AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #1 Skrevet 31. oktober 2024 Hva menes med kriteriet nedsatt funksjonsevne? Hvor nedsatt må den være? Kan man få startlån hvis man har for høy inntekt, men høye utgifter og klarer ikke å spare til egenkapital? Er alderen viktig? Er 50 år og har aldri eid bolig. Nettopp ferdig gjeldsordning. Men skal jeg kjøpe så må jeg gjøre det snart. Tar maaaange år og spare opp til egenkapital Anonymkode: 79dd2...808
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #2 Skrevet 31. oktober 2024 Det vurderes individuelt. Nedsatt funksjonsevne i forbindelse med bolig betyr som oftest at du har behov for tilpasset bolig. Hvilke høye regninger du har, og hvorfor du ikke klarer redusere de vil bli vurdert. Hvis du akkurat er ferdig med gjeldsordning har du vel frigjort mye av lønnen din nå? Anonymkode: bb438...7a6 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #3 Skrevet 31. oktober 2024 Man får ikke startlån med for høy inntekt nei, da må du gjøre noe med utgiftene. Vi stod selv og hadde for lav inntekt til å få lån i vanlig bank, men fikk avslag på startlån da vi ville klare å spare til EK på 10-15 år i følge dem. De bryr seg heller ikke om at du aldri har eid en bolig før og kanskje må leie resten av livet. Det de legger vekt på er om du er i en varig dårlig situasjon økonomisk (uføre feks), om barna trenger et stabilt hjem, om du trenger det pga helseutfordringer osv. Og så varierer det år for år hvor strenge de er og hvilke grupper de prioriterer. Men at du har høye utgifter og er over 50 år gir ikke rett på startlån dessverre. Anonymkode: cfe70...05e
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #4 Skrevet 31. oktober 2024 Hva hvis den økonomiske situasjonen forandrer seg etter man har fått startlån? Ei jeg kjenner var alenemor. Fikk startlån og kjøpte leilighet. Etter ett halvår ble hun sammen med ex og han flyttet inn. Så nå har de 2 inntekter istedet for 1 inntekt. Anonymkode: 79dd2...808
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #5 Skrevet 1. november 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hva menes med kriteriet nedsatt funksjonsevne? Hvor nedsatt må den være? Kan man få startlån hvis man har for høy inntekt, men høye utgifter og klarer ikke å spare til egenkapital? Er alderen viktig? Er 50 år og har aldri eid bolig. Nettopp ferdig gjeldsordning. Men skal jeg kjøpe så må jeg gjøre det snart. Tar maaaange år og spare opp til egenkapital Anonymkode: 79dd2...808 Nedsatt funksjonsevne betyr at du ikke er 100% slik som friske og føre mennesker. Det vanligste er å tro at man må sitte i rullestol for å ha nedsatt funksjonsevne, men der finnes utallige grader av funksjonsnedsettelser. Det er omtrent like vektig hvilken kommune du bor i som hvilken funksjonsnedsettelse en person har for å få lån til tilpasset men nøktern bolig. Anonymkode: f6f5d...800 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #6 Skrevet 1. november 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hva hvis den økonomiske situasjonen forandrer seg etter man har fått startlån? Ei jeg kjenner var alenemor. Fikk startlån og kjøpte leilighet. Etter ett halvår ble hun sammen med ex og han flyttet inn. Så nå har de 2 inntekter istedet for 1 inntekt. Anonymkode: 79dd2...808 Da kan kommune si opp lånet og si at de er kvalifisert for banklån. Dette skal stå i lånedokumentene og er en del av lånebetingelsene. Anonymkode: f6f5d...800
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #7 Skrevet 1. november 2024 13 hours ago, AnonymBruker said: Hva hvis den økonomiske situasjonen forandrer seg etter man har fått startlån? Ei jeg kjenner var alenemor. Fikk startlån og kjøpte leilighet. Etter ett halvår ble hun sammen med ex og han flyttet inn. Så nå har de 2 inntekter istedet for 1 inntekt. Anonymkode: 79dd2...808 Så lenge hun eier så har ikke banken noe de skulle sagt. Men om det ble slutt rett før hun søkte og han flytter inn igjen 6 mnd etter kan det mistenkes som svindel. Anonymkode: ca99b...992 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #8 Skrevet 1. november 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Så lenge hun eier så har ikke banken noe de skulle sagt. Men om det ble slutt rett før hun søkte og han flytter inn igjen 6 mnd etter kan det mistenkes som svindel. Anonymkode: ca99b...992 Du avsporer tråden. Ingen her snakker om svindel, bortsett fra deg. Hva du mener med at så lenge hun eier så har ikke banken noe de skulle sagt, må du nesten forklare. Startlån gitt ab kommunene er ikke vanlige, ordinære lån fra en bank. Det er sterkt subsidierte lån, beregnet som et knapphetsgode på varig økonomisk vanskeligstilte som ikke får ordinære lån i en vanlig bank, men som samtidig har økonomi til å betjene lån med kommunens betingelser. Det er faktisk skattebetalernes penger det offentlige Norge låner ut til en liten gruppe mennesker. Hver og en kommune har egne betingelser basert på Husbankes grunn betingelser. En del av disse betingelsene er at folk ikke skal sko seg på å få disse subsidierte lånene. En del av standardbetingelsene er at kommunene kan si opp lån, dersom husstandens inntekt vesentlig forbedrer seg. En vesentlig forbedring av økonomi må man normalt anta finner sted når to istedenfor en person bor sammen og deler på utgifter. Kommunen driver ikke med dyneløfting, men de sjekker med ujevne mellomrom folkeregisteret for hvor mange personer som bor på adresser der det er gitt kommunalt lån. (Uten at jeg skal fortelle hvordan dette foregår). Finner kommunen da at der bor to voksne og ikke en slik det var når lånet ble gitt, så har kommunen etter nærmere regler, full rett til å si opp lånet og gi beskjed om at nå er økonomien i denne husholdningen ikke lenger slik at dere fyller lånebetingelsene. At det er svindel å ta inn en samboer når man har fått lån av kommunen? Nei, hvordan får noen det til å bli svindel? Kanskje man ikke vet hva ordet svindel egentlig betyr, eller har et dårlig ordforråd? Anonymkode: f6f5d...800 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #9 Skrevet 1. november 2024 Fikk nylig innvilget startlån fra kommunen, og tilpasset bolig. For min del handlet nedsatt funksjonsevne om å ha bevegelseshemninger som krever rullator/rullestol/stokk etter dagsform. Men aller mest om at jeg hadde behov for tilpasninger og hjelpemidler som det ikke var mulig å få til i en leid bolig. I den tilpassete boligen klarer jeg meg stort sett selv i hverdagen, mens som leieboer måtte jeg ha flere kommunale tjenester. Bedre livskvalitet for meg, og billigere for kommunen. Attpåtil har jeg kunnet økt stillingsprosent og jobbe mer, når jeg ble mindre avhengig av hjelp. Men altså - du gjør ingenting feil om du ber om et møte og tar en prat med kommunen/husbanken. Mange steder er de generelt opptatt av å hjelpe folk med å stable livet sitt på beina igjen. Anonymkode: afa89...f05 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #10 Skrevet 1. november 2024 5 hours ago, AnonymBruker said: Du avsporer tråden. Ingen her snakker om svindel, bortsett fra deg. Hva du mener med at så lenge hun eier så har ikke banken noe de skulle sagt, må du nesten forklare. Startlån gitt ab kommunene er ikke vanlige, ordinære lån fra en bank. Det er sterkt subsidierte lån, beregnet som et knapphetsgode på varig økonomisk vanskeligstilte som ikke får ordinære lån i en vanlig bank, men som samtidig har økonomi til å betjene lån med kommunens betingelser. Det er faktisk skattebetalernes penger det offentlige Norge låner ut til en liten gruppe mennesker. Hver og en kommune har egne betingelser basert på Husbankes grunn betingelser. En del av disse betingelsene er at folk ikke skal sko seg på å få disse subsidierte lånene. En del av standardbetingelsene er at kommunene kan si opp lån, dersom husstandens inntekt vesentlig forbedrer seg. En vesentlig forbedring av økonomi må man normalt anta finner sted når to istedenfor en person bor sammen og deler på utgifter. Kommunen driver ikke med dyneløfting, men de sjekker med ujevne mellomrom folkeregisteret for hvor mange personer som bor på adresser der det er gitt kommunalt lån. (Uten at jeg skal fortelle hvordan dette foregår). Finner kommunen da at der bor to voksne og ikke en slik det var når lånet ble gitt, så har kommunen etter nærmere regler, full rett til å si opp lånet og gi beskjed om at nå er økonomien i denne husholdningen ikke lenger slik at dere fyller lånebetingelsene. At det er svindel å ta inn en samboer når man har fått lån av kommunen? Nei, hvordan får noen det til å bli svindel? Kanskje man ikke vet hva ordet svindel egentlig betyr, eller har et dårlig ordforråd? Anonymkode: f6f5d...800 Om hun har samboer i flere år med grei inntekt og på det grunnlaget ikke får Husbanklån, slår opp, får startlån og så flytter sammen med samboer igjen ser det suspekt ut. Anonymkode: ca99b...992
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #11 Skrevet 1. november 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hva menes med kriteriet nedsatt funksjonsevne? Hvor nedsatt må den være? Kan man få startlån hvis man har for høy inntekt, men høye utgifter og klarer ikke å spare til egenkapital? Er alderen viktig? Er 50 år og har aldri eid bolig. Nettopp ferdig gjeldsordning. Men skal jeg kjøpe så må jeg gjøre det snart. Tar maaaange år og spare opp til egenkapital Anonymkode: 79dd2...808 Startlån er på vanskeligstilte og man får ikke startlån bare fordi det tar lang tid å spare opp til egenkapital. Anonymkode: b2b95...fca 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #12 Skrevet 1. november 2024 Det er svært lotto. Kommer an på hvem som behandler saken, hva de er ute etter det året osv. Du må ha fått avslag fra 3 forskjellige banker. Du må ikke tjene for lite (det skjedde med meg), og ikke tjene for mye. Du må være i en sårbar situasjon, helst barn inkludert. Men til syvende og sist er det saksbehandleren som styrer det (tenker det er greit om du kjenner en slik saksbehandler, klør du saksbehandleren på ryggen så vil mange klø deg tilbake). Mye korrupsjon fra topp til tå i verdens beste land. Anonymkode: 90c8c...22f 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #13 Skrevet 1. november 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Startlån er på vanskeligstilte og man får ikke startlån bare fordi det tar lang tid å spare opp til egenkapital. Anonymkode: b2b95...fca Riktig så svart hvitt er det ikke. En kan være i en sårbar gruppe som kommuner ønsker å hjelpe inn i en trygg, stabil bosituasjon av ulike grunner, uten at er vanskeligstilt/har lav inntekt. Husbanken/kommunen ser på helheten i livssituasjonen. Det spørs hva som er grunnen til at TS havnet på gjeldsordning f.eks. Psykisk uhelse eller rus er typiske ting som kan ha herpa livet for folk, og som kan ha særlig behov for hjelp til å få kjøpt en enkel bolig og få stabilitet rundt seg. Å hjelpe noen inn på boligmarkedet kan i noen tilfeller være billigere for kommunen enn å risikere at folk faller utpå igjen, så kommunen må betale for andre tyngre hjelpetiltak og behandling. Og en kan ha god lønn, og likevel gå på en smell med rus og psykisk uhelse. Anonymkode: afa89...f05 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #14 Skrevet 2. november 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Det er svært lotto. Kommer an på hvem som behandler saken, hva de er ute etter det året osv. Du må ha fått avslag fra 3 forskjellige banker. Du må ikke tjene for lite (det skjedde med meg), og ikke tjene for mye. Du må være i en sårbar situasjon, helst barn inkludert. Men til syvende og sist er det saksbehandleren som styrer det (tenker det er greit om du kjenner en slik saksbehandler, klør du saksbehandleren på ryggen så vil mange klø deg tilbake). Mye korrupsjon fra topp til tå i verdens beste land. Anonymkode: 90c8c...22f Nei, så bingo er det ikke. Men hver og en kommune har sine rammer for lån og sine regler. Derfor blir alle disse trådene om startlån helt meningsløse å holde på med. Hver eneste uke så kommer det nye tråder og hver eneste tråd blir besvart av «eksperter» med amatørerfaring. Enda mer håpløst blir det å svare generelt på slike spørsmål uten å kunne slå opp på den aktuelle bostedskommunen sine nettsider for å finne svar på hva som gjelder i nettopp den kommunen ts av de ulike trådene bor i. Ett eksempel som stadig går igjen er avslag fra tre ulike banker på lån, den regelen gjelder ikke i alle Norges kommuner. Anonymkode: f6f5d...800 3 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #15 Skrevet 3. november 2024 AnonymBruker skrev (På 31.10.2024 den 19.39): Hva menes med kriteriet nedsatt funksjonsevne? Hvor nedsatt må den være? Kan man få startlån hvis man har for høy inntekt, men høye utgifter og klarer ikke å spare til egenkapital? Er alderen viktig? Er 50 år og har aldri eid bolig. Nettopp ferdig gjeldsordning. Men skal jeg kjøpe så må jeg gjøre det snart. Tar maaaange år og spare opp til egenkapital Anonymkode: 79dd2...808 Anbefaler deg å søke, rett og slett. Digital søknad, tar fem minutter, så får du helt korrekt svar. AnonymBruker skrev (På 1.11.2024 den 16.36): Startlån er på vanskeligstilte og man får ikke startlån bare fordi det tar lang tid å spare opp til egenkapital. Anonymkode: b2b95...fca Jo, det kan man få. Anonymkode: d5b0a...b86 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #16 Skrevet 3. november 2024 AnonymBruker skrev (På 1.11.2024 den 16.36): Startlån er på vanskeligstilte og man får ikke startlån bare fordi det tar lang tid å spare opp til egenkapital. Anonymkode: b2b95...fca Jeg fikk det. Har inntekt på rundt 680000,- i året (over 750000 med overtid) og fikk startlån fordi jeg ikke klarte å spare egenkapital Anonymkode: a9d0d...42d
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #17 Skrevet 3. november 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg fikk det. Har inntekt på rundt 680000,- i året (over 750000 med overtid) og fikk startlån fordi jeg ikke klarte å spare egenkapital Anonymkode: a9d0d...42d Hadde du hjemmeboende barn? Anonymkode: e2380...022
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #18 Skrevet 3. november 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hadde du hjemmeboende barn? Anonymkode: e2380...022 1 tenåring Anonymkode: a9d0d...42d 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #19 Skrevet 3. november 2024 AnonymBruker skrev (På 1.11.2024 den 1.50): Da kan kommune si opp lånet og si at de er kvalifisert for banklån. Dette skal stå i lånedokumentene og er en del av lånebetingelsene. Anonymkode: f6f5d...800 😂 Anonymkode: cb612...b7c
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #20 Skrevet 3. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): 😂 Anonymkode: cb612...b7c Har du noen hang lest et lånedokument fra kommunen om lån? Neppe. Anonymkode: f6f5d...800
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå