Gå til innhold

Feil informasjon fra legen angående lengde på sykemelding

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Litt usikker på hvilken kategori dette hører innunder, men legger det her 😄

Jeg har en kronisk sykdom, som i perioder gjør meg delvis arbeidsufør. Nå har jeg gått noen måneder på varierende 40% og 20% sykmelding, og da fungerer jeg greit i jobb. Jeg vil helst jobbe så mye jeg klarer, så vi tilpasser sykmeldingen etter hvordan formen er. Kan også ha lange perioder hvor jeg fungerer 100%. 

Legen er helt super, viser forståelse og er lett å forholde seg til, noe jeg er veldig takknemlig for. 
Men nå siste besøk luftet jeg bekymring for hva som ville skje om ikke formen blir bedre på en stund, og sykmeldingen nærmer seg ett år (det er enda et halvt år til). Da sa legen at det trengte jeg ikke å bekymre meg for, siden jeg hadde såpass lav sykmeldingsprosent så kunne jeg gå sykmeldt mye lenger enn ett år. Men det er jo helt feil??
Siden jeg har holdt på med dette en stund har jeg så klart lest meg opp på reglene, og vet at man kun kan gå sykmeldt ett år uavhengig av prosenten. Eller?

Jeg ble litt usikker der jeg satt på kontoret og sa ikke noe i mot legen der og da. Men det er jo ikke bra om hen driver å feilinformerer pasienter om dette 🙈. Ingen fare for min del, jeg finner ut av sånt selv og forholder meg til regelverket hos NAV, så ingen skade skjedd. Men det blir jo feil om hen gir denne informasjonen til andre, som ikke har satt seg inn i ting og tar legens ord for god fisk? 
Eller er det jeg som har misforstått noe her?  

Anonymkode: ae115...018

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legen er også menneske og kan ta feil.

Anonymkode: 8f450...394

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen tar feil, du har rett. Det spiller ingen rolle om du jobber noen prosent, året gjelder likevel. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skulle jo tro at prosenten på sykemeldingen skulle bety noe, men dessverre er det ikke slik pr dags dato. Der er null insentiver for å være 'kun' delvis sykemeldt.

Dessverre tar legen feil ja. Om du er 5% eller 100% sykemeldt, så teller dagene like mye :( Dette er noe som bør endres.

Anonymkode: d8078...e32

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Litt usikker på hvilken kategori dette hører innunder, men legger det her 😄

Jeg har en kronisk sykdom, som i perioder gjør meg delvis arbeidsufør. Nå har jeg gått noen måneder på varierende 40% og 20% sykmelding, og da fungerer jeg greit i jobb. Jeg vil helst jobbe så mye jeg klarer, så vi tilpasser sykmeldingen etter hvordan formen er. Kan også ha lange perioder hvor jeg fungerer 100%. 

Legen er helt super, viser forståelse og er lett å forholde seg til, noe jeg er veldig takknemlig for. 
Men nå siste besøk luftet jeg bekymring for hva som ville skje om ikke formen blir bedre på en stund, og sykmeldingen nærmer seg ett år (det er enda et halvt år til). Da sa legen at det trengte jeg ikke å bekymre meg for, siden jeg hadde såpass lav sykmeldingsprosent så kunne jeg gå sykmeldt mye lenger enn ett år. Men det er jo helt feil??
Siden jeg har holdt på med dette en stund har jeg så klart lest meg opp på reglene, og vet at man kun kan gå sykmeldt ett år uavhengig av prosenten. Eller?

Jeg ble litt usikker der jeg satt på kontoret og sa ikke noe i mot legen der og da. Men det er jo ikke bra om hen driver å feilinformerer pasienter om dette 🙈. Ingen fare for min del, jeg finner ut av sånt selv og forholder meg til regelverket hos NAV, så ingen skade skjedd. Men det blir jo feil om hen gir denne informasjonen til andre, som ikke har satt seg inn i ting og tar legens ord for god fisk? 
Eller er det jeg som har misforstått noe her?  

Anonymkode: ae115...018

Hvorfor henge legen ut på nettet for dette? Du kan faktisk ha misforstått like gjerne som legen i samtalen mellom dere. 

Du må vare minst 50% yrkesufør for å få trygderettigheter, dersom du skal på uføretrygd. AAP kan du ha noen år, men da mister du sykepengerettigheter. Unntaket er dersom du har en offentlig pensjonskasse, da kan du få penger derfra. 

Anonymkode: 37a2f...9d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvorfor henge legen ut på nettet for dette? 

Du skjønte hvilken fastlege dette er snakk om basert på HI? 

Anonymkode: ac89d...537

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvorfor henge legen ut på nettet for dette? Du kan faktisk ha misforstått like gjerne som legen i samtalen mellom dere. 

Du må vare minst 50% yrkesufør for å få trygderettigheter, dersom du skal på uføretrygd. AAP kan du ha noen år, men da mister du sykepengerettigheter. Unntaket er dersom du har en offentlig pensjonskasse, da kan du få penger derfra. 

Dette er ikke å henge ut noen lege!

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...