Gå til innhold

Er spisepausen på barneskolen undervisningstid? Trenger svar fra lærere

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Rektor påstår at spisetiden er undervisning og derfor kan de se feks Supernytt på skjerm mens de spiser. Vi svarer at hvis spisepausen er undervisning er det vel mat og helse sine kompetansemål som skal undervises i, og ikke norsk eller samfunnsfag (nrk program). Rektor sier bare det samme: «spisepausen er timeplanfestet og innholdet på skjermen er pedagogisk». Derfor slutte de ikke med dette. Jeg er lærer i vgs selv og begriper ikke logikken i å se norsk eller naturfag på skjerm som pedagogisk grep i spisingen hvis spisingen er undervisning. Mat og helses kompetansemål har lite med Supernytt å gjøre. De har ikke norsktime mens de spiser, det er rektor enig i. Hun nekter for at skjermen er et passiviserende tiltak og insisterer på at det er solid undervisning som kan gjennomføres i spisetiden fordi den er timeplanfestet. Kjære grunnskolekolleger, hjelp meg å forstå reglene for spisepause i grunnskolen og hjelp meg med argument for å fjerne den tragiske skjermen fra en potensielt dyrebar fellestid for elevene. 

Anonymkode: 1d257...8ec

• Liker 6
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jaggu glad mine er ferdig i grunnskole. 

Her så gikk det privat skole fra 2 klasse til 7. Og matpause var enten varmmat som enten gruppe 1 eller 2 laget, eller på dekket bord med pålegg, frukt, brød, knekkebrød. Og frilek etterpå enten ute eller i gymsalen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hvor lang skoledagen deres er. Jeg jobber på flere skoler, og på den ene skolen slutter elevene tidligere, da spisetiden er undervisning. På den andre skolen slutter de senere, fordi spisetiden ikke er regnet som undervisning.

Anonymkode: bbedc...636

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan handle om noe så enkelt som matro. En del av de yngre er så skravlete, lett distraherte og surrete at den eneste måten å sikre at så mange som mulig faktisk spiser - og at andre får spise i noenlunde fred og ro - er ved å sette på noe på skjermen.

NB: Som lærer vet du sikkert også at rektor har disposisjonsrett over 10% av alle undervisningstimer, så det kan her argumenteres for at i løpet av et år er spisetiden en sånn "overordnet del av læreplanen" type undervisning, og da trenger den ikke hjemles i en spesifikk læreplan..

Anonymkode: 07457...7ed

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det regnes som undervisning på vår skole. Men enkelte klasser må ha skjerm, hvis ikke løper de rundt og krangler og angriper hverandre. 

Anonymkode: 6a387...41e

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer at det er undervisningstimer ja men hvorfor skal det være mat og helse bare fordi de spiser samtidig? Kan jo feks se på et klipp av et naturfaglig eksperiment. Skulle det inngått som mat og helse hadde jo alle timene i det faget blitt brukt opp der.

Anonymkode: 265ac...700

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hæ? Hvorfor skal det være mat og helse? 

Det sagt, mine elever får stort sett ikke se skjerm i sin spisepause. Enten hører/ser de på lydbok eller så leser jeg for dem. De ser på skjerm en sjelden gang, da gjerne noe relatert til faget de nettopp har hatt, f.eks MKX eller lesekorpset.

Jeg spiser med mine hver dag, så jeg har aldri tenkt på denne problemstillingen for å være ærlig.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det skjerm som er problemet, eller at spisingen ikke brukes til faget mat og helse?

Jeg er enig i at supernytt og andre tv-serier brukes som en hvilepute for mange lærere, og du gjør rett i å protestere mot dette. I min klasse er spising høytlesning. Jeg leser, elevene spiser og lytter. Det er så mye bedre for alle enn den evinnelige skjerm-tittingen. 

Anonymkode: efd00...239

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Tror ikke det regnes som undervisning på vår skole. Men enkelte klasser må ha skjerm, hvis ikke løper de rundt og krangler og angriper hverandre. 

Det er selvsagt ikke slik at barn løper rundt og angriper hverandre hvis de ikke får se på skjerm... Lærer er jo til stede under spisingen, og bør ha et faglig opplegg den halvtimen (som høytlesning). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er selvsagt ikke slik at barn løper rundt og angriper hverandre hvis de ikke får se på skjerm... Lærer er jo til stede under spisingen, og bør ha et faglig opplegg den halvtimen (som høytlesning). 

Ikke i enkelte klasser her. Lærer må gå rundt og passe på elevene. Da kan man ikke sitte og lese samtidig. Det er like ille i timene.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke i enkelte klasser her. Lærer må gå rundt og passe på elevene. Da kan man ikke sitte og lese samtidig. Det er like ille i timene.

Som lærer kan man selvsagt forvente at elevene sitter på plassen sin og spiser mens lærer leser høyt fra en bok som leses felles. Det er sikkert vanskelig å gjøre i en klasse som har blitt vant til at spising=skjerm, men da er det i så fall læreres problem, og lærers ansvar å løse. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som lærer kan man selvsagt forvente at elevene sitter på plassen sin og spiser mens lærer leser høyt fra en bok som leses felles. Det er sikkert vanskelig å gjøre i en klasse som har blitt vant til at spising=skjerm, men da er det i så fall læreres problem, og lærers ansvar å løse. 

Hvordan mener du lærer skal løse det med flere urolige barn i klassen som kanskje heller ikke hører etter? Min yngste har et par sånne i klassen som henger i taklampe og har null respekt for voksne, så jeg skjønner at lærer ikke kan sitte i ro å lese for klassen i slike tilfeller. 

Jeg er enig i at skjerm bør ut, men det er et reelt problem at man har urolige elever i en klasse som rett og slett ikke respekterer lærere. 

Anonymkode: 7098f...7bc

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spisetid kan absolutt være undervisningstid og timeplanfestet, men dette gjøres forskjellig på de ulike skolene jeg har jobbet på. Rektor har styringsrett på en del av timeplanen, og kan faktisk bestemme dette. 

Men jeg fikk ikke helt ut av HI hva som er det egentlige problemet. Er det at spisetiden inneholder skjerm? Hva med å komme med konkrete forslag til bøker/opplegg som de kan gjøre som et alternativ til skjerm? 

Hvis rektor har timeplanfestet undervisning til spisetiden er det nok lite du får gjort med det dette skoleåret, men du kan jo ta saken opp med FAU så det kanskje blir tematisert til neste skoleår? 

Anonymkode: 1cbfb...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det kan godt være det er. Og i enkelte tilfeller hjelper det ikke å snakke med foreldre om det "han er urolig vet du, han må få bevege seg". Og om skjerm funker for å få ti min med ro for å la klassen spise, så tenker jeg det er greit. 

Jeg er ikke fan av skjerm selv, vi har ikke ipad eller noe hjemme. Så jeg bruker helst ikke skjerm som barnevakt. Men det er noe med å ha over 20 i klassen, der mange må passes ekstremt godt på. Da kan det være godt for alle at det er noen minutter ila dagen der det er roligere. 

Anonymkode: 558c3...5e1

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke undervisning. 

Men det er ikke IKKE undersøkt heller, for ungene kan ikke spise aleine. Du kan jo gjette når læreren skal spise og hvor mange som passer på ungene. Er en grunn til at jeg ikke vil jobbe i barneskolen...

Anonymkode: 920c2...848

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Lærerens fremste problem er lavt blodsukker og ingen pauser. Lese bok er hyggelig, men ikke samtidig som jeg kunne drept for matro mat fordi alt jeg har fått var næringsbar på do og det er fortsatt halve arbeidsdagen igjen.

Anonymkode: 920c2...848

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig som Anonymbruker #14 skriver. Det er avhengig av skolen. Jeg har jobbet på skolen der dette praktiseres helt ulikt. Der jeg jobber nå er det undervisningstid. Vi ser ikke nødvendigvis på skjerm av den grunn. Hvis det er det som er problemet. 

Anonymkode: a6f14...4c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som rektor har lagt opp timeplanen slik at han trenger at spisepausen teller som fagtid.

Å ha høytlesing for barna kan telle som norsk, og stimulerer de på en veldig anen måte enn skjermtid. Spising og skjerm sammen er en uting. 

Anonymkode: 8fcf4...1f8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er generelt i mot skjerm når de spiser, men akkurat supernytt er faktisk nyttig. Det støtter jeg de ser på. Men kun det. Se på supernytt, og snakk om temaene de er innom. 

Det er veldig mange barn som ikke får sett supernytt hjemme, og de tar opp viktige temaer for barna! 

Anonymkode: 256e8...cf3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...