AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #1 Skrevet 31. oktober 2024 Jeg fikk panikkangst som ungdom som igjen ga meg agorafobi. Det er noe dritt for jeg har et ganske bra liv ellers med mastergrad, fin leilighet og super familie. Men når det kommer til å reise, være langt borte fra hjemmet og store åpne plasser så kommer jeg helt ut av balanse! Masse angst og uro og det sier seg selv at jeg ikke har reist mye i mitt voksne liv. Fobier kan trenes på ved å eksponere seg med velsdg god effekt, men å reise begrenser seg jo naturlig nok. Kan ikke øves på i like stor grad grunnet økonomi og at man har et liv man må opprettholde mtp jobb familie osv. Så da blir det like jævlig hver gang (fullstendig panikkangst) å eksponere seg😳 Noen som har det slik og som evt har noen råd å komme med? Anonymkode: af2f4...a68
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #2 Skrevet 31. oktober 2024 Vil anbefale deg å spandere på deg timer hos psykolog. Jeg hadde veldig mye nytte av å lære meg mekanismene bak angsten, ulike mestringsteknikker, og hvordan man skal bevege seg rett på skalaen når man driver eksponering. For eksponering kan ha helt motsatt effekt om man øver for hardt. Anonymkode: 73420...4c7
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #3 Skrevet 31. oktober 2024 Jeg hadde angst for det motsatte. Var veldig husredd og ønsket ikke å være alene hjemme. Har en mann som reiser mye i jobben sin, så hadde ikke noe valg. Det er viktig å eksponere seg for det man er redd for. Det meste kan kureres. Håper det ordner seg for deg. Anonymkode: 44a66...971
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #4 Skrevet 1. november 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Vil anbefale deg å spandere på deg timer hos psykolog. Jeg hadde veldig mye nytte av å lære meg mekanismene bak angsten, ulike mestringsteknikker, og hvordan man skal bevege seg rett på skalaen når man driver eksponering. For eksponering kan ha helt motsatt effekt om man øver for hardt. Anonymkode: 73420...4c7 Gått i terapi I mange år. Problemet er at angsten blir aldri bedre når jeg ikke kan øve regelmessig... Anonymkode: af2f4...a68
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #5 Skrevet 1. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Gått i terapi I mange år. Problemet er at angsten blir aldri bedre når jeg ikke kan øve regelmessig... Anonymkode: af2f4...a68 Den kan selvfølgelig bli bedre selv om du ikke kan øve regelmessig. Det er noe med det å låse seg, bestemme seg for at visse ting ikke er mulig som kan gjøre bedring vanskeligere enn det trenger å være. Hva med dagsturer? Hvor langt må du reise før du begynner å kjenne på ubehag? Hvor langt må du dra for å finne åpne plasser? Anonymkode: 32198...17d
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #6 Skrevet 1. november 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Gått i terapi I mange år. Problemet er at angsten blir aldri bedre når jeg ikke kan øve regelmessig... Anonymkode: af2f4...a68 Men du kan vel øve regelmessig? Du må rett og slett sette av tid. Anonymkode: 115f2...8a8
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #7 Skrevet 1. november 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Gått i terapi I mange år. Problemet er at angsten blir aldri bedre når jeg ikke kan øve regelmessig... Anonymkode: af2f4...a68 Virtuell virkelighet er veldig effektivt. Ellers forstår jeg ikke hvordan du tror andre med angst "øver"? De med presentasjonsangst må holde presentasjoner. De med flyskrekk må sette seg på et fly og være der over tid. De med frykt for edderkopper må nærme seg dem, og etterhvert holde dem. Og det er jo også for dem begrenset hvor mange muligheter de har i året. Anonymkode: 73420...4c7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå