Gå til innhold

Kjeft fra medarbeider ved fravær

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er jo sykt mye fravær på kort tid, spesielt når du er ny. Kunne ikke far ta sykt barn dagene i det minste? Skjønner kollegaene godt.

Anonymkode: 71f1f...1ad

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flere som spør om far ikke kunne tatt sykt barn dager. Jeg fikk denne fra ny sjef foran hele kontoret og kollegaer når jeg måtte hente sykt barn og om jeg ikke hadde en mann hjemme som stiller opp. Kontra han med at han måtte gjerne sende et helikopter ut i nordsjøen for å hente han om det var så krise at jeg tok med jobben hjem.

Mao så er ikke det alltid det er fysisk mulig for far å stille opp. Tenker far hadde selvsagt stilt opp for TS om muligheten var der.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er jo sykt mye fravær på kort tid, spesielt når du er ny. Kunne ikke far ta sykt barn dagene i det minste? Skjønner kollegaene godt.

Anonymkode: 71f1f...1ad

Jo, faren din må gjerne? :) Ingen far inne i bildet her. 

ts

Anonymkode: c8593...e6b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.11.2024 den 9.17):

Begynte i ny jobb i august og har siden dette vært hjemme 2 dager med sykt barn, en ukes sykmelding på grunn av operasjon og en grunnet alvorlig akutt sykdom. Utenom dette 100% tilstede alle vakter. 

Alt dette er fullt gyldig fravær, men jeg jobber tett på med gjentatte som daglig poengterer «du bør ikke være så mye borte» «jeg er lei av å jobbe vaktene dine fordi du er så mye borte». Å jobbe vakter for andre er fullt valgfritt. Er det riktig av medarbeidere å snakke ut sånn? Det blir veldig ubehagelige situasjoner på jobb om dagen. Jeg har prøvd å si ifra men den spesifikke ene «værste» personen fortsetter å poengtere det og baksnakke det for resten av personalet 

Det lureste er å erkjenne at det både er mye fravær og at det medfører en belastning på dine medarbeidere. Så argumentere med at det er uheldig at du har blitt akutt syk i prøveperioden, noe du vanligvis ikke er. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ingen stor operasjon ved 1 ukes fravær, da er noe småplukk som mest sannsynlig kunn vært tatt senere. Selv enkele operasjoner har to ukers sykemelding. Kreftoperasjoner har et helt annet forløpt og betydelig lengre fravær, ikke spill dum.

Anonymkode: 4a1e1...6ab

Og hvilken faglig bakgrunn har du for å si det? 😅 Å operere ut en svulst kan også være "småplukk". En venninne fikk fjernet alt kreftvev med lokalbedøvelse under en kort, våken operasjon. Var på jobb 3 dager etterpå. Selv ble jeg operert i buken hvor de skilte sammengrodde organer, svidde vekk vev og fjernet deler av organer. Jeg var på jobb 5 dager etterpå. Hvor fort man kommer seg er veldig individuelt.

Ts: drit i de giftige kommentarene du har fått i tråden. Det er ikke overraskende at din kollega oppfører seg så dårlig når du ser at en haug med folk her inne kunne funnet på å gjøre det samme. Du har hatt uflaks og kollegaen din har ikke oppdragelse. Ta det opp med lederen din.

Hvis det får deg til å føle deg bedre kan jeg meddele at da jeg begynte i ny jobb sist som gravid rakk jeg å være der i 2 mnd før jeg ble dårlig og forsvant i over et år. En annen venninne har opplevd det samme, hun ble gravid etter 1 mnd og fikk ekstrem svangerskapskvalme i 8 måneder. Vi fikk selvfølgelig ikke sparken for det 😂

Anonymkode: f116e...72d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gliffy skrev (1 time siden):

Det ødelegger også arbeidsmiljøet å fly til leder med sånne ting. 

Det voksne å gjøre er å ta dette opp med kollega så man får ordna opp og kommet seg videre fra det. 

Hva skal man ta opp mener du? Dersom kollegaen din har mye fravær så er det ikke din sak å ta det opp med vedkommende.

Anonymkode: d0f7f...b0a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Problemet er slike som deg, du har det tunnelsynet at alt skal ofres for jobb, selv helse. Du må også utvide ditt syn på hvordan verden er. Slike folk som deg skaper utrivelig miljø og er helt urealistisk i kravene. Du må tenke mer som et medmenneske. For som sagt livet skjer. En dag er det de bastante og utrivelige kollegaene som blir akutt syke. 

Anonymkode: f2248...b8a

Su vet overhodet ikke hvemdu snakker til eller hva mitt ståsted og hva  eller hvorfor jeg uttaler meg som jeg gjør. 
Du kommer med påstander du heller ikke har belegg for å komme med. Slutt md denne typen hersketeknikk og personangrep på personer du ikke vet noe som helst om. 

Slik ting fra ts sin side blir fremstilt, så er det meget mulig at kollegaene hennes har blitt beordret på jobb, fordi ts, på kort varsel,  har meldt fra at hun ikke kommer. De som er på jobb, eller skal på jobb senere samme dag eller endatil skal på natt kan ha rått hele sin dag og natt trøblet til fordi arbeidsgiver må beordre ansatte på jobb for å fylle ts sitt «hull» i vaktplaner. 
Vil du like å ha planter for dagene dine og tenke du skal på jobb klokken x og være ferdig klokken y, for så å få en beordring? 
Kollegaene kan og ha barn, som de har måttet skaffe barnevakter til. 
I tillegg komme falt arbeidet der noen må ta den ugreie jobben med å sitte og ringe rundt for å finne noen som er villig til å stille på jobb på kort varsel. Dette kan ta delere timer, og forskyver annet arbeid. Når en ny man ikke kjenner melder seg syk mer enn to ganger + sykt barn i løpet av 7-9 uker, så står folk der og lurer på om det er de kan stole på at kommer på jobb i morgen, neste uke, neste måned. Vi står foran jul, skal ts melde fravær også da og de andre kan bli beordret på jobb og få sine planer og fridager ødelagt av flere beordringer? Man blir usikker på alt når noen er så ustabile at de er borte støtt og stadig. 

Det er dessverre slik på mange arbeidsplasser har «ustabile» ansatte som tror de kan komme og gå slik det passer dem, og kaller det gyldig fravær. Fravær er fravær uansett. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

To sykemeldinger + sykt barn dager på 2-3 mnd er mye. Uansett hva andre her måtte mene så er det mye. Og partner burde tatt sykt barn dager når du allerede har en del annet fravær og i tillegg er ny. Jeg skjønner godt at kollegaen er irritert, når vakter må dekkes inn er det sjelden så frivillig å ta dem som du tror, og noen MÅ for at arbeidsplassen skal gå rundt. Tipper tilbakemeldingen du fikk ikke bare gjelder den som sa det, men at det noe som er snakket om blande de ansatte, og så rant det over når vedkommende så deg. Folk må gjerne si man har rett til å være vekke, men fravær vil stort sett alltid gå ut over de som er igjen, det er ikke bare bare p leie inn vikarer alle steder. Nå har du uansett fått rykte på deg for å være en sånn som stiller lite opp, så du får bare vise at det ikke stemmer om du mener det da. Men de kan forlenge prøvetiden din tilsvarende fravær, og dersom du forsetter finner de nok en grunn til å kutte kontraktetn.

Anonymkode: 4a1e1...6ab

Heldigvis flere som har skjønt noe. 

Ledere skal jammen takle mye tull og unødvendig klaging fra enkelte. 
Her er det heller leder som bør innkalle ts til en bekymringssamtaler rundt hyppig fravær fra arbeidsplassen og hva planen er videre fra ts sin side ved syke barn osv. 

Anonymkode: 95b2c...bc4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammelt er barnet da? Kanskje hun ser et mønster at du kommer til å være mye hjemme med sykt barn, vinteren har enda ikke startet å barnet har vært syk flere ganger. Det vil nok være lurt å dele dagene med far når du har startet i ny jobb.

Anonymkode: 0815e...b71

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan faktisk skjønne kollegaen din sin frustrasjon, men hun burde ikke sagt det til deg. Jeg jobber i helsevesenet , og det går faktisk utover meg når noen har mye fravær. Vi får gjerne ikke dekket inn denne personens fravær, og må da jobbe for to. Det som det snakkes om og irriteres over, er jo gjengangerene som jobber to vakter, og da vet du nærmest at de er «syk» den tredje.  Det er enkelte som dessverre har dårlig arbeidsmoral og som har lav terskel for å melde inn fravær. 

Anonymkode: 6e762...2d8

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Og hvilken faglig bakgrunn har du for å si det? 😅 Å operere ut en svulst kan også være "småplukk". En venninne fikk fjernet alt kreftvev med lokalbedøvelse under en kort, våken operasjon. Var på jobb 3 dager etterpå. Selv ble jeg operert i buken hvor de skilte sammengrodde organer, svidde vekk vev og fjernet deler av organer. Jeg var på jobb 5 dager etterpå. Hvor fort man kommer seg er veldig individuelt.

Ts: drit i de giftige kommentarene du har fått i tråden. Det er ikke overraskende at din kollega oppfører seg så dårlig når du ser at en haug med folk her inne kunne funnet på å gjøre det samme. Du har hatt uflaks og kollegaen din har ikke oppdragelse. Ta det opp med lederen din.

Hvis det får deg til å føle deg bedre kan jeg meddele at da jeg begynte i ny jobb sist som gravid rakk jeg å være der i 2 mnd før jeg ble dårlig og forsvant i over et år. En annen venninne har opplevd det samme, hun ble gravid etter 1 mnd og fikk ekstrem svangerskapskvalme i 8 måneder. Vi fikk selvfølgelig ikke sparken for det 😂

Anonymkode: f116e...72d

Så godt å lese dette!! Nei… skal nok veldig mye til for å få sparken igrunn😅 

operasjonen var ingen mini operasjon men jeg kunne reise på jobb kort tid etter uten å være langtidssykmeldt etter litt hvile, fortsatt med smerter. Dette bør bevise sitt igrunn å. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med at og jobbe vaktene for andre er fullt valgfritt? Jobber du sånn at du kan ta igjen jobb selv eller ha hjemmekontor ? Mange  steder må jo andre ta andres vakter selvom det er « frivillig tvang « . 
du må ihvertfall se selv at du har veldig mye fravær på kort tid i ny jobb? Har du prøvetid ? 

Anonymkode: e1d5a...830

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvor gammelt er barnet da? Kanskje hun ser et mønster at du kommer til å være mye hjemme med sykt barn, vinteren har enda ikke startet å barnet har vært syk flere ganger. Det vil nok være lurt å dele dagene med far når du har startet i ny jobb.

Som skrevet over. Ingen far. Tragisk å forvente det er en far tilstede når det ikke er realiteten for mange. Har nok vett til å skjønne at far i sånne tilfeller også er hjemme med sykt barn. 

ts

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

For noen kommentarer her inne... "Det er så sinnsykt mye fravær". Tror dere ts har valgt å være akutt syk? Skjerp dere! Alle kan være uheldige. Jeg har stort sett ikke fravær men et år var jeg og uheldig og hadde influensa, lungebetennelse, ørebetennelse, omgangssyke alt ila noen få mnd. Betyr det at jeg er en dårlig arbeider? Dette var mange år siden men hadde da en periode mye fravær. Hva så? Hva godt gjør det å lire av seg hvor mye fravær ts har?

Kollegaene høres kjipe ut. Selv om det er vanskelig å være på jobb i enkelte yrker når det er sykefravær så skal man da aldri ta det med kollega som er borte. Det hjelper ikke et fnugg. 

Anonymkode: cfb77...e88

Du må også se at ts er ny på jobb , og kanskje under prøvetid. 
jeg har også blitt operert og vært mye syk et år , men det var jo ikke i prøvetiden. Ja, hadde jeg fått en ny kollega som startet med så mye fravær hadde jeg blitt betenkt . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva mener du med at og jobbe vaktene for andre er fullt valgfritt? Jobber du sånn at du kan ta igjen jobb selv eller ha hjemmekontor ? Mange  steder må jo andre ta andres vakter selvom det er « frivillig tvang « . 
du må ihvertfall se selv at du har veldig mye fravær på kort tid i ny jobb? Har du prøvetid ? 

Det er en arbeidsplass hvor mange har ønsket vaktene, og sjefene selv, 2 stk, har tilbudt seg å jobbe for å hjelpe til for å ikke belaste di andre ansatte så dem blir slitne når det gjelder flere vakter. INGEN er tvunget, kryr av vikarer. 

jeg har aldri sagt det er lite fravær, jeg skrev det var uplanlagt og ellers svært gyldig fravær, ikke en som sluntrer unna. Du også er kanskje sjeldent borte som resten av di fine over her. Dette var en operasjon som krevde null fysisk aktivitet. Det er en fysisk jobb, uten mulighet for tilrettelegging.  

ts

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du må også se at ts er ny på jobb , og kanskje under prøvetid. 
jeg har også blitt operert og vært mye syk et år , men det var jo ikke i prøvetiden. Ja, hadde jeg fått en ny kollega som startet med så mye fravær hadde jeg blitt betenkt . 

At man er i prøvetid betyr da vel ikke at det er ålreit å konstant spytte ut spydige kommentarer? Denne personen kan selv gå til ledelsen å lufte frustrasjonen der. Trenger ikke ødelegge arbeidsdager ved å ta det med meg konstant hver vakt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Eldre enn kollegaen sine 5 små barn. 

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dere som gnåler her om at 'det var mye fravær', joda, TS har vært uheldig med helsen de siste månedene, men det er ikke kollegers ansvar eller plass å ta det opp!! Den enkelte ansattes fravær er mellom leder og ansatt

TS: Neste gang (for vedkommende kommer ikke til å gi seg) ville jeg sagt noe sånt som 'jeg skulle mye heller jobbet enn å vært syk, og ellers er det mellom sjefen og meg hvorvidt jeg er 'for mye' syk'.

Anonymkode: 38e1e...066

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Tar det med klinkende ro kjære. Kontrakten står og sjefen er heldigvis en oppegående person, i motsetning til deg, som skjønner det er uplanlagt fravær, så krysser fingrene for 0 fravær fremover nå! 

Det er veldig mange arbeidsplasser det står i kontrakten at prøvetiden forlenges ved fravær i prøvetiden. Svaret ditt her sier ganske mye . 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.11.2024 den 9.17):

Begynte i ny jobb i august og har siden dette vært hjemme 2 dager med sykt barn, en ukes sykmelding på grunn av operasjon og en grunnet alvorlig akutt sykdom. Utenom dette 100% tilstede alle vakter. 

Alt dette er fullt gyldig fravær, men jeg jobber tett på med gjentatte som daglig poengterer «du bør ikke være så mye borte» «jeg er lei av å jobbe vaktene dine fordi du er så mye borte». Å jobbe vakter for andre er fullt valgfritt. Er det riktig av medarbeidere å snakke ut sånn? Det blir veldig ubehagelige situasjoner på jobb om dagen. Jeg har prøvd å si ifra men den spesifikke ene «værste» personen fortsetter å poengtere det og baksnakke det for resten av personalet 

Du har allerede mer fravær enn hva jeg har siden jeg startet i jobben.. I 2009.

Anonymkode: 8fa7a...97d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har allerede mer fravær enn hva jeg har siden jeg startet i jobben.. I 2009.

Anonymkode: 8fa7a...97d

Så utrolig flink du er! 50 år, ingen barn, singel og bare heldig med livet? Eller bare veldig heldig generelt kanskje! Applaus!

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...