AnonymBruker Skrevet torsdag kl 13:30 #1 Del Skrevet torsdag kl 13:30 Hei! Jeg er usikker på hva jeg skal studere og kunne trengt litt råd. Går siste året på videregående og kommer til å få cirka 5,5 i snitt, og ønsker meg en jobb hvor jeg kan tjene godt, og som også er etterspurt slik at det er gode sjanser for å få jobb etter endt utdanning. Selv om jeg er født og oppvokst i Norge, har jeg utenlandske foreldre og et utenlandsk navn. Derfor er det viktig for meg å finne en retning som gir trygge jobbmuligheter uten å måtte bekymre meg for diskriminering i arbeidsmarkedet. Har dere noen tips til utdanninger og yrker som kan oppfylle disse kravene? Anonymkode: f17a0...278 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:26 #2 Del Skrevet i går, 09:26 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Selv om jeg er født og oppvokst i Norge, har jeg utenlandske foreldre og et utenlandsk navn. Derfor er det viktig for meg å finne en retning som gir trygge jobbmuligheter uten å måtte bekymre meg for diskriminering i arbeidsmarkedet. Sorry, men det finnes ikke. Verden etter skole er verken rettferdig eller spesielt vennlig mot utlendinger. Diskriminering vil du møte på. Spørsmålet er bare hvordan du håndterer det. Svelger du den har du jobb. Gjør du opprør får kanskje rett i domstolene men mangler en arbeidsgiver som gir deg jobb. Hva med gründer og skape ditt eget arbeidsmiljø? Anonymkode: c89b0...e5b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:56 #3 Del Skrevet i går, 11:56 Jeg er bare noen år eldre enn deg og har alltid tenkt at hvis jeg skulle valgt på nytt hadde jeg gått inn i IT. Det skjer så ekstremt mye for tiden med AI f.eks å kommer nok til å gjøre det en stund. Robotikk er kanskje spennende? Anonymkode: 0330e...2b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #4 Del Skrevet 3 timer siden On 11/1/2024 at 12:56 PM, AnonymBruker said: Jeg er bare noen år eldre enn deg og har alltid tenkt at hvis jeg skulle valgt på nytt hadde jeg gått inn i IT. Det skjer så ekstremt mye for tiden med AI f.eks å kommer nok til å gjøre det en stund. Robotikk er kanskje spennende? Anonymkode: 0330e...2b6 IT er veldig usikkert for tiden. Maaange nyutdannede som sliter veldig me å få jobb. Markedet er mettet + AI Gjør at man må være svært godt utdannet for å være attraktiv nå. Det man for ti år siden trengte en bachelor for å utføre kan en ki robot gjøre på få sekunder. Anonymkode: 5ee93...8a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #5 Del Skrevet 2 timer siden Sykepleier. Anonymkode: 952df...aea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #6 Del Skrevet 2 timer siden Mitt beste tips etter en del år i arbeidslivet er at du bør sikte deg mot noe du liker før du kommer til å bruke mange timer på jobb. Hvilke fag liker du best? Hvilke interesser har du? Det er ingen vits i å f.eks. ta en utdanning innen IT om dette på ingen måte interesserer deg. Anonymkode: 40ca8...aaa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 4 minutter siden #7 Del Skrevet 4 minutter siden Jeg ville og tenkt godt og grundig på hva du liker og trives med? Husk at jobben skal du ha hver dag selv om mange endrer retning og tar videreutdanning. Når det gjelder diskriminering og urettferdighet så kan dette skje overalt. Jeg synes det er litt trist at dyktige studentemner med utenlandskfødte foreldre blir famasøyter og leger og ingeniører(og advokater) og ikke fordi dette er dårlige yrker. Men fordi vi og trenger folk med din bakgrunn i humaniora, innenfor kunst og frie yrker. Hva med en akademisk karriere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå