Gå til innhold

Får hele tiden kommentarer på kropp og mat

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du trenger jo ikke bry deg om det de andre sier. Bare smil til dem og si at du føler for å ......

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

- du er blitt så tynn, nå må du ikke gå ned mer

- Åja, jeg synes jeg har blitt fin, jeg. Synd du ikke liker det. 

- så mye du har gått ned, nå må du begynne å spise mer

- Nei, jeg synes jeg ser fin ut sånn som jeg er nå. Synd du ikke synes det samme.

- er det alt du skal spise?  Blir du mett av det der?

- Det er ikke jeg som spiser lite, det er du som spiser for mye. 

- har du spist frokost i dag? Du må spise mer

- Jeg har ikke råd til mat, kan ikke du vippse meg 1000 kr måneden? På forhånd takk.

- nå må du passe på at du ikke blir tynnere 

- Nå må du passe på at du ikke blir feitere.

Sånn eksempler på hva man kan svare ;) 

Anonymkode: 81c32...c01

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som kommenterer og spør på andres matvaner og kropper er utrolig frekke. Har et par stk på jobben som gjør det, og det er bare å late som man ikke hører hva de sier. De fortjener ikke svar på spørsmålene sine.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Så grusomt og respektløst! Enkelte folk..

Kondolerer ❤️

ts

Anonymkode: 60b21...767

Det var avdødes søstre som er veldig overvektige, som kom med kommentaren.

Anonymkode: dbee1...783

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har blitt normalvektig og spiser normale porsjoner. Med dette viser du venner, kollegaer og bekjente at det er de som spiser for mye og har et usunt forhold til mat. Ved å skylde på deg, så slipper de å se seg selv i speilet.

Anonymkode: 2c1c5...97b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned 30 kg og det var ikke måte på hvor mange som mente noe om kroppen min. Ble lei meg. Nå har jeg stabil vekt på bmi 19, men får fortsatt (5 år etter vekttapet) beskjed om at det ikke hadde gjort noe om jeg la på meg et par kg. Save it, jeg trener og spiser sunt, synd for dem at de ikke klarer det samme. Jeg har bare litt mer viljestyrke enn deg, skjønner du. 

Anonymkode: c007b...5a0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Catch-22 skrev (5 timer siden):

Det er SÅ rart at folk tenker det er greit å kommentere kropper som går fra tykk til tynn. MEN! Ingen kommenterer kropper når noen legger på seg! «Nei så tjukk du har blitt!» hører man aldri  😅 altså. Hva faen??!  
Nå må du passe så du ikke blir for tykk. Ser det for meg. Og det er like jævla dumt å høre motsatt. At folk ikke skjemmes!

Opplever det samme av folk på jobb. Gått ned 25 kg, og 25 kg for mye ennå. Fikk reprimande av sjefen min, at jeg måtte passe på så jeg ikke ble sykelig tynn. Når er 80 kg sykelig tynn 😳 nei jeg har ikke ord! 
jeg prøver å ignorere det. Men ser jo hvor veien går 😅 

Har nesten lyst å juge på meg en sjukdom, så kan de sitte der å skamme seg. Men det går jo ikke. Dog! 

Jeg opplever begge deler, men kommentarer om overvekt er stort sett fra folk på 65 år og oppover. Gjerne ting som "ser du har spist godt", "jammen var du blitt god og rund siden sist" og liknende. Og de har også en tendens til å fremsnakke de slanke i rommet slik at de som ikke er slanke skjønner tegninga. Typ at de to barnebarna er på besøk og det er ikke måte på hvor flott og slank Kari er. Mens Silje som ikke er "flott og slank" sikkert tenker sitt. 

Ellers er jeg helt enig med dere. Det er virkelig en uting å kommentere andres vekt eller matinntak. Tror mange mener det hyggelig og tror at alle setter pris på å få høre at de har gått ned (noen gjør jo det). Men jeg føler ihvertfall at det blir altfor personlig. Husker jeg hadde kjærlighetssorg etter at kjæresten var utro og det ble slutt. En god(?) venninne kommenterte at jeg hadde rast ned i vekt og at jeg så utrolig bra ut. Jeg fortalte hva som lå bak og hun holdt fast ved at det likevel var kjempebra. Eller de som mener at vekt betyr mer enn alt annet i livet. Har du selvmordstanker? Ikke begynn på antidepressiva, du kan gå opp i vekt. Røyker du? Ikke slutt, du kan gå opp i vekt. Har du bulimi? Jaja, det ser jo ut som det funker, du er jo slank og fin:) 

Jeg er så lei av det fokuset mange har på vekt, og at noen tror at min kropp er et fellesanliggende. At hvilken vekt jeg har er noe som kan diskuteres i plenum, at kroppen min er tilgjengelig for vurdering og bedømmelse. NEI! Det er ikke sånn.

Anonymkode: a61c9...5f1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du endret deg under de felles måltidene? Jeg har alltid vært slank, men irriterer meg over nyfrelste slankere som snakker om hva som er sunt, hvor mye de skal spise, hvilke varer de har kuttet ut osv. Har man mye løs hud, så kan faktisk bmi 19 være undervektig, og det ser på en merkelig måte litt magert ut. Men bmi 23? Ærlig talt, du er helt normal! Hadde selv aldri kommentert andres kropp eller spisevaner. Men samtidig, er det såå farlig da? Man må jo ikke lage seg en offerrolle hele tiden heller. Om du ikke vil si fra til dem, så må du jo bare lære å tåle det litt. Vil tro det blir mindre når du har holdt vekten en stund og det blir det nye normale. Får av og til litt mas fra overvektige kollegaer om å ta mer kake i lunsjen. «Du kan jo spise mer du» osv. Men jeg har ikke noe problem med å bare si nei takk, jeg er mett. Hadde ikke falt meg inn å svare frekt tilbake liksom.

Anonymkode: dea7f...58c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde det samme da jeg gikk ned i vekt, og har tenkt mye på hvorfor folk kommenterer og blander seg. I stedet for å tenke at de som kommenterer prøver å sabotere meg så lurer jeg på om det skyldes: 

- Effekten av å se en person som har vært overvektig lenge som slank. Spesielt folk du ikke har sett på en stund kan føle en nesten sjokkeffekt av det. Jeg fikk kommentarer på "du må ikke bli for tynn" da jeg faktisk hadde litt høyere BMI enn deg. Mens en av mine beste venninner som alltid har hatt en BMI på rundt 19-20 (godt under min) ikke får det for hun har vært tynn hele livet. Folk føler kanskje at "hun har alltid vært tynn, det er naturlig, mens du som vi mener er naturlig overvektig ikke passer å være slank"?

- Dessverre at når vi har hatt større overvekt så strekker huden seg ut, og når vi går ned i mye i vekt så blir vi mer dratte, spesielt i ansiktet. Ser igjen det med venninnen min som alltid har vært tynn. Hun ser "friskere" ut i ansiktet enn meg selv om jeg veier mer fordi huden min er som en ballong det har gått luft ut av mens hun har aldri strukket ut ballongen. Dette kan også omverdenen reagere på. 

Jeg sier til de nærmeste som kommenterer at jeg hadde ikke et sunt forhold til mat før, jeg overspiste, og nå spiser jeg det kroppen trenger. Jeg beveger meg. Ingen grunn til bekymring. 

Til de perifere som kommenterer eller som vil prakke på meg mat så sier jeg bare "jeg veier mer enn deg, kanskje det er du som trenger det kakestykket (om vedkommende er slank). Det er spøkefullt, men pleier å gå inn. Til de større som kommenterer er jeg forsiktigere fordi det lyser gjennom at de er litt misunnelige. Prøver å skifte tema. 

Anonymkode: 6a68a...557

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å vær så hårsåre. De gangene jeg har fått kommentarer på at jeg har gått ned i vekt har Jeg vært glad. 

Anonymkode: 52332...8df

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg opplever begge deler, men kommentarer om overvekt er stort sett fra folk på 65 år og oppover. Gjerne ting som "ser du har spist godt", "jammen var du blitt god og rund siden sist" og liknende. Og de har også en tendens til å fremsnakke de slanke i rommet slik at de som ikke er slanke skjønner tegninga. Typ at de to barnebarna er på besøk og det er ikke måte på hvor flott og slank Kari er. Mens Silje som ikke er "flott og slank" sikkert tenker sitt. 

Ellers er jeg helt enig med dere. Det er virkelig en uting å kommentere andres vekt eller matinntak. Tror mange mener det hyggelig og tror at alle setter pris på å få høre at de har gått ned (noen gjør jo det). Men jeg føler ihvertfall at det blir altfor personlig. Husker jeg hadde kjærlighetssorg etter at kjæresten var utro og det ble slutt. En god(?) venninne kommenterte at jeg hadde rast ned i vekt og at jeg så utrolig bra ut. Jeg fortalte hva som lå bak og hun holdt fast ved at det likevel var kjempebra. Eller de som mener at vekt betyr mer enn alt annet i livet. Har du selvmordstanker? Ikke begynn på antidepressiva, du kan gå opp i vekt. Røyker du? Ikke slutt, du kan gå opp i vekt. Har du bulimi? Jaja, det ser jo ut som det funker, du er jo slank og fin:) 

Jeg er så lei av det fokuset mange har på vekt, og at noen tror at min kropp er et fellesanliggende. At hvilken vekt jeg har er noe som kan diskuteres i plenum, at kroppen min er tilgjengelig for vurdering og bedømmelse. NEI! Det er ikke sånn.

Anonymkode: a61c9...5f1

Jeg selv synes det er hyggelig å få anerkjent jobben jeg har gjort med å gå ned i vekt. Men det er forskjell på «pass på så du ikke blir sykelig tynn» og «wow, så bra jobba!». 
jeg kommenterer allikevel ikke at folk har gått ned i vekt, før de tar opp temaet selv. 

har ingen eldre i familien, så det kan jeg ikke relatere til. Men jeg kan helt klart se det for meg 🤭😂 gamle folk eier ikke skrupler 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet hvordan det er.

Jeg gikk ikke hverken opp eller ned i vekt med vilje - det var grunnet medisiner. Gikk opp 20 kg, så ned 20 kg.

Og ingen kunne bare klappe igjen.

»Du liker sjokolade og saus ja, sikker på du ikke er gravid» (ment som fatshaming). 

Og så kommer de kommentarene du nevner.

Jeg var konfliktsky, så jeg lot det gå og glattet over for å ikke virke vrang.

Men jeg burde satt grenser.

For eksempel bare ærlig si «du, jeg ble utrolig lei av kommentarer som større - og det fortsetter også nå stadig som smalere. Men jeg lever ikke for å være tiltrekkende for folk - så nå bytter vi emne». 

Catch-22 skrev (På 2.11.2024 den 14.19):

Det er SÅ rart at folk tenker det er greit å kommentere kropper som går fra tykk til tynn. MEN! Ingen kommenterer kropper når noen legger på seg! «Nei så tjukk du har blitt!» hører man aldri  😅 altså. Hva faen??!  
Nå må du passe så du ikke blir for tykk. Ser det for meg. Og det er like jævla dumt å høre motsatt. At folk ikke skjemmes!

Opplever det samme av folk på jobb. Gått ned 25 kg, og 25 kg for mye ennå. Fikk reprimande av sjefen min, at jeg måtte passe på så jeg ikke ble sykelig tynn. Når er 80 kg sykelig tynn 😳 nei jeg har ikke ord! 
jeg prøver å ignorere det. Men ser jo hvor veien går 😅 

Har nesten lyst å juge på meg en sjukdom, så kan de sitte der å skamme seg. Men det går jo ikke. Dog! 

Mmmjo.

Man får blikk og kommentarer når men legger på seg jo. Og MYE mer hets enn som slank. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (13 timer siden):

Mmmjo.

Man får blikk og kommentarer når men legger på seg jo. Og MYE mer hets enn som slank. 

Det kan jeg skrive under på.

Jeg la raskt på meg på grunn av medisiner, fikk måneansikt og pukkelrygg, og jeg fikk kommentarer som jeg aldri trodde noen ville si til andre.  Det ble slik at jeg gruet for å møte andre på grunn av kommentarene jeg visste ville komme om mat, drikke, trim, hygiene osv.

Da jeg gikk ned i vekt igjen fikk jeg først ingen kommentarer, men da kommentarene først kom var det av den typen som TS forteller om, og da fra folk som sa de var bekymret for helsen min.

Jeg synes kommentarer om kropp en unødvendige, men hvis jeg først skal få kommentarer foretrekker jeg de jeg fikk etter vektnedgang fremfor de kommentarene jeg fikk som overvektig, for de var direkte stygge!

Anonymkode: dbd4e...8b4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker det er mange unødvendige kommentarer som blir slengt ut - om det meste.

Da jeg bestemte meg for å gå ned i vekt visste jeg at det kom til å komme kommentarer. De kom ikke før etter jeg hadde gått ned 10 kg, men da fikk jeg høre det ganske ofte. Var ikke 'slemme' kommentarer - mer spørsmål om jeg har gått ned - men helt unødvendige kommentarer, egentlig. Jeg har bare bestemt meg for å eie situasjonen og svarer rett ut at: Ja, jeg har gått ned. Så går samtalen i alle retninger. Noen skryter og skulle ønske de klarte det selv, andre sier ikke så mye. Har heldigvis ikke hørt at jeg har blitt for tynn enda, eller at jeg har gått ned nok. Men jeg har gått ned 25% av kroppsvekten min så det er jo ganske mye og jeg forstår at det blir lagt merke til. 

Det skal sies at jeg spiser akkurat det samme til lunsj nå som jeg gjorde før jeg gikk ned så det er ikke sånn at jeg nå sitter med halve porsjoner til lunsj. Dermed er det ikke noe å kommentere på det. Det var ikke maten jeg spiste på jobb som gjorde meg overvektig - det var det lite bevegelse og snacks på kveldstid som gjorde. 

Anonymkode: 0fa85...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (På 3.11.2024 den 18.56):

Vet hvordan det er.

Jeg gikk ikke hverken opp eller ned i vekt med vilje - det var grunnet medisiner. Gikk opp 20 kg, så ned 20 kg.

Og ingen kunne bare klappe igjen.

»Du liker sjokolade og saus ja, sikker på du ikke er gravid» (ment som fatshaming). 

Og så kommer de kommentarene du nevner.

Jeg var konfliktsky, så jeg lot det gå og glattet over for å ikke virke vrang.

Men jeg burde satt grenser.

For eksempel bare ærlig si «du, jeg ble utrolig lei av kommentarer som større - og det fortsetter også nå stadig som smalere. Men jeg lever ikke for å være tiltrekkende for folk - så nå bytter vi emne». 

Mmmjo.

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det kan jeg skrive under på.

Jeg la raskt på meg på grunn av medisiner, fikk måneansikt og pukkelrygg, og jeg fikk kommentarer som jeg aldri trodde noen ville si til andre.  Det ble slik at jeg gruet for å møte andre på grunn av kommentarene jeg visste ville komme om mat, drikke, trim, hygiene osv.

Da jeg gikk ned i vekt igjen fikk jeg først ingen kommentarer, men da kommentarene først kom var det av den typen som TS forteller om, og da fra folk som sa de var bekymret for helsen min.

Jeg synes kommentarer om kropp en unødvendige, men hvis jeg først skal få kommentarer foretrekker jeg de jeg fikk etter vektnedgang fremfor de kommentarene jeg fikk som overvektig, for de var direkte stygge!

Anonymkode: dbd4e...8b4

Blir helt sjokkert 😳 da kan jeg tydeligvis, og dessverre, bare snakke for meg selv 😔 makan! Huff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fikk kommentar fra en kollega forrige uke. Den gikk sånn her: «Skal du spise FIRE brødskiver? Haha!». Denne personen kjenner meg nesten ikke. Hun visste heller ikke at jeg ikke hadde rukket å spise frokost, og at jeg hadde jogget til jobb…..

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 2.11.2024 den 21.49):

Slutt å vær så hårsåre. De gangene jeg har fått kommentarer på at jeg har gått ned i vekt har Jeg vært glad. 

Anonymkode: 52332...8df

Vel, jeg blir ikke glad. Jeg blir irritert. Jeg synes det er en uting og utrolig frekt, særlig hvis det er noe som gjentas hele tiden. Det er slitsomt. 

Anonymkode: f987b...f40

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.11.2024 den 22.45):

Ja, det er akkurat sånn det føles. At jeg må «forsvare meg».. men ja, kan jo prøve fremover å se på det som at noen av de egentlig prøver å gi komplimenter.

ja, jeg må prøve å si litt bedre ifra fremover. Kanskje det blir mindre av det da 🙌🏼

ts

Anonymkode: 60b21...767

Jeg svarer følgende, med glimt i øyet: heldigvis er jeg blitt så gammel at jeg helt fint kan bestemme hva jeg skal spise, drikke, trene eller annet.  

Og det fungerer sååååå bra, er så fornøyd med livet mitt!

Anonymkode: 85255...221

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Å skal vi synse om kroppen til hverandre? Ok, du synes jeg har blitt tynn. Jeg kan forsikre deg om at jeg spiser bra og føler meg kjempebra. Du har litt gusten hud ser jeg, og håret ditt er fryktelig slitt i tuppene. Tar du vitaminer? Du burde kanskje få sjekket det hos legen»

Så vil de kanskje ikke leke den leken så mange ganger. Gjør det med et smil og engasjement. 

Anonymkode: 5c962...f58

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner noen som er slank og har fått kommentarer gjennom hele livet av enkelte. Mange kommenterer alt, det er en uting

Men ikke la dem nå inn til deg, det er en helt normal bmi, å ja, håper du trives med degselv 😊

Du klarte det!! 

Anonymkode: ec44e...701

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...