AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #1 Skrevet 1. november 2024 Jeg sitter i styret i et mellomstort sameie. Et meget kompetent styre mht kunnskap om bygningsmasse og økonomi. (noe man egentlig ikke kan forvente). Vi sitter fem timer i budsjettmøte og går grundig gjennom alle budsjettposter og reduserer der vi kan. Så når varselet om 9% økning med begrunnelse går ut mottar vi flere sinte meldinger. Jeg synes det er leit å høre sånt når vi sliter med estimerte økninger i bla. a kommunale avgifter, forsikring og dessuten har uforutsatte hendelser som må utbedres. Jeg er en skurk som vil stjele seksjonseiernes penger, høres det ut som. Anonymkode: f0369...fd6 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #2 Skrevet 1. november 2024 Sånt bør jo komme frem på årsmøtet, og da også med grundig forklaring… kom det så overraskende på dere? det er viktig å holde medlemmene løpende orientert, slik at evt endringer/økninger ikke kommer helt overraskende. Anonymkode: 35f05...428 1
visp Skrevet 1. november 2024 #3 Skrevet 1. november 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Sånt bør jo komme frem på årsmøtet, og da også med grundig forklaring… kom det så overraskende på dere? det er viktig å holde medlemmene løpende orientert, slik at evt endringer/økninger ikke kommer helt overraskende. Anonymkode: 35f05...428 Styret kan da øke fellesutgifter ved behov alene. De skal sørge for trygg drift av stedet. TS: noen vil alltid klage over dette. Det er overraskende mange som ikke skjønner hvorfor fellesutgiftene øker og hvorfor det har noe med de å gjøre. Slutter aldri å bli overrasket. 10 4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #4 Skrevet 1. november 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Sånt bør jo komme frem på årsmøtet, og da også med grundig forklaring… kom det så overraskende på dere? det er viktig å holde medlemmene løpende orientert, slik at evt endringer/økninger ikke kommer helt overraskende. Anonymkode: 35f05...428 Selvfølgelig! Men vi varsler om økningene nå siden de gjelder fra 1. januar. På årsmøtet til våren blir årsmeldingen som inneholder budsjett og regnskap endelig besluttet. Anonymkode: f0369...fd6 2
Mezzosoprena Skrevet 1. november 2024 #5 Skrevet 1. november 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg sitter i styret i et mellomstort sameie. Et meget kompetent styre mht kunnskap om bygningsmasse og økonomi. (noe man egentlig ikke kan forvente). Vi sitter fem timer i budsjettmøte og går grundig gjennom alle budsjettposter og reduserer der vi kan. Så når varselet om 9% økning med begrunnelse går ut mottar vi flere sinte meldinger. Jeg synes det er leit å høre sånt når vi sliter med estimerte økninger i bla. a kommunale avgifter, forsikring og dessuten har uforutsatte hendelser som må utbedres. Jeg er en skurk som vil stjele seksjonseiernes penger, høres det ut som. Anonymkode: f0369...fd6 Selvfølgelig er det noen (alle?) som vil reagere negativt på økte utgifter, og noen av disse vil øse eder og galle ut på de som bestemmer dette. Men dette er dessverre en del av jobben til et styre, og dere må ta avgjørelser som ikke alltid er populære. Så man må nesten bare tåle å få negative tilbakemeldinger, så lenge du er trygg på at endringene er den beste løsningen. 4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #6 Skrevet 1. november 2024 Sånn er det alltid dessverre, og de som er misfornøyd er vanligvis langt mer høylytte enn de som ikke bryr seg. Enkelte folk bryr seg ikke om hvor bra begrunnelsen er, de er sure uansett. Sånn er det i mitt sameie også nå. Vi må sette opp ganske enkelt fordi kommunale avgifter og forsikring har hatt en enorm økning (25% på forsikring og 20% på renovasjon og vann). De oppegående andelseierne forstår jo at dette er helt utenfor styrets kontroll og at det ikke er noe annet valg enn å sette opp felleskostnadene. Men det er alltid noen som er helt blottet for enhver logikk og lar sender sure mailer til styret. Det som vanligvis får de til å holde kjeft er å minne de på at vi i styret får akkurat like mye økning selv. Det har i alle fall funket her. Anonymkode: 5a777...75c 4 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #7 Skrevet 1. november 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Sånt bør jo komme frem på årsmøtet, og da også med grundig forklaring… kom det så overraskende på dere? det er viktig å holde medlemmene løpende orientert, slik at evt endringer/økninger ikke kommer helt overraskende. Anonymkode: 35f05...428 budsjettprosess er alltid i oktober/november da det planlegges for neste regnskapsår. Mens årsmøtet er på våren. Hvorfor det er sånn vet jeg ikke, men det er en slags bransjestandard som ikke styret har bestemt. Anonymkode: 5a777...75c 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #8 Skrevet 1. november 2024 Sånn generelt så inneholder alle borettslag en andel gærninger og en en andel folk som ikke skjønner økonomi. Kjør GF og move on. Anonymkode: e186c...802 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #9 Skrevet 1. november 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg sitter i styret i et mellomstort sameie. Et meget kompetent styre mht kunnskap om bygningsmasse og økonomi. (noe man egentlig ikke kan forvente). Vi sitter fem timer i budsjettmøte og går grundig gjennom alle budsjettposter og reduserer der vi kan. Så når varselet om 9% økning med begrunnelse går ut mottar vi flere sinte meldinger. Jeg synes det er leit å høre sånt når vi sliter med estimerte økninger i bla. a kommunale avgifter, forsikring og dessuten har uforutsatte hendelser som må utbedres. Jeg er en skurk som vil stjele seksjonseiernes penger, høres det ut som. Anonymkode: f0369...fd6 Har du et slik syn på saken så bør du takke av deg selv i styret. Anonymkode: af684...024
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #10 Skrevet 1. november 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg sitter i styret i et mellomstort sameie. Et meget kompetent styre mht kunnskap om bygningsmasse og økonomi. (noe man egentlig ikke kan forvente). Vi sitter fem timer i budsjettmøte og går grundig gjennom alle budsjettposter og reduserer der vi kan. Så når varselet om 9% økning med begrunnelse går ut mottar vi flere sinte meldinger. Jeg synes det er leit å høre sånt når vi sliter med estimerte økninger i bla. a kommunale avgifter, forsikring og dessuten har uforutsatte hendelser som må utbedres. Jeg er en skurk som vil stjele seksjonseiernes penger, høres det ut som. Anonymkode: f0369...fd6 Hvis det er borettslagsstyret så bør man absolutt forvente kompetanse på økonomi. Er dere flinke til å skrive referat fra møtene? Andelseiere har krav på å få innsyn i forhandlingene. Anonymkode: 7971e...4c8 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #11 Skrevet 1. november 2024 Det værste er når det sitter folk i styret som tror det er lekepenger, som har 100 planer uten å se problemet med å øke felleskostandene. Jeg ba styret vårt prioritere å spare på alle områder og ikke øke felleskostnadene mer, mye fordi jeg så at en og flere ville begynne å lage masse nye planer i denne dyrtiden. Økt felleskostnad skal også følge verdien av boligene ved et salg. Dette er det ikke alle som forstår. Når man i 8 år ikke har hatt noe særlig økning i verdi på boligen sin, så forstår man at felleskostnadene har blitt satt for høyt. Da må dem roe ned noen hakk. Anonymkode: 78634...255
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #12 Skrevet 1. november 2024 visp skrev (3 timer siden): Styret kan da øke fellesutgifter ved behov alene. De skal sørge for trygg drift av stedet. TS: noen vil alltid klage over dette. Det er overraskende mange som ikke skjønner hvorfor fellesutgiftene øker og hvorfor det har noe med de å gjøre. Slutter aldri å bli overrasket. Så flyttet jeg inn i ett borettslag for 2 år siden. I permen som fulgte med sto det at de ikke har lov å øke med mer enn 4% i året. Skjønner at beboerne reagerer da ja. Anonymkode: 6a81c...126
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #13 Skrevet 2. november 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Så flyttet jeg inn i ett borettslag for 2 år siden. I permen som fulgte med sto det at de ikke har lov å øke med mer enn 4% i året. Skjønner at beboerne reagerer da ja. Anonymkode: 6a81c...126 Hva er er bakgrunnen for en slik håpløs regel? Et eller annet årsmøtevedtak lagt frem av noen som ikke forstår seg på økonomi, men som selvsagt fikk flertall for forslaget på grunn av alle de andre med null økonomisk forståelse? Felleskostnadsøkningen kan sees på som lønnsøkning. Folk fleste ønsker en lønnsøkning som ihvertfall dekker forventet prisstigning. Men så kan man ikke forvente at lønnsøkningen i tillegg skal dekke planlagt nytt kjøkken, rehabilitering av badet eller økningen i diverse offentlige avgifter (disse vil jo varierer fra kommune til kommune). Da må man selv sette til side penger for å dekke dette inn. Slik fungerer felleskostnaden og. I bunn er en økning som tar høyde for generell prisstigning, la oss si 5%. Så kommer erfaringen fra året som er gått, f eks at bygningsmassen begynner å bli sliten og det gir en økning i uforutsette utgifter til f eks heis, elektrisk osv. Da må styret regne på det og legge på noen prosent, la oss si 3%. Så har styret vedtatt at i 2025 skal det skje noen utbedringer, f eks kan det være renner som ikke tar godt nok unna ved forventet økt nedbør. Styret legger på for dette, la oss si 2%. Og der har du 9%. Som et fornuftig, forutseende styret kommer frem til. Jeg ville aldri hverken vært i et styre med slike begrensinger som du nevner, eller kjøpt bolig i et slikt sameie/borettslag i frykt for at nødvendige utbedringer ikke taes på grunn av en totalt kunnskapsløs regel. Det kommer til å bli veldig dyrt på et eller annet tidspunkt. Anonymkode: 70a97...ccf 3 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #14 Skrevet 2. november 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg sitter i styret i et mellomstort sameie. Et meget kompetent styre mht kunnskap om bygningsmasse og økonomi. (noe man egentlig ikke kan forvente). Vi sitter fem timer i budsjettmøte og går grundig gjennom alle budsjettposter og reduserer der vi kan. Så når varselet om 9% økning med begrunnelse går ut mottar vi flere sinte meldinger. Jeg synes det er leit å høre sånt når vi sliter med estimerte økninger i bla. a kommunale avgifter, forsikring og dessuten har uforutsatte hendelser som må utbedres. Jeg er en skurk som vil stjele seksjonseiernes penger, høres det ut som. Anonymkode: f0369...fd6 Så lenge dere har gode, realistiske begrunnelser, og igjennom året viser en fornuftig pengebruk, tenker jeg at du ikke skal bekymre deg for de som kritiserer. De vil alltid være der. Til og med når du gjør noe bra, vil de mene at det burde vært gjort bedre. Jeg sitter selv i styre i et stort sameie. Og vi har noen faste "besserwissere" som alltid har noe de skulle sagt. Mitt standard svar er at de er velkommen til å melde seg som kandidat ved neste valgperiode. Noe de da aldri gjør. Det er som med kommentarfeltene både her på KG og stort sett alle andre steder: de med flest ekle, lite gjennomtenkte kommentarer, er ofte de med minst kunnskap og erfaring om det de kommenterer på. På den annen side ts, så synes jeg 5 timer på et budsjettmøte er veldig lenge. Her burde styreleder ha gjort en bedre forberedelse. Så lange møter sliter ut styremedlemmene. Anonymkode: 70a97...ccf 3 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #15 Skrevet 2. november 2024 De fleste borettslag og sameie får denne kritikken hvert eneste år. Seneste generalforsamling hos oss i år ble det klager på økt husleie. Vi er gammelt borettslag og ting må planlegges og det tar tid. Mange forstår heller ikke at alt har steget betraktelig. Vi har egentlig en sunn økonomi men det er stadig vekk noe som må gjøres og alt koster dyrt. Hos oss har de laget en langtidsplan men det er alltid forbehold at uforutsette ting skjer. Det er viktig at sameiet/borettslaget har en buffer. Det er det mange som ikke forstår. Det er flere borettslag f.eks som ikke får lån pga dårlig økonomi. Hvis en stadig utsetter vedlikehold så kan det bli himla dyrt. Det er det mange som har opplevd. For og sitte i styret må man holde hodet klart og ikke ta ting personlig. Satt selv i over 15 år og ble stadig utskjelt pga økonomi og andre ting. Anonymkode: 5e5ed...7bf 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #16 Skrevet 2. november 2024 Sameier og borettslag er bare hyggelige steder å bo frem til den dagen man er dum nok til å melde seg til styret 😱 Anonymkode: 3b9f3...f79
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #17 Skrevet 2. november 2024 Jeg har flere år på baken som styremedlem i et veldrevet borettslag, det vi har måtte øke husleien litt hvert år de siste årene. Min erfaring er at de færreste leser og/eller forstår regnskap og budsjett som legges frem for generalforsamlingen. Når folk klager er det ofte fordi de ikke forstår hva det vil si at borettslaget har ansvar for alt og alle, også det som ikke gjelder din terrasse eller parkeringsplass, og at mange ikke har peiling på hva ting egentlig koster. Noen tror også forsikring dekker alt, og forstår ikke at mye oppgraderinger og reparasjoner må gjøres på lagets bekostning. Svikter man vedlikeholdsplikten blir det bare dyrere i det lange løp, men det skjønner heller ikke folk. De som klager mest dukker ikke opp på generalforsamling, og vil i alle fall ikke stille til styre selv for å gjøre en innsats. Ts du må rett og slett lære og lukke ørene. Anonymkode: c9225...d5d 2 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #18 Skrevet 2. november 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): I permen som fulgte med sto det at de ikke har lov å øke med mer enn 4% i året. Anonymkode: 6a81c...126 Et sånt borettslag ville jeg ikke bodd i. Gudene vet hva etterslepet på vedlikehold er. En dag smeller det. Anonymkode: dbaf9...539 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #19 Skrevet 2. november 2024 Dette må dere bare stå i. Alle har økte utgifter nå, inkludert borettslag/sameier. Men lurt å gi litt detaljert forklaring til hvorfor dere må øke med såpass mye. Og ta det opp som orienteringssak på årsmøtet. Anonymkode: 8e912...b4c 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #20 Skrevet 2. november 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Så flyttet jeg inn i ett borettslag for 2 år siden. I permen som fulgte med sto det at de ikke har lov å øke med mer enn 4% i året. Skjønner at beboerne reagerer da ja. Anonymkode: 6a81c...126 Jeg jobber med dette daglig. Loven sier dette rundt felleskostnader i borettslag V Dekning av felleskostnader § 5-19.Fordeling av felleskostnader (1) Felleskostnadene i laget skal delast mellom andelseigarane ut frå tilhøvet mellom verdiane på bustadene eller ut frå andre retningslinjer som går fram av byggje- og finansieringsplanen. Fordelinga skal justerast dersom endringar av bustadene eller eigedommen elles fører til vesentleg endring av verditilhøva. Når særlege grunnar talar for det, skal visse kostnader delast etter nytten for den einskilde bustaden eller etter forbruk. (2) Med tilslutning frå dei andelseigarane det gjeld, kan det fastsetjast ei anna fordeling enn nemnd i første ledd. (3) Styret skal fastsetje kor mykje kvar andelseigar skal betale kvar månad til dekning av felleskostnader. Såvidt meg bekjent er det ikke mulig å ha vedtekter som er strengere enn loven. Å ha en regel i vedtektene som kun tillater 4% økning er dessuten urealistisk, når renten på fellesgjelden for et par år siden økte fra 2,5 til 4,5%, noe om er 80% økning i løpet av ca et år. Og samtidig en konsumprisindeks på 6-8% Hvordan skal borettslaget da ha mulighet til å hente inn de reelle kostnadene som kommer. Og hvem skal da dekke kostnadene? Spør de som klager: Jo, borettslaget, selvfølgelig Til de som ikke skjønte ironien... Hvem består borettslaget egentlig av Anonymkode: 38587...514
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå