilligsentralen og kirka. Treffer mange jeg trives godt sammen med. Er oppvokst på gard, og har også gode venner med den bakgrunnen. Arbeidsomme og ærlige folk. Anonymkode: da3fb...04e 1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #5 Del Skrevet 2. november 2024 For meg virker det som de fleste religiøse folk er litt smågale. Og gode verdier blir forsøplet av andre dårlige verdier man finner innen religion, som f.eks fordømming av andre og baksnakking. Jeg føler meg sikker på at du har like gode odds til å finne gode mennesker med gode verdier utenfor religiøse miljøer. Et annet argument er at ureligiøse mennesker ikke spiller gode.. De er mer tilbøyelige til å vise hvem de er fra start, mens religiøse streber etter å vise seg i ren idyll, som om de er bedre enn andre. Selv om de ikke er det. Oddsene for å finne falske gode venner er derfor større vil jeg tro. De faktorene du beskriver, ikke overdreven drikking, fest og fyll, er jo det mest normale, som de fleste lever etter. Hvorfor tenker du at det er hovedsakelig religiøse mennesker som har slike verdier? Men en annen ting, jeg spør av undring. Om du finner mening i kristne verdier og normer for måte å leve på, men ikke tror fordi du ikke har sett bevis for en gudeeksistens? Hvilket bevis ville fått deg til å tro at det finnnes en Gud? Jeg for min del føler at radiobølger er bevist pga at det blir lyd i radioen. Selv om jeg aldri har sett, hørt eller kjent en radiobølge. Sånn sett kunne jeg jo sagt at jeg ikke tror på radiobølger, iom jeg aldri har sett dem, og at det må være "noe annet" som lager lyd i radioen. "Beviset" for gud er jo en fullstappet planet. Vi er her, ergo finnes det også en skaper. Anonymkode: 8c045...0b7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jeg-er-anonym Skrevet 2. november 2024 Forfatter #6 Del Skrevet 2. november 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du må lære deg å bli trygg i deg selv. Jeg har mine preferanser og verdier i livet. Men evner likevel å ha en veldig diversifisert omgangskrets, trives på jobb med veldig ulike mennesker. Selv på reise i land som har andre verdigrunnlag. Jeg liker som deg ikke fyll, men har ingen problemer med å delta på arrangementer med mye alkohol da jeg er komfortabel med valg jeg selv tar. I en partner bør du søke en som matcher deg. Men ellers i livet er folk så ulike at du må tilpasse deg selv. Anonymkode: 9318a...9d4 Er ikke det at jeg ikke evner å ha folk rundt meg som er noe annerledes, men vil samtidig ikke være med folk som mener jeg burde vært annerledes. Og det hadde jo også vært fint å møte på noen likesinnede uansett. Uavhengig av dette har jo jeg bekjentskap med folk som er ulik meg som jeg kommer godt i lag med fordi vi respekterer hverandres væremåte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #7 Del Skrevet 2. november 2024 De kristelige verdiene du liker, er jo universelle regler som finnes i alle samfunn; ikke drepe, ikke stjele, ikke lyve osv. Å være grei med andre, er jo en leveregel som ateister fint kan leve etter. De budene om å holde hviledagen hellig og ikke ha andre guder er ikke så viktig, synes jeg. Men så er jeg heller ikke kristen. Jeg hang en del med KRIK da jeg var student. Mye gøye aktiviteter og tur, og jeg slapp drikkepresset. Var med på andakt, og det plaget meg ikke, selv om jeg ikke tror på sånt i det hele tatt. Det er ikke slik at alle kristne misjonærer, selv om det står vel i Bibelen at de skal gjøre det.. Jeg har uansett både kristne, muslimske og ikke-religiøse venner, og vi snakker jo ikke så ofte om religion akkurat. Å ha en partner som er dypt kristen når man selv ikke er det kan nok være verre, med tanke på barneoppdragelse, men det finnes jo folk som får det til. Anonymkode: c1588...e30 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jeg-er-anonym Skrevet 2. november 2024 Forfatter #8 Del Skrevet 2. november 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kristendommen har ikke monopol på moral og verdier. Les den setningen en gang til. Den gyldne regel er jo for eksempel et maksime som er tusenvis av år eldre enn kristendommen, som det er spor av i mange eldre sivilisasjoner og som også går igjen i islam, hinduisme, buddhisme, sikkert de fleste religioner. Jeg som ateist lever også etter dette etiske prinsippet. Og hadde du lest HELE bibelen, så hadde du sett en del der du absolutt ikke kjente deg igjen i.. det står mye i den som er helt horribelt. Men sånn jeg leser deg, er det mest at du ikke er så interessert i fest og alkohol, og at du da tenker kanskje er lettest å finne venner innen kristne miljøer? Det går jo fint an å ha kristne venner uten å være det selv, til og med jeg som er ateist har det. Jeg tviler også på at de har noe imot at du "infiltrerer" deres miljø, de liker jo å misjonere og spre guds ord og kjærlighet.. Men husk at det finnes også mange som ikke liker fest uten at de er kristne. Og ikke minst mange som har gode verdier uten at de er kristne. For meg som har vokst opp altfor tett på et veldig kristent miljø, så har jeg sett så mange gudfryktige pedofile, voldsmenn, svindlere, utro horebukker og drittsekker at for meg så henger det å være kristen på ingen måte automatisk sammen med gode verdier. Snarere tvert imot, det var blant de kristne i mitt område det var desidert mest faenskap. Anonymkode: 1a4a4...f78 Er ikke slik at jeg tror at det er kun kristne og alle kristne som har gode verdier. Jeg vet det er mange som ikke er gode selv om se er kristne, og mange gode selv om de ikke er kristne. Men jeg har verdier som ligner mer på bibelske verdier enn dagens verdier. Ja, jeg liker ikke festing og alkohol, men også en del andre ting som har blitt kultur. Eksempelvis hvordan en ser på det med å finne seg en partner. Eller at sosiale media skal være en så stor del av livene og at folk lar seg bli revet med så lett dem. Men kanskje det jeg liker minst av alt er at det ikke er akseptert at en gjør som alle andre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jeg-er-anonym Skrevet 2. november 2024 Forfatter #9 Del Skrevet 2. november 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg likner deg, men har ei viss gudstro (kristen agnostiker?). Jeg misliker sterkt deler av det som media og delvis samfunn påtvinger oss som fyll, tilfeldig sex osv. Jobber derfor som frivillig i Frivilligsentralen og kirka. Treffer mange jeg trives godt sammen med. Er oppvokst på gard, og har også gode venner med den bakgrunnen. Arbeidsomme og ærlige folk. Anonymkode: da3fb...04e Ja, jeg deler samme tanker som deg her. Så fint at du har funnet deg til rette da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jeg-er-anonym Skrevet 2. november 2024 Forfatter #10 Del Skrevet 2. november 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): For meg virker det som de fleste religiøse folk er litt smågale. Og gode verdier blir forsøplet av andre dårlige verdier man finner innen religion, som f.eks fordømming av andre og baksnakking. Jeg føler meg sikker på at du har like gode odds til å finne gode mennesker med gode verdier utenfor religiøse miljøer. Et annet argument er at ureligiøse mennesker ikke spiller gode.. De er mer tilbøyelige til å vise hvem de er fra start, mens religiøse streber etter å vise seg i ren idyll, som om de er bedre enn andre. Selv om de ikke er det. Oddsene for å finne falske gode venner er derfor større vil jeg tro. De faktorene du beskriver, ikke overdreven drikking, fest og fyll, er jo det mest normale, som de fleste lever etter. Hvorfor tenker du at det er hovedsakelig religiøse mennesker som har slike verdier? Men en annen ting, jeg spør av undring. Om du finner mening i kristne verdier og normer for måte å leve på, men ikke tror fordi du ikke har sett bevis for en gudeeksistens? Hvilket bevis ville fått deg til å tro at det finnnes en Gud? Jeg for min del føler at radiobølger er bevist pga at det blir lyd i radioen. Selv om jeg aldri har sett, hørt eller kjent en radiobølge. Sånn sett kunne jeg jo sagt at jeg ikke tror på radiobølger, iom jeg aldri har sett dem, og at det må være "noe annet" som lager lyd i radioen. "Beviset" for gud er jo en fullstappet planet. Vi er her, ergo finnes det også en skaper. Anonymkode: 8c045...0b7 på ingen som helst måte mener jeg at om du defineres som kristen at du da er god og motsatt. Men jeg ser tilbake på tiden, og ser på hvor mye mer medmenneskelige vi var med dem rundt oss uten sosiale media for eksempel. Fest og fyll er jo overdreven i seg selv og har blitt ganske normalisert vil jeg si spesielt i studentmiljøene. Og hovedproblemet med denne biten er jo det at det kommer så mye annet dårlig ut av dette når de er der og i den tilstanden som de befinner seg i. Hva gjelder gud sin eksistens er jo mye av det som står om gud og hans eksistens i bibelen allerede motbevist. For eksempel det at solen ble skapt før jorden. Eller tidslinjen på vår levetid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jeg-er-anonym Skrevet 2. november 2024 Forfatter #11 Del Skrevet 2. november 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): De kristelige verdiene du liker, er jo universelle regler som finnes i alle samfunn; ikke drepe, ikke stjele, ikke lyve osv. Å være grei med andre, er jo en leveregel som ateister fint kan leve etter. De budene om å holde hviledagen hellig og ikke ha andre guder er ikke så viktig, synes jeg. Men så er jeg heller ikke kristen. Jeg hang en del med KRIK da jeg var student. Mye gøye aktiviteter og tur, og jeg slapp drikkepresset. Var med på andakt, og det plaget meg ikke, selv om jeg ikke tror på sånt i det hele tatt. Det er ikke slik at alle kristne misjonærer, selv om det står vel i Bibelen at de skal gjøre det.. Jeg har uansett både kristne, muslimske og ikke-religiøse venner, og vi snakker jo ikke så ofte om religion akkurat. Å ha en partner som er dypt kristen når man selv ikke er det kan nok være verre, med tanke på barneoppdragelse, men det finnes jo folk som får det til. Anonymkode: c1588...e30 Selv om de ti bud bare var eksempler på hva jeg er enig i bibelen så er jo det ganske mange som ikke gir så mye ære til far og mor, og har altfor løse tøyler når det kommer til ekteskapet. Men jeg ser det du ellers skriver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jdz Skrevet 2. november 2024 #12 Del Skrevet 2. november 2024 Jeg-er-anonym skrev (40 minutter siden): Er ikke slik at jeg tror at det er kun kristne og alle kristne som har gode verdier. Jeg vet det er mange som ikke er gode selv om se er kristne, og mange gode selv om de ikke er kristne. Men jeg har verdier som ligner mer på bibelske verdier enn dagens verdier. Ja, jeg liker ikke festing og alkohol, men også en del andre ting som har blitt kultur. Eksempelvis hvordan en ser på det med å finne seg en partner. Eller at sosiale media skal være en så stor del av livene og at folk lar seg bli revet med så lett dem. Men kanskje det jeg liker minst av alt er at det ikke er akseptert at en gjør som alle andre. Tror nok festing forekom når jeg Jesus var på denne jorden også, det er nok ikke et fenomen som har oppstått de siste tiårene. Ikke glem at Jesus gjorde vann til vin, om ikke det er tidenes partytriks, så vet ikke jeg. Jeg tror ikke problemet er hva andre gjør, men hva du gjør og det virker som du ikke er trygg i verdiene dine og valgene du tar. Dine verdier er faktisk ikke så spesielle at du står alene i dem. Selv om jeg gjerne tar en "fest" og drikker alkohol sporadisk, har jeg som deg lite til overs for hvor stor plass overfladiske, materielle verdier og sosiale medier tar i samfunnet. Det er imidlertid ikke noe problem da vi har en stor nok omgangskrets av mennesker som har mer eller mindre har de samme verdiene som oss. I denne omgangskretsen finnes det både personer som drikker og som ikke drikker, noe som er gjensidig akseptert og faktisk aldri har vært noe problem. Hvordan andre mennesker lever livet sitt eller hvilke verdier de måtte ha, det orker jeg ikke å ofre en kalori på. Ingen grunn til at det skal påvirke meg eller min livskvalitet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet 2. november 2024 #13 Del Skrevet 2. november 2024 Jeg-er-anonym skrev (15 timer siden): Håper det ikke er så få av meg der ute, men i søken på å bygge meg som person med tanke på hva jeg har av verdier og hva jeg etterstreber ser jeg en sterk korrelasjon med kristendommen. Hører jeg eksempelvis et bibelvers uten troen som en del av det så er sannsynligheten veldig stor for at jeg er enig og/eller kjenner meg igjen i det som står skrevet. Har du lest Bibelen? Bibelen er full av uhyrligheter og en grusom, urettferdig Gud, men kristne plukker stort sett bare fram det som framstår hyggelig. Så de Bibelversene du vanligvis hører er i hvert fall på overflaten greie, men det lett å overse kristendommens grunn-budskap, at vi mennerker er skapt syndige og uverdige, men at vi ved Guds nåde kan tilgis - selv de som egentlig aldri har gjort noe særlig galt, er syndige, uverdige mennesker. Men så har du alt det andre, som oppfordring til slaveri og rasisme-drap, at kvinner er mindre verdt, osv. osv., bibelvers som er der, men som du sjelden hører. Sitat Det være seg alt i fra nokså trivielle ting som de ti bud og den gylne regelen til relasjoner og familieforhold osv. Den gylne regelen er universell i alle kulturer og ikke noe unikt for kristendommen. Når det gjelder de 10 bud, så er jo de første 3-4 om å ære gud, og alle de andre igjen helt universelle i så å si alle kulturer. Sitat Det er nesten slik at det bare er troen på Gud som ikke er der. Men har du det samme menneskesynet, at vi mennesker er syndige og uverdige? 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #14 Del Skrevet 2. november 2024 Så når du hører bibelvers om hvordan en skal behandle slavene sine eller at homofili er synd så er du enig ? Eller mener du bare at normale verdier som gjelder uavhengig av religion eller ei er det du er enig med ? Anonymkode: 4f270...c52 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #15 Del Skrevet 2. november 2024 Jeg-er-anonym skrev (6 timer siden): på ingen som helst måte mener jeg at om du defineres som kristen at du da er god og motsatt. Men jeg ser tilbake på tiden, og ser på hvor mye mer medmenneskelige vi var med dem rundt oss uten sosiale media for eksempel. Fest og fyll er jo overdreven i seg selv og har blitt ganske normalisert vil jeg si spesielt i studentmiljøene. Og hovedproblemet med denne biten er jo det at det kommer så mye annet dårlig ut av dette når de er der og i den tilstanden som de befinner seg i. Hva gjelder gud sin eksistens er jo mye av det som står om gud og hans eksistens i bibelen allerede motbevist. For eksempel det at solen ble skapt før jorden. Eller tidslinjen på vår levetid. Hvis vi ser virkelig tilbake på tiden så er det eneste vi kan gjøre er å grøsse! Du kan ikke se tilbake i tiden og da tenke noen tiår. For jo vi hadde et fint glimt på jorden på 50-90 tallet, i jordens største opptur noensinne for økonomi, helse, velstand, sosialisme og generelle levekår. Jeg er enig i at vi ser en slags "avstumpning" i mennesker nå pga sosiale medier, hvis du sammenligner med noen tiår tilbake. Men essensen i det jeg forsøker å si er at du kan ikke sammenligne menneskeheten på den måten. Den forskjellen vi har nå sammenlignet med 50 år tilbake er ekstremt liten når du tar større tid med i sammenligningen. Ta 200-300 år tilbake i tid f.eks og de brente hekser levende med tilskuere. Folk gikk dit for å se på...! Hviilket nivå av medmenneskelighet hadde vi her? Om vi kan bruke ordet medmenneskelighet i det hele tatt. Se tilbake på norsk historie noen hundre år og de vil se at smøbøndene frøs og sultet ihjel mens rikfolket levde i overflod. Derfor hevder jeg at til tross for mange ukulturer vi ser, dating på some, festing, overflatiskhet osv, så er nivået av medmenneskelighet så og si det samme innenfor denne korte tidshorisonten. Når det gjelder guds eksistens så er det ingenting i bibelen som motbeviser det. Faktisk, det finnes intet bevis enn så lenge. Jeg for min del er veldig interessert i debattene mellom bibelen og vitenskapen og følger med. Vi vet at vår sol og vår jord er ca 4,6 milliarder år gammel og det står ingenting i bibelen om alder eller at jorda kom før sola el lignende. Likedan tidslinjen på vår levetid. Det står om Eva og Adam som de første mennesker, men det står samtidig om generasjon nr 2, sønnene deres, Kain og Abel, der Kain stakk avgårde til en by og giftet seg. Ergo fantes det mange mennesker allerede paralelt med historien om Eva og Adam. Bibelen i seg selv er intet motstykke til vitenskapen men læren fra religioner er det. Jeg tror du er en veldig god personlighet ut fra hva du skriver. Uansett om det er bibelske, kristne eller kun egne verdier. Ta vare på det! Anonymkode: 8c045...0b7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jeg-er-anonym Skrevet 2. november 2024 Forfatter #16 Del Skrevet 2. november 2024 Capitan Fracassa skrev (4 timer siden): Men har du det samme menneskesynet, at vi mennesker er syndige og uverdige? Dette menneskesynet kommer jo av forholdet mellom Gud og mennesker, og sett i forhold til Guden som er framlagt i bibelen så er jo vi det, men så er det slik at jeg ikke tror på noen Gud. Så sådan nei. Capitan Fracassa skrev (4 timer siden): Men så har du alt det andre, som oppfordring til slaveri og rasisme-drap, at kvinner er mindre verdt, osv. osv., bibelvers som er der, men som du sjelden hører. Er du sikker på at slike oppfordringer ikke er i tilknytning til en fortelling. Med dette mener jeg at det ikke er en oppfordring for leserne, men heller en del av fortellingen. Hva gjelder verdien til kvinnen har ikke jeg sett til dette. Det er umulig å gi et verdi på et menneskeliv, for hvordan skal en avgjøre dette? Jeg mener dog at kvinner er forskjellige fra menn. Det er ingenting å legge skjul på. Men hvorfor det skal være en dårlig ting vil ingen klare å gi en forklaring på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jeg-er-anonym Skrevet 2. november 2024 Forfatter #17 Del Skrevet 2. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis vi ser virkelig tilbake på tiden så er det eneste vi kan gjøre er å grøsse! Du kan ikke se tilbake i tiden og da tenke noen tiår. For jo vi hadde et fint glimt på jorden på 50-90 tallet, i jordens største opptur noensinne for økonomi, helse, velstand, sosialisme og generelle levekår. Jeg er enig i at vi ser en slags "avstumpning" i mennesker nå pga sosiale medier, hvis du sammenligner med noen tiår tilbake. Men essensen i det jeg forsøker å si er at du kan ikke sammenligne menneskeheten på den måten. Den forskjellen vi har nå sammenlignet med 50 år tilbake er ekstremt liten når du tar større tid med i sammenligningen. Ta 200-300 år tilbake i tid f.eks og de brente hekser levende med tilskuere. Folk gikk dit for å se på...! Hviilket nivå av medmenneskelighet hadde vi her? Om vi kan bruke ordet medmenneskelighet i det hele tatt. Se tilbake på norsk historie noen hundre år og de vil se at smøbøndene frøs og sultet ihjel mens rikfolket levde i overflod. Derfor hevder jeg at til tross for mange ukulturer vi ser, dating på some, festing, overflatiskhet osv, så er nivået av medmenneskelighet så og si det samme innenfor denne korte tidshorisonten. Når det gjelder guds eksistens så er det ingenting i bibelen som motbeviser det. Faktisk, det finnes intet bevis enn så lenge. Jeg for min del er veldig interessert i debattene mellom bibelen og vitenskapen og følger med. Vi vet at vår sol og vår jord er ca 4,6 milliarder år gammel og det står ingenting i bibelen om alder eller at jorda kom før sola el lignende. Likedan tidslinjen på vår levetid. Det står om Eva og Adam som de første mennesker, men det står samtidig om generasjon nr 2, sønnene deres, Kain og Abel, der Kain stakk avgårde til en by og giftet seg. Ergo fantes det mange mennesker allerede paralelt med historien om Eva og Adam. Bibelen i seg selv er intet motstykke til vitenskapen men læren fra religioner er det. Jeg tror du er en veldig god personlighet ut fra hva du skriver. Uansett om det er bibelske, kristne eller kun egne verdier. Ta vare på det! Anonymkode: 8c045...0b7 Så sant at menneskeutviklingen har hatt sine oppganger og nedganger. Og på ingen som helst måte ville jeg valgt å leve i en annen vilkårlig tid da sannsynligheten ville vært større for å komme til noe dårligere. Det er bare så dumt når en daler i feile baner uten at en merker det og/eller kan gjøre så mye med det. Kanskje det er feil av meg å trekke paralleller mellom livssynet og verdiene mine med bibelen. Det er bare det nærmeste jeg meg jeg har sett til. Hva gjelder tidslinjen mener jeg bibelen sier at jorden er mindre 10 000 år gammel. Som ikke gir mening sett i fra et vitenskapelig ståsted. Setter ellers pris for det siste du skriver. Så for si takk det samme 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jeg-er-anonym Skrevet 2. november 2024 Forfatter #18 Del Skrevet 2. november 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Så når du hører bibelvers om hvordan en skal behandle slavene sine eller at homofili er synd så er du enig ? Eller mener du bare at normale verdier som gjelder uavhengig av religion eller ei er det du er enig med ? Anonymkode: 4f270...c52 Jeg ser på bibelversene som omhandler de to temaene som en del av historien. Ikke så mye om hva en er enig i eller ikke. Det er ikke all ting før som var bra heller. Ja, jeg har lyst til å si at jeg er enig i normale verdier uavhengig av religion, men så er jo ikke normale verdier uavhengig av religion definert så godt. Hva er disse normale verdiene? For folk flest er de ulike selv om de ofte er delvis overlappende. Og jeg skrev i utgangspunktet innlegget da jeg føler det ikke var overlappende nok lengre for min del. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #19 Del Skrevet 2. november 2024 Jeg-er-anonym skrev (8 minutter siden): Jeg ser på bibelversene som omhandler de to temaene som en del av historien. Ikke så mye om hva en er enig i eller ikke. Det er ikke all ting før som var bra heller. Ja, jeg har lyst til å si at jeg er enig i normale verdier uavhengig av religion, men så er jo ikke normale verdier uavhengig av religion definert så godt. Hva er disse normale verdiene? For folk flest er de ulike selv om de ofte er delvis overlappende. Og jeg skrev i utgangspunktet innlegget da jeg føler det ikke var overlappende nok lengre for min del. Så du velger å plukke det du liker og utelukke det du ikke liker fra bibelen. Hvorfor skal du da bruke kristendom/bibel el.l. som referanse for hva som er rett og galt ? De fleste har jo en forhåpentligvis en mening selv om hva som er rett og galt uten å skulle blande religion inn i bildet. Anonymkode: 4f270...c52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet 2. november 2024 #20 Del Skrevet 2. november 2024 (endret) Jeg-er-anonym skrev (54 minutter siden): Dette menneskesynet kommer jo av forholdet mellom Gud og mennesker, og sett i forhold til Guden som er framlagt i bibelen så er jo vi det, men så er det slik at jeg ikke tror på noen Gud. Så sådan nei. Greit nok, men da er det ikke mye igjen. 😊 Sitat Er du sikker på at slike oppfordringer ikke er i tilknytning til en fortelling. Med dette mener jeg at det ikke er en oppfordring for leserne, men heller en del av fortellingen. Ja, Bibelen (særlig det gamle testamentet) inneholder ekstremt mange lover og regler. Blant disse er reglene om hvor man skal kjøpe slaver, hvordan man skal behandle dem (eieren kan slå slaven til døde uten straff, hvis slaven lever et par dager før den dør), mm. Jeg-er-anonym skrev (54 minutter siden): Hva gjelder verdien til kvinnen har ikke jeg sett til dette. Det er umulig å gi et verdi på et menneskeliv, for hvordan skal en avgjøre dette? Bibelen har regler for dette også. En kvinnes liv er verdt halvparten av en manns. Bibelen har også regler om hva som skjer hvis en mann voldtar en kvinne. Da må han, siden han har ødelagt verdien for faren som ikke kan gifte henne bort, gifte seg med henne. Den voldtatte kvinnen har ikke noe å si i saken. Jeg-er-anonym skrev (54 minutter siden): Jeg mener dog at kvinner er forskjellige fra menn. Det er ingenting å legge skjul på. Men hvorfor det skal være en dårlig ting vil ingen klare å gi en forklaring på. Jeg er ikke ueinig i at kvinner og menn er forskjellige, men at kvinner har halv verdi og betraktes som eiendom er en dårlig ting. Nå mener jeg selvsagt ikke at alt i Bibelen er ille. Jesus var i følge evangeliene banebrytende i å hjelpe folk i nød, og dette var en verdi som på den tiden var ganske unik, så det er gode ting å hente derfra også. Men Bibelen inneholder altså svært mye i hvert fall jeg regner som moralsk forkastelig. Og som jeg skrev i forrige innlegg, påbud om å ikke stjele, drepe, lyve, om å vise respekt for de eldre, og å behandle andre bra, er grunnleggende i ethvert menneskelig samfunn, og ikke på noen måte særegent for kristendom. Endret 2. november 2024 av Capitan Fracassa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå