Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har etterhvert innsett at jeg har en spiseforstyrrelse, overspising :tristbla:

Har gått på ørten Grete Roede kurs og Libra kurs. Flink på kurs, men greier aldri holde meg. Det er ikke bra å gå så mye opp og ned i vekt, jeg vet det. Derfor har jeg heller ikke meldt meg på flere kurs. Nå er jeg 30 kg over idealvekt! Innser at problemet er relatert til ubearbeide følelser.

Jeg vet bare ikke hva jeg skal gjøre... :cry:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

www.flylady.net

Sjekk ut denne. Hun driver i utgangspunktet med motivering/coaching for å få huset i orden, men har også etter hvert skrevet bok om "body clutter", hvor hun akkurat tar tak i at man har ubearbeidede følelser/opplevelser som medfører at man får en spiseforstyrrelse. Hun fokuserer akkurat på at man går i seg selv og får fram det vonde, og så kan man gjøre noe med det. Hun mener vi i for stor grad "straffer oss selv" ubevisst, og motiverer for at vi skal kunne se hele sammenhengen og lære oss å bli glad i oss selv. Boken kan kjøpes fra nettstedet.

På nettstedet står det mest om det å få orden på livet sitt ved å få orden på hjemmet (Ting henger sammen), men du skal også finne info om "body clutter". Lykke til!

Skrevet

jeg overspiste også.men nå har jeg gått ned 30 kg.vet alt om mine vonde følelser osv,og lever med de.poenget er å finne verktøy for å snu dette.

jeg har ingen fristelser i hus.kan bare glemme å bake boller å ha i fryseren f.eks,for da spiser jeg alt på en gang,så skap er fylt med sunne ting,og de overspiser jeg ikke på.

er jeg i kakeselskap kan det gå begge veier,kommer helt an på innstilling og valg.faktisk.

i det store og hele gjelder det å ha trygge omgivelser uten noe godsaker som frister en.tror jeg.

Gjest Gjest_itla_*
Skrevet

Etter årevis med spiseforstyrrelser ble jeg med i en IKS-gruppe (se her. Det har hjulpet meg enormt. Ellers finnes det ulike former for samtaleterapi. Prøv det, og se hva som passer deg? Det går an å bli bedre av en spiseforstyrrelse, selv er jeg nesten frisk. Lykke til! :)

Skrevet

Les boken " Når mat blir en besettelse". Kjempebra!

Skrevet
Har etterhvert innsett at jeg har en spiseforstyrrelse, overspising  :tristbla:

Har gått på ørten Grete Roede kurs og Libra kurs. Flink på kurs, men greier aldri holde meg. Det er ikke bra å gå så mye opp og ned i vekt, jeg vet det. Derfor har jeg heller ikke meldt meg på flere kurs. Nå er jeg 30 kg over idealvekt! Innser at problemet er relatert til ubearbeide følelser.

Jeg vet bare ikke hva jeg skal gjøre...  :cry:

Du må rett og slett prøve åfå fokuset vekk fra maten. Dette er spesielt vanskelig dersom du har et ønske om å gå ned i vekt, for da har du et stort fokus på nettopp maten.

Jeg ville tatt kontakt en psykolog/lege(slik at du kan få en viss peiling på hvor alvorlig det er). Psykolog/hjelpegrupper kan også hjelpe deg å få et inntrykk med hvor problemet egentlig ligger.

Men nøkkelen er å få fokuset vekk fra mat og slanking. Hvis ikke vil du bare ende opp med å "slanke på deg" flere kilo.

Har selv slitt med overspising/bulimi i flere år.

Lykke til. Du er ikke alene. :klem:

Skrevet

Tusen takk for svar! :smilyblomst:

Gjest 1: Synes det er tungt å lese engelske bøker... Kunne ikke finne at den er oversatt til norsk. Må tenke litt mer på den der ;)

Gjest 2: Veldig imponert over hva du har klart!!!

Jeg har nesten aldri noe godt i hus, men jeg tilter jo helt når jeg er på butikken (sånn ca hver dag... :rodme: ) Og vi bor bare midt mellom 3 butikker :roll:

Itla: Takk for tipset! Skal sjekke det mer ut. Fins visst ikke noen hjelpegrupper e.l. i nærheten av der jeg bor, desverre.

Gjest 3: Har akkurat kjøpt boken, og lest litt av den. Har også vært i kontakt med forfatteren, som også holder kurs. I mitt tilfelle måtte det ha blitt telefonkurs. Men det koster 7000,-, og det har jeg ikke sjans til å legge ut akkurat nå :tristbla: Men jeg skal prøve oppgavene på egenhånd!

Hecuba: Har vært til legen, og det kom egentlig ikke så mye ut av det. Men så sa jeg heller ikke hvor ille problemet er. Brukte ikke ordet overspising, men sa jeg var fortvila og deppa over situasjonen. Jeg endte opp med Reductil. Skal prøve det når jeg er ferdig med å amme, men jeg vet jo at det uansett ikke løser prøblemet... Ellers er her visst 1 års ventetid for å komme til psykolog :forvirret:

Skrevet
Hecuba: Har vært til legen, og det kom egentlig ikke så mye ut av det. Men så sa jeg heller ikke hvor ille problemet er. Brukte ikke ordet overspising, men sa jeg var fortvila og deppa over situasjonen. Jeg endte opp med Reductil. Skal prøve det når jeg er ferdig med å amme, men jeg vet jo at det uansett ikke løser prøblemet...  Ellers er her visst 1 års ventetid for å komme til psykolog  :forvirret:

Vel, da har han nok trodd at du bare er deppa pga vekta di.. Dersom det er det du er, burde det jo ikke være noe problem. Men Reductil vil jo ikke hjelpe deg mye i lengden dersom du fortsetter å spise så mye.

Angående psykolog. Du kan si til legen din at det er en hastesak eller du kan ta kontakt med private psykologer.

Det du kan gjøre, er å gå inn på iks sine sider. Der finner du noen telefonnummer. Ring og snakk med noen av folkene der(de har telefontjenester). De kan sende deg en del brosjyrer og gi en del tips til tilbud og slikt.

:klem:

Skrevet

Overspising fører til to ting;

Overvekt eller bulimi...

Jeg ville kontaktet en støttegruppe for Spiseforstyrrelser...der kjenner de til både anoreksi/bulimi/overspising....gjør det nå mens du fremdeles er "frisk"...

Å vente til du har blitt overvektig eller setter fingeren i halsen er dumt...jeg fikk bulimi av en alder på 14...10 år senere så sliter jeg fremdeles med det...det er en farlig sykdom og den må tas alvorlig...mange som overspiser vegrer seg mot å kalle det en spiseforstyrrelse...de fleste forbinder det med veldig tynne mennesker...men det er samme tingen. Mennesker som har mistet kontroll over kroppen sin...

Skrevet
Itla: Takk for tipset! Skal sjekke det mer ut. Fins visst ikke noen hjelpegrupper e.l. i nærheten av der jeg bor, desverre.

IKS har begynt med "e-grupper" også, via e-mail. Kanksje ikke helt det samme som å møte folk irl, men det er ihvertfall noe... :) Jeg skryter fælt av IKS, men så har jeg også fått veldig god hjelp derfra, selvhjelpsgruppe var midt i blinken for meg. Og som en annen her skrev, det er bare å ringe dem, kjempeflinke folk som sitter og tar telefonen. Og ikke minst - alle har slitt med spiseforstyrrelser selv...

Gjest Fruktfat
Skrevet
Jeg ville kontaktet en støttegruppe for Spiseforstyrrelser...der kjenner de til både anoreksi/bulimi/overspising....gjør det nå mens du fremdeles er "frisk"...

mange som overspiser vegrer seg mot å kalle det en spiseforstyrrelse...de fleste forbinder det med veldig tynne mennesker...men det er samme tingen. Mennesker som har mistet kontroll over kroppen sin...

derfor tror jeg heller på IKS, mange leger har ikke særlig kunnskap om spiseforstyrrelser, så lenge det ikke gjelder anoreksi.

Skrevet
derfor tror jeg heller på IKS, mange leger har ikke særlig kunnskap om spiseforstyrrelser, så lenge det ikke gjelder anoreksi.

Helt enig! Bedre å snakke med noen som skjønner akkurat hva du prater om, enn leger og psykologer som sitter og nikker, men som egentlig ikke skjønner et fnugg av hva du sier.

Skrevet
Helt enig! Bedre å snakke med noen som skjønner akkurat hva du prater om, enn leger og psykologer som sitter og nikker, men som egentlig ikke skjønner et fnugg av hva du sier.

Vil kommentere dette her. Det er VELDIG forskjell på leger/psykologer. Noen skjønner ikke bæret, men det er faktisk en del som gjør det også. Og du skal ikke se bortifra at de kan hjelpe deg med å bli henvist til personer som har erfaring med å tilby behandlig. Du må bare være klar og bestemt når du snakker om tilstanden din og hva slags hjelp du trenger.

Skrevet

Da har jeg skrevet mail til IKS med tanke på e-mail gruppe. Men det sto at søknadsfristen var 25. januar...

Blir ihvertfall spennende videre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...