Gå til innhold

Kan man montere downlights i eksisterende tak?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uten å måtte rive noe. Det er panel i begge takene, hus ca 20 år gammelt. I det ene er det i dag to fastmonterte lamper, så det ligger strøm der. I det andre gjør det ikke det, men det er flere stikk rett ved taket. 

Anonymkode: ac5d4...ba4

Skrevet

Det er dessverre en dårlig idé. Til tross for nye løsninger med LED-downlights så er jeg ikke sikker på om det nå er tillatt å montere uten takbokser. 

Uansett vil det bli utfordringer mtp bjelkelaget hvis dere ikke skal ha bare en stripe med lamper.

Anonymkode: 10090...381

Skrevet

Det finnes downlights som kan monteres uten kasse direkte i isolasjon. Men kan nok bli litt kluss med det elektriske.

Anonymkode: 416e3...367

Skrevet

Uff, det var det jeg var redd for… *sukk* Takk for svar! 

Anonymkode: ac5d4...ba4

Skrevet

Jeg spurte elektriker, og han sa nei. Så jeg kjøpte noen fine (og dyre) taklamper i stedet. Ble mye finere enn hos naboen som har downlights.

Anonymkode: fe3ad...604

Skrevet

Hvorfor *vil* du ha downlights, ts? Altså: hva er det du tenker de skal belyse? Nedadrettet lys er meget dårlig til å belyse noe som helst, fordi vi mennesker jo kommer mellom *det vi skal se* og lyskilden. Det er vesentlig bedre rent lystekknisk (og estetisk) å montere indirekte lys. Tenk led-strips øverst og nederst langs vegger rettet mot tak og gulv, tenk skjulte lyskilder rettet mot hva det nå enn er du ønsker belyse.

Anonymkode: 5cab2...dca

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg spurte elektriker, og han sa nei. Så jeg kjøpte noen fine (og dyre) taklamper i stedet. Ble mye finere enn hos naboen som har downlights.

Anonymkode: fe3ad...604

Når spurte du elektriker? Ganske interessant at du har en elektriker som tydeligvis er så bastant påståelig på et tema han/hun tydeligvis ikke har voldsomt god oversikt over...

Namron Alfa reflektor 360tilt Downlight WarmDim 8W matt sort | Elektroimportøren AS

Elektroimportøren har hauger av modeller som er typegodkjent for installasjon rett i isolasjon. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...