Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er viktig å tenke over og å snakke om på forhånd?

Anonymkode: 669c2...78a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt.

Anonymkode: 65fc3...c24

• Liker 1
Skrevet

Økonomi 

ønsker om barn/ekteskap 

Bosted (vil den ene ha et ønske om å flytte hjem til gokk feks) 

Anonymkode: 115cd...f75

Skrevet

Barn og eventuell barneoppdragelse, økonomi osv.

Anonymkode: 00d72...610

Skrevet

Økonomi 

Barn - barneoppdragelse.

Giftemål

Arv

Husarbeid og andre oppgaver i hjemmet.

Anonymkode: 61e05...b84

• Liker 1
Gjest jegerrinne
Skrevet

Vi hadde ikke direkte pratet om det. Flyttet sammen etter ca 1 uke, hadde kjent hverandre i 4 uker, og hadde felles økonomi fra dag en. Eneste vi diskuterte løpet av første mnd var hva vi skulle gjøre med huset jeg hadde kjøpt ca 2 mnd før vi traff hverandre.  Og gårdsbruket mannen hadde kjøpt, og arbeidsopgaver som ville bli der.Giftet oss etter 1 år. Og etter 4 år solgte vi huset mitt fordi det var så vanskelig å følge opp de som leiet og var lei av å masse om at folk skulle betale leia. Så når det ble solgt gikk det overskuddet inn i gården.

Skrevet (endret)

Økonomi:: felles eller seperat? Hvordan skal kommunale utgifter og huslån/leie fordeles mellom dere? Hva med mat/dagligvarer? 

Slå sammen alle abonnement som kan slås sammen (Spotify f.eks!) og sørg for at dere ikke begge to betaler for ting som Netflix 

Forventninger rundt sosialt og besøk:  hvor ofte.ønsker du å ha besøk sammenlignet med ham? Hvordan synes du og han det er å komme hjem til uventet besøk? For mange er dette helt ukomplisert, mens det for andre kan være slitsomt og stressende 

Fordeling av plikter: hvem skal gjøre hva, hvor ofte, og hvordan? Her har det egentlig bare blitt slik med tiden og vi har sluppet å egentlig diskutere det. Jeg støvsuger, mopper golv, tar daglig småplukk i huset, dusj, do osv. Han tar mer i hagen, hekken, takrenner osv. Samt støvsuger en gang i uka. Han pleier sette på klesvask og henge opp, jeg bretter og legger på plass.

Husk at dere er "på lag" og ikke motstandere ;) Dvs finn løsninger sammen, heller enn alltid skulle ha "rett"

Hvor mye.tid.forventer dere å tilbringe sammen versus på ulike hobbier/egne venner? Veldig greit å ha en forventningsavklaring rundt dette da noen ønsker mer egentid enn andre

Endret av Lill3My
Skrevet

Økonomi

Barn

Skriv samboerkontrakt

Ha forsikringer i orden

Fordeling av plikter

Ellers hva man forventer av hverandre i et samboerskap

Anonymkode: d2e18...4ca

Skrevet

Vi flyttet sammen når vi var 19, sanne fra vi var 18.

Vi hadde ikkje noe prat..men tok felles økonomi med engang. Så tok vi bare tid å bli kjent med hverandre ( i eget sted) jeg mener vi har vært sammen i 20 år nå og vi lærer fortsatt nye ting og vi har forsatt være feil 

Skrevet

De store linjene i livet. Vi visste hva vi ønsket når det kom til ekteskap og barn, karriere, og økonomi. At det for begge var viktig å være en familie juridisk og økonomisk. Vi kjente den andres verdier og meninger om sentrale ting i livet. 

Detaljer tok vi etterhvert, og finner vi fortsatt ut av, 25 år senere. 

Anonymkode: 515de...8d0

Skrevet

"Skal du ikke bare flytte inn her da?"

"Ja, det kan jeg vel."

Anonymkode: 35eeb...b74

Skrevet

Støtter det nevnte men vil også legge til at jeg syns man må ha vært «oppå hverandre» noen dager i strekk. Og da også hverdag, ikke bare ferie. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...