Gå til innhold

Tråd om småpartier

Søddvestkuling

Anbefalte innlegg

Her kan vi opplyse hverandre om og diskutere småpartier som er lite i media. 

Kystpartiet: Jobber for distriktene og særlig kysten med fiskeri-og havbruksnæring. 

Konservativt: Kristent parti som vil at staten skal være til for folket og ikke blande seg så mye. 

Pensjonistpartiet: Jobber for alle generasjoner men særlig eldre og uføre. Det blir stadig større. 

Liberalistene: ønsker mindre statlig styring og mer markedsøkonomi. 

Industri-og næringspartiet: Jobber for næringslivet og er skeptisk til en del klimatiltak. De gjorde det bra under siste kommunevalg. 

Partiet Sentrum: Et nytt parti som fokuserer på solidaritet og felleskap. 

Norges kommunistiske parti: Vil ha sosialisme. 

Er det noen her som har stemt på disse partiene eller tenker å stemme på dem og som vet litt om dem så gjerne del info? 
Mange er sikkert litt lei de vanlige politiske linjene og vil ha inn nytenkning. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Industri og næringspartiet, INP 

God politikk for oljenæringen og vil ha konsekvensutredning for utvinning i Lofoten. 

Ønsker ikke å elektrifisere sokkelen, 

Vil ha Norge ut av EØS-avtalen. 

Vil stanse eksporten av strøm til det frie markedet siden billig strøm er viktig i det kalde Norge, og ikke sørge for kortsiktig billig gass til Europa. 

De vil utrede kjernekraft. 

De hil stoppe utbyggingen av vindmøller fordi de er ulønnsomme og av miljøhensyn. 

Strømmen skal bare koste 50 øre per kilowatt-time. 

Vil ha Norge ut av Acer. 

Innen fiskeri vil de at en større andel av verdiene blir igjen lokalt. De er i mot grunnrenteskatt for havbruksnæringen og vil ha en stabil skattepolitikk. 

De vil jobbe for mindre byråkrati for private næringsdrivende og de vil ha skattelettelser for gründere. De vil ha null arbeidsgiveravgift de første to årene for små og nye bedrifter. 

INP er for folkeavstemninger i store saker som har å gjøre med Norges naturressurser som for eksempel ACER. 

De vil reorganisere NAV og gjøre det mer tilgjengelig. INP vil ha hele og faste stillinger i helsevesenet. De vil ha flere sykehjemsplasser og vil at folk ikke skal skrives så raskt ut av sykehus. De vil beholde og utvikle lokalsykehusene. 

De ble litt upresise i formuleringene om landbruk og enkelte punkter under helse men ellers virker dette som et bra parti og de er på frammarsj. Jeg blir litt skeptisk til at de vil ha oss ut av EØS for Brexit gikk ikke bra for Storbritannia, men det er mulig jeg tar helt feil. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pensjonistpartiet 

Det er et blokkuavhengig parti. 

De vil jobbe for særlig utsatte grupper som aleneboende, uføre og pensjonister. 

Alle som har behov for sykehjemsplass skal ha rett til sykehjemsplass og det skal være en tilstrekkelig antall sykehjemsplasser til demente. Eget kjøkken på sykehjem. 

Vi skal ha heltidsstillinger i helse og omsorg. 

Tilrettelegging av undervisning og likestilling mellon praktisk og teoretisk undervisning. Heving av status til yrkesfag. Bedre lønns-og pensjonsvilkår i barnehager. 

Gode pensjons-og trygdeoppgjør slik at eldre og uføre får bedre kjøpekraft etter å ha sakket akterut i mange år pga prisstigningen. 

De vil bevare lokale sykehus. Gratis tannhelse. De vil bedre fastlegeordningen og ha flere plasser i rusomsorgen. 

De er for en god infrastruktur som finansieres over statsbudsjettet og ikke via bompenger. Vedlikeholdsetterslep må ordnes. Bedre rassikring og flere gang-og sykkelveier. 

De er for et miljøvennlig samfunn og mot vindmøller. De holder øye med utredningen av kjernekraft. Ikke utbygging av flere utenlandskabler. 

De er for NATO og reforhandling av EØS-avtalen de mener må forbedres. 

Et forutsigbart økonomisk system. De vil ha en styrking av kommuneøkonomien og ingen formuesskatt for formuer under 100 millioner. 

En trygg og forutsigbar næringspolitikk og økt matsikkerhet i Norge. De vil stimulere innovasjon og næringsutvikling. 

Både INP og Pensjonistpartiet har folk med mye erfaring fra arbeidslivet, noe som er bra. Også Pensjonistpartiet er på frammarsj. Det spørs om EU er interessert i å reforhandle EØS-avtalen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AP og SP..blir forhåpentligvis småpartier etter valget til neste år.

Endret av Tått
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tått skrev (2 minutter siden):

AP og SP..blir forhåpentligvis småpartier etter valget til neste år.

Ja, så at hvis bare unge hadde stemt i dag hadde AP havnet nærmere sperregrensa, så i framtiden har de vel utspilt sin rolle. Den enorme framgangen SP hadde ved sitt siste valg var vel mer et distriktsopprør. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liberalistene: 

Ønsker på sikt å avskaffe arbeidsgiveravgiften. Terskelen inn i arbeidslivet må være lav slik at flest mulig kan leve av egen inntekt. Lovbestemt beskyttelse av arbeidsgiver-og arbeidstakerorganisasjoner skal oppheves. 

De vil øke strafferammen for dyremishandling. 

De hvil ha færre på trygd og størst mulig frihet for næringslivet. 

De er for innvandring men vil ikke at flyktningessylet finansieres av staten. De vil avskaffe det statlige mottakersystemet. 

Næringsdrivende skal ha stor frihet og selv kunne tilby varer og tjenester med betingelser de selv setter. De vil oppheve kunstnerlønn. De vil fjerne kvotering inn i stillinger. Byråkratiet må bort fra næringslivet. 

Liberalistene vil skille stat og skole og gjøre skoler private. De vil også gjøre hele helsevesenet privat. De vil avvikle verneplikten og gjøre millitæret profesjonelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søddvestkuling skrev (9 timer siden):

Ja, så at hvis bare unge hadde stemt i dag hadde AP havnet nærmere sperregrensa, så i framtiden har de vel utspilt sin rolle. Den enorme framgangen SP hadde ved sitt siste valg var vel mer et distriktsopprør. 

Det endrer seg nok når de unge blir eldre og enten får jobb i staten eller blir trygdet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PeeWee skrev (4 minutter siden):

Det endrer seg nok når de unge blir eldre og enten får jobb i staten eller blir trygdet. 

Ja, det er mulig det er manglende livserfaring som får dem over på Høyre-siden i så stor grad og at bildet og velgemassen blir mer nyansert med årene. Nå er vel Velle flink på TikTok også og den plattformen er neppe i lengden deres eneste kilde til informasjon. Vi får se. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søddvestkuling skrev (5 minutter siden):

Nå er vel Velle flink på TikTok

Han kommer nok til å tape seg med alderen. Husker hvor energirik og karistmatisk Jens Stoltenberg var i sine AUF dager. Du kan se han kommer til å miste håret tidlig blant annet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PeeWee skrev (11 minutter siden):

Han kommer nok til å tape seg med alderen. Husker hvor energirik og karistmatisk Jens Stoltenberg var i sine AUF dager. Du kan se han kommer til å miste håret tidlig blant annet. 

Ja, karisma betyr jo mye på SoMe. Jeg oppfatter ikke FrPs politikk heller som utpreget empatisk og jeg håper ungdommen med livserfaring og mer kunnskaper moderer seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søddvestkuling skrev (Akkurat nå):

Jeg oppfatter ikke FrPs politikk heller som utpreget empatisk

Jeg tror det mer er snakk om ting som "avviker" som innvandringspolitikk. I motsetning til tidlig nittitall, så ser man ikke noen økte interesse for ideologien til Frp generelt sett. Liberalistene gjorde det f.eks. ikke noe bedre i forrige valg og skolevalg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PeeWee skrev (2 minutter siden):

Jeg tror det mer er snakk om ting som "avviker" som innvandringspolitikk. I motsetning til tidlig nittitall, så ser man ikke noen økte interesse for ideologien til Frp generelt sett. Liberalistene gjorde det f.eks. ikke noe bedre i forrige valg og skolevalg. 

Det er mulig at alle medieoppslagene om gjengkriminalitet i Sverige og etterhvert Norge påvirker folk i retning FrP. Liberalistene hadde skapt et samfunn, tror jeg, hvor mange hadde gått til grunne. Tenk så dyrt det hadde blitt med utdanning bare på private skoler og universitet? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søddvestkuling skrev (10 minutter siden):

Ja, det glemte jeg. Er ikke Generasjonspartiet ganske nytt? 

Ja, men å etablere et nytt parti er håpløst. Vil ta mange år før man kan klare noe slikt, evt i det heletatt. Nordmenn er ganske konforme og tradisjonelle, stemmer stort sett det samme. Høyre, FRP og AP. Tar mange tiår å få bukt med noe slikt.

Tror heller ikke vi noen gang vil få politikere som kan gjøre noe for oss, de kjører det samme videre med litt små justeringer. Beste ville nok vært å endre hele styresettet. Politikk funker dårlig! 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenelarsen skrev (Akkurat nå):

Ja, men å etablere et nytt parti er håpløst. Vil ta mange år før man kan klare noe slikt, evt i det heletatt. Nordmenn er ganske konforme og tradisjonelle, stemmer stort sett det samme. Høyre, FRP og AP. Tar mange tiår å få bukt med noe slikt.

Tror heller ikke vi noen gang vil få politikere som kan gjøre noe for oss, de kjører det samme videre med litt små justeringer. Beste ville nok vært å endre hele styresettet. Politikk funker dårlig! 

Problemet er manglende mediedekning og en del desillusjonerte politikere tror jeg. NRK får statsstøtte fra skattepengene våre og burde minnes på at de har en demokratisk samfunnsplikt til å opplyse og skape oppmerksomhet. 

Det er et kjempeproblem at vi bare kjører i den samme tralten år etter år med de samme gamle politikerne. Folk som ofte aldri har vært ute i arbeidslivet på skikkelig vis. 

Jeg klikket meg inn på lenka du la ut men ser programmet er under behandling. Gjerne legg ut noe informasjon om hvilken politikk Generasjonspartiet kommer til å stå for. Vi trenger nytenkning :) 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Søddvestkuling skrev (20 timer siden):

Liberalistene: 

Liberalistene har vedtatt å legge ned fordi endringen i valgloven som ble vedtatt i fjor, krever at partier som skal delta i Stortingsvalg, enten må ha fått minst 5.000 stemmer ved forrige Stortingvalg eller samle inn underskrifter fra minst 1 % av alle med stemmerett, noe som tilsvarer 38.917 personer, om at partiet skal kunne få stille til valg. Ved forrige Stortingsvalg fikk Liberalistene 4.520 stemmer, noe som tilsvarer 2 promiller. Å samle inn så mange stemmer blir for ressurskrevende, mente partiets ekstraordinære landsmøte, som ble avholdt i september. 

https://www.vg.no/nyheter/i/JblEB6/ntb-partiet-liberalistene-legger-ned 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CAPS LOCK skrev (13 timer siden):

Liberalistene har vedtatt å legge ned fordi endringen i valgloven som ble vedtatt i fjor, krever at partier som skal delta i Stortingsvalg, enten må ha fått minst 5.000 stemmer ved forrige Stortingvalg eller samle inn underskrifter fra minst 1 % av alle med stemmerett, noe som tilsvarer 38.917 personer, om at partiet skal kunne få stille til valg. Ved forrige Stortingsvalg fikk Liberalistene 4.520 stemmer, noe som tilsvarer 2 promiller. Å samle inn så mange stemmer blir for ressurskrevende, mente partiets ekstraordinære landsmøte, som ble avholdt i september. 

https://www.vg.no/nyheter/i/JblEB6/ntb-partiet-liberalistene-legger-ned 

Det var svært synd. Jeg ser at lenka som er lagt ut i denne tråden om Generasjonspartiet er en slik lenke til underskriftskampanje. Jeg skal skrive under. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søddvestkuling skrev (På 1.11.2024 den 10.28):

Nå er vel Velle flink på TikTok også og den plattformen er neppe i lengden deres eneste kilde til informasjon. Vi får se. 

Naar det gjelder han, faar jeg si som Carl I Hagen sa om Tostein Dahle (Rødt) i sin tid .....   " Han er jo en meget intelligent og hyggelig mann, jeg kan bare ikke skjønne hva han ha i et saant parti aa gjøre " .....

PeeWee skrev (På 1.11.2024 den 10.34):

Han kommer nok til å tape seg med alderen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bullehurk skrev (1 minutt siden):

Naar det gjelder han, faar jeg si som Carl I Hagen sa om Tostein Dahle (Rødt) i sin tid .....   " Han er jo en meget intelligent og hyggelig mann, jeg kan bare ikke skjønne hva han ha i et saant parti aa gjøre " .....

Ha ha ja, det har du rett i for han virker svært oppegående. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...