Gå til innhold

Får hele tiden kommentarer på kropp og mat

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Endelig er jeg på et sted i livet hvor jeg virkelig trives i egen kropp, har en god rutine på trening og for første gang på MANGE år klarer å nyte mat uten dårlig samvittighet. Det skal sies at jeg har gått ned ganske mange kg, så det synes godt. Jeg er endelig normalvektig med en BMI på 23-tallet. Likevel er det utrolig mange som synes det er helt greit å kommentere på kroppen min. Jeg får kommentarer på jobb flere ganger i uken, nærmest daglig. Og om jeg møter noen på senteret eller butikken så får jeg kommentarer der også. Eneste stedet jeg får være i fred er i mitt eget hjem. Jeg har tidligere slitt med at jeg isolerte meg pga dårlig selvfølelse (mye pga den høye vekta), og jeg nekter å la dette skje igjen. Likevel så merker jeg at jeg gruer meg til sosiale settinger, spesielt de som inneholder mat. Det har faktisk gått så langt at jeg har presset i meg alt for mye mat fordi andre hele tida kommenterte at jeg måtte spise mer, noe som endte med at jeg blei kjempe dårlig.. nå er jeg lei og trenger rett og slett råd for hvordan jeg kan svare tilbake til dissa menneskene? 

Kommentarerne jeg ofte får er

- du er blitt så tynn, nå må du ikke gå ned mer

- så mye du har gått ned, nå må du begynne å spise mer

- er det alt du skal spise?  Blir du mett av det der?

- har du spist frokost i dag? Du må spise mer

- nå må du passe på at du ikke blir tynnere 

Er så lei dette.. trodde vektnedgang skulle «løse» mange av problemene mine, men det har jo bare skapt nye.. 

Anonymkode: 60b21...767

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opplevde det samme når jeg gikk ned 45 kg i vekt. Kommentarene haglet under hele vektnedgangen, og det gjør dem den dag i dag 7 år etter at vekta stabiliserte seg på en fantastisk fin trivselsvekt som normalvektig (BMI på 22). Både av kolleger, familie, bekjente og folk det er lenge siden jeg har sett. Mange kommentarer er i grenseland ufine. Som beinvrangel feks. Jeg begynte å svare tilbake, og det luket bort det verste av kommentarene, men da ble jeg fort sett på som sur og at jeg hadde endret meg til det negative heller... Den gode nyheten er at jeg lærte meg å gi blaffen i hva andre synes om meg, bare de ikke spyr ut ting foran øynene på meg.

Anonymkode: 81c32...c01

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at folk har en trang for å kommentere kroppen til andre. Er virkelig en uting. 

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Opplevde det samme når jeg gikk ned 45 kg i vekt. Kommentarene haglet under hele vektnedgangen, og det gjør dem den dag i dag 7 år etter at vekta stabiliserte seg på en fantastisk fin trivselsvekt som normalvektig (BMI på 22). Både av kolleger, familie, bekjente og folk det er lenge siden jeg har sett. Mange kommentarer er i grenseland ufine. Som beinvrangel feks. Jeg begynte å svare tilbake, og det luket bort det verste av kommentarene, men da ble jeg fort sett på som sur og at jeg hadde endret meg til det negative heller... Den gode nyheten er at jeg lærte meg å gi blaffen i hva andre synes om meg, bare de ikke spyr ut ting foran øynene på meg.

Ja, jeg føler også noen ganger det blir sagt i en litt negativ tone.. er så kjedelig når man egentlig føler seg veldig fin og på et godt sted. Jeg prøver å skyve det litt bort og avfeie det, men de gir seg jo aldri likevel.. synd at du også har opplevd, og fortsatt opplever, dette 😢

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sam Fox skrev (1 minutt siden):

Merkelig at folk har en trang for å kommentere kroppen til andre. Er virkelig en uting. 

Ja, det synes jeg også. Skjønner ikke hva som gjør at de tenker det er greit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg føler også noen ganger det blir sagt i en litt negativ tone.. er så kjedelig når man egentlig føler seg veldig fin og på et godt sted. Jeg prøver å skyve det litt bort og avfeie det, men de gir seg jo aldri likevel.. synd at du også har opplevd, og fortsatt opplever, dette 😢

Noen ganger klarer jeg å se at det er et underliggende kompliment bak. Et kompliment som kommer fram på en klumsete måte. Men fordi det er klumsete så blir det vanskelig å svare for seg. Og det er det som er med kommentarene: man blir liksom svar skyldig på det de sier, og vi må "forsvare" oss. Det skulle vært helt unødvendig når man har fått til en så bra ting som å gå ned i vekt til normalvektig. 

Pass også på at enkelte er misunnelige på deg, og har et behov for å "trakke" deg ned for å heve seg selv. Kanskje gjør de det ubevisst, vet ikke, men skjer det gjentakende fra samme person så er det ikke greit, og burde egentlig svares deretter. Jeg begynte å gjøre det, men det tok meg noen år før det kokte over for meg. Er liksom ikke så hyggelig å sitte i selskap med andre å høre at man liksom ikke har råd til mat eller har sluttet å spise, når ingen av delene er sant.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å endre deg selv, ts, endrer ikke på andre.

At andre mennesker velger å kommentere din vekt, utseende, matvaner etc er ikke et deg-problem. Det er et dem-problem. De tar vurderingen om at dette er greit å si, de gjennomfører handlingen.

Men du har endret deg selv, og du velger jo ikke å si noe om din vekt. 

Du kan ikke påvirke andres valg av tanker, følelser og handling. Derfor skal du aldri ta ansvar for andre menneskers valg av tanker, følelser og handling.

Det du kan gjøre (og skal gjøre) er å sette grenser for deg selv. Ønsker ikke du at folk sier slikt til deg? Sett grenser, og sett dem hardt.

Og det, ts, er det eneste riktige svaret. Å justere sin vekt slik at den er forenelig med et sunt liv er helt supert. For deg selv. Men folk som velger å oppføre seg dritt mot deg gjør ikke det fordi du er overvektig, undervektig, utrent, trent, dame eller mann. De gjør det fordi de liker å være stygge med andre. 

Omgåes du dem som slekt eller venner? Slutt med det. Kutt dem konsist og uten å nøle ut av livet ditt. Gjør som Marie kondo: alle mennesker som ikke «sparks joy» skal på fyllingen der slike hører hjemme. Selv om de er mora di (eller: spesielt om de er mora di!)

Må du omgåes dem? Er de kollegaer, naboer, læreren til ungene dine? Da svarer du «det der var ikke spesielt høflig, var det?» med samme toneleie du ville brukt til en 5-åring som tråkket utenfor. Vær frekk, nådeløs og uten nøling. Men vær intelligent i din irettesettelse. Hele poenget er å få dem til å frykte deg nok til å se seg om etter et annet offer. Husk: de er ikke hyggelige folk. Det eneste høflige er å nådeløst sette dem på plass. Behandle dem som de de er: bøller. Uintelligente, uraffinerte, slemme.

Anonymkode: 97506...497

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har svart lenger opp her.. 

Men fan, kan ikke folk pent la vær å kommentere andre? Nei, sikter ikke til dem som har svart her inne, men sikter til rævhøla som MÅ slenge en kommentar ute blandt folk. Hva er poenget? Hvorfor? Vi er da vel for F virkelig klar over åssen vi ser ut og hva vi har i oss OG hvor mye. Vi trenger faktisk ikke kommentarer på det.

Hilsen mann som er irritert over slik i det daglige.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned noen kilo etter dødsfallet til en av mine nærmeste, og jeg så nok både skranten og sliten ut, men fikk kommentarer fra folk som kommenterte at jeg var heldig som gikk ned i vekt på grunn av sorg, for det klarte ikke de å gjøre når de var i sorg.

Så respektløst 

🙈

Anonymkode: dbee1...783

• Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg også. Det er sterk sjalusi og dessverre fra familie som alltid er overvektig og aldri klarer å gå ned i vekt. Stabilt i en god vekt nå selv i 5 år. Jeg får skikkelig stygge kommentarer av mine foreldre- men de er ikke riktig navla heller. Narcs begge to. Synes det er ekkel oppførsel av 50-60 åringer.

Anonymkode: 562e4...17c

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Noen ganger klarer jeg å se at det er et underliggende kompliment bak. Et kompliment som kommer fram på en klumsete måte. Men fordi det er klumsete så blir det vanskelig å svare for seg. Og det er det som er med kommentarene: man blir liksom svar skyldig på det de sier, og vi må "forsvare" oss. Det skulle vært helt unødvendig når man har fått til en så bra ting som å gå ned i vekt til normalvektig. 

Pass også på at enkelte er misunnelige på deg, og har et behov for å "trakke" deg ned for å heve seg selv. Kanskje gjør de det ubevisst, vet ikke, men skjer det gjentakende fra samme person så er det ikke greit, og burde egentlig svares deretter. Jeg begynte å gjøre det, men det tok meg noen år før det kokte over for meg. Er liksom ikke så hyggelig å sitte i selskap med andre å høre at man liksom ikke har råd til mat eller har sluttet å spise, når ingen av delene er sant.

Ja, det er akkurat sånn det føles. At jeg må «forsvare meg».. men ja, kan jo prøve fremover å se på det som at noen av de egentlig prøver å gi komplimenter.

ja, jeg må prøve å si litt bedre ifra fremover. Kanskje det blir mindre av det da 🙌🏼

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Å endre deg selv, ts, endrer ikke på andre.

At andre mennesker velger å kommentere din vekt, utseende, matvaner etc er ikke et deg-problem. Det er et dem-problem. De tar vurderingen om at dette er greit å si, de gjennomfører handlingen.

Men du har endret deg selv, og du velger jo ikke å si noe om din vekt. 

Du kan ikke påvirke andres valg av tanker, følelser og handling. Derfor skal du aldri ta ansvar for andre menneskers valg av tanker, følelser og handling.

Det du kan gjøre (og skal gjøre) er å sette grenser for deg selv. Ønsker ikke du at folk sier slikt til deg? Sett grenser, og sett dem hardt.

Og det, ts, er det eneste riktige svaret. Å justere sin vekt slik at den er forenelig med et sunt liv er helt supert. For deg selv. Men folk som velger å oppføre seg dritt mot deg gjør ikke det fordi du er overvektig, undervektig, utrent, trent, dame eller mann. De gjør det fordi de liker å være stygge med andre. 

Omgåes du dem som slekt eller venner? Slutt med det. Kutt dem konsist og uten å nøle ut av livet ditt. Gjør som Marie kondo: alle mennesker som ikke «sparks joy» skal på fyllingen der slike hører hjemme. Selv om de er mora di (eller: spesielt om de er mora di!)

Må du omgåes dem? Er de kollegaer, naboer, læreren til ungene dine? Da svarer du «det der var ikke spesielt høflig, var det?» med samme toneleie du ville brukt til en 5-åring som tråkket utenfor. Vær frekk, nådeløs og uten nøling. Men vær intelligent i din irettesettelse. Hele poenget er å få dem til å frykte deg nok til å se seg om etter et annet offer. Husk: de er ikke hyggelige folk. Det eneste høflige er å nådeløst sette dem på plass. Behandle dem som de de er: bøller. Uintelligente, uraffinerte, slemme.

Anonymkode: 97506...497

Her var det mange gode poeng! Takk ❤️

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingar-André skrev (18 minutter siden):

Har svart lenger opp her.. 

Men fan, kan ikke folk pent la vær å kommentere andre? Nei, sikter ikke til dem som har svart her inne, men sikter til rævhøla som MÅ slenge en kommentar ute blandt folk. Hva er poenget? Hvorfor? Vi er da vel for F virkelig klar over åssen vi ser ut og hva vi har i oss OG hvor mye. Vi trenger faktisk ikke kommentarer på det.

Hilsen mann som er irritert over slik i det daglige.

Helt enig med deg; hva er poenget??

Skulle ønske alle bare kunne la vær å kommentere andre mennesker, uavhengig av form, farge, kjønn osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg gikk ned noen kilo etter dødsfallet til en av mine nærmeste, og jeg så nok både skranten og sliten ut, men fikk kommentarer fra folk som kommenterte at jeg var heldig som gikk ned i vekt på grunn av sorg, for det klarte ikke de å gjøre når de var i sorg.

Så respektløst 

🙈

Anonymkode: dbee1...783

Så grusomt og respektløst! Enkelte folk..

Kondolerer ❤️

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja, det er akkurat sånn det føles. At jeg må «forsvare meg».. men ja, kan jo prøve fremover å se på det som at noen av de egentlig prøver å gi komplimenter.

ja, jeg må prøve å si litt bedre ifra fremover. Kanskje det blir mindre av det da 🙌🏼

ts

Ja tror du må prøve å svare bedre. Tenk igjennom hva du kan svare i ro og mak slik at du er forberedt på å reagere når kommentarene kommer. For all del ikke jatt med. Da blir det bare verre.

Men ikke la deg påvirke for mye. Det er mye misunnelse bak. Rett deg opp og møt verden med den fantastisk nye kroppen din. Vær stolt av den, uansett hva de sier! Le inni deg når de sprer sin misunnelse på deg! :) 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Kommentarerne jeg ofte får er

- du er blitt så tynn, nå må du ikke gå ned mer

- så mye du har gått ned, nå må du begynne å spise mer

- er det alt du skal spise?  Blir du mett av det der?

- har du spist frokost i dag? Du må spise mer

- nå må du passe på at du ikke blir tynnere 

Etter å ha vært veldig syk i flere år, så begynte jeg å bli litt bedre, kunne bli mer fysisk aktiv igjen, og jeg fikk overskudd til å bli mer konsekvent med det kostholdet som min kropp har det best med (lage det meste fra bunn). Det gjorde også at jeg over tid gikk ned 10-12 kg av de 12-14 kg jeg hadde lagt på meg de årene jeg var så syk. Parallelt med at jeg ble bedre og bedre form, så fikk jeg samme typen kommentarer.

Jeg forsøkte først å snakke rolig med de som sa slikt, forklarte at jeg ikke gikk inn for å gå ned i vekt, men at min kropp justerer seg til en langt sunnere vekt når jeg kan være i bevegelse, trene og spise sunt. Noen aksepterte det og sluttet å kommentere, i hvert fall ikke slik at det var et problem lenger. Men hos andre hjalp det ikke med saklig informasjon, kommentarene fortsatte og ble verre.

Jeg valgte til slutt å komme med en kombinasjon mellom informasjon og å stille spørsmål tilbake. F.eks.:

- Nei, jeg har ikke blitt for tynn, jeg har nå en bmi på xx, noe som er normalvekt - synes du det er bedre at jeg går opp igjen de kiloene som nå har kommet av på en sunn måte, og at jeg heller blir sykere igjen, får langt større fysiske problemer og smerter, er det fornuftig, mener du?

- Mulig du synes jeg ikke kan gå ned mer, men min bmi er faktisk xx, og når min kropp er frisk bruker den å stabilisere seg på bmi xx som er godt innenfor normalvekt, faktisk omtrent midt på treet for normalvekt. Mener du det er bedre at jeg spiser slik at jeg blir sykere igjen og blir overvektig?

- Ja, jeg har et sunt forhold til mat, jeg spiser når jeg er sulten, og i løpet av en dag spiser jeg som regel mer og sunnere enn deg, er det et problem for deg? Her og nå ble jeg mett av det jeg har spist, synes du det er sunt å trykke i seg mer mat enn kroppen trenger når man er godt innenfor normalvektområdet og vel så det?

- Nei, i dag har jeg ikke spist frokost, fordi sykdommen min gjør at jeg er ofte er veldig kvalm på morgenen. Derfor er jeg også veldig bevisst på å få i meg nok mat resten av dagen. Dessuten spiser jeg så sunt at kroppen min fint tåler å vente få timer på morgenen før jeg spiser. Jeg spiser spiser på ingen måte for lite i løpet av en dag, du fortalte at du i går bare spiste sånn til lunsj og middag, og at du (derfor) ble så fysen at du spiste masse potetgull og godterier og drakk brus på kvelden. Hadde det ikke vært bedre å spise fullverdige måltider til hvert måltid du spiser i løpet av dagen, slik at du blir mindre fysen på alt som ikke er godt for kroppen?

eller når jeg er i bedre fase med sykdommen...

- Joda, jeg spiste en god frokost i dag, og så ramser jeg opp hva jeg har spist (jeg spiser da som regel mer, men også som regel sunnere, enn mange andre), og så spør jeg gjerne hva den som spør spiste, og om det er nok/sunt?

- Hvorfor synes du det er et problem at jeg er normalvektig?

Jeg valgte også en gang å bli veldig personlig mot en person. Personen hadde over lange perioder klaget over sin mage som vedkommende mente var for stor. Personen nektet å kommentere min vekt, hver eneste gang vi snakket sammen eller møttes var det samme regla. Da spurte jeg til slutt hvordan personen ville følt det hvis jeg begynte å kommentere at dennes mage var for stor, eller at den ikke måtte bli mindre? Det hadde visst ikke personen noe imot. Så da spurte jeg om det var greit at jeg absolutt hver eneste gang vi snakket sammen eller møttes begynte å kommentere magen til vedkommende, kommentere om den gikk opp eller ned, si hva jeg mente om det, og nærmest kritisere når vedkommende faktisk tok ansvar for egen helse og hadde begynt å bli sunnere/friskere? Det var det som skulle til for at den personen omsider skulle forstå hva den faktisk holdt på med. Det satt veldig langt inne for meg å si dette til denne personen, men til slutt måtte jeg, for jeg kom til et punkt at enten sluttet personen med det, eller jeg hadde kuttet kontakten. Personen har etter dette snudd helt, og har aldri kommentert noe igjen, tvert om blitt god til å komme med oppriktige komplimenter om andre ting.

Men det viktigste av alt er at man står støtt i egen kropp og ikke lar andre få påvirke hvordan man ser på egen kropp. (Så sant man er normalvektig og frisk, selvfølgelig.)

Anonymkode: 1bab1...a87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...