Gå til innhold

Hvordan man telefonerte i 1949 :-)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kom over denne lille artikkelen der de tar for seg en telefonkatalog fra 1949, som gir opplæring i hvordan man bruker en "automattelefon" med god, gammeldags dreieskive på for å slå nummeret man skal til. Morsom lesning! Ganske rart å tenke på at det er mange voksne mennesker i dag som aldri har brukt en slik fasttelefon med dreieskive. 

Jeg husker vår første telefon på 70 tallet. Den hadde dreieskive, ja! Det verste er at jeg faktisk husker det første telefonnummeret vårt også (fasttelefon selvfølgelig). Det var sekssifret nummer. Åttesifrede telefonnummer fikk vi i 1993. Jeg flyttet hjemmefra i 1990, og da kjøpte jeg min egen fasttelefon. Den var rosa og hadde taster for å slå tlf-nummere.

Husker faktisk mitt første mobilnummer også, som jeg fikk i 1995 eller 1996. Hvorfor jeg husker det, vet jeg ikke, for selv på de første mobiltelefonene vi hadde på den tiden, så ble de jo lagret på telefonen og ikke noe man måtte gå rundt og huske, som med fasttelefonene.

Flere som husker dreieskivetelefonenes tid? 

Anonymkode: 31a19...020

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er nok eldre enn deg, for vi hadde 5-sifret telefonnummer. Og jeg husker fremdeles nummeret vårt, og nummerne til besteforeldre, tante og et par venninner.

Vi fikk nytt nummer da vi gikk over til 6-sifret, men jeg husker ikke grunnen til det. De fleste andre fikk bare et ekstra tall foran nummeret.

Jeg husker ikke nummeret til den første mobilen min (kjøpt i januar 1996), men det var en Pioneer, og det gikk bare an å ringe med den.

Anonymkode: 0a36d...d36

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ha nådd en viss alder for å forstå vitsen "er dette nummer 33 33 33? Kan De ringe etter hjelp, jeg har satt fast fingeren i dreieskiven?" 

Anonymkode: dfa6f...7b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det var dreiskive allerede da var ukjent for meg. For min bestemor hadde tlf der vi bodde før, og det var det sveiva som påkalte sentralen, og da ble koblet videre.

Anonymkode: 3d614...907

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aj, nå følte jeg meg gammel! Telefonnummeret hjemme hos meg som barn hadde tre siffer. Fasttelefonen hadde ikke dreieskive. Den hadde ei sveiv som vi sveivet for å komme til sentralen. Der sa vi navnet (eller kallenavnet) til den vi skulle ringe, og så ble vi satt over. Telefonnr trengte vi bare når vi skulle ringe til noen i en annen landsdel. Da sa vi nummeret til sentralen,og så hørte vi på hvordan de kontaktet en annen sentral, som så kontaktet enda en og enda en, til det til slutt ringte hjemme hos dem vi skulle ha tak i. 

Anonymkode: 9309c...33e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Aj, nå følte jeg meg gammel! Telefonnummeret hjemme hos meg som barn hadde tre siffer. Fasttelefonen hadde ikke dreieskive. Den hadde ei sveiv som vi sveivet for å komme til sentralen. Der sa vi navnet (eller kallenavnet) til den vi skulle ringe, og så ble vi satt over. Telefonnr trengte vi bare når vi skulle ringe til noen i en annen landsdel. Da sa vi nummeret til sentralen,og så hørte vi på hvordan de kontaktet en annen sentral, som så kontaktet enda en og enda en, til det til slutt ringte hjemme hos dem vi skulle ha tak i. 

... Og om det var stille og lite å gjøre på jobb satt alle disse sentralborddamene og lyttet til telefonsamtalen deres på jakt etter sladder og gode historier. 😅

Anonymkode: fe335...378

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine oldeforeldre fikk telefon for over 100 år siden. Dette var langt utenfor allfarvei. Og litt ironisk å tenke på at nå er fasttelefon fjernet der, og det finnes ikke dekning for mobil...

Ting VAR bedre før.

Anonymkode: 12f68...7cd

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker veldig godt dreieskiven. Jeg ringte ofte til mormor og morfar for å invitere meg selv på helgebesøk, husker nummeret den dag i dag. 

Jeg husker tlf nummeret foreldrene mine hadde også. De gikk fra 6 sifret til 8 sifret, de to nye tallene ble satt foran. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mine oldeforeldre fikk telefon for over 100 år siden. Dette var langt utenfor allfarvei. Og litt ironisk å tenke på at nå er fasttelefon fjernet der, og det finnes ikke dekning for mobil...

Ting VAR bedre før.

Anonymkode: 12f68...7cd

Telenor har leveringsplikt på tilgang til offentlig telefontjeneste. Telenor kan oppfylle plikten over mobilnett, fiber, eller på annen måte til faste husstander. Gjelder ikke fritidseiendommer.

https://nkom.no/aktuelt/telenor-legger-ned-kobbernettet--hvilke-rettigheter-har-du-som-forbruker

Telenor har ikke leveringsplikt for bredbånd. For internett er Starlink et mulig alternativ.

Endret av TBL12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dreieskive til langt utpå 90-tallet.

Hat samme mobiltelefonnummer i over 25 år.

Anonymkode: 471db...63e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

At det var dreiskive allerede da var ukjent for meg. For min bestemor hadde tlf der vi bodde før, og det var det sveiva som påkalte sentralen, og da ble koblet videre.

Anonymkode: 3d614...907

Det var ukjent for meg også.

Vi hadde sveiv, og telefonsentral, frem til sent på 70-tallet/begynnelsen på 80-tallet.

Vi fikk telefonlinje innlagt i 1976. Da hadde vi telefonsentral, og tosifret telefonnummer. (Samme telefonnummer som naboen hadde.  Ett ring var til dem, to ring var til oss) 

Femsifret telefonnummer uten sentral fikk vi i 1979 eller 1980.

Anonymkode: f8d77...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre kan nås på samme nummer de hadde da jeg var liten, men det er bare noen få som bruker det. Det er noen som nevner at det var 6 siffer, og så ble det 8 siffer. De to ekstra sifrene var retningsnummeret som man før måtte legge til om man skulle ringe til noen utenfor sitt område. For Bergen var det 05. Etterhvert ble det lagt til et ekstra siffer så de fleste fastnummer i Bergen nå starter på 55 og noen få på 56. Det handler om kapasitet i telefonnettet. Man kan følge disse numrene rundt kysten i ca samme områder som registreringsnummeret på bil og båtnummeret i Småbåtregisteret (der de "tabbet" seg ut med Z som er plassert i Vestfold og ikke Finmark som ville vært logisk). Siden det ikke bor mange folk i de nordligste fylkene, startet de fleste mobilnumrene i starten på 9, der de forskjellige mobilselskapene fikk sin egen 3-sifrede kode med 5 siffer bak (dette er grunnen til at mobilnumre blir gruppert slik xxx xx xxx i motsetning til andre nummer som grupperes slik xx xx xx xx)

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine besteforeldre fikk telefon veldig tidlig, de hadde tosifret nummer. Ringte inn til sentral.

Anonymkode: c3906...cb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg er fra by på østlandet og der hadde vi 6 sifre i vårt første telefonnummer på 70 tallet. Men hos min bestefar på bondelandet i mer usentrale strøk i den vestlige delen av landet, hadde de kun 3 sifret telefonnummer som du nevner. Dette var også på 70 tallet.

Jeg husker det fra når jeg var på besøk hos bestefar og skulle ringe mine venninner på to av de nærmeste gårdene. Det var kun 3 sifre å slå for å ringe dem. Og bestefars nr hadde kun 3 sifre, når det ble ringt lokalt. Mamma måtte slå et distriktsnummer, tror det var 2 sifre eller 3, foran, når hun skulle ringe til bestefar hjemmefra oss på østlandet.

Jeg tror derfor at det gjerne var kortere telefonnummer på avsides steder og på landet, mens byene med flere innbyggere (og dermed flere telefonabonnenter) hadde flere sifre i telefonnummeret sitt.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde 3 tall i tlf nr da vi hadde telefonsentral. Ble automatisert i ca 1972, og da fikk vi 5 tall. Husker ikke helt når det ble 8 tall i nr 🙂

Anonymkode: 13c36...99e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde 3 tall i tlf nr da vi hadde telefonsentral. Ble automatisert i ca 1972, og da fikk vi 5 tall. Husker ikke helt når det ble 8 tall i nr 🙂

Anonymkode: 13c36...99e

Det ble innført 8 sifrede telefonnummer i Norge på likt vel, over hele landet? Jeg husker det var i 1993.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde ikke det selv hjemme nei. Men min farmor hadde en slik telefon. Kjempe artig å ringe med den. Og artig å slenge på røret. Ungdommer vet ikke hva dem går klipp av når man var sur på noen. Hehe. Jeg husker vi brukte å ringe klokken for å finne ut hvor mange klokka var slik at vi stilte klokkene i huset etter den. Å. Tider. 

Anonymkode: df812...763

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rikstelefon var dyyyyrt og helst burde man ringe etter 17, for da kostet det bare to kroner uansett hvor lenge man snakket på det glade åttitall 😆

Anonymkode: 50b12...998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det ble innført 8 sifrede telefonnummer i Norge på likt vel, over hele landet? Jeg husker det var i 1993.

ts

Det stemmer det. Frem til 1993 hadde man femsifrede numre lokalt, og brukte ekstra sifre for langdistanse. Fra 1993 ble det til at man brukte de såkalte retningsnumrene uansett (og det var kanskje også da man droppet prisdifferensiering for lang- og kortdistanse?).

Anonymkode: 95759...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...