Gå til innhold

Sukkerfrie/keto-kaker, smaker de godt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Disse lavkarbo/keto/sukkerfrie kakene fra for eksempel www.fettogforstand.no - har noen erfaring med dem? Smaker de godt, er de trygge for blodsukkeret?

Jeg er ganske nydiagnostisert med diabetes 2.  Blodsukkeret har raskt kommet under kontroll, og jeg kan ta et lite stykke vanlig kake uten at blodsukkeret stiger for mye (ikke over 7,0 2 timer etter mat for de som kjenner til måleverdiene).  Men; hadde disse alternative kakene smakt godt, er det jo fint.  (Jeg tenker på jul, jeg er ikke den eneste med diabetes i utvidet familie, de andre har et vanskeligere regulerbart blodsukker enn meg).

Smaker de derimot høgg, er vitsen borte.  I tillegg er det mange ingredienser som må kjøpes inn, mye ulike melsorter og sukkererstatninger jeg ikke har som basis i mitt skap, for å si det sånn.

(Så får jeg selvfølgelig legge til at man ikke må ha kake, og de 7 ordinaere slagene er jeg ikke så begeistra for uansett.  Jeg må også si at jeg i løpet av et halvt år har forsøkt dette lille kakestykket to ganger, og med fastleges velsignelse).

Anonymkode: e8a4c...e3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mye av det smaker godt. Men spørs helt på hvilke søtningsstoffer du bruker. Synes mye på fett og forstand sine sider blir for mange ingredienser, men du finner mye godt der og. Snickersrullekaka er kjempegod! Du kan også følge Evelinas värld på instagram, hun har mange lette og gode oppskrifter. Bruker mest sukrinmelis, sukrinsirup og mandelmel. Omhelse har også mye godt.

Av søtningsstoffer liker jeg aller best bakesukkr, men denne påvirker blodsukkeret mitt noe, og gir meg masse luft i magen. Så jeg bruker bare litt av den, gjerne blandet med sukrin gold og sukrinmelis. Sukrin+ er også godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La Luna skrev (4 minutter siden):

Mye av det smaker godt. Men spørs helt på hvilke søtningsstoffer du bruker. Synes mye på fett og forstand sine sider blir for mange ingredienser, men du finner mye godt der og. Snickersrullekaka er kjempegod! Du kan også følge Evelinas värld på instagram, hun har mange lette og gode oppskrifter. Bruker mest sukrinmelis, sukrinsirup og mandelmel. Omhelse har også mye godt.

Av søtningsstoffer liker jeg aller best bakesukkr, men denne påvirker blodsukkeret mitt noe, og gir meg masse luft i magen. Så jeg bruker bare litt av den, gjerne blandet med sukrin gold og sukrinmelis. Sukrin+ er også godt. 

Tusen takk for svar, det er dette som bekymrer meg mest når det gjelder sukkererstatninger.  (Jeg har kun erfaring med suketter i te, det går bra, heldigvis).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tusen takk for svar, det er dette som bekymrer meg mest når det gjelder sukkererstatninger.  (Jeg har kun erfaring med suketter i te, det går bra, heldigvis).

Sukrinmelis og sukrin gold gir meg ikke luft. Så du får prøve deg frem ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det en stund siden jeg har bakt slikt og jeg vet at det har kommet noen nye produkter som jeg ikke har holdt meg oppdatert på. Var keto i mange år (nå er jeg carnivore), men har aldri vært glad i å bake, så det var sjeldent at jeg bakte.

Jeg husker at mange sliter med smaken til sukrin, men der er trikset at man må løse den opp i vann først fordi det er derfor den har en "kald" smak fordi sukrin reagerer med spyttet i munnen din. Folk har kanskje blitt bedre på slikt nå og nyere oppskrifter behandler kanskje slike ingredienser bedre.

En annen ting jeg husker er at fettfrie oppskrifter ofte ikke ble så gode, men fete oppskrifter ble gode. Smørkrem f.eks. ble bra.

Anonymkode: ff275...79e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange fantastisk gode oppskrifter. Mine favoritter finner jeg hos frøken Holm. Bruker aldri vanlig sukrin,  sukrin+ eller sukrin melis. Min favoritt er finesse med sukrin gold på en solid andreplass. 

Anonymkode: bd97f...07b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke det er godt. All kunstig søting smaker rart/ekkelt/metall/kaldt. 

Anonymkode: a6e28...99c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...