Gå til innhold

Har kausjonist krav på å vite hva lånet går til?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kausjonist skal stille med sikkerhet i sin bolig til et boliglån på 800 000 kr. Har kausjonisten rett til å vite hva lånet går til? Enten om det er bolig, refinansiering, nedbetaling av annet lån mm.

Jeg spør ikke om kausjonisten bør vite det, jeg spør om kausjonisten har krav på å vite det.

Anonymkode: f96be...fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

google søk ga meg dette:

Før inngåelse av kausjonsavtalen

Långivers opplysningsplikt

Før du inngår avtale med långiver om å stille som kausjonist, har du krav på å få opplysninger:

• om den alminnelige risiko som knytter seg til kausjonsansvar
  • om de lån og kreditter kausjonen skal omfatte og det tidsrom kausjonsansvaret skal gjelde
  • om kausjonskravets størrelse eller det høyeste beløp som kausjonen skal sikre, og om du som kausjonist i tillegg skal ha ansvar for renter og kostnader ved låntakerens mislighold
  • om pant eller annen sikkerhet som låntakeren eller en tredjeperson har stilt eller forutsettes å stille for långiverens fordring
  • om det er forutsatt tegnet gjeldsforsikring og i tilfelle om vilkår som må være oppfylt for at gjeldsforsikring skal bli tegnet
  • om den verdien av pant og annen sikkerhet som långiveren legger til grunn for låneforholdet, og som skal utnyttes før ditt kausjonsansvar blir aktuelt
  • om kausjonen skal omfatte eldre gjeld og i tilfelle om gjelden er misligholdt
  • om andre forhold som du i samsvar med redelighet og god tro har krav på å bli opplyst om

Så snart som mulig skal långiveren gi deg en kopi av låneavtalen.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kausjonist skal stille med sikkerhet i sin bolig til et boliglån på 800 000 kr. Har kausjonisten rett til å vite hva lånet går til? Enten om det er bolig, refinansiering, nedbetaling av annet lån mm.

Jeg spør ikke om kausjonisten bør vite det, jeg spør om kausjonisten har krav på å vite det.

Å være kausjonist er jo frivillig så den kan vel kreve akkurat det den vil.  Ikke så fristende å kausjonere for noen som ikke vil fortelle alt.

Anonymkode: 6870e...917

• Liker 7
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Bare at du tenker tanken om å ikke være åpen om kausjonisten ansvar er ti røde fag. 
Man bør aldri kausjonere for noen, i noen situasjoner, uansett sak, fordi det ender med tragedie om ikke alt går helt knirkefritt for seg. 

Anonymkode: b680d...e6c

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en kausjonist ikke forlanger å få vite hva pengene skal gå til før de stiller seg ansvarlig for tilbakebetalingen av kr. 800.000,- tenker vel jeg at det er ganske så sannsynlig at det er forhold rundt vedkommende som innebærer at h*n ikke er mentalt skikket til å inngå en slik avtale.. 

Noe slikt indikerer jo unektelig at det enten foreligger et utilbørlig press, eller at IQ'en er for lav til å kunne forstå rekkevidden av det de signerer på.

• Liker 3
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen spør jeg om kausjonisten har krav på å vite, ikke om kausjonisten bør.

Det handler ikke om røde flagg eller ikke være ærlig. Ingen vet min rolle i dette. Det er en grunn til at jeg spør.

Jeg lurer på hvor mye innsyn en kausjonist har krav på å få. Sett at man refinansierer flere lån til et boliglån, har da kausjonisten krav på å vite hvilken lån som er refinaisert/hva lånene er brukt på/osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det handler ikke om røde flagg eller ikke være ærlig. Ingen vet min rolle i dette. Det er en grunn til at jeg spør.

Jeg lurer på hvor mye innsyn en kausjonist har krav på å få. Sett at man refinansierer flere lån til et boliglån, har da kausjonisten krav på å vite hvilken lån som er refinaisert/hva lånene er brukt på/osv.

Jeg tror du vet meget godt at kausjonisten din ikke vet helt hva hn er i ferd med å signere på, og det vil kunne komme reaksjoner.  
800 000 og så skal du ikke være ærlig om hvordan du bruker denne store summen?  
Hvis du misligholder lånet hva da?  

Anonymkode: 33ab7...804

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hvorfor vil du ikke opplyse kausjonist om fakta?

Ev. hvorfor får du ikke vite hva du ev. vurderer å være kausjonist for?

Anonymkode: f3aa2...fed

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Bare at du tenker tanken om å ikke være åpen om kausjonisten ansvar er ti røde fag. 
Man bør aldri kausjonere for noen, i noen situasjoner, uansett sak, fordi det ender med tragedie om ikke alt går helt knirkefritt for seg. 

Man bør aldri stille som kausjonist, det hjelper ikke om det er 20 kausjonister som deler ansvaret, kreditor går på de som lettest kan dekke beløpet, dersom en kausjonist har midler nok kan kreditor ta hele beløpet der så må den uheldige kausjonisten kreve inn penger fra de andre kausjonistene selv, sikkert ganske umulig.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg tror du vet meget godt at kausjonisten din ikke vet helt hva hn er i ferd med å signere på, og det vil kunne komme reaksjoner.  
800 000 og så skal du ikke være ærlig om hvordan du bruker denne store summen?  
Hvis du misligholder lånet hva da?  

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor vil du ikke opplyse kausjonist om fakta?

Ev. hvorfor får du ikke vite hva du ev. vurderer å være kausjonist for?

Anonymkode: f3aa2...fed

Hva om det er TS som har blitt spurt om å være kausjonist og lurer på hva h*n kan kreve? Er ikke sikkert det er TS som skal låne noe og tenker på om h*n kan holde tilbake informasjon.

Anonymkode: b84ed...502

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bør kausjonist ha full kontroll ift lånet og formålet .

Blir det misligholdt over tid kan kausjonist stilles til ansvar. 

Anonymkode: 06389...a11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her bør kausjonist ha full kontroll ift lånet og formålet .

Blir det misligholdt over tid kan kausjonist stilles til ansvar. 

Anonymkode: 06389...a11

Mislighold over tid? Bankene er ganske så kjappe me då gå på kausjonisten dersom låntager ikke betaler. Og da er der ikke noe å forhandle om eller på. Er der noe som skurrer slik man leser mellom linjene her, så skal der verken kausjonist inn eller man skal stille som kausjonist. Dette vet og långiver. Fordi långiver rkan komme i ansvar dersom långiver forstår eller burde forstått at her er ugler i mosen. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du har krav på å vite akkurat det du vil, når du frivillig stiller opp som kausjonist. 

Får du ikke se de dokumentene du ønsker, så sier du nei. 

Anonymkode: f295e...f80

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Långiver er pliktig til å informere, så ja, man har krav på full informasjon om alt omkring lånet man kausjonerer på.

Anonymkode: 82a40...a28

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hva om det er TS som har blitt spurt om å være kausjonist og lurer på hva h*n kan kreve? Er ikke sikkert det er TS som skal låne noe og tenker på om h*n kan holde tilbake informasjon.

Ja, hva da? Ingen her kan være synsk. 
Men i HI så la hun vekt på dette med innsyn, og jeg antar at en som har godtatt å kausjonere har tenkt gjennom dette og er opptatt av tillit og en åpen dialog. 
Derfor tror jeg at TS har rotet det til og trenger refinansiering av gjelden. 
Det er forståelig , men for 800 000 så viser en respekt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja, hva da? Ingen her kan være synsk. 
Men i HI så la hun vekt på dette med innsyn, og jeg antar at en som har godtatt å kausjonere har tenkt gjennom dette og er opptatt av tillit og en åpen dialog. 
Derfor tror jeg at TS har rotet det til og trenger refinansiering av gjelden. 
Det er forståelig , men for 800 000 så viser en respekt 

Nei, ingen er synske her, derfor syns jeg det var rart å "hoppe i strupen" på TS som om h*n var den som har kausjonist og ikke er den som er kausjonist. 

Når man ikke får vite hvorfor TS spør som h*n spør så er det rart å gå rett på "Hvis du misligholder lånet hva da?  ", i stedet for å belyse begge sider eller la være å kommentere sånn. 

TS spurte bare rett og slett om det er krav om informasjon ift kausjonist. Det var det h*n skulle ha svar på, ikke bli stilt til veggs med noe som kanskje ikke er sant.

Og så kan det hende det er TS som er den som ikke vil si noe til kausjonist om hva pengene går til, men allikevel var spørsmålet bare "har kausjonist krav på å vite hva lånet går til". Det var et "ja" eller "nei" spørsmål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...