Gå til innhold

Er ergoterapeut en slags blanding mellom fysioterapeut og sosionom?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For meg virker det litt diffust hva utdanningen går ut på, og hva som skiller den fra andre yrker. 

Blir det litt som vernepleier/sykepleier hvor begge er aktuelle og hvor fysioterapeuter kan ta ergoterapeut-jobber?

Er aktivitetsdelen hos ergoterapi det samme som man kan finne hos vernepleiere? De jobber vel  med samme målgruppe, bortsett fra at vernepleiere ikke jobber med trafikkskadde ( hvis det er riktig).

Jeg vet lite om faget/yrket. Kam noen opplyse meg?

Anonymkode: e279d...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ergoterapeut jobber gjerne med tilpassing av hjelpemidler. F.eks rullestol og diverse.

Jeg jobber med funksjonshemmede og vi er ofte i kontakt med ergoterapeuter når det gjelder hjelpemidler til brukerne.

Anonymkode: 705de...b21

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vernepleie og sykepleie er overhode ikke likt, og det er heller ikke fysioterapeuter og ergoterapeuter. Det blir som å sammenligne bil og sykler, eller tok og båt. Alle jobber i helse, men de likevel veldig forskjellig. 

https://fysio.no/hva-er-fysioterapi

https://ergoterapeutene.org/ergoterapi/hva-kan-og-gjor-ergoterapeuter-og-hvorfor/

Anonymkode: 5bbc4...3a0

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vernepleie og sykepleie er overhode ikke likt, og det er heller ikke fysioterapeuter og ergoterapeuter. Det blir som å sammenligne bil og sykler, eller tok og båt. Alle jobber i helse, men de likevel veldig forskjellig. 

https://fysio.no/hva-er-fysioterapi

https://ergoterapeutene.org/ergoterapi/hva-kan-og-gjor-ergoterapeuter-og-hvorfor/

Men vil ikke en fysioterapeut som jobber på et rehabiliteringssenter gjøre mye av det samme som ergoterapeutene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men vil ikke en fysioterapeut som jobber på et rehabiliteringssenter gjøre mye av det samme som ergoterapeutene? 

De pleier å jobbe med opptrening på slike sentere. Tilpasset trening. Ergoterapautene pleier å jobbe med å tilpasse pasienten til hverdagen, men diverse hjelpemidler og løsninger. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ergoterapeuter jobber alt som har med å tilrettelegge hverdagen å gjøre, ble jeg fortalt av en dem på et rehabiliteringsopphold. I mitt tilfelle er ergotepeuten den som er fagpersonen når det gjelder å håndtere en hverdag med mye fatigue, både rent praktiske ting, planlegging, fysiske og mentale verktøy og det å få en forståelse av hva, hvordan og hvorfor. Ingen av fysioterapeutene mine - jeg har en manuellterapeut og en psykomotorisk - har den kunnskapen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Daria skrev (3 minutter siden):

Ergoterapeuter jobber alt som har med å tilrettelegge hverdagen å gjøre, ble jeg fortalt av en dem på et rehabiliteringsopphold. I mitt tilfelle er ergotepeuten den som er fagpersonen når det gjelder å håndtere en hverdag med mye fatigue, både rent praktiske ting, planlegging, fysiske og mentale verktøy og det å få en forståelse av hva, hvordan og hvorfor. Ingen av fysioterapeutene mine - jeg har en manuellterapeut og en psykomotorisk - har den kunnskapen.

Er dette særegen kunnskap forbeholdt  ergoterapeuter eller har andre utdanninger  samme innhold og kompetanse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er dette særegen kunnskap forbeholdt  ergoterapeuter eller har andre utdanninger  samme innhold og kompetanse?

Av alle faggruppene jeg har truffet på i helsevesenet, er det de som har hatt den kunnskapen. Men jeg er pasient, ikke utdanningsrådgiver...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Nei.

Fysioterapauten har fokus på å øke funksjonalitet gjennom opptrening, øvelser og endringer i pasienten selv.

Ergoterapauten har fokus på å øke funksjonalitet gjennom å tilpasse omgivelser, tilrettelegging og hjelpemidler, endringer i de ytre rammebetingelser.

Anonymkode: 16d3a...844

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er mangel på ergoterapauter, så jeg vet fysioterapeuter noen ganger har blitt tilsatt i ergoterapautstillinger.

De har jo et grunnlag i at de forstår kropp og bevegelse, men må sette seg inn i en annen fagkunnskap likevel.

Blir litt som at det pleide å være mangel på programmerere, så en ansatte matematikere som programmerere siden begge deler er basert på matematikk. De måtte likevel sette seg inn i et nytt fagfelt.

Anonymkode: 16d3a...844

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ser dette læringsutbyttet nokså likt ut som vernepleiere. De jobber også med aktiviteter. Hva er den avgjørende forskjellen her?

Screenshot_20241031_165354_Chrome.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy-love skrev (2 minutter siden):

Ergoterapeut har vel ikke noe medisinsk ansvar? Vernepleier gir medisiner. 

Det stemmer nok. Ergoterapeuter har ikke legemiddelkompetanse og kan ikke legge inn kateter  og sånn uten videre.

Men bortsett fra det er vel læringsmålene ganske like?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det stemmer nok. Ergoterapeuter har ikke legemiddelkompetanse og kan ikke legge inn kateter  og sånn uten videre.

Men bortsett fra det er vel læringsmålene ganske like?

Det kan godt være de ser like ut, men min erfaring er at deres arbeidshverdag ofte er veldig ulik, og at i en del situasjoner så vil en bruker/pasient ha både en ergoterapeut som følger en opp, og en vernepleier. Si en bor i bolig, og er både funksjonshemmet og psykisk utviklingshemmet, så vil det mest sannsynlig jobbe vernepleier(e) i den boligen, men de vil likevel ha nytte av at en ergoterapeut hjelper til med hjelpemidler og hverdagsmestring. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy-love skrev (41 minutter siden):

Det kan godt være de ser like ut, men min erfaring er at deres arbeidshverdag ofte er veldig ulik, og at i en del situasjoner så vil en bruker/pasient ha både en ergoterapeut som følger en opp, og en vernepleier. Si en bor i bolig, og er både funksjonshemmet og psykisk utviklingshemmet, så vil det mest sannsynlig jobbe vernepleier(e) i den boligen, men de vil likevel ha nytte av at en ergoterapeut hjelper til med hjelpemidler og hverdagsmestring. 

Jobbhverdagen er sikkert ulik,men er studieløpet så ulikt? En vernepleier har vel også erfaring med hjelpemidler, universell utformming og hverdagsmestring? En ergoterapeut har også jobbet med psykisk utviklingshemmede og mennesker med funksjonsvariasjon i løpet av praksisen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jobbhverdagen er sikkert ulik,men er studieløpet så ulikt? En vernepleier har vel også erfaring med hjelpemidler, universell utformming og hverdagsmestring? En ergoterapeut har også jobbet med psykisk utviklingshemmede og mennesker med funksjonsvariasjon i løpet av praksisen. 

En vernepleier må lære det medisinske, og har medikamentregning. Ellers kan jeg ikke så mye om selve utdanningsløpet til de to. Type jobber en kommer i etterpå er i hvert fall forskjellige, og det tror jeg studieløpene vil gjenspeile uten at jeg har satt meg inn i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...