Gå til innhold

Er det på tide å begynne å tenke på ny bil?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en Audi A3 e-tron. 2015 modell, gått drøye 120 000,- Feilfri i mine 6 år som eier, vært utrolig fornøyd med den. Men neste år er den altså 10 år, og ikke lenger mulig å forsikre skade på maskin og elektronikk. 

Er det på tide å tenke på å bytte ut denne i løpet av neste år, eller er det mer fornuftig å holde på den en stund til? Er nettopp eu-godkjent.

Anonymkode: 5bd7c...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På tide å bytte den mot en fin, liten elbil.

Alternativt hadde jeg bare kjørt den til den ikke går lenger. Ikke mye å tape på det.

Anonymkode: ea7dd...ad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

På tide å bytte den mot en fin, liten elbil.

Alternativt hadde jeg bare kjørt den til den ikke går lenger. Ikke mye å tape på det.

Helt uaktuelt med elbil. 

Tja, hvis det blir større feil/reperasjoner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det vel bare å kjøre museumsbilen til den faller sammen. Er det fortsatt uaktuelt med elbil etterpå, er jo hest og kjerre en praktisk vei ut.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du bytte ut noe som du er så utrolig fornøy med? Det er fornutflig å bruke den du ikke lenger er fornøyd med den.

Anonymkode: 45828...774

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har hatt bilen så lenge uten problemer, du har vedlikeholdt den og kjenner bilen - hvorfor ikke bruke penger på å lage deg en buffer i stedenfor forsikringen om du liker bilen? 
Jeg har det me dmin BMW, da den bikket 10 år rett og slett fordi jeg ikke fant en ny bil jeg likte like bra som den jeg har. OG jeg har ikke angret, aldri hatt store utgifter på bilen og forventer ikke få det heller bortsett fra evt slitedeler.. Og skulle motor / gear ryke så har jeg bufferen i verste fall eller kan selge den som delebil og bare kjøpe ny da. Frem til det har jeg omtrent"gratis bil" slik jeg ser det.. 

Anonymkode: e84cc...e9b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv en 17 år gammel BMW som går som ei kule. 

Sparer rundt 5000kr i måneden som ellers ville gått til billån. 
Bruker det på utenlandsturer. 

Et godt argument for å oppgradere er at nyere biler er mye tryggere i en ulykke. 

Anonymkode: a2271...1fe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da er det vel bare å kjøre museumsbilen til den faller sammen. Er det fortsatt uaktuelt med elbil etterpå, er jo hest og kjerre en praktisk vei ut.

Herregud..

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du bytte ut noe som du er så utrolig fornøy med? Det er fornutflig å bruke den du ikke lenger er fornøyd med den.

Anonymkode: 45828...774

du har hatt bilen så lenge uten problemer, du har vedlikeholdt den og kjenner bilen - hvorfor ikke bruke penger på å lage deg en buffer i stedenfor forsikringen om du liker bilen? 
Jeg har det me dmin BMW, da den bikket 10 år rett og slett fordi jeg ikke fant en ny bil jeg likte like bra som den jeg har. OG jeg har ikke angret, aldri hatt store utgifter på bilen og forventer ikke få det heller bortsett fra evt slitedeler.. Og skulle motor / gear ryke så har jeg bufferen i verste fall eller kan selge den som delebil og bare kjøpe ny da. Frem til det har jeg omtrent"gratis bil" slik jeg ser det.. 

Anonymkode: e84cc...e9b

Jeg har ikke sagt at jeg skal bytte den ut, jeg spør om det er på tide mtp alder, modell/hybrid osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.10.2024 den 15.58):

Har en Audi A3 e-tron. 2015 modell, gått drøye 120 000,- Feilfri i mine 6 år som eier, vært utrolig fornøyd med den. Men neste år er den altså 10 år, og ikke lenger mulig å forsikre skade på maskin og elektronikk. 

Er det på tide å tenke på å bytte ut denne i løpet av neste år, eller er det mer fornuftig å holde på den en stund til? Er nettopp eu-godkjent.

Biler er noe shit så hvis du er fornøyd med den og du har hatt lite reparasjoner ville jeg definitivt beholdt 🤩.

Du risikerer å få katta i sekken på neste kjøp. 

Anonymkode: 46e38...b6d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.10.2024 den 15.58):

Hvorfor bytte ut noe som fungerer og som du er fornøyd med? 🤔 Selv om bilen snart er 10 år gammel, så kan du fortsatt sikkert kjøre den i mange år til. Den kan sikkert kjøre feilfritt i 10 år til, om du tar vare på den. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (1 time siden):

Hvorfor bytte ut noe som fungerer og som du er fornøyd med? 🤔 Selv om bilen snart er 10 år gammel, så kan du fortsatt sikkert kjøre den i mange år til. Den kan sikkert kjøre feilfritt i 10 år til, om du tar vare på den. 

Poenget er jo det at hvetebrødsdagene muligens er over etter så lang tid. Har du måttet reparere f.eks automatisk girkasse når forsikringen har gått ut? Da er det ikke småpenger det er snakk om. Feilfri i 10 år til høres temmelig urealistisk ut, det er faktisk en bil vi snakker om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Poenget er jo det at hvetebrødsdagene muligens er over etter så lang tid. Har du måttet reparere f.eks automatisk girkasse når forsikringen har gått ut? Da er det ikke småpenger det er snakk om. Feilfri i 10 år til høres temmelig urealistisk ut, det er faktisk en bil vi snakker om. 

Det er opp til deg hva du vil gjøre. Om du er fornøyd med bilen, så ser jeg ikke helt poenget med å bytte. Selv om bilen er 10 år. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mardina skrev (På 1.11.2024 den 19.38):

Det er opp til deg hva du vil gjøre. Om du er fornøyd med bilen, så ser jeg ikke helt poenget med å bytte. Selv om bilen er 10 år. 

Selvsagt er det opp til meg hva jeg skal gjøre. Poenget er åpenbart å høre om det er noen med kunnskap om bil som har formening om denne type bil holder seg "frisk", eller om det er nå de store utgiftene begynner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet min Mercedes ut når den var ti år, hadde den i seks. 
Da hadde jeg byttet en ABS-sensor, termostat og den begynte å ta inn vann under støtfangeren bak som rant inn på gulvet bak passasjersetet. 
Solgte den via Nettbil, fikk mer enn jeg fikk i tilbud om innbytte. 
Kjøpte en liten elbil i stedet, fremdeles med fabrikkgaranti. Kostet meg 70.000 i mellomlegg. 

Stakkaren som kjøpte elbilen ny har vel tapt 150.000 på tre år…

Anonymkode: 7f36d...8a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

150.000 på tre år

50-70k i verditap har vel vært standard utrolig lenge, men vi har hatt noen helt merkelige år når det gjelder bruktbil. En kamerat av meg kjøpte f.eks. en eTron ny og solgte den ett år senere for mer penger. I dag er eTron en av bilene med høyest verditap, noen av de som ligger på FINN har opptil 13 kr/km i ren verditap. Spinnvilt! Han gikk så videre til Tesla 3 som han fikk tilbud om høyere pris for ett år senere igjen...pandemigalskapen, altså.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

50-70k i verditap har vel vært standard utrolig lenge, men vi har hatt noen helt merkelige år når det gjelder bruktbil. En kamerat av meg kjøpte f.eks. en eTron ny og solgte den ett år senere for mer penger. I dag er eTron en av bilene med høyest verditap, noen av de som ligger på FINN har opptil 13 kr/km i ren verditap. Spinnvilt! Han gikk så videre til Tesla 3 som han fikk tilbud om høyere pris for ett år senere igjen...pandemigalskapen, altså.

Jeg ga 220 000 for min e-tron, og får 100 000 av forhandler nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som denne ikke er av de værste produktene fra vag. Tok meg litt tid til å google etron 2015 og det kom ikke opp en skog av røde flagg (som det ofte gjør med vag produkter).

MEN den er jo komplisert (bensinmotor + hv batteri) som gir endel flere feilkilder enn kun bensinmotor og sammen med alder kan jo hva som helst skje når som helst egentlig.

Her er noen linker for dette produktet, god lesing:

https://www.honestjohn.co.uk/audi/a3/e-tron/

https://www.e-tronforum.com/threads/audi-a3-e-tron-so-many-problems.2401/

https://www.whatcar.com/audi/a3/hatchback/used-review/n24179/reliability

Endret av Al Bundy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...