AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #1 Skrevet 1. november 2024 Jeg er en ung mann som etter mange års depresjon har klart å dra på meg veldig mye gjeld. Jeg har nå tenkt å fortelle det til min mor, men jeg vet ikke hvordan jeg skal gjøre det. Mitt siste håp er at hun kan hjelpe, men det innebærer at hun og partneren må stille sin bolig til sikkerhet fordi jeg har vært helt idiot. Jeg vet heller ikke hvordan hennes økonomi er, så selv om hun ønsker å hjelpe er det jo ikke sikkert hun kan det. Jeg kjenner jeg får sterk angst av å bare skrive det her, jeg har holdt det for meg selv så lenge, og jeg vet ikke hvordan jeg skal fortelle det. Jeg er så redd for hva hun kommer til å si. Jeg har ingen annen utvei nå. Det verste som kan skje er at hun får vite alt, men ikke kan hjelpe. Da vet jeg ikke hva jeg gjør. Jeg har prøvd alt annet, uten hell. Anonymkode: c5f57...cd0 12
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #2 Skrevet 1. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er en ung mann som etter mange års depresjon har klart å dra på meg veldig mye gjeld. Jeg har nå tenkt å fortelle det til min mor, men jeg vet ikke hvordan jeg skal gjøre det. Mitt siste håp er at hun kan hjelpe, men det innebærer at hun og partneren må stille sin bolig til sikkerhet fordi jeg har vært helt idiot. Jeg vet heller ikke hvordan hennes økonomi er, så selv om hun ønsker å hjelpe er det jo ikke sikkert hun kan det. Jeg kjenner jeg får sterk angst av å bare skrive det her, jeg har holdt det for meg selv så lenge, og jeg vet ikke hvordan jeg skal fortelle det. Jeg er så redd for hva hun kommer til å si. Jeg har ingen annen utvei nå. Det verste som kan skje er at hun får vite alt, men ikke kan hjelpe. Da vet jeg ikke hva jeg gjør. Jeg har prøvd alt annet, uten hell. Anonymkode: c5f57...cd0 Prøv å ikke tenke at det verste som kan skje er dersom hun ikke kan hjelpe deg direkte med penger. Hun vil sikkert hjelpe deg på andre måter dersom hun ikke kan hjelpe med penger❤️ Lykke til❤️ Anonymkode: 3b6c9...1d4 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #3 Skrevet 1. november 2024 Har du fått gjeldsrådgivning? Anonymkode: 01968...502 4 1
Trolltunge Skrevet 1. november 2024 #4 Skrevet 1. november 2024 Du er ikke den første i en slik situasjon, og blir ikke siste. Om mor ikke kan hjelpe er det andre muligheter også. Uansett viktig å ikke gå med dette alene. 6
Sandie Skrevet 1. november 2024 #5 Skrevet 1. november 2024 Du bør først bestille time hos NAV for økonomisk veiledning. https://www.nav.no/okonomi-gjeld 2 3
maggan Skrevet 1. november 2024 #6 Skrevet 1. november 2024 Om hun ikke kan hjelpe deg økonomisk kan hun i det minste stå sammen med deg i dette. Hvis et av mine barn hadde vært i en slik situasjon ville jeg gjerne visst om det slik at jeg kunne hjulpet på de måtene jeg hadde mulighet til. 4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #7 Skrevet 1. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er en ung mann som etter mange års depresjon har klart å dra på meg veldig mye gjeld. Jeg har nå tenkt å fortelle det til min mor, men jeg vet ikke hvordan jeg skal gjøre det. Mitt siste håp er at hun kan hjelpe, men det innebærer at hun og partneren må stille sin bolig til sikkerhet fordi jeg har vært helt idiot. Jeg vet heller ikke hvordan hennes økonomi er, så selv om hun ønsker å hjelpe er det jo ikke sikkert hun kan det. Jeg kjenner jeg får sterk angst av å bare skrive det her, jeg har holdt det for meg selv så lenge, og jeg vet ikke hvordan jeg skal fortelle det. Jeg er så redd for hva hun kommer til å si. Jeg har ingen annen utvei nå. Det verste som kan skje er at hun får vite alt, men ikke kan hjelpe. Da vet jeg ikke hva jeg gjør. Jeg har prøvd alt annet, uten hell. Anonymkode: c5f57...cd0 Du kan jo snakke med folk om dette uten at de skal hjelpe deg også? Å gå til sin mor bare fordi du ønsker økonomisk hjelp er jo ganske dumt. Å gå til sin mor for å fortelle om et problem du vil ta tak i og løse, for å få støtte, det er jo en bedre ting. Ikke sett din mor i problemer pga dine egne feil. Finn din egen vei ut av dette. Ingenting løser seg om man ikke løser årsaken til problemene, nemlig depresjonen. Du går til behandling nå? Kontakt deretter gjeldsrådgiver i kommunen. Alle har gjort dumme ting, det er ikke som om du har drept noen...det kunne vært verre ting du har å fortelle. Og at folk pådrar seg for mye gjeld er heller ikke unormalt. Så ikke vær så nervøs for dette! Vær åpen og ta tak i problemet Anonymkode: 7402a...273 12 4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #8 Skrevet 1. november 2024 Ikke sett din mor i en sånn situasjon. å være åpen med henne er bra. Men hun skal ikke måtte rydde opp for deg. Bruk henne som støtte, ikke bruk økonomien hennes. Anonymkode: 08b6b...f79 8 1 6
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #9 Skrevet 1. november 2024 Du vil garantert få økonomisk hjelp av din mor hvis du er en person som er til å stole på. Men det vet du best selv. Anonymkode: d349a...29d
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #10 Skrevet 1. november 2024 Del med din mor for støtte og hjelp til hvor du kan henvende deg, men syns det er ugreit at du skal belage deg på økonomisk støtte derfra. Kan du ikke spørre om hun kan bli med deg til nav? Og evt fastlegen. Anonymkode: 4ee46...33e 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #11 Skrevet 1. november 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg er en ung mann som etter mange års depresjon har klart å dra på meg veldig mye gjeld. Jeg har nå tenkt å fortelle det til min mor, men jeg vet ikke hvordan jeg skal gjøre det. Mitt siste håp er at hun kan hjelpe, men det innebærer at hun og partneren må stille sin bolig til sikkerhet fordi jeg har vært helt idiot. Jeg vet heller ikke hvordan hennes økonomi er, så selv om hun ønsker å hjelpe er det jo ikke sikkert hun kan det. Jeg kjenner jeg får sterk angst av å bare skrive det her, jeg har holdt det for meg selv så lenge, og jeg vet ikke hvordan jeg skal fortelle det. Jeg er så redd for hva hun kommer til å si. Jeg har ingen annen utvei nå. Det verste som kan skje er at hun får vite alt, men ikke kan hjelpe. Da vet jeg ikke hva jeg gjør. Jeg har prøvd alt annet, uten hell. Anonymkode: c5f57...cd0 Du har tatt noen ukloke valg når det kommer til økonomi, og satt deg selv i en kjip situasjon. Du har ikke drept eller skadet noen. Dine feil har kun gått utover deg. Dette går bra! Få tatt tak i gjelden din med hjelp utenfra, så ordner det seg så lenge du vil det nok! Lykke til! Anonymkode: 31f80...cbb 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #12 Skrevet 2. november 2024 Kontakt NAV og få gjeldsrådgivning. Anonymkode: 0d805...82d 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #13 Skrevet 2. november 2024 Jeg som mor ville aldri stilt min og min partners bolig som sikkerhet for mine voksne barns ukloke økonomiske valg. Ikke tror jeg mitt barn hadde lært noe som helt av det heller. Men jeg ville gjort alt jeg kunne for å hjelpe vedkommende for å få annen hjelp, være seg lege/ behandling, økonomisk veiledning , alt det som må til for at mitt barn skal kunne komme seg videre i livet. Anonymkode: 61c60...e6b 2 6
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #14 Skrevet 2. november 2024 Personlig ville jeg holdt det for meg selv og ryddet opp uten å trekke inn andre, spesielt min egen familie. Søk gjeldsordning. Anonymkode: 58aec...0cd 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #15 Skrevet 2. november 2024 Man kan ikke forvente at andre, selv foreldre, skal stille sin bolig som sikkerhet fordi andre har vært dumme. Har man gjort dårlige valg før, er det store sjanser for at man vil gjøre det igjen. Så hvis du vil be dem om dette, må du være forberedt på det du ser som det verste scenariet, at du både går ut med hemmeligheten din og får nei. Anonymkode: f38ff...71e 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #16 Skrevet 2. november 2024 Har du full oversikt over gjeld? Hvis ikke kan du registrere deg på inkassoregisteret.com, så får du en grei oversikt over inkassogjeld. Hvordan er inntektssituasjon, bosituasjon? Hvor gammel er hoveddelen av gjelda? Anonymkode: 58aec...0cd 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #17 Skrevet 2. november 2024 Hvor mye gjeld er det snakk om? Som andre sier ville jeg ikke satt min egen bolig som sikkerhet for andres gjeld uansett hvem det var. Jeg ville heller tilbudt deg gratis kost og losji for en periode, om det kunne vært til hjelp. Og jeg ville gjort mye annet for å hjelpe også. Du gjør lurt i å fortelle din mor om dette. Anonymkode: c54d4...5d9 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #18 Skrevet 2. november 2024 Det er dårlig gjort mot moren din å sette hennes økonomi i fare pga din situasjon. Du har tydelig ikke søkt hjelp for problemet dit, for hadde du fått tilbud om rådgiving fra systemet rundt behandlerne dine. Du løser ingenting i din egen situasjon ved å la andre rydde opp for deg. Om du har søsken blir det ofte grunnlaget for dårlig stemning om du får mer hjelp grunnet dårlige valg. At du forteller det til moren din er ok og at hun hjelper deg ved å orientere rundt for gjeldsrådgivning er ok, men å sette henne i et slikt dilemma ved å spørre om penger er ikke ok, og viser at du fremdeles har en lang vei å gå for å ta ansvar din egen psyke og voksenliv. Som mor blir det ufattelig vanskelig å si nei til deg fordi hun er mor og hun kommer muligens selv til å sette seg i gjeld for deg. Det er derfor ganske egoistisk av deg å be om noe slikt. Harde ord, men veien mot mestring og selvrespekt krever mer enn å få hjelp. Siste steinen å snu er gjeldsordning. Det er ikke farlig og du står derfor ikke uten alternativer. Anonymkode: aa255...0b8
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #19 Skrevet 2. november 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det er dårlig gjort mot moren din å sette hennes økonomi i fare pga din situasjon. Du har tydelig ikke søkt hjelp for problemet dit, for hadde du fått tilbud om rådgiving fra systemet rundt behandlerne dine. Du løser ingenting i din egen situasjon ved å la andre rydde opp for deg. Om du har søsken blir det ofte grunnlaget for dårlig stemning om du får mer hjelp grunnet dårlige valg. At du forteller det til moren din er ok og at hun hjelper deg ved å orientere rundt for gjeldsrådgivning er ok, men å sette henne i et slikt dilemma ved å spørre om penger er ikke ok, og viser at du fremdeles har en lang vei å gå for å ta ansvar din egen psyke og voksenliv. Som mor blir det ufattelig vanskelig å si nei til deg fordi hun er mor og hun kommer muligens selv til å sette seg i gjeld for deg. Det er derfor ganske egoistisk av deg å be om noe slikt. Harde ord, men veien mot mestring og selvrespekt krever mer enn å få hjelp. Siste steinen å snu er gjeldsordning. Det er ikke farlig og du står derfor ikke uten alternativer. Anonymkode: aa255...0b8 Det er ikke harde ord. Jeg synes det er helt ubegripelig å skulle be sin egen mor om å sette boligen sin i sikkerhet for en haug med drittgjeld. Skulle TS av en eller annen grunn ikke greie å betale ned lånet som er sikret i boligen (død, arbeidsledighet, sykdom feks) så må moren enten selge huset eller betale det ned, selv. At man synes det er greit i det hele tatt å sette sin egen mor i en slik situasjon, synes jeg er ganske spesielt. Anonymkode: 58aec...0cd
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #20 Skrevet 2. november 2024 Håper da virkelig ikke din mor setter boligen sin i fare for din skyld. Du er et voksent menneske, dette må du faktisk rydde opp i selv. Anonymkode: 83349...235
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå