Gå til innhold

Forventnings bjeffing

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan trener man bort forventnings bjeffing? Hunden bjeffer ved stress.

Når den bjeffer sier jeg feks.sitt og gir den godbit for å sitte. Men nå så bjeffer den for å få godbit. Maser.

Hvis jeg ikke avbryter den så kan den bjeffe og mase i det uendelige.

Jeg har også prøvd å si stille! Også å belønne den fordi den er stille.

Men dette funker dårlig da han fortsatt bjeffer intenst.

Anonymkode: cfd18...f67

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan trener man bort forventnings bjeffing? Hunden bjeffer ved stress.

Når den bjeffer sier jeg feks.sitt og gir den godbit for å sitte. Men nå så bjeffer den for å få godbit. Maser.

Hvis jeg ikke avbryter den så kan den bjeffe og mase i det uendelige.

Jeg har også prøvd å si stille! Også å belønne den fordi den er stille.

Men dette funker dårlig da han fortsatt bjeffer intenst.

Ts. Han blir altså stille når jeg sier ordet Stille! Og får godbit.

Men han har ikke blitt noe bedre så derfor funker det dårlig. Ingen fremgang i den intense bjeffinga.

Jeg er redd jeg belønner han for å bjeffe. Det vil jeg ikke.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo ut som om han bjeffer fordi han er stressa. Da må du nok jobbe med å endre stresset for å få bukt med bjeffinga. 

Se på hvilke situasjoner han bjeffer i. Jeg har omplassert en hund som bjeffer av forventning hver gang jeg bytter klær, fordi den forbandt det å bytte klær med å komme ut på tur. Løsningen? Kaste godbiter på gulvet, bytte klær, kaste flere godbiter på gulvet, og så skjedde det ingenting spennende. 

Det å spise er for de fleste hunder stressreduserende, spesielt hvis det er mange av dem spredd utover som de må plukke opp. Det å gi én og én godbit fra hånda kan være stressøkende, særlig for de hundene som er vant til å jobbe for slik belønning. 

Så identifiser situasjoner der hunden får høy forventning og dermed bjeffer, jobb med å redusere stress i disse situasjonene. I de fleste tilfeller er det ganske tydelig når det er bevisst bjeffing for å få godbit og når det faktisk er stressbjeffing. Jeg har motbetinget min masse på bjeffing fra andre hunder. Jeg ser klar forskjell på når han ubevisst reagerer på lyder og bjeffing, og når han "later som" han hører noe og ser på meg for å få noe godt. 

Anonymkode: a725c...5d6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (26 minutter siden):

I hvilke situasjoner bjeffer han?

Feks. Når vi skal ut på tur eller trener i hundeklubben. Eller på kurs. 

Når jeg tar frem godbitene så bjeffer den mye. 

Bjeffer når jeg nærmer meg døra og tar på meg klær og sko før vi skal gå ut. Pleier å ta med meg godbiter hver gang vi går ut. Er ofte i skogen og da løper han løs så må ha med godbiter for å kalle hunden inn.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Feks. Når vi skal ut på tur eller trener i hundeklubben. Eller på kurs. 

Når jeg tar frem godbitene så bjeffer den mye. 

Bjeffer når jeg nærmer meg døra og tar på meg klær og sko før vi skal gå ut. Pleier å ta med meg godbiter hver gang vi går ut. Er ofte i skogen og da løper han løs så må ha med godbiter for å kalle hunden inn.

Da ville jeg trent frivillig kontakt i de situasjonene, helst være i forkant før hunden bjeffer.

Dvs, gi hunden en godbit og ta så hendene bak ryggen. Vent til hunden ser på deg i håp om å få en til, si "bra" (eller bruk klikker), tell til to inni deg og så gi en godbit. Ikke bry deg om hunden står, sitter eller bjeffer. Det eneste som teller er om hunden tar øyekontakt.

Etter hvert som hunden skjønner at den skal se deg i øynene for å få godbit så øker du tiden hunden må holde øyekontakten før du sier "bra!"/klikker og gir godbit. Øk veldig gradvis, gjerne bare et halvt til et sekund om gangen.

Frivillig kontakttrening der hunden holder blikkkontakten noen sekunder er med og reduserer stressnivået og roer hunden ned. Tren dette før tur, trening og på kurs slik at hunden har lavere stressnivå før du gjør ting den har forventning til.

Dette vil i tillegg endre hundens forventninger i de situasjonene slik at den generelt sett blir roligere. Men du må være konsekvent og trene det en stund.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Det høres jo ut som om han bjeffer fordi han er stressa. Da må du nok jobbe med å endre stresset for å få bukt med bjeffinga. 

Se på hvilke situasjoner han bjeffer i. Jeg har omplassert en hund som bjeffer av forventning hver gang jeg bytter klær, fordi den forbandt det å bytte klær med å komme ut på tur. Løsningen? Kaste godbiter på gulvet, bytte klær, kaste flere godbiter på gulvet, og så skjedde det ingenting spennende. 

Det å spise er for de fleste hunder stressreduserende, spesielt hvis det er mange av dem spredd utover som de må plukke opp. Det å gi én og én godbit fra hånda kan være stressøkende, særlig for de hundene som er vant til å jobbe for slik belønning. 

Så identifiser situasjoner der hunden får høy forventning og dermed bjeffer, jobb med å redusere stress i disse situasjonene. I de fleste tilfeller er det ganske tydelig når det er bevisst bjeffing for å få godbit og når det faktisk er stressbjeffing. Jeg har motbetinget min masse på bjeffing fra andre hunder. Jeg ser klar forskjell på når han ubevisst reagerer på lyder og bjeffing, og når han "later som" han hører noe og ser på meg for å få noe godt. 

Anonymkode: a725c...5d6

Jeg kaster godbiter på bakken når den bjeffer før vi skal på tur. Men den ser på meg og bjeffer fordi den vil ha godbitene på bakken. Så er litt redd den har skjønt at ved å bjeffe så får den godbiter på bakken. Gjør den det da? Det er stress bjeffing han driver med.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bjeffer også på kurs eller trening i hundeklubben når det ikke skjer noe. Fordi da får jeg den til å gjøre ett triks og da får han godbit. Belønner jeg bjeffinga da? Han bjeffer også når den kjeder seg.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bjeffer også på kurs eller trening i hundeklubben når det ikke skjer noe. Fordi da får jeg den til å gjøre ett triks og da får han godbit. Belønner jeg bjeffinga da? Han bjeffer også når den kjeder seg.

Ja, da har den lært at hvis den bjeffer så skjer det noe. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (Akkurat nå):

Ja, da har den lært at hvis den bjeffer så skjer det noe. 

Ja. hvordan demper jeg bjeffinga da? Den bjeffer også fordi den skal få oppmerksomhet.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. hvordan demper jeg bjeffinga da? Den bjeffer også fordi den skal få oppmerksomhet.

Du må ignorere. Dvs ikke en gang se på hunden. Absolutt null oppmerksomhet. Den må være stille i 3-5 sekunder før du da gir hunden godbiter/oppmerksomhet (slik at den lærer at den får det den ønsker når den er stille).

Når bjeffing tidligere har fungert så vil det å ignorere antagelig føre til at bjeffingen eskalerer, kanskje også med hopping, fordi hunden blir frustrert over at det som tidligere funket ikke lenger gir en respons. Det må du stå i.

Hvis det er en situasjon hvor du ikke kan/orker å ignorere, så gi respons etter første bjeffet. Enten respons med første bjeffet eller stå i full ignorering. Da lærer du i hvert fall ikke hunden å være utholdende (det verste du kan gjøre er å la hunden bjeffe litt for så å gi etter, da lærer hunden å bli veldig utholdende i masingen).

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (4 minutter siden):

Du må ignorere. Dvs ikke en gang se på hunden. Absolutt null oppmerksomhet. Den må være stille i 3-5 sekunder før du da gir hunden godbiter/oppmerksomhet (slik at den lærer at den får det den ønsker når den er stille).

Når bjeffing tidligere har fungert så vil det å ignorere antagelig føre til at bjeffingen eskalerer, kanskje også med hopping, fordi hunden blir frustrert over at det som tidligere funket ikke lenger gir en respons. Det må du stå i.

Hvis det er en situasjon hvor du ikke kan/orker å ignorere, så gi respons etter første bjeffet. Enten respons med første bjeffet eller stå i full ignorering. Da lærer du i hvert fall ikke hunden å være utholdende (det verste du kan gjøre er å la hunden bjeffe litt for så å gi etter, da lærer hunden å bli veldig utholdende i masingen).

Ja den hopper også opp på meg. Mens den bjeffer.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den blir kun stille om jeg holder den i halsbåndet mens bjeffinga pågår. Eller at jeg holder rundt den mens jeg sitter.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ja den hopper også opp på meg. Mens den bjeffer.

Snu deg rundt og ikke gi noe oppmerksomhet. Du har jo lært den at bjeffer jeg får jeg godteri.

Når du går ut på tur...er den rolig eller urolig? Har du "lært" den at bånd,poser , nøkler etc betyr tur?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (3 timer siden):

Snu deg rundt og ikke gi noe oppmerksomhet. Du har jo lært den at bjeffer jeg får jeg godteri.

Når du går ut på tur...er den rolig eller urolig? Har du "lært" den at bånd,poser , nøkler etc betyr tur?

Den stresser når den vet at det er tur. Men mellom turene er den helt rolig eller sover.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Den stresser når den vet at det er tur. Men mellom turene er den helt rolig eller sover.

Da  må du begynne å ta på der sko og ta i nøkler...og sett den ned... ellers gjør andre ting en å gå ut. Du må nå lære den at disse tingene ikke bare betyr tur. Samme som p lære ar når det ringer på skal ingen reagerer 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...