Gå til innhold

Hvorfor får jeg løs mage og diare dagen etter å ha spist pizza?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det hvetebunnen/deigen jeg reagerer på? Det skjer alltid at jeg blir løs i magen og får mageknip dagen etter at jeg har spist pizza, og nå lurer jeg på hvorfor. Andre som spiser av samme pizza som meg reagerer jo ikke. Bare jeg, hver gang. Jeg spiser ikke brød, men rugknekkebrød ellers, så er lite hvete i kosten.

Noen som opplever det samme?

Anonymkode: 23d8d...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tipper det er brødet siden du ikke spiser sånn ellers. 

Anonymkode: 37aec...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange ting man kan reagere på i pizzaen. Laktose i osten, gluten i bunnen. Noen reagerer på tomatsaus. 

Anonymkode: 6422d...af8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.11.2024 den 13.01):

Det er mange ting man kan reagere på i pizzaen. Laktose i osten, gluten i bunnen. Noen reagerer på tomatsaus. 

Ekspander  

Vanlig hvitost som Norvegia o.l. er naturlig laktosefrie. 

Jeg har byttet ut hvetemelet i pizzabunnen med spelt, og syns det hjelper. Jeg spiser også veldig lite brød og bakevarer ellers. 

Anonymkode: 63b18...7eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye å velge i, kunne også være reaksjon på løk, hvis den har det.

Anonymkode: 8cadb...2d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan være cøliaki og du reagerer på hvete. 
Det kan være laktoseintoleranse og du reagerer på osten.
Det kan være IBS og du reagerer på krydderet eller fettet eller noe annet i pizzaen. 

Mange forskjellige årsaker til hvorfor du reagerer på pizza. 

Anonymkode: cc1b5...8ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.11.2024 den 13.13):

Vanlig hvitost som Norvegia o.l. er naturlig laktosefrie. 

Jeg har byttet ut hvetemelet i pizzabunnen med spelt, og syns det hjelper. Jeg spiser også veldig lite brød og bakevarer ellers. 

Anonymkode: 63b18...7eb

Ekspander  

Mange bruker mozzarella som ost på pizza. Den er det ofte laktose i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her viste det seg å være tomatsausen fra Peppes ungdommen i huset fikk løs mage av (hjemmelagd pizza).  Etter at vi byttet til en annen pizzasaus har problemet stoppet.

Anonymkode: d9238...193

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Hei

Dette er ts. Tre uker er gått siden jeg postet innlegget.

Spiste pizza igjen i går kveld, fredag helg og man skulle kose seg litt ekstra.... og i dag har jeg sittet på do 8-9 ganger hittil 😬

Det er garantert pizzaen, men jeg vet ikke hva. Jeg tror ikke det er tomatsausen egentlig, men man vet jo aldri. Jeg tåler tomatpure i hvert fall?

Jeg elsker pizza, og jeg tror jeg bare får leve med dette. At dagen etter pizza-inntak blir tilbragt en stund på do. Det er for godt med pizza til å la være.

Takk til alle som svarte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville byttet ut/erstattet det på pizzaen med noe annet for å se om du reagerer.

Hvetemel med spelt f.eks. Droppa tomatsaus osv.

Anonymkode: c4490...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.11.2024 den 12.10):

Ville byttet ut/erstattet det på pizzaen med noe annet for å se om du reagerer.

Hvetemel med spelt f.eks. Droppa tomatsaus osv.

Anonymkode: c4490...28a

Ekspander  

Jeg tenkte å sjekke dette med gluten først. Så sjekket Peppes sine nettsider nå, og de skriver at nesten alle pizzaene deres nå også kan leveres i glutenfri variant. Går jo an å teste det neste gang. Ser ikke at Dominos tilbyr glutenfrie?

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

TS her igjen.

Kom til å tenke på at jeg alltid bestiller samme pizzaen, men bestiller med et tillegg oppå; tomater i små terninger. Jeg elsker tomater, så vil gjerne ha det på pizzaen. Så kom jeg til å tenke på sist jeg kjøpte en sånn boks med cherrytomater og spiste dem som snacks. Ble veldig dårlig i magen dagen etter... Så kanskje det er tomatene på pizzaen, tenkte jeg.

Så sist vi bestilte pizza valgte jeg ikke tomater på, men bare bestilte den slik den var (med tomatsaus da). Ingenting skjedde dagen etter, alt var helt fint! Tror jeg har funnet problemet. Det er tomater fordøyelsen min ikke tåler/takler.

Regner saken som oppklart! 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.12.2024 den 13.53):

TS her igjen.

Kom til å tenke på at jeg alltid bestiller samme pizzaen, men bestiller med et tillegg oppå; tomater i små terninger. Jeg elsker tomater, så vil gjerne ha det på pizzaen. Så kom jeg til å tenke på sist jeg kjøpte en sånn boks med cherrytomater og spiste dem som snacks. Ble veldig dårlig i magen dagen etter... Så kanskje det er tomatene på pizzaen, tenkte jeg.

Så sist vi bestilte pizza valgte jeg ikke tomater på, men bare bestilte den slik den var (med tomatsaus da). Ingenting skjedde dagen etter, alt var helt fint! Tror jeg har funnet problemet. Det er tomater fordøyelsen min ikke tåler/takler.

Regner saken som oppklart! 👍

Ekspander  

Takk for oppdatering. Håper det blir masse pizza på deg i fremtiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...