Gå til innhold

Hvorfor kle seg "anstendig"ute blandt folk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I en annen tråd var det visst ikke "anstendig" nok å gå med snekken åpen hvis man var gravid og buksa var for trang(topp inni så undertøy ikke vistes), joggebukse er visst ikke anstendig nok og klær med flekker er ikke anstendig nok. 

Hvem skal man være anstendig for og hvorfor må man tenke mer på andre enn seg selv når man kler seg? Hvem skader det at folk kler seg som de vil?

Anonymkode: 728de...b5b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kler seg ikke anstendig for andre, men for seg selv. Hvem ønsker å gå rundt med klær med flekker på?

Anonymkode: b4674...916

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke noe klespoliti. Klær representerer jo hvem du er, hvis du er en bums som ikke støvsuger hjemme så må du gjerne fortelle hele verden det med uvaskede flekkete klær. 

Det er helt opp til deg. 

Anonymkode: 0cb54...522

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jo med folkeskikk å gjøre. Man går ikke med bar overkropp inn på matbutikk f.eks.

Anonymkode: 893f3...eaf

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Man kler seg ikke anstendig for andre, men for seg selv. Hvem ønsker å gå rundt med klær med flekker på?

Anonymkode: b4674...916

Det tror jeg ikke noe på! Du ville altså ikke reagerer om du så folk som ikke var "anstendig"kledd?

Jeg haster ofte på butikken slik jeg går, både fra hjemme og fra jobb, meg bryr det ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det har jo med folkeskikk å gjøre. Man går ikke med bar overkropp inn på matbutikk f.eks.

Snakker ikke om å ikke ha nok klær på, halveis avkledd. Snakker om flekkede klær, joggebukse osv. 

Folkeskikk, hvem skader det?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jo, har sett flere ganger damer gå i shorts og "bade-bh" i butikk som ligger i nærheten til badestrand.

Anonymkode: c894b...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

I en annen tråd var det visst ikke "anstendig" nok å gå med snekken åpen hvis man var gravid og buksa var for trang(topp inni så undertøy ikke vistes), joggebukse er visst ikke anstendig nok og klær med flekker er ikke anstendig nok. 

Hvem skal man være anstendig for og hvorfor må man tenke mer på andre enn seg selv når man kler seg? Hvem skader det at folk kler seg som de vil?

Det skader vell bare de som er så bitre eller har ett trist liv, så de må finne noe hos andre å se ned på.

Nå trives jeg i rene tøy og med god hygiene, men tenker lite over hva jeg går med på butikken og driter totalt i hvordan andre kler seg. Har nokk med mitt eget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kle deg akkurat som du vil, og så tenker jeg akkurat hva jeg vil om det... Antrekk er en del av de sosiale kodene - klærne dine er noe av det første andre ser og bidrar til å danne et inntrykk av deg, enten du vil eller ikke. Så er det opp til deg å vurdere hva slags inntrykk du ønsker å gi og hva det er viktig for deg at andre ser og tenker (eller ikke) i den enkelte sammenheng. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (1 minutt siden):

Du kan kle deg akkurat som du vil, og så tenker jeg akkurat hva jeg vil om det... Antrekk er en del av de sosiale kodene - klærne dine er noe av det første andre ser og bidrar til å danne et inntrykk av deg, enten du vil eller ikke. Så er det opp til deg å vurdere hva slags inntrykk du ønsker å gi og hva det er viktig for deg at andre ser og tenker (eller ikke) i den enkelte sammenheng. 

Men hvorfor er det så viktig hva andre tenker om deg? Hvorfor kan vi ikke være så trygge på oss selv at når vi selv syns vi er bra nok så ER det bra nok? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Men hvorfor er det så viktig hva andre tenker om deg? Hvorfor kan vi ikke være så trygge på oss selv at når vi selv syns vi er bra nok så ER det bra nok? 

Folk behandler andre etter hva de tenker om de. Kommer det en person med flekkete joggedress inn i en butikk får personen ofte mindre god service enn en som har rene pene klær. Ikke bevisst, men fordi det er hyggeligere å snakke med noen som ser ut som de ikke nettopp ramlet ut fra sofaen de sovnet på i går.

At du føler deg bra nok uansett kan tyde på litt dårlig innstilte sosiale antenner. Du kunne sansynligvis følt deg enda bedre ved å ta på rene klær.

Anonymkode: 8d3aa...656

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er jo helt opp til deg hvorvidt du synes er viktig eller ikke og om du ønsker å ta hensyn til det - men du kan ikke forhindre at det påvirker hva andre tenker og hvordan de oppfatter deg. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Daria skrev (1 minutt siden):

Det er jo helt opp til deg hvorvidt du synes er viktig eller ikke og om du ønsker å ta hensyn til det - men du kan ikke forhindre at det påvirker hva andre tenker og hvordan de oppfatter deg. 

Nei, jeg kan ikke forhindre noe jeg. Men det er en uting at folk skal bli dømt pga det ytre. Kanskje nettopp den dagen man ikke har et perfekt ytre er den dagen man trenger litt ekstra oppmerksomhet og omtanke. Folk bør tenke litt mer på det. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være litt personlig ; jeg kan ha en drittdag hjemme men må på butikken for noe viktig, og da går jeg i tights og en rar genser og slenger over en lang jakke. I flg andre er jeg sikkert ikke " anstendig" . Men akkurat den dagen kan dagen ta seg kraftig opp om noen stopper for en prat og tar meg for den jeg er. Jeg er MEG og ikke klærne mine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en 2-åring i hus har jeg gått flekkete mer enn en gang

Anonymkode: 6409d...a72

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kler deg etter din livssituasjon, slik at folk lettere kan gjenkjenne og plassere deg i samfunnet. 

Du ser ikke Emilie Enger Mehl eller Ine Marie Søreide møte verdensledere ikledd tights eller jeans, eller Kjell Inge Røkke traske rundt i hvite joggesko. Det er faktiske grunner til det. 

Anonymkode: e8b08...034

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.11.2024 den 15.06):

Snakker ikke om å ikke ha nok klær på, halveis avkledd. Snakker om flekkede klær, joggebukse osv. 

Folkeskikk, hvem skader det?

Halve Oslo’s ungdom går med joggebukse. Nike har forresten veldig fine og deilige varme joggebukser. 

Anonymkode: 7e5cf...e23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Halve Oslo’s ungdom går med joggebukse. Nike har forresten veldig fine og deilige varme joggebukser. 

Anonymkode: 7e5cf...e23

Altså, det ser ikke bra ut, men du slipper fint unna med det når du er under 16.

Det at 90% av 20-åringer kun går i jeans er merkelig, og det får meg for fullt til å kjenne på hvordan 20-åringene for 15-20 år siden var mer modne enn dagens, rent estetisk og smaksmessig. Men ditt estetiske uttrykk er ofte også en refleksjon hva hva som foregår innvendig. Det er ingen som forventer at en student skal gå i dyre stoffbukser, men disse bomull-jeansene har et veldig fjortis-preg over seg. Jeg er i tidlig tredveårene og assosierer det veldig med ungdomsskole-tiden, og ikke en kvinne/mann på 25. Jeans og hvite sneakers.

Hvis du er over 50 har du lov til å gå i hva enn pokker du måtte ønske 🥰

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.11.2024 den 14.43):

Jeg prøver å unngå flekkete klær, men hva som er problemet med å vise seg offentlig i joggebukse og tights, har jeg aldri skjønt.

Ser heller ikke problemet med at en gravid har smekken åpen for å få plass til magen når ikke undertøyet syns. Gravid perioden er kort, og jeg synes det må være greit at ikke alle ønsker å investere i flere skift med "ordentlige" bukser i den sammenhengen. Selv gikk jeg mest i tights og romslige t-skjorter.

AnonymBruker skrev (På 1.11.2024 den 16.37):

For å være litt personlig ; jeg kan ha en drittdag hjemme men må på butikken for noe viktig, og da går jeg i tights og en rar genser og slenger over en lang jakke. I flg andre er jeg sikkert ikke " anstendig" . Men akkurat den dagen kan dagen ta seg kraftig opp om noen stopper for en prat og tar meg for den jeg er. Jeg er MEG og ikke klærne mine. 

SVAR:

Tights med lang jakke over burde da virkelig ikke være noe problem å vise seg offentlig i!!

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Du kler deg etter din livssituasjon, slik at folk lettere kan gjenkjenne og plassere deg i samfunnet. 

Du ser ikke Emilie Enger Mehl eller Ine Marie Søreide møte verdensledere ikledd tights eller jeans, eller Kjell Inge Røkke traske rundt i hvite joggesko. Det er faktiske grunner til det. 

Det er forskjell på å møte verdensledere og å gå på butikken. 

"Gjenkjenne deg og plassere deg i samfunnet"... til og med Hollywoodstjerner blir jo av og til observert (og fotografert) offentlig i diverse "shabby" antrekk som joggebukse, tights etc. Handler vel mer om å kle seg etter anledning enn livssituasjon, selv om ulike livssituasjoner selvsagt innebærer ulike antall "anledninger". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...