AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #21 Del Skrevet 5. november 2024 AnonymBruker skrev (På 1.11.2024 den 22.35): Hei! Jeg er i slutten av 20 årene. Og vil studere teologi. Jeg er ikke oppvokst i et kristent hjem, men har blitt døpt og blitt konfirmert kristelig. Men har ikke hatt noe personlig forhold til den kristne tro før jeg ble psykisk syk. Da jeg var syk så var det godt å finne en tro og jeg føler meg så mye roligere og hjemme i det. Så det har kommet på som en overraskelse i familien at jeg vil studere teologi for å bli prest. Noen rister på hode, og reagerer på en måte jeg ikke liker. Som får meg til å føle meg usikker, selv om jeg inni meg kjenner det er en riktig vei å gå. Jeg har min tro, og vil være der for mennesker i alle livets faser på godt og vondt. Og som kan være en støtte gjennom det. Jeg ønsker å spesialisere meg innenfor sjelesørger. Fordi det var det som reddet meg, og jeg vil være der for andre under vanskeligheter når det gjelder liv og tro. Det gir meg mening. Men jeg blir usikker på reaksjonen til andre, da jeg føler det er negativt lada. Da jeg blir møtt med “Er du kristen?????” “hvorfor vil du bli prest?, du er vel ikke kristen” Og føler at noe er feil, men samtidig føles det riktig for meg. Men det er bare vanskelig når nærmeste familie begynner å stille spørsmålstegn ved det. Noe jeg synes er vanskelig å forholde meg til. Men min tro er blitt en stor del av hverdagen. Større en det familien kanskje tror. Så jeg synes det bare er vanskelig å forholde meg til. Hvordan kan jeg møte slike reaksjoner best mulig? Anonymkode: 20f63...cf4 Så utrulig tøft valg! Det vil alltid vere folk som er uenig i val vi gjer, enten det er dreier seg om utdanning, jobb, hårsveis eller liknande. Kva så? Du lever ditt liv for deg (og Gud), så gjer det sjela di seier at du skal ❤️ Anonymkode: a5df6...fa2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sidsel Skrevet 8. november 2024 #22 Del Skrevet 8. november 2024 (endret) Jeg skjønner godt at det kan være kjipt og vanskelig med sånne spørsmål! Dessverre er vårt samfunn i dag gjennomsyret av merkelige myter og fordommer mot kristne og kristendommen og mange tror på utrolig mye rart om oss! Jeg tror det vil hjelpe om du spør disse menneskene direkte om hvorfor de reagerer så negativt på at du er kristen, også vil de ofte fortelle deg noen myter de har plukket opp som du kan avkrefte. Jeg har selv fått høre at jeg er "mot vitenskap", at jeg har fordommer mot homofile og kvinner, at jeg ser ned på ikke-kristne, at jeg "tror jeg er bedre enn andre", at jeg støtter Trump, at jeg er motstander av abort, og mange sånne ting, og ingenting av det er sant, så klart! (Selvfølgelig er det enkelte kristne disse utsagnene passer på - men det gjelder jo alle slags mennesker). Sjekk gjerne ut fagsjekk for å få en liten oversikt over myter om oss som folk liker å tro på: https://fagsjekk.no/mytekalender/ Ellers vil jeg gjerne anbefale deg to bøker som kan hjelpe deg å svare folk som er kritiske: How to talk about Jesus without looking like an idiot Ateisten som ikke fantes Jeg forstår at det er en kjip og ubehagelig situasjon når folk er kritiske til troen din, men samtidig er det også en god mulighet til å få til en samtale om tro som kan så frø som kan lede dem på veien til frelse. Jeg skal be for deg at Gud gir deg de riktige ordene til riktig tid så disse situasjonene du havner i kanskje kan være til noens frelse. Endret 8. november 2024 av Sidsel 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå