frøkenkoz Skrevet 16 timer siden #1 Del Skrevet 16 timer siden (endret) Hei alle sammen. AMD = AMD er en øyesykdom som kan medføre varig skade i skarpsynområdet (makula). På folkemunne blir sykdommen ofte kalt forkalkning i øyet eller skarpsynsvekkelse. Jeg har et nært familiemedlem som nå har fått påvist AMD våt. Hun røyker. Hun røyker inne i huset sitt. Det er nesten det eneste hun gjør. Når jeg var med henne til legen sa legen til henne at om hun ikke sluttet å røyke, kom hun til å bli blind. Dette er ca. 1 år siden. Dette nekter hun på i ettertid, at legen har sagt. Jeg finner ingenting på nett om det å slutte å røyke etter, man har faktisk fått påvist AMD våt. Jeg skjønner at man ikke får tilbake det som allerede er mistet av synet, men stabiliserer man da progressen? Om man slutter å røyke? At man ikke blir verre liksom? I forhold til om man da bare fortsetter å røyke med denne sykdommen. Er det noen som kan finne noe skriftlig eller har egne opplevelser rundt dette? Jeg prøver liksom å "skremme" henne, slik at hun slutter å røyke. Endret 16 timer siden av frøkenkoz Kjent igjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #2 Del Skrevet 15 timer siden https://www.macularsociety.org/support/daily-life/practical-guides/healthy-living/smoking/ Anonymkode: 72552...6c3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frøkenkoz Skrevet 14 timer siden Forfatter #3 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (30 minutter siden): https://www.macularsociety.org/support/daily-life/practical-guides/healthy-living/smoking/ Anonymkode: 72552...6c3 Tusen takk for linken 😁 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #4 Del Skrevet 14 timer siden frøkenkoz skrev (1 time siden): Hei alle sammen. AMD = AMD er en øyesykdom som kan medføre varig skade i skarpsynområdet (makula). På folkemunne blir sykdommen ofte kalt forkalkning i øyet eller skarpsynsvekkelse. Jeg har et nært familiemedlem som nå har fått påvist AMD våt. Hun røyker. Hun røyker inne i huset sitt. Det er nesten det eneste hun gjør. Når jeg var med henne til legen sa legen til henne at om hun ikke sluttet å røyke, kom hun til å bli blind. Dette er ca. 1 år siden. Dette nekter hun på i ettertid, at legen har sagt. Jeg finner ingenting på nett om det å slutte å røyke etter, man har faktisk fått påvist AMD våt. Jeg skjønner at man ikke får tilbake det som allerede er mistet av synet, men stabiliserer man da progressen? Om man slutter å røyke? At man ikke blir verre liksom? I forhold til om man da bare fortsetter å røyke med denne sykdommen. Er det noen som kan finne noe skriftlig eller har egne opplevelser rundt dette? Jeg prøver liksom å "skremme" henne, slik at hun slutter å røyke. Vil hun røyke så røyker hun. Mine familiemedlemmer er bra med operasjon. Hvorfor får hun ikke operasjon? Anonymkode: 7cd0a...d63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frøkenkoz Skrevet 8 timer siden Forfatter #5 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vil hun røyke så røyker hun. Mine familiemedlemmer er bra med operasjon. Hvorfor får hun ikke operasjon? Anonymkode: 7cd0a...d63 Hun har begynt med sprøyter på øynene, om det er operasjonen du snakker om? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #6 Del Skrevet 8 timer siden frøkenkoz skrev (3 minutter siden): Hun har begynt med sprøyter på øynene, om det er operasjonen du snakker om? Nei, operasjon, først på ett lye så på det andre, blant annet ble linsen fjernet, og ny satt inn, hva mer de gjør aner jeg ikke. Heller ikke om denne typen operasjoner er forbeholdt unge mennesker. Anonymkode: 7cd0a...d63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #7 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nei, operasjon, først på ett lye så på det andre, blant annet ble linsen fjernet, og ny satt inn, hva mer de gjør aner jeg ikke. Heller ikke om denne typen operasjoner er forbeholdt unge mennesker. Anonymkode: 7cd0a...d63 Våt AMD er en helt annen sykdom som ikke kan behandles med operasjon. Anonymkode: 72552...6c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå