AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #1 Del Skrevet 23 timer siden Blir den strømløs da og ikke mulig å kjøre eller hvor lenge holder strømmen når bilen blir stående? Og hva gjør man om bilen står et sted uten strøm? Anonymkode: aeacf...5f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #2 Del Skrevet 21 timer siden Sett bilen fra deg med 50-80% ladestrøm og det går helt fint. Svært lite strøm vil brukes på tre uker. Unngå å parkere enn helt fulladet bil så lenge. Det vil bryte ned celleveggene i batteriet og redusere batteriets helsetilstand (SOH). Anonymkode: 58916...750 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 20 timer siden #3 Del Skrevet 20 timer siden (endret) En elbil skal klare å stå parkert like godt som en bensin eller dieselbil. Selve hovedbatteriet har svært liten selv utlading. Snakker vi over lang tid, flere måneder og år vil batteriet lades ut før eller siden. Over så lang tid vil gjerne dekkene bli flate der bilen står på den, og bremser setter seg fast osv. Bilen liker å bevege seg litt av og til. Over kortere tidsrom, som tråden omhandler: Det som kan lage utfordringer ved lengre parkering av moderne biler er at nyere biler gjerne har online funksjoner via APP. Slike funksjoner har en tendens til å tappe ned 12V batteriet. De aller fleste nyere elbiler vil lade 12V batteri fra hovedbatteri. Men, for å spare hovedbatteri, stopper de gjerne på ca 30%. Varierer mellom merker og produsent. Ideelt skal bilen slå av app funksjonen før 12V batteriet tappes ned, ikke alle gjør dette. Noen merker kan en velge at bilen skal spare på strømmen i en meny i bilen. Kan også være en "transport bryter" i sikrings panelet for å koble ifra 12V. Innen for 3 uker, som står omtalt her bør ikke dette være noe problem. At en del opplever problemer, er 12V batteriet svekket fra før kan fort oppstå problemer. Kan legge til at ikke alle merker og modeller har vært like flinke til å lade 12V batteriet tilstrekkelig. For lite lading fører til at batteriet raskt svekkes. Benyttes bilen regelmessig opplever en ikke nødvendigvis noe, men står den over noe lengre tid kan det oppstå start problem. Nå er det enkelt å starte en elbil, en liten batteripakke, koble den på 12V batteriet, slik at systemene våkner. Så snart hovedbatteri er koblet inn lades 12V igjen, og en kan benytte bilen. Men, står 12V utladet over lang tid vil kapasiteten svekkes, slik det kan skje på nytt. Oppsummert: - Skadelig for hovedbatteri, neppe. Unngå å parkere bilen med svært høy eller lavt nivå på hovedbatteri, så skal bilen stå lenge før det oppstår noen problemer. - Skadelig for 12V batteri, kan være. Spesielt om batteriet er svekket fra før, eller bilen ikke "sparer" på strømmen nok og tømmer 12V batteriet. Endret 20 timer siden av TBL12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 3 timer siden #4 Del Skrevet 3 timer siden Om du parkerer en Tesla i 3 uker med Centry Mode aktivert i en trafikkert gate vil du kunne risikere at batteriet tappes en del. Men det er fordi bilen filmer alt rundt seg hele tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #5 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (17 timer siden): Sett bilen fra deg med 50-80% ladestrøm og det går helt fint. Svært lite strøm vil brukes på tre uker. Unngå å parkere enn helt fulladet bil så lenge. Det vil bryte ned celleveggene i batteriet og redusere batteriets helsetilstand (SOH). Anonymkode: 58916...750 Ladestrøm, hva er det? Anonymkode: 3494b...bc2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #6 Del Skrevet 3 timer siden newman01 skrev (11 minutter siden): Om du parkerer en Tesla i 3 uker med Centry Mode aktivert i en trafikkert gate vil du kunne risikere at batteriet tappes en del. Men det er fordi bilen filmer alt rundt seg hele tiden. Sentry Mode deaktiveres automatisk hvis batteri blir for lavt (20%). Det bør holde til å finne en lader. Anonymkode: cb27b...59f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #7 Del Skrevet 3 timer siden Det kommer an på bilen og temperaturen. Jeg har e-up, og den tappes for strøm på vinteren når det er kaldt. Kan forsvinne 50% batteri mens den står parkert en uke i jula. Er det plussgrader derimot forsvinner kanskje 5% i løpet av 2-3 uker. Anonymkode: d511c...9fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #8 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sentry Mode deaktiveres automatisk hvis batteri blir for lavt (20%). Det bør holde til å finne en lader. Anonymkode: cb27b...59f Gjør det sikkert om den står langt pokkerivold utenfor allfarvei😄 Anonymkode: 873b8...60c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet akkurat nå #9 Del Skrevet akkurat nå AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det kommer an på bilen og temperaturen. Jeg har e-up, og den tappes for strøm på vinteren når det er kaldt. Kan forsvinne 50% batteri mens den står parkert en uke i jula. Er det plussgrader derimot forsvinner kanskje 5% i løpet av 2-3 uker. Anonymkode: d511c...9fd Har utført målinger på en 2014 e-up. Den lader 12V batteri svært ofte om temperaturen blir lav. Den har bare 18 kWh fremdrifts batteri så kan tenkes fremdrifts batteriet tappes raskt. Testet ikke hvor langt ned det tappes før bilen stopper ladingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå