Gå til innhold

8-åring som blir sint og klyper vennene sine

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en 8-åring som denne høsten har endret seg veldig. Hun havner stadig i konflikter med venner på skolen, hvor hun blir veldig sint og det ender ofte med at hun klyper eller klorer. Hjemme har hun også litt kortere lunte enn vanlig, men der har vi mulighet til å følge opp raskt så det ikke eskalerer. 

hun er en populær jente som i utgangspunktet har mange venner. Men nå sier lærer at noen av elevene begynner å bli redd for henne. Dette fører til at hun er mer for seg selv, er mye lei seg og sier ofte at hun ikke vil på skolen. 

Det har ikke skjedd noen store endringer i livet hennes, så vi klarer ikke å komme til bunns i rotårsaken. Har hatt flere samtaler med lærer, sfo og helsesykepleier, og de prøver å gi henne verktøy til å regulere seg. Det hjelper i enkelte situasjoner, men det er fremdeles mange episoder hver uke som dessverre går ut over vennene hennes. 

Hun har også tidligere fort havnet i konflikter og er veldig følsom, men ikke vært fysisk tidligere. Hun er også klar over at det hun gjør er galt, men sier at hun ikke klarer å kontrollere seg. Hun kjenner mye på skam rundt dette. 

Vi prøver å være åpne med klassekameratenes foreldre, og møter heldigvis mye forståelse. Men jeg er redd det vil gå for langt, og at hun står igjen uten venner til slutt. 

håper på at noen som kan ha opplevd lignende kan gi råd ❤️

Anonymkode: ed033...ab9

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Av ren nysgjerrighet… har hun gjort det med dere, hjemme? Her er det motsatt… fysiske angrep hjemme og engel på skolen…

Skrevet
Trinemor78 skrev (8 timer siden):

Av ren nysgjerrighet… har hun gjort det med dere, hjemme? Her er det motsatt… fysiske angrep hjemme og engel på skolen…

Det hender jo, men hjemme vet vi hvordan vi skal håndtere det og er tett på, så stort sett går det ikke så langt. 

Skrevet

I hvilke situasjoner er det dette skjer ? 

Anonymkode: 80553...9c9

• Liker 1
Skrevet

Er dere 100% sikre på at ingen ting har skjedd? 
Kan hun ha blitt/blir mobbet, har noen kommentert noe, har hun mobil - kan noe ha skjedd der? 
Kan hun allerede ha kommet i puberteten?

Det er ofte en grunn når barna brått endrer handlemønster, og væremåte. 

Når du snakker med om hvorfor hun gjør som hun gjør - hva sier hun da?

Anonymkode: 97838...13a

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Adhd?

Anonymkode: a2320...821

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er dere 100% sikre på at ingen ting har skjedd? 
Kan hun ha blitt/blir mobbet, har noen kommentert noe, har hun mobil - kan noe ha skjedd der? 
Kan hun allerede ha kommet i puberteten?

Det er ofte en grunn når barna brått endrer handlemønster, og væremåte. 

Når du snakker med om hvorfor hun gjør som hun gjør - hva sier hun da?

Anonymkode: 97838...13a

Det kan være at de ikke blir enige om hva de skal leke som gjør at de krangler, også blir hun bare så sint at det ender med at hun klyper. Hun forteller gjerne om små episoder som bare eskalerer veldig. Jeg tror ikke det er noen som er gjentakende slemme med henne. Men at hun blir lett fornærmet, og deretter veldig veldig sint. 

Ingen tvil om at hun strever med det sosiale og har masse vonde følelser rundt dette. Jeg synes bare det har skjedd så plutselig. Og jeg tror ikke hun vet helt årsaken selv til hvorfor det har blitt så ille. 

Skrevet

Adhd?

Ganske sikker på at det ikke er det - dette har jo oppstått nå. Og hun har ikke andre typiske tegn.

Når det er sagt så har hun alltid hatt følelsene utenpå kroppen på en måte - veldig sensitiv for stemninger, blikk, toneleie i stemmer, ansiktsuttrykk. 

• Liker 1
Skrevet

Adhd?

Ågud, alt må ikke være en diagnose. Er så lei av å se adhd kastes ut som en diagnose så fort noe avviker litt fra ønsket og «normal» oppførsel

Anonymkode: 411af...420

• Nyttig 3
Skrevet

Dette er veldig uvanlig oppførsel for et så stort barn. Vanligvis reagerer barn med klyping og kloring rundt treårsalderen. 

Får adferden hennes noen konsekvenser? Hun er tydeligvis ikke opptatt av å slutte med klypingen, siden det skjer igjen og igjen. Klart hun klarer å la vær å klype, hvis hun visste at det faktisk fikk konsekvenser. 

Anonymkode: 667ef...a73

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Dette er veldig uvanlig oppførsel for et så stort barn. Vanligvis reagerer barn med klyping og kloring rundt treårsalderen. 

Får adferden hennes noen konsekvenser? Hun er tydeligvis ikke opptatt av å slutte med klypingen, siden det skjer igjen og igjen. Klart hun klarer å la vær å klype, hvis hun visste at det faktisk fikk konsekvenser. 

Ja, selvsagt får det konsekvenser for henne, og det er jo at barna trekker seg unna henne og ikke vil være venner med henne.

I tillegg møter hun nok litt av de samme dårlige holdningene som du har av enkelte voksne på skolen, som er straff nok i seg selv. Heldigvis ikke så mange av dem.

Skrevet

Barnet deres sliter med å regulere seg. 
Hva skjer hjemme hos dere? Hva har endret seg i deres liv? Har en av dere startet i ny jobb? Graviditet? Sykdom? Usikkerhet rundt økonomi?

Anonym1981-2016 skrev (På 2.11.2024 den 12.49):

Når det er sagt så har hun alltid hatt følelsene utenpå kroppen på en måte - veldig sensitiv for stemninger, blikk, toneleie i stemmer, ansiktsuttrykk. 

Dette kommer av hvordan hun selv har vokst opp. En av dere har hun måtte analysere fordi dere har vært uforutsigbare. Kanskje dere ikke har merket det selv, men dette er tillært. 

Anonymkode: f627b...857

Skrevet

Har dere lært henne hva hun kan gjøre istedenfor å klype?
Har dere vist henne at hun kan knyte nevene sammen og klype så hardt hun bare kan? At hun kan trampe i gulvet? Hvilke teknikker har hun fått lære seg istedenfor klypingen når det koker over?

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Barnet deres sliter med å regulere seg. 
Hva skjer hjemme hos dere? Hva har endret seg i deres liv? Har en av dere startet i ny jobb? Graviditet? Sykdom? Usikkerhet rundt økonomi?

Dette kommer av hvordan hun selv har vokst opp. En av dere har hun måtte analysere fordi dere har vært uforutsigbare. Kanskje dere ikke har merket det selv, men dette er tillært. 

Det trenger ikke være miljø. Jeg var selv et veldig sensitivt barn når det kom til å lese omgivelsene, men jeg hadde en veldig trygg oppvekst og trygge omsorgspersoner. Selv som voksen analyserer jeg nok mer enn andre. 

Anonymkode: 7bed9...284

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det trenger ikke være miljø. Jeg var selv et veldig sensitivt barn når det kom til å lese omgivelsene, men jeg hadde en veldig trygg oppvekst og trygge omsorgspersoner. Selv som voksen analyserer jeg nok mer enn andre. 

Anonymkode: 7bed9...284

Jeg opplever meg selv som en trygg voksen. Men jeg vet at jeg gir mye til barnet, men så trekker jeg meg unna og trenger space og melder meg ut. Bare sånne ting gjør at barn blir mer var. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jah, derfor funka tuktehus så godt i sin tid. 

Viljestyrke er noe alle har like mye av, og ingenting, verken alder, sykdom eller ytre faktorer spiller inn. Folk må bare skjerpe seg.😏

Til ts, jeg ville nok oppsøkte hjelp da det ikke er normalt å utagere slik og plutselig i den alderen. Nå er det faktisk jenter som kommer i puberteten meget tidlig, fra ni og opp. Men jeg ville uansett undersøkt. 💜

Anonymkode: 078ae...9c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...