AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #1 Del Skrevet 1. november 2024 Har nå i en lengre periode slitt med at jeg sovner rimelig greit, men våkner i 03-04-tiden hver natt. Sliter ekstremt med å sovne igjen da. Har prøvd både å stå opp, ligge og "late som" jeg sover, og bare ligge i senga og tenke koselige tanker eller ingenting. Merker ingen forskjell uansett hva jeg gjør. Driver ikke på telefonen, for har en samboer som fort våkner av lyset. Det begynner å tære på, kjenner jeg. Men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal løse det. Noen som har vært borti lignende og funnet en lur løsning? Soverommet er svalt og mørkt, jeg har god seng, god dyne og god pute. Jeg er 50 år, ingen andre symptomer på overgangsalder såvidt jeg kan bedømme, men noen nevnte at søvnen kan bli dårligere i overgangsalderen.... Noen som har vært borti det som symptom, kanskje? Begynner å bli litt småfrustrert, og ikke minst sliten. Men tviler vel på at legen kan hjelpe her heller....Sover ikke på dagtid, legger meg stort sett ca 22:30. Står opp alt mellom 04:30 og 06:30 (jobber til litt ulike tider, men ikke skift eller turnus). Hadde vært så fint om dette kunne ordnet seg! Anonymkode: 36e4b...ddd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #2 Del Skrevet 1. november 2024 Når jeg har dårlige perioder med søvn bruker jeg en melatoninspray fra apoteket. Den er i utgangspunktet for jetlag, men funker toppers for meg til vanlig også 🙌🏼 Anonymkode: 16716...2fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #3 Del Skrevet 1. november 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Når jeg har dårlige perioder med søvn bruker jeg en melatoninspray fra apoteket. Den er i utgangspunktet for jetlag, men funker toppers for meg til vanlig også 🙌🏼 Anonymkode: 16716...2fb Har faktisk melatonin, men jeg har tenkt at det er mer for innsovning, og ikke for å sove lenger? Men kan jo hende at jeg tar feil der.... Anonymkode: 36e4b...ddd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #4 Del Skrevet 1. november 2024 Har det akkurat likeens. En dotur funker som regel, eller så må jeg opp og skifte sengetøy og pute før jeg sovner igjen. Kommer an på hvor mye jeg svetter om natta. Anonymkode: 85418...d2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #5 Del Skrevet 1. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har det akkurat likeens. En dotur funker som regel, eller så må jeg opp og skifte sengetøy og pute før jeg sovner igjen. Kommer an på hvor mye jeg svetter om natta. Anonymkode: 85418...d2f Jeg prøver ofte å gå på do for å ikke ligge og kjenne på at jeg kanskje må... Men jeg sovner ikke for det... Er ikke plaget med nattsvette heller - det høres slitsomt ut å måtte skifte sånt midt på natta! Anonymkode: 36e4b...ddd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #6 Del Skrevet 1. november 2024 Dette er ganske typisk for mange. Den dype søvnen er som oftest ferdig rundt kl 04 og man går i en lettere søvnfase. Noen vil da våkne lettere. Ikke se på klokka, ikke stress med det og når du tenker du har ligget rundt 10 min så står du opp og gjør noe annet. Legg deg igjen når du er trøtt. Ikke ligg i senga i timesvis å vri deg. Anonymkode: dd98b...00f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #7 Del Skrevet 1. november 2024 Sliter med det samme. Er veldig trøtt på kvelden og sovner fort. Men har den siste tiden våknet i 3-4 tiden. Blir stresset av at jeg må stå opp om 2-3 timer og klarer ikke å sovne. 😴 Anonymkode: d4dc0...9f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #8 Del Skrevet 1. november 2024 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Har faktisk melatonin, men jeg har tenkt at det er mer for innsovning, og ikke for å sove lenger? Men kan jo hende at jeg tar feil der.... Anonymkode: 36e4b...ddd Det er to typer en for jetlag/ innsovning. Den andre gir jevn fordeling utover natten. Jeg for min del bruker den for jetlag og gjentar om oppvåkning midt på natt. Fordi gir mer inn på kort tids Totalt er det 2 mg og de selges opptil 3 mg, som enkelt doser, så uproblematisk. Anonymkode: ec2c4...d9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #9 Del Skrevet 2. november 2024 Ja, har hatt det slik noen år nå. Har bare akseptert det. Tar en rask tur på toalettet med en gang jeg begynner å våkne litt, det gjør ofte at jeg sovner igjen. Men enkelte netter er det håpløst. Ligger 10-20 minutter i senga, er jeg fortsatt lys våken så setter jeg meg under et pledd på soafen med PCen (slik som nå). Blir jeg trøtt igjen før 6 legger jeg meg igjen. Er jeg like våken da henter jeg meg en kaffe, og starter dagen. Anonymkode: d81fb...095 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 2. november 2024 #10 Del Skrevet 2. november 2024 Se meg nå. Kl 5 om morgenen. Jeg sliter med søvn. Jeg våknet for 2 timer siden. Valgte å stå opp. Kattene følger min døgnrytme. Skulle ha frokost, og ut. Jeg har valgt å la ting gå. Ingen dør om jeg våkner midt i natten. Noen ganger må man bare la ting gå. Jeg vet at dette er en periode. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sicktrip Skrevet 2. november 2024 #11 Del Skrevet 2. november 2024 (endret) . Endret 6. november 2024 av Sicktrip Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå