Gå til innhold

Bytte jobb fra kommunal stilling til staten? Hvilken jobb i staten kan jeg få med min bakgrunn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har mastergrad innen pedagogiske fag. Har jobbet noen år kommunalt innen det jeg er utdannet som, men er nå så sliten av å bli behandlet som skitten under skoa at jeg tror jeg holder på å gå nedenom og hjem snart, samboer er det eneste som holder meg oppe… Det er liksom ikke grenser for hva arbeidsgiver kan gjøre for å tøye grenser. Så ser meg om etter annen jobb og har hørt det er mye bedre å jobbe i staten. Bedre lønn, bedre sikkerhet, tryggere arbeidsmiljø(?) osv osv. Men lurer på hva jeg kan jobbe med i staten med min bakgrunn? Kan dessverre ikke gå mer i detalj på min utdanning og erfaring grunnet fare for å bli gjenkjent. 
Vil også veldig gjerne høre erfaringer fra andre som har gått over fra kommunal stilling til staten! 

Anonymkode: 17f8c...1cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Staten er veldig mye forskjellig, så det er vanskelig å si noe generelt om hvordan det er å jobbe der. Staten er alt fra politiet som patruljerer gatene, til professorer på universitetet til byråkratene som gir råd til statsministeren.

Om vilkårene er bedre enn i kommunen, vil derfor variere. Gjennomgående er mitt inntrykk at det er veldig ordnede former i staten, men det finnes dårlige ledere der også. Og det finnes stillinger som ikke er spesielt populære i offentligheten.

Men pedagogikk kan være en relevant utdanning for jobb i staten. F.eks. i universitets- og høyskolesektoren, i HR-avdelinger i store statlige virksomheter eller i saksbehandlerstillinger.

Anonymkode: 8dab4...f64

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er tryggere å jobbe i staten er nok en ekstrem rosemaling av en gedigen etat. Ser den over meg nevner UH-sektoren, og her holder vi på med oppsigelser. De jeg kjenner fra min statlige jobb, som har begynt i kommunen, har fått bedre betalt i kommunen enn her.

Jeg ville heller sett på hva jeg har lyst til å jobbe videre enn å bevisst gå etter en statlig jobb. Gresset er ikke nødvendigvis grønnere hos oss.

Anonymkode: 96831...831

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...