AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #1 Del Skrevet 31. oktober 2024 Hei. Vurderer å ta over en 2 år gammel whippet med separasjonsangst i følge de som har ham nå. Hunden kan være alene hvis den er med en annen hund. Jeg har en gammel og rolig hund, så det er jo en fordel. Men er dette noe man kan bli kvitt? Er det helt idioti å ta over en slik hund når man er på jobb bortr fra hjemmet i 6-7 timer hver ukedag? Har hatt hund hele livet, men har ingen erfaring med akkurat dette.. Anonymkode: 61ff3...337 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #2 Del Skrevet 31. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hei. Vurderer å ta over en 2 år gammel whippet med separasjonsangst i følge de som har ham nå. Hunden kan være alene hvis den er med en annen hund. Jeg har en gammel og rolig hund, så det er jo en fordel. Men er dette noe man kan bli kvitt? Er det helt idioti å ta over en slik hund når man er på jobb bortr fra hjemmet i 6-7 timer hver ukedag? Har hatt hund hele livet, men har ingen erfaring med akkurat dette.. Anonymkode: 61ff3...337 Ukedag var jo litt upresist, mente hverdag, hunden vil selvsagt være sammen med meg hele tiden i helgene. Anonymkode: 61ff3...337 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #3 Del Skrevet 31. oktober 2024 Én av mine hunder hadde skikkelig separasjonsangst. Det KAN absolutt fikses, men det tar tid og dedikasjon. Under treningen, som kan ta alt fra noen uker til flere måneder, kan man ikke la hunden være alene. I tilfeller av separasjonsangst, kan angsten allerede begynne FØR man har gått ut døren, og derfor er det også der man må begynne treningen. Man må lære hunden å bli komfortabel med at man tar på seg ytterklær, rører i nøkler og dørhåndtak osv. Først når hunden ikke stresser seg opp der, kan man begynne å gå ut døra: men kun i 1 sekund før man går inn igjen. Dette må man repetere igjen og igjen og igjen 15-20 ganger daglig i potensielt flere dager før man øker tiden man er utenfor døra, og man øker sekund for sekund. Poenget er at hunden aldri skal få muligheten til å bli stressa, for da får den bekreftet at det er skummelt å være alene. Med min hund tok det noen måneder før hun var komfortabel med å være alene i et par timer. Nå kan hun være alene 6-8 timer. Men, jeg ser jo at hun aldri vil bli 100% stødig på det å være alene i alle slags situasjoner. Jeg hadde muligheten til å jobbe grundig med det fordi jeg jobbet hjemmefra. Jeg vil ikke anbefale deg å få deg en hund med separasjonsangst siden du jobber. Det vil jo også ta 3 uker/3mnd før hunden faller til ro i nytt hjem, og derfor vil det jo ta en stund før du får begynt treningen skikkelig. Du har en hund selv, men det er ingen garantier for at whippeten vil slå seg til ro øyeblikkelig selv med selskap. Du nevner også at den er gammel. Hva skjer når den dør? Da kan separasjonsangsten komme tilbake selv om du har fått trent på det i mellomtiden. Separasjonsangst er "lett" å få trent om man følger den rette oppskriften, men det tar veldig lang tid om det sitter dypt (som jeg vil tro det gjør på en 2 år gammel whippet), og det er svært liten feilmargin. Går man ørlite for fort frem, må man ta mange steg tilbake i treningen. I tillegg styrer separasjonsangsten hele hverdagen din. Man kan ikke bare dra bort. Man må finne pass. Man må leve på havregryn i to dager fordi ingen har mulighet til å holde hunden med selskap mens man stikker på butikken. Man kan ikke dra bort. Man kan ikke sette den på kennel (selv om man får trent vekk separasjonsangsten i eget hjem, betyr ikke det at den er ok med å være alene andre plasser). På grunn av dette er separasjonsangst en av de mest slitsomme atferdsproblemene å leve med/trene vekk. Jeg som har trent det vekk før, jobber hjemmefra, lever et rolig liv og er ferdig med å reise, kunne nok tatt over en hund med separasjonsangst om hunden hadde nok av andre positive egenskaper som jeg ønsker og som da veier opp, men jeg hadde ikke tatt en hund med separasjonsangst om jeg jobbet utenfor hjemmet 6-7 timer i hverdagen. Selv ikke om jeg hadde en annen hund så den har selskap. Anonymkode: caae8...fda 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #4 Del Skrevet 31. oktober 2024 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Én av mine hunder hadde skikkelig separasjonsangst. Det KAN absolutt fikses, men det tar tid og dedikasjon. Under treningen, som kan ta alt fra noen uker til flere måneder, kan man ikke la hunden være alene. I tilfeller av separasjonsangst, kan angsten allerede begynne FØR man har gått ut døren, og derfor er det også der man må begynne treningen. Man må lære hunden å bli komfortabel med at man tar på seg ytterklær, rører i nøkler og dørhåndtak osv. Først når hunden ikke stresser seg opp der, kan man begynne å gå ut døra: men kun i 1 sekund før man går inn igjen. Dette må man repetere igjen og igjen og igjen 15-20 ganger daglig i potensielt flere dager før man øker tiden man er utenfor døra, og man øker sekund for sekund. Poenget er at hunden aldri skal få muligheten til å bli stressa, for da får den bekreftet at det er skummelt å være alene. Med min hund tok det noen måneder før hun var komfortabel med å være alene i et par timer. Nå kan hun være alene 6-8 timer. Men, jeg ser jo at hun aldri vil bli 100% stødig på det å være alene i alle slags situasjoner. Jeg hadde muligheten til å jobbe grundig med det fordi jeg jobbet hjemmefra. Jeg vil ikke anbefale deg å få deg en hund med separasjonsangst siden du jobber. Det vil jo også ta 3 uker/3mnd før hunden faller til ro i nytt hjem, og derfor vil det jo ta en stund før du får begynt treningen skikkelig. Du har en hund selv, men det er ingen garantier for at whippeten vil slå seg til ro øyeblikkelig selv med selskap. Du nevner også at den er gammel. Hva skjer når den dør? Da kan separasjonsangsten komme tilbake selv om du har fått trent på det i mellomtiden. Separasjonsangst er "lett" å få trent om man følger den rette oppskriften, men det tar veldig lang tid om det sitter dypt (som jeg vil tro det gjør på en 2 år gammel whippet), og det er svært liten feilmargin. Går man ørlite for fort frem, må man ta mange steg tilbake i treningen. I tillegg styrer separasjonsangsten hele hverdagen din. Man kan ikke bare dra bort. Man må finne pass. Man må leve på havregryn i to dager fordi ingen har mulighet til å holde hunden med selskap mens man stikker på butikken. Man kan ikke dra bort. Man kan ikke sette den på kennel (selv om man får trent vekk separasjonsangsten i eget hjem, betyr ikke det at den er ok med å være alene andre plasser). På grunn av dette er separasjonsangst en av de mest slitsomme atferdsproblemene å leve med/trene vekk. Jeg som har trent det vekk før, jobber hjemmefra, lever et rolig liv og er ferdig med å reise, kunne nok tatt over en hund med separasjonsangst om hunden hadde nok av andre positive egenskaper som jeg ønsker og som da veier opp, men jeg hadde ikke tatt en hund med separasjonsangst om jeg jobbet utenfor hjemmet 6-7 timer i hverdagen. Selv ikke om jeg hadde en annen hund så den har selskap. Anonymkode: caae8...fda Takk for informativt og nyttig svar, da må jeg nok revurdere dette 😊 Anonymkode: 61ff3...337 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #5 Del Skrevet 1. november 2024 Vi overtok en ett år gammel Whippet. Hadde den først en prøvehelg for å sjekke kjemien med hunden vi allerede hadde, deretter et par prøvemåneder for å sjekke om bagasjen den kom med var overkommelig for oss. Vi så at når den kom til oss og inn i vanene vi allerede hadde med hund nr. 1 var utfordringene den hadde med seg plutselig minimale og forsvant på kort tid. Whippet er verden herligste og tilpasser seg veldig lett nye mennesker så lenge den får kos og nærhet, som den setter høyest i hele verden. (Mine sover inntil meg også om natten.) Så be gjerne om et prøvebesøk, ofte kan dårlig vane være påført av tidligere eier og ikke en del av hundens egentlige personlighet. Anonymkode: ebe77...d7d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #6 Del Skrevet 1. november 2024 Problemet med ekte separasjonsangst er at hunden ikke bør være alene i perioden man trener på det. Enhver erfaring med at det å være alene er skummelt, vil sette den tilbake i treningen. Så er jeg enig med den over her. Det kan hende det går seg til med deres rutiner, spesielt hvis den er komfortabel med en annen hund. Men det er umulig å si uten å ha prøvd. Anonymkode: b69a6...48d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myrmica Skrevet 1. november 2024 #7 Del Skrevet 1. november 2024 Jeg har tatt over flere omplasseringshunder med ulike utfordringer. Men separasjonsangst er den ene tingen jeg ikke vil gi meg i kast med! Nettopp fordi jeg er alene og jobber fullt - jeg har ikke sjans til å være hjemme med hunden 6 måneder ++ for å trene på dette. Det kan "gå seg til" ganske greit i et nytt hjem med en annen hund, men det kan også vedvare og bli et kjempeproblem å bli kvitt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vea Skrevet 1. november 2024 #8 Del Skrevet 1. november 2024 Har to hunder og det med seperasjonsangst er en komplisert greie. Vår seneste hund har tendenser til seperasjonsangst nå og det at det er en 8år eldre rolig hund i hus hjelper lite. Nå går jeg hjemme på heltid, men det er veldig tidkrevende å jobbe med. Vi brukte vell 2år på første omplasseringshund ved å gå rolig frem og finne ut hva som passer hunden best, da var det én hund i hus. Nå må vi tilpasse det slik at begge blir komfortable å vi ikke setter "gamlingen" tilbake til tidligere om den blir påvirka av den unge. Det går fordi jeg er hjemmeværende, hadde jeg vært i full jobb så hadde det ikke vært mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 1. november 2024 #9 Del Skrevet 1. november 2024 Separasjonsangst er vanskelig og tar mye tid å jobbe med. Du sier whippeten er to år og at din hund er gammel. Da er sjansen stor for at den eldre hunden dør mens whippeten enda har mange år igjen. Hva skal du da gjøre? Jeg hadde ikke overtatt en hund med separasjonsangst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #10 Del Skrevet 1. november 2024 Min omplasserings hadde ikke sep.angs- men alle omplasserings må faktisk ha alenetrening pga de er utrygge på ny fam og hus etc. Jeg gikk for raskt frem og den begynte å tygge på div ting pga stress når den var alene. Så starta på nytt, hadde med på jobb og endel hjemmekontor - nå er alt bra. Den må bli trygg på deg, seg selv og omgivelsene. Anonymkode: b21be...b1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #11 Del Skrevet 1. november 2024 Er du sikker på at hunden faktisk har separasjonsangst? Jeg spør fordi det ofte skjer at eiere ber om hjelp med hund som har separasjonsangst, og så viser det seg at det egentlig ikke er separasjonsangst, men at hunden er understimulert og derfor finner på tull og tøys når den er alene hjemme fordi den rett og slett kjeder vettet av seg. Ekte separasjonsangst er tidkrevende å jobbe med men det går absolutt an å få gjort noe med. Anonymkode: 29397...466 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #12 Del Skrevet 1. november 2024 Tja, har du sånn 5-6 mnd på deg uten planer og hvor hunden din kan være med absolutt overalt så er det en sjangse ja. Å få lært en hund som alt har vemutviklet sepangst tar mange mange mnd om ikke år. Anonymkode: d97e9...a70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #13 Del Skrevet 1. november 2024 Det kommer jo an på graden av separasjonsangst, dine evner og muligheter for trening med mer. Jeg har en nå 15 år gammel whippet som ble min da han var halvannet år gammel. Han var ikke vant med å være hjemme alene, hadde separasjonsangst og var i tilegg bare vant med å være i bur. Hos han toppa det seg med at han kasta opp, tissa på seg og brøyt seg ut av buret og skada både seg og en vegg en gang jeg måtte la han bli hjemme alene fordi jeg måtte på legevakta. Dette var på et tidspunkt i treningen der jeg egentlig trodde ting var under kontroll og han var stabil. Dengang ei. Alikevel gikk det hele veldig bra på rekord tid når vi knakk koden for akkurat han, det var å få fri tilgang på hele boligen. En slik løsning vil ikke fungere for alle og man er ikke garantert å hverken finne den eller noensinne bli kvitt problemet helt. Jeg tenker ihvertfall slik at når jeg skaffer meg omplasseringshund så skaffer jeg meg også alle utfordringene den har i hele dens forventa levetid. Feks da 10-12 år med seperasjonsangst jeg må håndtere. Anonymkode: 70c0b...63b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #14 Del Skrevet 1. november 2024 sjekk om de har trent riktig - dette må startes i valpetiden - Men kan også læres senere? - men da tar det antagelig lengre tid? Men sjekk hvordan de har tren el ikke. Naboene mine tror de bare kan gå ut en kveld og at det er slik det trenes.. Bikkja står og hyler og bjeffer i timesvis. Synd at det finnes så mange kunnskapsløse mennesker der ute som aldri skulle hatt hund💩 Anonymkode: b21be...b1e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #15 Del Skrevet 1. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): sjekk om de har trent riktig - dette må startes i valpetiden - Men kan også læres senere? - men da tar det antagelig lengre tid? Men sjekk hvordan de har tren el ikke. Naboene mine tror de bare kan gå ut en kveld og at det er slik det trenes.. Bikkja står og hyler og bjeffer i timesvis. Synd at det finnes så mange kunnskapsløse mennesker der ute som aldri skulle hatt hund💩 Anonymkode: b21be...b1e De som har den nå vet ingenting om hva den har opplevd tidligere. AnonymBruker skrev (8 timer siden): Er du sikker på at hunden faktisk har separasjonsangst? Jeg spør fordi det ofte skjer at eiere ber om hjelp med hund som har separasjonsangst, og så viser det seg at det egentlig ikke er separasjonsangst, men at hunden er understimulert og derfor finner på tull og tøys når den er alene hjemme fordi den rett og slett kjeder vettet av seg. Ekte separasjonsangst er tidkrevende å jobbe med men det går absolutt an å få gjort noe med. Anonymkode: 29397...466 Dette vet jeg jo ikke helt egentlig, de sier den kan være alene når det er andre dyr i hus. Har ikke fått svar på hvordan atferden dens er når den har separasjonsangst, de sier at hunden ikke liker det når de går. At den har gjort fra seg et par ganger inne når den var alene, men at dette har sluttet. Men den er sammen med andre hunder der den bor nå, da. Anonymkode: 61ff3...337 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #16 Del Skrevet 1. november 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dette vet jeg jo ikke helt egentlig, de sier den kan være alene når det er andre dyr i hus. Har ikke fått svar på hvordan atferden dens er når den har separasjonsangst, de sier at hunden ikke liker det når de går. At den har gjort fra seg et par ganger inne når den var alene, men at dette har sluttet. Men den er sammen med andre hunder der den bor nå, da. Anonymkode: 61ff3...337 Dette KAN tyde på at det ikke er ekte separasjonsangst men heller uro som kommer fra understimulering. Separasjonsangst blir vanligvis bare verre og verre om det ikke blir gjort noe med. Dette selvsagt med stort forbehold, ingen her på KG kan vite noe om dette siden vi ikke har sett hunden eller vet hvordan den har det i hverdagen sin. Men jeg syns ikke det virker så håpløst egentlig siden den kan våre alene sammen med andre dyr og du har en hund allerede. Da har du god tid på å finne ut av dette og trene på å være alene. Men vær obs, mange hunder som ikke har separasjonsangst kan utvikle det etter omplassering, så det er viktig å starte helt fra scratch som om man hjemme-alene trener en valp når hunden kommer til et nytt hjem. Anonymkode: 29397...466 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #17 Del Skrevet 1. november 2024 Tabris skrev (9 timer siden): Separasjonsangst er vanskelig og tar mye tid å jobbe med. Du sier whippeten er to år og at din hund er gammel. Da er sjansen stor for at den eldre hunden dør mens whippeten enda har mange år igjen. Hva skal du da gjøre? Jeg hadde ikke overtatt en hund med separasjonsangst. Da hadde vel håpet vært at den eldre hunden hadde "lært" whippeten å være alene, og at whippeten hadde blitt så vant til å være hos oss, og hatt så mange gode erfaringer med at vi drar og kommer tilbake, at den hadde levd uten å være understimulert over lang tid hos oss og at det dermed hadde gått seg til😅 Men det er sikkert fordi jeg ikke har nok kunnskap om dette problemet, så jeg antar jo at det lureste er å se seg om etter en annen hund 🤔 Anonymkode: 61ff3...337 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #18 Del Skrevet 1. november 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dette KAN tyde på at det ikke er ekte separasjonsangst men heller uro som kommer fra understimulering. Separasjonsangst blir vanligvis bare verre og verre om det ikke blir gjort noe med. Dette selvsagt med stort forbehold, ingen her på KG kan vite noe om dette siden vi ikke har sett hunden eller vet hvordan den har det i hverdagen sin. Men jeg syns ikke det virker så håpløst egentlig siden den kan våre alene sammen med andre dyr og du har en hund allerede. Da har du god tid på å finne ut av dette og trene på å være alene. Men vær obs, mange hunder som ikke har separasjonsangst kan utvikle det etter omplassering, så det er viktig å starte helt fra scratch som om man hjemme-alene trener en valp når hunden kommer til et nytt hjem. Anonymkode: 29397...466 Takk for oppløftende svar, jeg får prate mer med de som har hunden nå, finne ut så mye som mulig, og fortsette å lese meg opp og tenke igjennom Anonymkode: 61ff3...337 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #19 Del Skrevet 1. november 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dette KAN tyde på at det ikke er ekte separasjonsangst men heller uro som kommer fra understimulering. Separasjonsangst blir vanligvis bare verre og verre om det ikke blir gjort noe med. Dette selvsagt med stort forbehold, ingen her på KG kan vite noe om dette siden vi ikke har sett hunden eller vet hvordan den har det i hverdagen sin. Men jeg syns ikke det virker så håpløst egentlig siden den kan våre alene sammen med andre dyr og du har en hund allerede. Da har du god tid på å finne ut av dette og trene på å være alene. Men vær obs, mange hunder som ikke har separasjonsangst kan utvikle det etter omplassering, så det er viktig å starte helt fra scratch som om man hjemme-alene trener en valp når hunden kommer til et nytt hjem. Anonymkode: 29397...466 Hunden har hatt fire hjem allerede forresten, pga mentalt syk første eier som har sendt den litt rundt før den til slutt havnet hos oppdretter igjen. Så det er jo en hund uten ordentlig tilknytning til noen. Anonymkode: 61ff3...337 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #20 Del Skrevet 1. november 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hunden har hatt fire hjem allerede forresten, pga mentalt syk første eier som har sendt den litt rundt før den til slutt havnet hos oppdretter igjen. Så det er jo en hund uten ordentlig tilknytning til noen. Anonymkode: 61ff3...337 Dette er egentlig godt nytt på en måte. Hunder som har medfødt separasjonsangst er det veldig vanskelig å hjelpe, det tar skrekkelig lang tid og de blir kanskje aldri helt komfortable. Men denne hunden er det jo ganske sannsynlig at har blitt utrygg pga en ustabil tilværelse. Da er det lettere å jobbe med og bedre prognoser. Anonymkode: 29397...466 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå