AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #1 Del Skrevet 31. oktober 2024 Barnet mitt går i 6. klasse nå, og lærer har ved flere foreldresamtaler snakket om hvor engasjert hun er i undervisningen, lærevillig og at det er en utfordring for lærer å sørge for at hun lærer noe nytt når hun tar ting veldig fort. Ligger på høyeste nivå på nasjonale prøver (i fjor). Hun er nok ikke «begavet», men har lett for å lære og liker å lære. Lærer har snakket om fordelen ved private ungdomsskoler, da hun særlig er redd for at barnet mitt skal «drukne» i en vanlig ungdomsskoleklasse. Hun er særlig opptatt av at barnets engasjement skal vedlikeholdes. Noen som har positiv erfaring ift dette? Vi bor i Oslo Anonymkode: bb723...0ff 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #2 Del Skrevet 31. oktober 2024 Du kan minne læreren på at alle elevene har rett på tilpasset opplæring… høres mer ut som læreren prøver å si at vedkommende ikke strekker til som lærer… Anonymkode: f8215...f12 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #3 Del Skrevet 31. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du kan minne læreren på at alle elevene har rett på tilpasset opplæring… høres mer ut som læreren prøver å si at vedkommende ikke strekker til som lærer… Anonymkode: f8215...f12 Ja, de har rett på det. Samtidig som skolebudsjettene høvles år for år. Færre lærere, færre spesped, færre miljøarbeidere. Klart det går utover elevenes undervisningstilbud. Anonymkode: 5faa2...896 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 31. oktober 2024 #4 Del Skrevet 31. oktober 2024 Det finnes jo mange gode ungdomsskoler i Oslo. Det finnes jo også flere IB-linjer, det er ikke noe for henne da? Det kan jo høres ut som en god utfordring for henne. Ellers er jeg enig over her, hun har krav på tilpasset opplæring. Og selv jeg med mine 27 elever, med ganske små elever, klarer å holde fem-seks ulike nivåer på elevene. Jeg har et par elever som burde gått i barnehagen, og så har jeg elever på femte-sjette-klassenivå. Det er ganske himmelvid forskjell mellom disse. Det krever jo at jeg er på og gjør en del ekstra, men sånn er det nå en gang. Synes det er merkelig at lærer anbefaler privatskole. Det er ikke nødvendigvis bedre, jeg kjenner et par lærere på privatskoler, og de må følge budsjettene de også. Der skal jo skoleier gjerne gå med overskudd, de skal jo tjene på å drive skole, tross alt. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #5 Del Skrevet 31. oktober 2024 SPOCA skrev (6 minutter siden): Det finnes jo mange gode ungdomsskoler i Oslo. Det finnes jo også flere IB-linjer, det er ikke noe for henne da? Det kan jo høres ut som en god utfordring for henne. Ellers er jeg enig over her, hun har krav på tilpasset opplæring. Og selv jeg med mine 27 elever, med ganske små elever, klarer å holde fem-seks ulike nivåer på elevene. Jeg har et par elever som burde gått i barnehagen, og så har jeg elever på femte-sjette-klassenivå. Det er ganske himmelvid forskjell mellom disse. Det krever jo at jeg er på og gjør en del ekstra, men sånn er det nå en gang. Synes det er merkelig at lærer anbefaler privatskole. Det er ikke nødvendigvis bedre, jeg kjenner et par lærere på privatskoler, og de må følge budsjettene de også. Der skal jo skoleier gjerne gå med overskudd, de skal jo tjene på å drive skole, tross alt. Pluss at det noen steder er en utfordring at de som faller utenfor den offentlige skolen begynner på privatskole. Vi har en privatskole i vår kommune, og de har fire ganger så mange vedtak på spesialundervisning som den offentlige skolen (per elev). Anonymkode: 6b326...712 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 31. oktober 2024 #6 Del Skrevet 31. oktober 2024 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Pluss at det noen steder er en utfordring at de som faller utenfor den offentlige skolen begynner på privatskole. Vi har en privatskole i vår kommune, og de har fire ganger så mange vedtak på spesialundervisning som den offentlige skolen (per elev). Anonymkode: 6b326...712 Samtidig kan jo privatskolene nekte å ta inn elever også, hvilket offentlige skoler ikke kan på samme måte. Men ja, du har rett, private skoler må jo også ha elever slik at de overlever. Har sett en del elever med f.eks ADHD og asperger gå over til private skoler. Og det er jo ikke bare-bare, nødvendigvis. Hadde faktisk en elev som valgte tilbake til offentlig skole, nettopp pga mange elever med vedtak som ble såpass forstyrrende at det ikke gikk lenger. Skal sies, det er stor forskjell mellom offentlige skoler, særlig i Oslo. Det merker jeg selv etter å ha jobbet noen år på ulike skoler. Det er faktisk fascinerende stor forskjell. Begge skoler i Oslo Øst, men den ene skolen har større grad av sosiale problemer, den andre nesten ikke i det hele tatt. Og forskjellene på mengden og tyngden på vedtak er enorm. Skolens økonomi er også MYE bedre der jeg jobber nå. Jeg opplevde mer på mine tre år der jeg jobbet før, enn det lærere der jeg jobber nå har opplevd på 20-25 år. Det er på sitt vis ganske fascinerende, egentlig. Endret 31. oktober 2024 av SPOCA Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil E Skrevet 31. oktober 2024 #7 Del Skrevet 31. oktober 2024 Kan Oslo Internasjonal school på Bekkestua være et alternativ. Går jo får å være en veldig bra skole. Ellers er jo Kristelig Gymnasium regnet for å være en svært bra skole. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #8 Del Skrevet 31. oktober 2024 Alle våre tre barn er såkalt skoleflinke. To av dem har gått på vanlig ungdomsskole og trivdes svært godt med det både faglig og sosialt, mens tredjemann mistrivdes på privat ungdomsskole, mest på grunn av at alle vennene gikk på andre skoler. Det sosiale bør trumfe andre ting, mener jeg. Anonymkode: 15ef9...499 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #9 Del Skrevet 31. oktober 2024 Hva er viktigst for dere da? Beholde nærmiljøet og venner, eller skinne som en stjerne på en tilpasset ungdomsskole? Anonymkode: 40244...160 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #10 Del Skrevet 31. oktober 2024 Jeg tenker at hvis læreren sier dette så er det fordi hun mener det er noe deres barn kan ha nytte av. Jeg kjenner to familier som har hatt jenter som var svært skoleflinke. Den ene gikk på vanlig barne og ungdomskole på en østkantskole i oslo, den andre på Internasjonal skole hvor undervisningen var på engelsk. Den første jenta gikk ut av ungdomskolen med toppkarakterer og ble nok mye sittende og vente (på klassekameratene) den andre gikk og ut med toppkarakterer og lærte nok vesentlig mer. Når hun var ferdig på vgs fikk hun toppkarakter i alle fag, bortsett fra ett fag hun gikk 5 i. I standpunkt altså. Og som noen andre sier, det er en pris å starte på en annen skole og du ofrer kanskje det å ha basen i nærmiljøet i en vanlig ungdomskoleklasse. Anonymkode: 32a48...f9e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #11 Del Skrevet 31. oktober 2024 Bor du i Oslo trenger du en "diagnose" for å kunne kreve tilpasset opplæring. Da må hun utredes av bup og få på papir at hun har høyt læringspotensiale. Så er det dessverre begrenset hvor mye en lærer kan tilpasse i en læringsituasjon med 30 elever. Men de fleste lærere vil forsøke så godt de kan. Har et barn med høyt læringspotensiale og jeg ønsket at hen skulle gå på privatskole men hen ville gå i klasse med vennene sine. Vi har hatt veldig flaks med klassen. Det er et godt læringsmiljø som gjør at det er lettere å få tilpasset undervisningen. Men det er et stort men her, og det er at tiltakene skolen kan sette inn er begrenset. Det kan godt henne at en ib linje vil være å foretrekke. Det er mulig å besøke privatskoler og ta en vurdering. Men få elever, tettere oppfølging, høyere krav osv kan være positivt. Får vår del vant det sosiale og siden vi hadde såpass flaks med klassen har det gått greit. Men det er tydelig at hen ikke får ut sitt potensiale i den offentlige skolen. Anonymkode: 02e73...f77 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #12 Del Skrevet 1. november 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Du kan minne læreren på at alle elevene har rett på tilpasset opplæring… høres mer ut som læreren prøver å si at vedkommende ikke strekker til som lærer… Anonymkode: f8215...f12 Tilpasset opplæring er for de under snittet. Norsk skole fungerer etter et utjevningsprinsipp, det er ingen ekstra initiativer for de over snittet. TS, kan dette hovedsakelig handle om ungdomsskolen barnet sokner til, at læreren vet den ikke er god? Anonymkode: b050d...991 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #13 Del Skrevet 1. november 2024 Har veldig god erfaring med KG, men man kommer inn ved hjelp av loddtrekning. Det er 18 private grunnskoler/ungdomsskoler i Oslo, tenkte denne læreren på en spesiell hun hadde god erfaring med? Reisevei, opptak og om jenta ønsker venneskifte selv spiller vel en rolle. Samt ryktet til den skolen hun faktisk sokner til, går hun på 1-10-skole nå, så dere vet? Anonymkode: d9f1b...8f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #14 Del Skrevet 1. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tilpasset opplæring er for de under snittet. Norsk skole fungerer etter et utjevningsprinsipp, det er ingen ekstra initiativer for de over snittet. TS, kan dette hovedsakelig handle om ungdomsskolen barnet sokner til, at læreren vet den ikke er god? Anonymkode: b050d...991 Dette stemmer ikke. Fra Utdanningsdirektoratets egne sider om tilpasset opplæring: Elever med stort læringspotensial Tilpasset opplæring er også viktig for elever med stort læringspotensial. Dette er elever som lærer raskere og kan tilegne seg mer kompleks kunnskap sammenliknet med jevnaldrende, innenfor ett eller flere områder. Begrepet omfatter både de elevene som presterer på et høyt og avansert nivå, og de elevene som har et potensial for å gjøre det. Kilde: https://www.udir.no/laring-og-trivsel/tilpasset-opplaring/ Anonymkode: 22d96...d0f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 1. november 2024 #15 Del Skrevet 1. november 2024 SPOCA skrev (12 timer siden): Det finnes jo mange gode ungdomsskoler i Oslo. Det finnes jo også flere IB-linjer, det er ikke noe for henne da? Det kan jo høres ut som en god utfordring for henne. Ellers er jeg enig over her, hun har krav på tilpasset opplæring. Og selv jeg med mine 27 elever, med ganske små elever, klarer å holde fem-seks ulike nivåer på elevene. Jeg har et par elever som burde gått i barnehagen, og så har jeg elever på femte-sjette-klassenivå. Det er ganske himmelvid forskjell mellom disse. Det krever jo at jeg er på og gjør en del ekstra, men sånn er det nå en gang. Synes det er merkelig at lærer anbefaler privatskole. Det er ikke nødvendigvis bedre, jeg kjenner et par lærere på privatskoler, og de må følge budsjettene de også. Der skal jo skoleier gjerne gå med overskudd, de skal jo tjene på å drive skole, tross alt. Sjekk ut internasjonale skoler. Har inntrykk av at en stor del av privatskolene er kristne eller steinerskoler. Så må du også vurdere reisevei og det sosiale. Ofte er jo de som er sterke faglig også gode sosialt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #16 Del Skrevet 1. november 2024 Vi valgte å beholde nærmiljø og klassenkamerater. Hun får i stede tilpasset opplæring med litt mer utfordrende pensum fra videregående skole. Hun stortrives med det valget. Anonymkode: e6a3b...561 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #17 Del Skrevet 1. november 2024 Jeg ville ikke nødvendigvis valgt privatskole. De er ikke bedre, faktisk blir privatskoler ofte en lagringsplass for elever med utfordringer som ikke har passet inn eller likt seg/klart seg i offentlig skole. Det jeg heller ville sett etter er om noen av de offentlige skolene i nærheten tilbyr forsering i de aktuelle fagene. Dette er skoler som er opptatt av å gi alle elevene utfordringer på sitt nivå. Ellers enig med AB om at nærmiljø og klassekamerater også betyr veldig mye. Det er tungt å komme inn som ny når alle de andre på ungdomsskolen har kjent hverandre fra barneskolen. Det ser jeg veldig godt her vi bor hvor de få nye strever med å komme inn i veletablerte vennegjenger. Jeg har ellers selv skoleflinke, motiverte og lærevillige barn som alle har gått på vanlig offentlig skole (og uten forseringstilbud). Skolene har alltid tilrettelagt og det har vært null problem å få utfordringer nok. De har hatt gode nok karakterer til å kunne velge akkurat den vgs de har ønsket seg. Offentlig skole er ikke negativt for skoleflinke barn, du har nok bare vært uheldig med akkurat din skole eller den læreren. Jeg har god tro på at dette vil bli bedre og gå seg til av seg selv på ungdomsskolen. Anonymkode: ce42a...f4d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myml1 Skrevet 1. november 2024 #18 Del Skrevet 1. november 2024 I Bergen har vi et slags "kurs" for barn med stort læringspotensial. Der de får komme ut av sitt normale klasserom noen ganger i halvåret for å møte andre som er som dem,og lære litt mer spesielle og spesifikke ting. Dette er veldig populært og har lang venteliste,men du kan jo sjekke opp i om det finnes noe lignende for Oslo? Dette i Bergen er i samarbeid med VilVite 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #19 Del Skrevet 1. november 2024 Det der med at barn med utfordringer hoper seg opp på privatskolene stemmer ikke for ungdomsskoler i Oslo som KG, St.Sunniva, Wang ung, Akademiet, Northern Lights. Anonymkode: d9f1b...8f4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 1. november 2024 #20 Del Skrevet 1. november 2024 Nå har ikke jeg lest hele tråden. Men sendte gullet på privatskole 1 år. Dette var ikke betalt av meg. Dette var en arv fra bestemor på farssiden. Hun hadde orden i alt. I testamentet sto det, ta den utdannelsen du vil. Hun va sjøklar. Jeg ønsket ikke å sende datter på privatskole. Men Simone ville gi de beste forutsetninger. Dette ene året på privatskole gav datter drømmer igjen. Jeg har valgt å støtte henne. Hun var egentlig et realsfagsbarn. Kan alt om matte og fysikk. Men hun ville skrive. Denne kreative delen har ikke hun fra meg. Dette er far sine gener som kommer inn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå