Gå til innhold

Er det fryktelig frekt å be om dette på julaften?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Denne julen hadde jeg prioritert pappa, fremfor mamma.

Og heller besøk mor slik du egentlig planlegger å gjøre for faren din på nyttårsaften. 

Anonymkode: 38c5f...48e

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde egentlig ikke likt å starte så tidlig fordi en gjest må gå tidlig. Men vi er mange da, så blir oiksom mer rart å legge så til rette for en bare. Vi pleier å gå i kirken, og nå når ungene er store pleier vi å gå på den siste gudstjenesten. Den er ofte den fineste, med korps og skikkelig julestemning. Så for oss og de store barna våre tror jeg kanskje julaften ville bli litt rar om vi skulle begynne midt på dagen liksom. Hadde nok ikke spurt selv heller, for det er skikkelig raust å invitere inn til julemiddag, så gjestene bør egentlig være forsiktige med å be om tilpasninger (også mattilpasninger som noen kan finne på å gjøre).

Blir bi invitert bort derimot, justerer vi oss alltid etter de vi er invitert til.

Anonymkode: cff97...b8c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

I min familie, det "faste juleselskapet" så er det en som jobber turnus, og en som jobber dagtid og nesten alltid må jobbe noen timer overtid. 
Vi tilpasser ALLTID julemiddagen slik at alle kan spise middagen sammen så langt det overhode er mulig. 
Så klart, hvis en starter på jobb kl 15 og en slutter kl 17, så er det ikke mulig, men vi strekker oss svært langt for at flest mulig skal få kunne spise sammen. 
Vi har også overlappet en middag, hvor den som måtte på kveldsvakt fikk spise middag før den måtte dra, og den andre kom etter middagen men fikk spise dessert med familien. 

Anonymkode: 964d4...d7d

Samme her. Min mor jobbet turnus, så vi har hatt veldig tidlig middag, og sen.

Tidspunkt er da mindre viktig enn familien, så jeg Synes TS kan spørre ja 

Anonymkode: e150a...1f2

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Denne julen hadde jeg prioritert pappa, fremfor mamma.

Og heller besøk mor slik du egentlig planlegger å gjøre for faren din på nyttårsaften. 

Anonymkode: 38c5f...48e

Ts her. Min far har alzheimer og blir fort sliten. Og min far skal være sammen med oss nyttårsaften. Jeg er så heldig at foreldrene mine syns det er hyggelig å være sammen som familie, selv om de er skilt. Så jeg er sammen med min far da også. Men julaften er liksom spesielt. 

Anonymkode: 8f89c...110

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt innafor å spørre om i hvert fall du kan komme tidligere. Du kan hjelpe til med forberedelsene og maten? Det gjør alltid mi svigerinne, men hun kommer en dag eller to i forveien. 

Det er generelt innafor å spørre om det kan være 15 fremfor 16. Det gjorde vi da barna var små, slik som dere. Det går helt fint, det. 

Anonymkode: eeb53...672

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er helt innafor å spørre om i hvert fall du kan komme tidligere. Du kan hjelpe til med forberedelsene og maten? Det gjør alltid mi svigerinne, men hun kommer en dag eller to i forveien. 

Det er generelt innafor å spørre om det kan være 15 fremfor 16. Det gjorde vi da barna var små, slik som dere. Det går helt fint, det. 

Anonymkode: eeb53...672

Ts her. Godt å høre :) vi har tilpasset alle andre selskaper for henne da ungene hennes var mindre. Fortsatt gjøres det. Bursdagsferinger som alltid begynte kl 17, starter kl 15 nå pga barna. Skal prøve finne en måte å spørre veldig pent på:)

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det synes jeg du kan spørre om ja. Hadde med glede tilpasset hvis du var i min familie! Håper det order seg🤩

Anonymkode: ba77f...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde syntes det var deilig å begynne kl 15 jeg, hadde ikke vært noe problem. Hverfall ikke frekt å spørre.

Anonymkode: 3c87b...80b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kan du be om det, og jeg mener man er ganske vrang om man ikke vil tilpasse. Julaften blir ikke ødelagt av å spise litt tidligere. Det hadde vi gjort med glede. :) 

Endret av Arkana
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde latt være å spørre og heller kommet tidlig for den sosiale delen og vært med på det jeg rakk. Klokken 15 har ikke julen startet og spise julemiddag da er altfor tidlig, jeg hadde aldri lagt den på alle de andre gjestene. Klokken 15 sitter jeg fremdeles i sofaen i koseklær og ser på tegnefilmer, og droppe det ødelegger hele julen for meg. 

Du rekker mye før du må dra 19,30, og det er dessutten ditt valg å jobbe jula for å få fri nyttårsaften. En rar beslutning hvis du tror det kan bli din far sin siste jul.

Anonymkode: 72b6f...617

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da absolutt ikke frekt å spørre om. Her hadde en slik tilrettelegging blitt gjort uten problem, og det har vi også gjort flere ganger av forskjellige årsaker. Blir nesten litt skremt av de i tråden her som overhodet ikke hadde vært villig til å starte en time før fordi det er "alt for tidlig"😳 Men de er jo heldigvis i klart mindretall. 

Familie skal da være der for hverandre? 

(Men jeg hadde nok også vurdert å heller be om fri på julaften og jobbe nyttår, men ser den med at du får treffe han begge dagene dersom du jobber jul. )

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg bor 2 timer ca unna familien min. Har av ulike grunner ikke kunnet feire julaften med den på 2 år. Nå er min far desverre blitt syk, så jeg har veldig lyst å feire med han i år, da vi ikke vet hvordan form han er i neste år. 

Jeg jobber som nattevakt på et sykehjem, og det er kommet inn en sykmelding til over jul. Vi er 2 nattevakter på min avd hver natt. Til vanlig er vi 5 som bytter på, men i år kun 4, som vil si 2 av oss må jul, og 2 nyttår. Nyttår vil jeg ikke, så da blir det jul desverre. 

Feirer alltid hos familie som bor 2 timer og 20 min unna jobben min. Jeg kjører på kvelden, det gjør meg ingenting. Har regnet på det, og jeg må reise fra selskapet 19:30 for å rekke jobb. 

Mener de pleier be til kl 16, når barna var små mener jeg huske det var kl 15. Er det forferdelig frekt å spørre om hun kan invitere til kl 15 i år?🙈

Hører selv det ikke er innafor, men jeg vil så gjerne ha noen timer med de julaften!

Det er selvfølgelig ikke frekt å spørre sin egen familie om å starte julefeiringen kl 15 istedenfor 16 slik at du får være med på alt. 

Man skulle tro at det var lavterskel å spørre familien sin om det, og ikke minst at familien strakk seg så langt som mulig for å få det til slik at du ble inkludert i alt. 

Dette er ikke noe du engang bør tenke på å spørre om, du skal bare spørre :) 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde latt være å spørre og heller kommet tidlig for den sosiale delen og vært med på det jeg rakk. Klokken 15 har ikke julen startet og spise julemiddag da er altfor tidlig, jeg hadde aldri lagt den på alle de andre gjestene. Klokken 15 sitter jeg fremdeles i sofaen i koseklær og ser på tegnefilmer, og droppe det ødelegger hele julen for meg. 

Du rekker mye før du må dra 19,30, og det er dessutten ditt valg å jobbe jula for å få fri nyttårsaften. En rar beslutning hvis du tror det kan bli din far sin siste jul.

Ts her. Jeg tror ikke det er min far sin siste jul, men med alzheimer vet man ikke hvordan han er om 1 år. Jeg gjør det sånn for julaften er nesten over, hvertfall hos oss, 19:30, mens nyttårsaften ikke er det. 

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ts her. Jeg tror ikke det er min far sin siste jul, men med alzheimer vet man ikke hvordan han er om 1 år. Jeg gjør det sånn for julaften er nesten over, hvertfall hos oss, 19:30, mens nyttårsaften ikke er det. 

Men hvis julaften uansett nesten er over 19,30, hvorfor flytte tidspunktet?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ikke for å være frekk men om du visste far din var syk burde du jo bedt om fri jul og heller jobbet nyttår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lidhun skrev (1 time siden):

Er da absolutt ikke frekt å spørre om. Her hadde en slik tilrettelegging blitt gjort uten problem, og det har vi også gjort flere ganger av forskjellige årsaker. Blir nesten litt skremt av de i tråden her som overhodet ikke hadde vært villig til å starte en time før fordi det er "alt for tidlig"😳 Men de er jo heldigvis i klart mindretall. 

Familie skal da være der for hverandre? 

(Men jeg hadde nok også vurdert å heller be om fri på julaften og jobbe nyttår, men ser den med at du får treffe han begge dagene dersom du jobber jul. )

Min familie tilpasset til og med slik at vi feira julaften en annen dag fordi de ville ha alle med 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Maleficenta skrev (7 minutter siden):

Ikke for å være frekk men om du visste far din var syk burde du jo bedt om fri jul og heller jobbet nyttår

Ts her. For å være ærlig er du frekk.. jeg har forklart det flere ganger i tråden  her hvorfor jeg og vil ha fri nyttårsaften. Og jeg får jo en del av julaften med han. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Feirer alltid hos familie som bor 2 timer og 20 min unna jobben min. Jeg kjører på kvelden, det gjør meg ingenting. Har regnet på det, og jeg må reise fra selskapet 19:30 for å rekke jobb. 

Du tar sjansen på at det ikke skjer noen ulykker eller væromslag på julaften altså?

Jeg hadde ikke tatt sjansen i tilfelle noen av mine kollegaer må bli pålagt jobb julaften.

Anonymkode: 3e61f...587

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor 2 timer ca unna familien min. Har av ulike grunner ikke kunnet feire julaften med den på 2 år. Nå er min far desverre blitt syk, så jeg har veldig lyst å feire med han i år, da vi ikke vet hvordan form han er i neste år. 

Jeg jobber som nattevakt på et sykehjem, og det er kommet inn en sykmelding til over jul. Vi er 2 nattevakter på min avd hver natt. Til vanlig er vi 5 som bytter på, men i år kun 4, som vil si 2 av oss må jul, og 2 nyttår. Nyttår vil jeg ikke, så da blir det jul desverre. 

Mener de pleier be til kl 16, når barna var små mener jeg huske det var kl 15. Er det forferdelig frekt å spørre om hun kan invitere til kl 15 i år?🙈

Hører selv det ikke er innafor, men jeg vil så gjerne ha noen timer med de julaften!

I dag skriver vi 1. november. Du har fått inn en sykemelding som går til Ove jul?

Det skal ikke være mulig for noen lege å skrive sykemelding for mer enn 7 og 1/2 uke. 

Anonymkode: 0facd...81b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi er mange da, så blir oiksom mer rart å legge så til rette for en bare.

Nettopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...