Gå til innhold

Hvordan hjelpe deprimert samboer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min har det ikke noe bra om dagen og jeg prøver så godt jeg kan med å hjelpe. Men det ser ikke ut til å være til noe nytte og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Depresjonen bunner i en psyko sjef som har trykket min samboer ned over lang tid. Nå ser det ut til å ha tippet over inn i depresjon og jeg føler meg helt maktesløs. Jeg vil jo ikke bare stå og se på at min samboer graver seg mer og mer ned. Jeg har selv gått gjennom en depresjon for mange år siden og vet hvor tungt det kan være.

Er det noe jeg kan gjøre eller er den beste løsningen psykolog?

Anonymkode: a5eed...44b

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Være med til fastlegen? Er mitt forslag. Det er vel lite du kan gjøre. Hvis arbeidsmiljøet er såpass dårlig er det kanskje nødvendig med sykemelding, evt. behandling av depresjon og etterhvert bytte jobb når hun føler seg litt bedre.

Anonymkode: 5a5a1...8d7

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble stående og bla i denne i en bokhandel i dag faktisk, lå i en salgskurv. Kanskje det hadde vært noe?

IMG_0422.jpeg

Anonymkode: 1da46...63f

• Liker 1
Skrevet

Akkurat nå tror jeg den beste løsningen er psykolog. Det er lang ventetid, men hvis dere har råd så vil jeg anbefale å til privat psykolog slik at han kan få hjelp så fort som mulig. Jeg tror det er dette dere må gjøre først, og deretter kanskje kjøpe selvhjelpsbøker o.l. for å videre passe på at han ikke havner i samme vonde spiral. Ellers må han bare passe på at han får nok søvn, fysisk aktivitet og sunn mat. 

Anonymkode: cdabf...a38

Skrevet

Har firmaet mannen din jobber i avtale med bedriftslege ? 
Skal en bli bra av en depresjon då må en prøve å fjerne noe av årsaken til depresjonen. 
Han må iallefall oppsøke fastlegen 

Anonymkode: 51e84...680

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har firmaet mannen din jobber i avtale med bedriftslege ? 
Skal en bli bra av en depresjon då må en prøve å fjerne noe av årsaken til depresjonen. 
Han må iallefall oppsøke fastlegen 

Anonymkode: 51e84...680

Hva hvis man ikke kan fjerne årsaken til depresjon- som feks er langvarig fysisk sykdom og ufrivillig isolering?

Anonymkode: 525cb...e44

Skrevet

Jeg ville ha begynt med å prøve og få han til å åpne seg opp til deg. La han få ut frustrasjon om det som skjer på arbeidet, spør og vis interesse. Fortell han at du ser/opplever det slik at sjefen trykker han ned, at det ikke er greit, og at du ser at det er slitsomt for han. Men til syvende og sist har han nødt til å se selv at situasjonen ikke er bra for han, og han må selv ta tak i ting for å få det til å bedres.

Det må gå en faen i han. Han må komme dit at nok er nok, og at dette (jobbsituasjonen og at han er deprimert) skal han ikke finne seg i. Om han ikke kan ta tak i situasjonen på jobben, så må han ta tak i det at han er deprimert, og få profesjonell hjelp. 

Anonymkode: ba286...67b

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva hvis man ikke kan fjerne årsaken til depresjon- som feks er langvarig fysisk sykdom og ufrivillig isolering?

Det blir i alle fall ikke bedre av å ikke søke hjelp. 

Skrevet

Samboeren din må i hvert fall få en ny jobb. Det er begrenset hvor mye terapi hjelper hvis problemene på jobb vedvarer 

Anonymkode: 68aee...774

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det blir i alle fall ikke bedre av å ikke søke hjelp. 

Nei. Men poenget er jo det samme. Man ikke får fjerna årsaken..

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Samboeren din må i hvert fall få en ny jobb. Det er begrenset hvor mye terapi hjelper hvis problemene på jobb vedvarer 

Anonymkode: 68aee...774

Enig. Men mannen bør selvsagt skaffe seg ny jobb før han slutter i den gamle. Så får han heller ha sykemeldinger i mellomtiden. Han skal ikke betale den økonomiske prisen for at sjefen er psyko. 

Ville også forklart mannen at dette er noe som er midlertidig. Når man først e deprimert så tror man at ting skal være sånn for alltid, man får helt tunellsyn. Men å bytte jobb er overkommelig. Det kan sikkert ta litt tid, men det er ikke sånn at han kommer til å måtte jobbe på denne arbeidsplassen resten av livet. 

Anonymkode: 033b1...8cc

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei. Men poenget er jo det samme. Man ikke får fjerna årsaken..

Min erfaring med problemer er at man ofte kan finne løsninger (eller måter man kan justere situasjonen på som kan føre til bedring) og sjansene blir større for å finne løsninger jo flere man snakker med.

Så er det også sånn at to mennesker kan leve under samme forhold, den ene synes den har det fint mens den andre synes den har det verst i hele verden. Hvorfor er det sånn?

Nå sporer vi av tråden til TS men lag gjerne din egen tråd om dette.

Skrevet

Det viktigste vil være å komme seg bort fra dette arbeidsforholdet og sjefen. Ellers er det alltid greit å hjelpe til praktisk, som å ta litt ekstra husarbeid mens han kommer seg på beina igjen. Men du kan ikke "fikse" han, bare støtte. Hjelp han å bestill legetime, og så psykolog. Men han blir nok ikke bedre dersom han ikke kommer seg bort fra jobben og en psykopat-sjef.

Anonymkode: 49e55...8f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...