Gå til innhold

2,5-åringen slår/dytter i barnehagen og det er så fortvilende

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han vet veldig godt at det ikke er lov, men enkelte dager i barnehagen prøver han virkelig å teste grensene. Fikk tilbakemelding i dag om at det hadde vært en del situasjoner der de ansatte måtte sette grenser, og til slutt ta ham ut av leken. Det var på slutten av dagen. Det var også en dag tidligere denne uka han hadde holdt på sånn. Har ikke inntrykk av at det er veldig ofte, og det var nok oftere før. Av og til føles det som at gutten vår er den eneste som holder på sånn, og det føles veldig kjipt. Har pratet med helsesøster om det som sier at det er helt normalt og hun er ikke bekymret, men det er jo ganske fortvilende når det foregår over tid. Er det egentlig normalt å holde på sånn? Han er ellers godt likt og veltilpasset i gruppa, men jeg er så redd han skal skremme bort de andre barna til slutt :(

Anonymkode: 02bec...0b1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må sosialisere barnet selv der du kan være tett på for å avverge situasjoner. Inviter til lek i helgene enten hjemme eller på lekeplassen der du kan bygge opp tilliten mellom barna så de har litt "buffer" å gå på i hverdagen når barnet ditt sliter med impulskontrollen. Jeg vedder på at barnet ditt trives bedre med 2-3 barn fremfor 9+ som det er i barnehagen. 

Anonymkode: e77e6...c20

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du må sosialisere barnet selv der du kan være tett på for å avverge situasjoner. Inviter til lek i helgene enten hjemme eller på lekeplassen der du kan bygge opp tilliten mellom barna så de har litt "buffer" å gå på i hverdagen når barnet ditt sliter med impulskontrollen. Jeg vedder på at barnet ditt trives bedre med 2-3 barn fremfor 9+ som det er i barnehagen. 

Anonymkode: e77e6...c20

Det har du rett i, har aldri opplevd problemer i mindre gruppe.

Skrevet

Dette er HELT normalt for et så lite barn. Ikke bekymre deg❤️ Hør på helsesøster.

Anonymkode: d5322...1a1

• Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Han vet veldig godt at det ikke er lov, men enkelte dager i barnehagen prøver han virkelig å teste grensene. Fikk tilbakemelding i dag om at det hadde vært en del situasjoner der de ansatte måtte sette grenser, og til slutt ta ham ut av leken. Det var på slutten av dagen. Det var også en dag tidligere denne uka han hadde holdt på sånn. Har ikke inntrykk av at det er veldig ofte, og det var nok oftere før. Av og til føles det som at gutten vår er den eneste som holder på sånn, og det føles veldig kjipt. Har pratet med helsesøster om det som sier at det er helt normalt og hun er ikke bekymret, men det er jo ganske fortvilende når det foregår over tid. Er det egentlig normalt å holde på sånn? Han er ellers godt likt og veltilpasset i gruppa, men jeg er så redd han skal skremme bort de andre barna til slutt :(

Helt normalt , hvordan er språket?

Anonymkode: a9706...8a3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Helt normalt , hvordan er språket?

Veldig bra, tror han er den som snakker best på avdelingen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men er forståelsen også god? Den trenger rikke være det selv om språket er godt. 

Anonymkode: e7c3c...a4d

• Liker 1
Skrevet

Kan være frustrasjon da over at de andre ikke skjønner

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Men er forståelsen også god? Den trenger rikke være det selv om språket er godt. 

Forståelsen er etter min oppfatning omtrent like god som språket.

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Kan være frustrasjon da over at de andre ikke skjønner

Ja, er litt det jeg mistenker.

Skrevet

Forståelsen er etter min oppfatning omtrent like god som språket.

Ja, er litt det jeg mistenker.

Men er det ikke barn som er eldre en 2,5 år på avdelingen hans? Kanskje han bør gå over på storebarn hvis han er av de eldste?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men er det ikke barn som er eldre en 2,5 år på avdelingen hans? Kanskje han bør gå over på storebarn hvis han er av de eldste?

Man kan ikke på magisk vis trylle fram en storbarnsplass. Og det er også ganske heftig for en toåring å være på storbarn - selv om barnet er langt fremme språklig er det fortsatt lite. 

Der er normal oppførsel fra et relativt lite barn, men det er også overveldende å få den tilbakemeldingen hver dag. Om dette er noe barnehagen jobber tett med, så be om at du kun får tilbakemelding om hvordan det går på f.eks torsdager. Unngå fredager, så slipper du å gruble for mye på det i helga. Du trenger ikke detaljert tilbakemelding for alle dagene i uka heller. Det holder med et generelt sammendrag. 

• Liker 1
Skrevet

At en 2,5 åring med godt utviklet språk slår og dytter er ikke unormalt.  Men de aller fleste gjør ikke det så mye at det er noe som må tas opp av barnehagen og at de flere ganger i uken må ta barnet ut av leken. 

Hva tenker pedagogisk leder? Hvor tror de utfordringene hans ligger? Hvordan følger de dette opp og hjelper han til å finne andre strategier? Skjer dette kun i konflikter, eller også i andre situasjoner?

Anonymkode: 78bbe...b20

Skrevet

Stakkars, kanskje han blir overstimulert helt på slutten av dagene? Jeg synes ikke dette høres unormalt ut, jeg heller. Men skjønner det er frustrerende for deg som forelder. Har du snakket med bhg om hvordan de aktiviserer barna på slutten av dagen?

Anonymkode: f4031...108

• Liker 1
Skrevet

Har barnet veldig lang dag i bhg? Hviler han noe på dagen? 

Tenker at siden det ofte er på slutten av dagen er det ikke adferd seg selv, men at det blir for mye for han.

Anonymkode: 5b790...74c

Skrevet

Han er nest eldst tror jeg. Er innom storebarnsavdeling iblant og trives med det, men som noen skriver blir det nok litt for heftig å være der fast.

At en 2,5 åring med godt utviklet språk slår og dytter er ikke unormalt.  Men de aller fleste gjør ikke det så mye at det er noe som må tas opp av barnehagen og at de flere ganger i uken må ta barnet ut av leken. 

Hva tenker pedagogisk leder? Hvor tror de utfordringene hans ligger? Hvordan følger de dette opp og hjelper han til å finne andre strategier? Skjer dette kun i konflikter, eller også i andre situasjoner?

Anonymkode: 78bbe...b20

Ped. leder har ikke sagt så mye, men de veileder og leker gjerne i mindre grupper. Mener hun sa på forrige foreldresamtale at utfordringene oppstår når det er store grupper og ingen organisert aktivitet.

Har barnet veldig lang dag i bhg? Hviler han noe på dagen? 

Tenker at siden det ofte er på slutten av dagen er det ikke adferd seg selv, men at det blir for mye for han.

Anonymkode: 5b790...74c

Han leveres ca. klokka 8 og to til tre dager i uka prøver jeg å hente ham klokka 15. De resterende dagene blir han hentet 16.15. Tror det er noe i det du sier, for når han har hatt en dårlig dag i barnehagen er han også sliten og lei hjemme på ettermiddagen før han får middag.

Det er ikke hver dag vi får sånne tilbakemeldinger altså, heldigvis! Har ikke hørt noe om det på lenge før denne uka, og tilbakemeldingen er i de aller fleste tilfeller at han har hatt en fin dag. Synes bare det er fortvilende at den type adferd igjen har blusset opp, uten at jeg ser noen spesiell grunn til det.

Skrevet

Jeg skjønner at det er fortvilende, og vondt. Du skal bare vite at det er absolutt ikke uvanlig, og en god del barn har en periode hvor de reagerer med å bli fysiske mot andre barn i den alderen. 

En hører ofte at det handler om språk. Og det er nok ofte en del av forklaringen, også for barn som er tidlig ute i språkutviklingen. For selv om de snakker mye, er det ikke så lett å sette ord på følelser. Enda mer enn språk, så handler det om at de er nybegynnere på følelsesregulering. En del barn slår, dytter eller biter, andre hyler høyt, noen løper av gårde, noen blir helt stille, trekker seg unna. Men de færreste på 2,5 kan si "jeg er så skuffet, for han tok den blå bilen som jeg hadde så veldig lyst til å leke med nå" eller "jeg føler meg så alene, og er sjalu. Anne og Berit leker at de går tur, og hver gang jeg kommer, så går de bort fra meg. Og så sa Berit "ikke du", og jeg ble veldig lei meg og det var nesten som noe gikk i stykker inni meg". I stedet kaster barnet kanskje en bil på et annet barn, eller dytter et yngre barn som tilfeldigvis står i nærheten. Barnet kan vite at det ikke er lov, men uten å ha fattet at det gjør vondt og kan være skremmende for det andre barnet enda. Evnen til empati er fortsatt under utvikling, det samme er evnen til å forstå og regulere det som skjer inni barnet selv. 

Jeg jobber med aldersgruppen selv, og støtte til følelsesregulering, jobber vi alltid med, hvert eneste år. Det er også som regel noen vi må passe ekstra på for å forebytte at de reagerer på en måte som skader andre barn. Og vi får ikke alltid til å forhindre det, dessverre, vi skulle veldig gjerne vært flere voksne pr. barn. Det går i faser og det går over. Men det er ganske typisk for alderen. 

Anonymkode: b7fec...3e4

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...