Gå til innhold

Hva bør jeg studere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er usikker på hva jeg skal studere og kunne trengt litt råd. Går siste året på videregående og kommer til å få cirka 5,5 i snitt, og ønsker meg en jobb hvor jeg kan tjene godt, og som også er etterspurt slik at det er gode sjanser for å få jobb etter endt utdanning.

Selv om jeg er født og oppvokst i Norge, har jeg utenlandske foreldre og et utenlandsk navn. Derfor er det viktig for meg å finne en retning som gir trygge jobbmuligheter uten å måtte bekymre meg for diskriminering i arbeidsmarkedet.

Har dere noen tips til utdanninger og yrker som kan oppfylle disse kravene?

Anonymkode: 48e02...ff6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Juss? 

Anonymkode: 861ee...e16

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hva du liker å gjøre.

Hvilke fag liker du best? Ønsker du jobbe i nær kontakt med mennesker, eller ønsker du noe hvor mennesker er ‘kun’ kollegaer? 

Det er viktig å trives med det man skal jobbe  med, for det er mange timer hver dag man skal drive med det, mange uker i året og mange år av livet! 

Anonymkode: 404ad...2f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farmasøyt? 

Anonymkode: 3ffbc...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kommer helt an på hva du liker å gjøre.

Hvilke fag liker du best? Ønsker du jobbe i nær kontakt med mennesker, eller ønsker du noe hvor mennesker er ‘kun’ kollegaer? 

Det er viktig å trives med det man skal jobbe  med, for det er mange timer hver dag man skal drive med det, mange uker i året og mange år av livet! 

Anonymkode: 404ad...2f8

Liker veldig godt økonomistyring og økonomiledelse, men føler det blir utdannet for mange økonomer i Norge og det er derfor stor konkurranse om jobbene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skriver ingenting om hva du interesserer deg for, og det er vesentlig informasjon.

Den veien du velger skal du leve med resten av livet, så du må velge noe du tenker du kan trives med på lang sikt. Har du en solid utdanning vil de fleste yrker kunne tilby deg en grei lønn. Lønn er viktig, men det blir tøft om du misliker det du gjør og gruer deg til å gå på jobb.

Ser nå at du nevnte økonomi. Som siviløkonom har du flere valgmuligheter enn en som "bare" har bachelor, det er nok mest av de sistnevnte.

Anonymkode: 8d61e...0b8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Farmasøyt? 

Anonymkode: 3ffbc...c7d

Synes du de får betalt bra? Har iallefall hørt at de ikke tjener så godt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du skriver ingenting om hva du interesserer deg for, og det er vesentlig informasjon.

Den veien du velger skal du leve med resten av livet, så du må velge noe du tenker du kan trives med på lang sikt. Har du en solid utdanning vil de fleste yrker kunne tilby deg en grei lønn. Lønn er viktig, men det blir tøft om du misliker det du gjør og gruer deg til å gå på jobb.

Ser nå at du nevnte økonomi. Som siviløkonom har du flere valgmuligheter enn en som "bare" har bachelor, det er nok mest av de sistnevnte.

Har tenkt mye på siviløkonom, hvor anbefaler du at jeg tar utdanningen? Er NHH og NTNU gode valg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Synes du de får betalt bra? Har iallefall hørt at de ikke tjener så godt :(

Du er ung enda, som bare går på videregående, men jeg synes likevel det er veldig umodent og lite gjennomtenkt å bare tenke lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har tenkt mye på siviløkonom, hvor anbefaler du at jeg tar utdanningen? Er NHH og NTNU gode valg?

Begge kan anbefales. NHH er selvsagt den som er Top Notch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er bekymret for diskriminering så er IT og tech ganske safe. Alle plasser jeg har jobbet har jeg hatt svært mange utenlandske kolleger. Der jeg jobber nå snakker vi utelukkende engelsk fordi vi har så mange som har blitt ansatt etter utveksling til Norge. Så et utenlandsk navn er det svært få som tenker over.

Ville tatt dataingeniør bachelor + master i teknologiledelse om du liker økonomi.

Anonymkode: 28b9f...30e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du er bekymret for diskriminering så er IT og tech ganske safe. Alle plasser jeg har jobbet har jeg hatt svært mange utenlandske kolleger. Der jeg jobber nå snakker vi utelukkende engelsk fordi vi har så mange som har blitt ansatt etter utveksling til Norge. Så et utenlandsk navn er det svært få som tenker over.

Ville tatt dataingeniør bachelor + master i teknologiledelse om du liker økonomi.

Anonymkode: 28b9f...30e

Tenker du man må være spesielt god i matte, fysikk og programmering dersom man skal studere dataingeniør? ( er ikke min sterke side 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Du er ung enda, som bare går på videregående, men jeg synes likevel det er veldig umodent og lite gjennomtenkt å bare tenke lønn.

Jeg tenker det er veldig bra at TS tenker på lønn, selv om hen er ung. Altfor mange gjør ikke det!

Anonymkode: 84271...117

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det kommer veldig an på hva du interesserer deg for. Ville i utgangspunktet sagt juss basert på det lille du sa, men mange andre muligheter avhengig av hva du interesserer deg for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...