Gå til innhold

Lønner det seg økonomisk å bruke LED lys fremfor vanlige kubbelys og telys?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg brenner mye kubbelys og telys i løpet av en høst og vinter, men siden det har blitt så dyrt så har jeg gått over til led-kubbelys og led-telys. Jeg har ikke regnet på det, men tenker automatisk at jeg sparer penger?

Anonymkode: 78b57...d8c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror egentlig ikke man sparer så mye på det.

Jeg har ganske dyre led-lys fordi de ser mest naturlige ut, og batteriene er heller ikke gratis.

Jeg bruker led-lys pga soting og brannfare, ikke for å spare penger.

• Liker 2
Skrevet

Du slipper også å få lungene fulle av sot

Anonymkode: ed608...dea

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Hateridioter skrev (48 minutter siden):

Jeg tror egentlig ikke man sparer så mye på det.

Jeg har ganske dyre led-lys fordi de ser mest naturlige ut, og batteriene er heller ikke gratis.

Jeg bruker led-lys pga soting og brannfare, ikke for å spare penger.

Hva er "dyre" led-lys?

Ts 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er "dyre" led-lys?

Ts 

Jeg har led-lys fra Uyuni, de koster fra 149,- for et telys og opp til over 400,- for kubbelys.

• Liker 1
Skrevet

Mange levende lys avgir kreftfremkallende stoffer når de brennes. Vi har bare led lys, det er jo ikke SÅ dyrt.

Anonymkode: e8bf7...645

• Nyttig 2
Skrevet

Du sparer på led lys ja! De varer i månedsvis de batteriene så det er mye bedre :) Fine er de og. Jeg har mangen . Er så koselig at de slår seg selv på om kvelden. Anbefaler de store kubbe lysene😍

Anonymkode: 9304c...682

• Liker 1
Skrevet

Et lite tips hvis du vil ha kubbelys med batteri som varer lenge og har et fint varmt lys, kjøp gravlykt! Batteriene varer en evighet og er de beste batterikubbelysene vi har i hus :)

Anonymkode: 4d9da...9ed

• Nyttig 2
Skrevet

Det kommer an på.

Sammenligner man dyre ledlykter med dyre batterier, mot de billigste telysene fra Europris? Og hvilket tidsrom snakker man? Et det ett år, så er garantert ledlys dyrere pga innkjøpspris. Over flere år vil det kunne være billigere med ledlys.

Det koster med batterier, det koster eventuelt strøm om man bruker oppladbare batterier/lys. Ledlys er også dyrere i innkjøp.

Anonymkode: 91858...3fc

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.11.2024 den 16.46):

Jeg brenner mye kubbelys og telys i løpet av en høst og vinter, men siden det har blitt så dyrt så har jeg gått over til led-kubbelys og led-telys. Jeg har ikke regnet på det, men tenker automatisk at jeg sparer penger?

Du sparer i hvert fall deg selv for å leve i inneklima fullt av brent sterin. 
Så den helsemessige gevinsten må absolutt veien opp for en eventuell økonomisk disfavør til kostnader med de elektriske lysene. 

Anonymkode: 6fe10...885

• Liker 3
Skrevet

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du sparer i hvert fall deg selv for å leve i inneklima fullt av brent sterin. 
Så den helsemessige gevinsten må absolutt veien opp for en eventuell økonomisk disfavør til kostnader med de elektriske lysene. 

Og en sparer nedvask av sotete leilighet.

Anonymkode: 7ed6d...8bc

Skrevet

Du får skitne tak og vegger av telys. 

Anonymkode: 6c016...817

Skrevet

Men man får jo varme ut av lysene da, så jeg bruker helst vanlige kubbelys og telys. Varmer ganske mye faktisk! 🤔 

Når man sliter med kulde og strømmen er dyr, så syns vi iallefall det er mer kos med varme kubbelys.. Men sparer nok mye på led lys ja.. 

• Liker 2
Skrevet

Synes at batteriene ryker fort, så her lønner det seg ikke. Liker stemningen og varmen av stearinlys, men det må være 100% stearin, ikke giftig parafin som mange brenner med! Det skal man ikke puste inn, og det lager fort sotmerker i taket.

Anonymkode: 743a8...9a6

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det koster med batterier, det koster eventuelt strøm om man bruker oppladbare batterier/lys. Ledlys er også dyrere i innkjøp.

En kilowattime koster rundt 1kr, inkludert nettleie. Et oppladbart kubbelys vil ikke koste en krone engang på et år selv om det brukes mange timer hver dag 

• Liker 2
Skrevet
Perfume skrev (4 timer siden):

Men man får jo varme ut av lysene da, så jeg bruker helst vanlige kubbelys og telys. Varmer ganske mye faktisk! 🤔 

Når man sliter med kulde og strømmen er dyr, så syns vi iallefall det er mer kos med varme kubbelys.. Men sparer nok mye på led lys ja.. 

vel, dette blir som å tisse i buksa for å beholde varmen. Du skal ha temmelig mange lys tent for å øke  innetemperaturen en grad. I mens du lar lysene brenne i håp om å få det varmere så soter du ned alt du har innendørs, imtillegg til at du puster i deg mange partikler du ikke trenger å ha i kroppen din. Trekker du for gardinene så vil det faktisk varme mer enn noen skarve levende lys. 

Har kjøpt noen oppladbare LED-lys på Rusta som er plassert inni lyslykter. De verken soter eller trekker mye strøm. Med timer så tennes og slukkes de og av seg selv.

• Liker 2
Skrevet

Sparer nok endel på LED lys i stedet for levende lys. Synes selv levende lys er veldig fint, men det ødelegger inneluften da jeg har en liten stue. Gjelder både parafin og stearin lys. Kjøpte pakke med 4 LED t-lys fra Europris for 49kr. 

Anonymkode: 832d5...f06

• Liker 1
Skrevet

Sparer helt klart på det. Har kjøpt inn en rekke lys, oppladbare batterier og tilhørende lader. Begynner vel å bli et par tre-fire år siden nå. Kostet selvsagt noen kroner i engangsutgift, men ikke brukt penger på lys utover litt batterilading (helt minimal påvirkning mtp. strømforbruk/regning).

Anonymkode: b7caa...e2f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...