Gå til innhold

Hvilken snøfreser har du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Midt i snøstormen i går tok den gamle humpen av en snøfreser vi har kvelden. Tror ikke det blir lenge før vi drar ut for å finne en ny, så jeg vil gjerne høre hvilke erfaringer andre har med ulike typer og merker. Fortell gjerne om både gode og dårlige erfaringer, og om hvor mye snø det er der du bor og hvor stort areal du pleier å måke. Takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Drar denne opp litt, kanskje det er noen flere snøfreser-berter her på kveldstid.

*vente spent*

Skrevet

Vi har en Honda, men nærmere typebetegnelse har jeg dessverre ikke. Dette er lissom mannens greie ;) Kan spørre ham dersom det er interessant.

Men det er en litt dyrere sak som skal være holdbar/kvalitet. Det kostet ca. 14.000,- nå nettopp (måtte kjøpe ny for den vi kjøpte i fjor ble stjålet :frustrert: ). Vi er fire naboer som spleiset for vi har ikke store gårdsplassene, men det kommer til tider ganske mye snø. Dessuten lager brøytebilen en solid snøfonn mot gårdsplassen. Så freseren klarer ganske store mengder (også av våtere/tyngre snø), og siden det er fire som deler den kan den bli brukt mye rett etter hverandre.

Hilsen Lille meg

Skrevet

Har sett på Honda jeg også, det hadde vært interessant og høre hvilken modell det er, men jeg ser ca. hvilken type det blir ut i fra prisen. Ulempen med Honda er jo at den til dels er ganske dyr, og den dere har er vel faktisk en av de billigste. Havner fort over 25000,- har jeg sett.

Skulle gjenre hatt en snøfreser som er dame-håndterbar (jeg får lett vondt i nakken, så den må ikke være for tung), men samtidig kraftig. Vet ikke engang om det er mulig, eller om det blir enten/eller. Noen har sagt at selvgående med belter er tingen, så om noen har prøvd det hadde det vært fint :)

Skrevet

Mannen mener den heter 6100.

Han sier den er solid og bra, og at den er liten og lett.

Dne har ikke belter, men hjul med gode knaster, og den er så vidt jeg har oppfattet selvgående.

Hilsen Lille meg

Skrevet

Har en nabo med egen traktor og snøfreser. Kunne ikke ha hatt det bedre :sjarmor:

Sånn ellers har jeg og hørt om mange som er fornøyde med Honda snøfresere.

Skrevet

Jeg har en rå modell som heter Muskelkraft :sjarmor:

Skrevet

Jeg har en liten Ariens snøfreser med hjul; jeg tror ikke den er selvgående. Oppkjørselen min er bratt, men det går helt fint.

Skrevet

Stiga er et godt merke. Gå inn på stiga.no der kan du lese om de forskjellige typene og finne ut hvilken str du trenger..

Men.. Stiga i Norge (og sverige) er utsolgt for sesongen. Så det kan bli vansklig å få tak i. Muligens må du ringe rundt til diverse butikker å høre. Det har vært et enormt salgt av snøfresere i år, så det er nok mange butikker som er tomme og heller ikke får inn flere.

Skrevet

Jeg har en kenneth 1973 model.. :)

Er veldig fornøyd med den altså....

Skrevet

I dag har vi vært litt rundt og sett, og det ser ut som om valget er Honda, Stiga eller Electrolux. Førstnevnte er visstnok bra, men er veldig dyr. Fikk ikke sett på den, for butikken stenger veldig tidlig. Stiga så grei ut, bortsett at man manuelt må frem for å justere vinkelen på den øverste delen av kasterøret. På Electrolux'en gjøres dette fra en spake på styret. Den hadde også håndtak for å svinge til venstre eller høyre, noe Stiga'en manglet. Prisen var også den gundsigste i sin størrelsesklasse, så jeg tror det blir den. Må ha en maskin jeg klarer med, for mannen er mye borte, og jeg plages med nakken så jeg ligger med migrene i to dager om jeg tar i en snøskuffe. Vurderer om vi skal gi Honda'en en sjanse, stikke innom forhandleren på dagtid i løpet av uka. På den annen side er vel den ca. dobbelt så dyr som Electrolux'en, så jeg skjønner ikke helt hvor bra den skal være for å være verd det.

Skrevet
Jeg har en kenneth 1973 model.. :)

Er veldig fornøyd med den altså....

Og den starter bare du godsnakker med den?

Gjest gjest1
Skrevet

:ler: Jeg har også en 1973 modell og han starter uten problemer.

Skrevet

Jeg har en 68-modell, og den er det skikkelig vanskelig å få start på. Anbefales ikke :ler:

• 3 uker senere...
Gjest Nedsnødd
Skrevet

Har en Ariens 8hk.. den anbefales, bortsett fra at jeg prøvde å frese tauverk og at den ferierte så var det en bra freser :)

Skrevet

Treigtstartende og fuskende 69 modell.

Skrevet

Vi har en Honda, og er fornøyd med den. Og her er det masse snø om vinteren, vettu ;) Og vi har stort areal å frese. Vi har en Honda i de laveste prisklassene. Mener vi ga 12 000 eller var det 15 000 for den for tre år tilbake. Med andre ord må vi fram og justere kastetingen. Men dette er egentlig mannens greie, så så veldig masse vet jeg ikke om den. Men de sier jo at Honda har fantastiske snøfresere da. Men det er som du sier, de koster jo mye da, så de bør være betydelig bedre enn de øvrige merkene da. Og så var det det om man virkelig trenger en snøfreser til bortimot 30 000 :forvirret:

Lykke til med valget! Snøfreser er et must i byen vi bor i. Var noe med det første vi investerte i da vi flytta nordover igjen ;)

Skrevet

Har en utmerket 71-modell som starter uansett temperatur og tid om morgenen.

Den stroer med grus og sand, og lager middag nesten hver dag ogsaa!

Kunne ikke vaert mer fornoeyd.

Dessverre for alle andre finnes bare dette ene ekemplaret ;)

Skrevet

Kan jo informere om at vi endte med å kjøpe en Electrolux. Jeg har prøvekjørt et par ganger, og den fungerer glimrende. Har en mann som er flink med snørydding, men han er desverre mye bortreist, så da må det kvinnehåndterbare snørydderedskaper til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...