Gå til innhold

Kjeft fra medarbeider ved fravær

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du får nok ikke videre kontrakt dersom du har prøvetid. Så ta det med ro.

Anonymkode: 5aad9...1bb

Tror du skal sette deg bedre inn i hvordan prøvetiden fungerer. 

Anonymkode: 57597...e95

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde følt på selv at det var mye fravær. Har du en jobb der andre må ta skift for deg når du er borte forstår jeg frustrasjonen til dun kollega. Det betyr ikke at det er greit at de oppfører seg sånn, men når de ikke kjenner deg og du har vært mye borte så er det vanskelig fir dem å vite at du vanligvis ikke er borte.

Anonymkode: 7b170...bea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fravær på under et halvt år.

Anonymkode: 19bef...56e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mener du at du har vært borte hele to uker med egen sykdom, eller mener du en uke og en dag?

Uansett er det vanvittig mye, som flere her sier. Det sliter jo på de andre ansatte, og førsteinntrykket av deg blir dessverre dårlig. Jeg sier ikke at det er rett oppførsel av dem, men de er garantert ufine i kommentarene fordi de tenker at du er en slik som er borte i hytt og gevær hele tiden.

Anonymkode: cf50b...415

Vanvittig med fravær er det ikke 1 uke iløpet av en 3 måneders periode? Siste stedet jeg jobbet så var jeg borte i tilsammen 4 måneder iløpet av det året. Året før var jeg vel borte 1 måned da også.

Alle kan bli syke, og en operasjon er noe man gjerne ikke venter og ser om går over.

Den kollegaen har ett problem, ikke TS som har alt sitt på det tørre.

Anonymkode: 33ef3...1a8

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Begynte i ny jobb i august og har siden dette vært hjemme 2 dager med sykt barn, en ukes sykmelding på grunn av operasjon og en grunnet alvorlig akutt sykdom. Utenom dette 100% tilstede alle vakter. 

Alt dette er fullt gyldig fravær, men jeg jobber tett på med gjentatte som daglig poengterer «du bør ikke være så mye borte» «jeg er lei av å jobbe vaktene dine fordi du er så mye borte». Å jobbe vakter for andre er fullt valgfritt. Er det riktig av medarbeidere å snakke ut sånn? Det blir veldig ubehagelige situasjoner på jobb om dagen. Jeg har prøvd å si ifra men den spesifikke ene «værste» personen fortsetter å poengtere det og baksnakke det for resten av personalet 

Anonymkode: c8593...e6b

Mangler du selvinnsikt eller forståelse for den belastningen andre må ta på grunn av en ny medarbeider som først skal læres opp og så skal være bort i øst og vest? 
Om fraværet er gyldig eller ikke spiller ingen rolle, fordi du faktisk ikke er tilstede og andre må gjøre din jobb. 
Den som her skaper utrivelige situasjoner er nettopp deg. Enda mer utrivelig er det at du ikke forstår hva ditt sykefravær fører til for andre. 
Ingen er vel borte til stadighet med ugyldig fravær? Så hvilken relevans er det at du har gyldig fravær? 

Anonymkode: 95b2c...bc4

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså folk her må være tette i pappen som går inn for å skrive at det er mye fravær. Sykdom oppstår når det passer det minst. Kan ikke la være å enten utføre en operasjon pga jobbbytte eller unngå å bytte jobb "bare tilfelle". Ts vet det er uheldig, så hvorfor har dere så hakk i plata, akkurat som kollegaen? Det er heller ikke noe vits i å si at det er irriterende for kollegaer ved fravær, for plutselig er det de som et syke. 

Du kan begynne i ny jobb og så dagen etter falle og brekke et bein, eller komme utfor en bilulykke. Da regner jeg med at samtlige her som nevner mye fravær, også da hadde sittet og irritert seg over det, enn å faktisk være et medmenneske og tenke at LIVET SKJER! På godt og vondt.

Anonymkode: f2248...b8a

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mangler du selvinnsikt eller forståelse for den belastningen andre må ta på grunn av en ny medarbeider som først skal læres opp og så skal være bort i øst og vest? 
Om fraværet er gyldig eller ikke spiller ingen rolle, fordi du faktisk ikke er tilstede og andre må gjøre din jobb. 
Den som her skaper utrivelige situasjoner er nettopp deg. Enda mer utrivelig er det at du ikke forstår hva ditt sykefravær fører til for andre. 
Ingen er vel borte til stadighet med ugyldig fravær? Så hvilken relevans er det at du har gyldig fravær? 

Hvordan føler du selv at TS skulle ha løst problemet sitt da? Vente og se om den operasjonen ikke trengs allikevel? Ungen er stor nok, så da kan den være alene?

Gyldig fravær= SIkker jobbmessig

Ugyldig fravær= Skoft, usikker jobbmessig.

Hvis det er så ille at TS er borte så burde de ha fått tak i en vikar da hvis det var så ille, noe det etter all sannsynlighet ikke var, men Turid på 63 som endelig øyner ett håp om og fortelle folk hvordan ting skal har virkelig ett problem med dette her. At folk kan bli akutt syke er uhørt, da jeg var ung så hadde man ikke trengt operasjon, fordi de levde ikke så langt.

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Altså folk her må være tette i pappen som går inn for å skrive at det er mye fravær. Sykdom oppstår når det passer det minst. Kan ikke la være å enten utføre en operasjon pga jobbbytte eller unngå å bytte jobb "bare tilfelle". Ts vet det er uheldig, så hvorfor har dere så hakk i plata, akkurat som kollegaen? Det er heller ikke noe vits i å si at det er irriterende for kollegaer ved fravær, for plutselig er det de som et syke. 

Du kan begynne i ny jobb og så dagen etter falle og brekke et bein, eller komme utfor en bilulykke. Da regner jeg med at samtlige her som nevner mye fravær, også da hadde sittet og irritert seg over det, enn å faktisk være et medmenneske og tenke at LIVET SKJER! På godt og vondt.

Har du noen gang vurdert å tenke på at en sk kan sees fra mer enn en vinkel? Tunnelsyn på grunn av tunnelbriller er aldri heldig å gå rundt med. Da bør brillene taes av. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan føler du selv at TS skulle ha løst problemet sitt da? Vente og se om den operasjonen ikke trengs allikevel? Ungen er stor nok, så da kan den være alene?

Gyldig fravær= SIkker jobbmessig

Ugyldig fravær= Skoft, usikker jobbmessig.

Hvis det er så ille at TS er borte så burde de ha fått tak i en vikar da hvis det var så ille, noe det etter all sannsynlighet ikke var, men Turid på 63 som endelig øyner ett håp om og fortelle folk hvordan ting skal har virkelig ett problem med dette her. At folk kan bli akutt syke er uhørt, da jeg var ung så hadde man ikke trengt operasjon, fordi de levde ikke så langt.

Er man ny i en jobb, og får syke barn, så finner man en annen løsning for barnepass enn å være hjemme selv, for eksempel, særlig når man bet at der kommer mer fravære ganske snart. 
Det var dette med tunnelbrillene da!

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du noen gang vurdert å tenke på at en sk kan sees fra mer enn en vinkel? Tunnelsyn på grunn av tunnelbriller er aldri heldig å gå rundt med. Da bør brillene taes av. 

Er man ny i en jobb, og får syke barn, så finner man en annen løsning for barnepass enn å være hjemme selv, for eksempel, særlig når man bet at der kommer mer fravære ganske snart. 
Det var dette med tunnelbrillene da!

Problemet er slike som deg, du har det tunnelsynet at alt skal ofres for jobb, selv helse. Du må også utvide ditt syn på hvordan verden er. Slike folk som deg skaper utrivelig miljø og er helt urealistisk i kravene. Du må tenke mer som et medmenneske. For som sagt livet skjer. En dag er det de bastante og utrivelige kollegaene som blir akutt syke. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommentarene til dette innlegget overrasket meg stort! 

Jeg gikk fra en som aldri har hatt fravær, til å få 2 barn på 2 år og måtte være hjemme med syke barn. I tillegg til dette har jeg vært gjennom nødvendig operasjon og innleggelse pga akutt sykdom i denne perioden. Og mannen min fikk en mystisk magesykdom som varte noen mnd, plutselig måtte jeg reise fra jobb fordi han var ille-dårlig.

Jeg og min samboer har ikke stort nettverk, så ved sykt barn har vi måttet ta alt (familie bor langt vekke/er på jobb selv).

Jeg hadde blitt mektig provosert om andre mente at vi skulle Trylle.Fram.En.Magisk.Løsning - noen til å passe barna, operasjonen var ikke lenger nødvendig, og den akutte sykdommen forsvant så jeg slapp å ligge og kravle på gulvet på akutten med hinsides smerter mens du venter på enda sterkere smertestillende og CT.

Attpå til en kollega som skal kjenne seg sterk ved å trykke andre ned.

Dette har alle normale ledere og arbeidsplasser takhøyde for, og inngår i godt arbeidsmiljø.

Takk og lov for trepartssamarbeidet i arbeidslivet i Norge 🙏

TS; Jeg ville ha tatt en prat med kollega uten å vise irritasjon/sinne - men å virke oppgitt over at alt skulle komme på 1 gang, og at du ikke vant til så mye fravær og synes det bra at det ordna seg med jobb. Nå ser du fremover til å gi jernet osv. 

Lykke til!

Anonymkode: c7030...5ed

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To sykemeldinger + sykt barn dager på 2-3 mnd er mye. Uansett hva andre her måtte mene så er det mye. Og partner burde tatt sykt barn dager når du allerede har en del annet fravær og i tillegg er ny. Jeg skjønner godt at kollegaen er irritert, når vakter må dekkes inn er det sjelden så frivillig å ta dem som du tror, og noen MÅ for at arbeidsplassen skal gå rundt. Tipper tilbakemeldingen du fikk ikke bare gjelder den som sa det, men at det noe som er snakket om blande de ansatte, og så rant det over når vedkommende så deg. Folk må gjerne si man har rett til å være vekke, men fravær vil stort sett alltid gå ut over de som er igjen, det er ikke bare bare p leie inn vikarer alle steder. Nå har du uansett fått rykte på deg for å være en sånn som stiller lite opp, så du får bare vise at det ikke stemmer om du mener det da. Men de kan forlenge prøvetiden din tilsvarende fravær, og dersom du forsetter finner de nok en grunn til å kutte kontraktetn.

Anonymkode: 4a1e1...6ab

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller da vel ingen rolle om kollegaene mener fraværet er irriterende, voksne mennesker kommenterer ikke slike ting på den måten. De burde ta det med leder eller holde kjeft. Det ødelegger arbeidsmiljøet å oppføre seg slik.

Anonymkode: d0f7f...b0a

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Det er mye fravær», som om vedkommende har VALGT å måtte gå igjennom en stor operasjon og alvorlig sykdom. Jeg syns det er jævlig lite fravær til det! Hadde det vært meg så hadde jeg sikkert vært sykemeldt dobbelt så mye. To dager med sykt barn er jo ingenting. Til neste person som spør, så bare si «jeg måtte operere for kreft, og ble alvorlig syk etter operasjonen. Jeg hadde valgt å gå egen vakt om jeg kunne, så der er vi enige.» og så hoster du litt dramatisk og går. Lær deg å si i fra, kvinne!

Endret av KaraThrace
  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

KaraThrace skrev (14 minutter siden):

«Det er mye fravær», som om vedkommende har VALGT å måtte gå igjennom en stor operasjon og alvorlig sykdom. Jeg syns det er jævlig lite fravær til det! Hadde det vært meg så hadde jeg sikkert vært sykemeldt dobbelt så mye. To dager med sykt barn er jo ingenting. Til neste person som spør, så bare si «jeg måtte operere for kreft, og ble alvorlig syk etter operasjonen. Jeg hadde valgt å gå egen vakt om jeg kunne, så der er vi enige.» og så hoster du litt dramatisk og går. Lær deg å si i fra, kvinne!

Det er ingen stor operasjon ved 1 ukes fravær, da er noe småplukk som mest sannsynlig kunn vært tatt senere. Selv enkele operasjoner har to ukers sykemelding. Kreftoperasjoner har et helt annet forløpt og betydelig lengre fravær, ikke spill dum.

Anonymkode: 4a1e1...6ab

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Spiller da vel ingen rolle om kollegaene mener fraværet er irriterende, voksne mennesker kommenterer ikke slike ting på den måten. De burde ta det med leder eller holde kjeft. Det ødelegger arbeidsmiljøet å oppføre seg slik.

Anonymkode: d0f7f...b0a

Det ødelegger også arbeidsmiljøet å fly til leder med sånne ting. 

Det voksne å gjøre er å ta dette opp med kollega så man får ordna opp og kommet seg videre fra det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

For noen kommentarer her inne... "Det er så sinnsykt mye fravær". Tror dere ts har valgt å være akutt syk? Skjerp dere! Alle kan være uheldige. Jeg har stort sett ikke fravær men et år var jeg og uheldig og hadde influensa, lungebetennelse, ørebetennelse, omgangssyke alt ila noen få mnd. Betyr det at jeg er en dårlig arbeider? Dette var mange år siden men hadde da en periode mye fravær. Hva så? Hva godt gjør det å lire av seg hvor mye fravær ts har?

Kollegaene høres kjipe ut. Selv om det er vanskelig å være på jobb i enkelte yrker når det er sykefravær så skal man da aldri ta det med kollega som er borte. Det hjelper ikke et fnugg. 

Anonymkode: cfb77...e88

Enig med deg, noen ganger «skjer livet» uten at man akkurat kan gjøre noe for å forhindre det. 
Jeg var ikke nyansatt, men i løpet av et halvt år ble barnet innlagt på sykehus i to uker, min far ble alvorlig syk og døde, og et par uker etter begravelsen til min far døde min farfar brått. Jeg hadde også én kollega som beklaget seg, da klarte jeg ikke holde meg og spurte om hun trodde jeg hadde nytt det siste halve året?

Anonymkode: 10a1a...fc7

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er jo mye fravær, men det høres jo ikke ut som det er din feil (med mindre operasjonen var kosmetisk). 

Dine kolleger har uansett ikke noe med det å gjøre.

Anonymkode: 4480a...1b3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Mener du at hun skulle la sykt barn være alene hjemme, og skulle hun dra på jobb da hun var alvorlig syk? 

Anonymkode: afa46...929

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det er sinnsykt mye fravær siden august…

Men ta det opp med sjefen

Anonymkode: f493c...7b1

Det er mye fravær, men her ser det ut som det er gyldige grunner. 2 sykt barn dager i løpet av høsten må man bare regne med. Ts kunne ikke gått på jobb etter operasjon, og hun ble akutt syk med alvorlig sykdom. Tipper det ikke bare var en forkjølelse. 

Slik er livet. Et år kan man ha null fravær, mens andre år kan man være svært uheldig: brudd i foten, omgangssyke, barnet blir innlagt på sykehus og akutt blintarmbettenelse inkl operasjon. 

Hadde det vært snakk om snufsing og litt hoste og flere egenmeldinger for småsaker, så hadde det stilt seg annerledes. 

Jeg ville tatt dette opp med leder. Det er kollegaen til ts som oppfører seg ufordragelig. Hun har heller ikke noe med om ts er hjemme pga operasjon, omgangssyke eller angstanfall. Leder har heller ikke rett til å vite, og i disse tilfellene har det nok ikke vært mulig for leder å tilrettelegge heller. Jeg tenker problemet ligger hos arbeidsgiver. Noen er lei av å jobbe ekstra, forståelig. Noen må trå til når andre er syk, men de er ikke pliktig. Da må i så fall leder beordre hvis de kan det. Og det gir mer betaling. Ta kan ikke noe for at denne kollegaen er "flink pinke", sier ja til ekstravakt og klager i ettertid. Hun kunne sagt nei, og hun må ikke ta telefonen på fritiden om ikke annet står i kontrakten. Mulig leder må se på muligheten for å ansette ringevikarer. Antar leder viste om operasjonen om den ikke var akutt, og da har hun hatt litt tid på seg til å skaffe vikar.

Anonymkode: 3542c...bcd

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne situasjonen kunne dubha løst kjempeenkelt ved å bare beklage at det hadde blitt veldig mye nå på kort tid, og at situasjonene som hadde oppstått var helt ekstraordinære og at du vanligvis ikke var så mye borte fra jobb. Da hadde det ikke blitt noe mer snakk om dette. Å argumentere for at det ikke er mye fravær, eller at det er frivillig å ta vaktene dine er bare bensin på bålet. Det kan hende du mener dette, men du tjener ingenting på å argumentere på den måten til kollegaer som bare er frustrerte.

Anonymkode: 44cd2...668

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...