Gå til innhold

Hvorfor lar dere barn som er redde for halloween gå knask eller knep?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Halloween skal være skummelt med skumle kostymer, skumle masker og skummel dekor. Halloween er ikke karneval. Hold de hjemme om de ikke tåler å bli litt skremt, og heller vent til de er store nok.

Anonymkode: 951e0...8ff

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Halloweenrunden er vel først og fremst for barna og de fleste unger som er ute og går tåler å se vanlige kostymer og skummel pynt. Men er det nødvendig av voksne å dra på seg de fæleste maskene (en skummel maske kommer virkelig i mange varianter på skalaen) og gå inn for å skremme de minste ungene som går knask eller knep? Hva får man ut av det? Som sagt tror jeg de fleste er inneforstått med at det er utkledning med skumle masker og pynt på en dag som Halloween, det er neppe problemstillingen. 

Anonymkode: 545e0...62f

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn må da få lov til å være med. Hva for noe halloween er det du har tenkt å ha? Det er barn.

Anonymkode: f29d3...6a3

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som har bestemt at det er kun skumle masker og skummel dekor som gjelder? Er det enstemmig vedtatt på Trolltinget?

Hvis du ser til USA, der Halloween Trick or Treat er størst så ser du prinsesser og Men in Black og historiske figurer og alt om hverandre. Det er ingen som bestemmer hva andre gjør med sin feiring. Så bare ha det så skummelt du vil, men la være å bry deg med hva andre gjør for sine barn og sin familie. 

Anonymkode: 91dc6...080

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å inkludere alle. Man trenger jo ikke gå all in for å skremme de aller minste kl 18. Den verste skremmingen kan man lett ta etter kl 20. Har man som voksen et  behov for å kjøre en maktdemonstrasjon mot 6-åringer så er det vel innafor å ringe en hjelpetelefon.

Endret av Macro
  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halloween ER karneval. Det MÅ ikke være skummelt.

Barn som er redde har godt av å utfordre frykten, møte den og overvinne den. Skal jeg la barnet mitt nekte å sove i egen seng fordi h*n er mørkredd? 

Ikke undervurder makten av å møte sine frykt sammen med en trygg voksen. En MÅ ikke oppsøke de skumleste aktivitetene. 

Mine gikk bare her i gata da de var bittesmå. På forhånd hadde jeg gitt naboene (som jeg er venner med) rosiner og slikkepinner og så gikk vi sammen før det var blitt mørkt. Etterhvert har barna blitt større og halloween har endret seg. Ingen fikk være noe skummelt før de var 10 og jeg går enda sammen med dem (barna er 12 og 16) fordi jeg mener det bør være en ansvarlig voksen tilgjengelig i tilfelle noe skjer.

Anonymkode: cf5b1...283

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva enn du setter som skummel standard på din Halloweenfest er helt opp til deg. Men i min omgangskrets og generelt i tidsrommet 17-21 på selve Halloween så er det for barna. Da er ikke poenget å gi en 4-åring soveproblemer de neste dagene, men at de skal ha det moro. Hvis du ikke skjønner det, så er faktisk problemet hos deg. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KaraThrace skrev (1 minutt siden):

Hva enn du setter som skummel standard på din Halloweenfest er helt opp til deg. Men i min omgangskrets og generelt i tidsrommet 17-21 på selve Halloween så er det for barna. Da er ikke poenget å gi en 4-åring soveproblemer de neste dagene, men at de skal ha det moro. Hvis du ikke skjønner det, så er faktisk problemet hos deg. 

Det syns jeg var en fin ordning. 

Anonymkode: 91dc6...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare snakke for meg selv. Fordi min datter, som har klare tendenser for angst og fobier, må utsettes for mer, istedenfor skjermes enda mer. Ellers er det klar vei til skolevegring, eller enda verre, livs-hemmede angst.

Og en annen ting, men hun elsker jo både godteri og vennene sine, hun vil jo gå med vennene sine selv om hun blir redd, og ja, de snakker jo massevis om halloween på skolen, tenk å være den ungen som "nei, jeg var for redd å bli med i går, og mamma ville ikke være med og gå med meg". 

det er ikke snakk om en baby, hun er 8 :) Og nei, hun skal ikke kle seg skummelt, hun skal være leopard. 🐆

Anonymkode: cc091...2d4

• Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Halloween ER karneval. Det MÅ ikke være skummelt.

Barn som er redde har godt av å utfordre frykten, møte den og overvinne den. Skal jeg la barnet mitt nekte å sove i egen seng fordi h*n er mørkredd? 

Ikke undervurder makten av å møte sine frykt sammen med en trygg voksen. En MÅ ikke oppsøke de skumleste aktivitetene. 

Mine gikk bare her i gata da de var bittesmå. På forhånd hadde jeg gitt naboene (som jeg er venner med) rosiner og slikkepinner og så gikk vi sammen før det var blitt mørkt. Etterhvert har barna blitt større og halloween har endret seg. Ingen fikk være noe skummelt før de var 10 og jeg går enda sammen med dem (barna er 12 og 16) fordi jeg mener det bør være en ansvarlig voksen tilgjengelig i tilfelle noe skjer.

Ehh,  nei halloween er ikke karneval,  karneval er i februar. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk mulig å finne et kostyme som de minste ikke synes er skummelt, men som skremmer vettet av de eldste. Jeg åpner døra utkledd som professor Uffert/Umbridge i Harry Potter, og tilbyr te og kjeks. Har hengt noen bilder av søte kattunger i gangen, og har et bord med noen ark og et par fjærpenner, og på det øverst arket står det «I must not tell lies» med rødt blekk.

Anonymkode: beea5...b5d

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freyja Valkyrie skrev (8 minutter siden):

Ehh,  nei halloween er ikke karneval,  karneval er i februar. 

Det ER karneval. Ta en tur til NYC og få med deg halloween paraden. Om du tror alt og alle er kledde som hekser og vampyrer så tar du feil så det synger. Halloween er en mulighet til å "være noe annet, eller noen andre" enn man er til vanlig. Det er fantasi og opp til den enkelte hvor de setter grensen for skummelt fra "overhodet ikke skummelt" eller "morsomt" til "frykt og gørr". Det er like mye karneval som  (februar) karneval om det er det man velger.

Og ettersom vi er inne på det: hva er poenget med (februar) karneval? Sånn uteom å kle seg ut? Hva er tanken bak det? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det ER karneval. Ta en tur til NYC og få med deg halloween paraden. Om du tror alt og alle er kledde som hekser og vampyrer så tar du feil så det synger. Halloween er en mulighet til å "være noe annet, eller noen andre" enn man er til vanlig. Det er fantasi og opp til den enkelte hvor de setter grensen for skummelt fra "overhodet ikke skummelt" eller "morsomt" til "frykt og gørr". Det er like mye karneval som  (februar) karneval om det er det man velger.

Og ettersom vi er inne på det: hva er poenget med (februar) karneval? Sånn uteom å kle seg ut? Hva er tanken bak det? 

Tradisjonelt var kostymene nifse og poenget med maskene at folk ikke skulle kjenne igjen de som gikk, tilsvarende julebukk i Norge. Det å kle seg ut med andre typer kostymer er en mer moderne, barnevennlig variant. Generelt var natten før Alle helgens dag sett på som en skummel natt, der åndeverdenen var nærmere vår verden enn ellers. 

Det er selvfølgelig helt ok å bruke hyggelige kostymer også, men det blir feil å hevde at dette er "mer tradisjonelt" enn de skumle kostymene som er vanlig i Norge.

Anonymkode: 7fc17...84d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg tror ikke du helt har forstått hva karneval er.... 

Anonymkode: d0ff7...a65

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ikke redd for Halloween. De er redd for creepy insels som bruker arbeidsdagen på å skrive flere innlegg om å skremme 6-åringer på et kvinneforum 😅

Anonymkode: d0ff7...a65

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Halloween skal være skummelt med skumle kostymer, skumle masker og skummel dekor. Halloween er ikke karneval. Hold de hjemme om de ikke tåler å bli litt skremt, og heller vent til de er store nok.

Anonymkode: 951e0...8ff

Nei. Det er faktisk helt innafor med Disney-kostymer, prinsesse-kostymer, dyre-kostymer, pirat-kostymer, og absolutt alle typer kostymer, enten de er skumle eller ei. 

Du klarer tydeligvis ikke skjønne at det er forskjell på barne-arrangementer og voksen-arrangementer. 

Knask-eller-knep er for BARN. Da tilpasser man det slik at det er gøy for barna. Det er ikke for de voksne det skal være gøy; det er for barna. 

Det finnes ørtiførti voksen-halloween-arrangementer du kan være skummel på. Du trenger ikke ødelegge det som er for barna. En tre-åring, som har hørt kjempemasse om halloween i barnahagen, og som ser storesøsken kle seg ut og komme hjem med masse snop, skal ikke ikke få være med fordi en voksen tulling har et forskrudd behov for å kle seg ut og oppføre seg på en måte som ikke er forenelig med småbarn. 

Hvorfor i alle dager må du kle deg ut for å skremme? Hva får du egentlig ut av å skremme barn? 

Anonymkode: 4803e...425

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei. Det er faktisk helt innafor med Disney-kostymer, prinsesse-kostymer, dyre-kostymer, pirat-kostymer, og absolutt alle typer kostymer, enten de er skumle eller ei. 

Du klarer tydeligvis ikke skjønne at det er forskjell på barne-arrangementer og voksen-arrangementer. 

Knask-eller-knep er for BARN. Da tilpasser man det slik at det er gøy for barna. Det er ikke for de voksne det skal være gøy; det er for barna. 

Det finnes ørtiførti voksen-halloween-arrangementer du kan være skummel på. Du trenger ikke ødelegge det som er for barna. En tre-åring, som har hørt kjempemasse om halloween i barnahagen, og som ser storesøsken kle seg ut og komme hjem med masse snop, skal ikke ikke få være med fordi en voksen tulling har et forskrudd behov for å kle seg ut og oppføre seg på en måte som ikke er forenelig med småbarn. 

Hvorfor i alle dager må du kle deg ut for å skremme? Hva får du egentlig ut av å skremme barn? 

Knask og knep er for barn i dag, i gamle dager var det for voksne. Folk fikk delte ut whisky og sånt. 

Selve høytiden er en markering av det skumle og dystre, og ikke bare for barn. Eldre barn setter dessuten stor pris på den skumle siden av utkledningen, de elsker å få på seg vampyrtenner og skummel sminke og å skremme hverandre og bli skremt.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Knask og knep er for barn i dag, i gamle dager var det for voksne. Folk fikk delte ut whisky og sånt. 

Selve høytiden er en markering av det skumle og dystre, og ikke bare for barn. Eldre barn setter dessuten stor pris på den skumle siden av utkledningen, de elsker å få på seg vampyrtenner og skummel sminke og å skremme hverandre og bli skremt.

I gamle dager var det ikke knak og knep i Norge. Det var julebukk, og ja det var for voksne, men det er altså noe helt annet enn knask-og-knep, og rimelig irrelevant i forhold til denne diskusjonen. 

I Norge er ikke dette en "høytid". Det er noe som er ment å skulle være gøy, og knask-og-knep-gåingen er ment for barn, og skal da altså være gøy for dem. Jada, større barn kan synes slikt er gøy, min seks-åring inkludert, men nå er altså veldig mange småbarn også med på dette, og det er helt meningsløst å skulle gå inn for å skremme dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss skremmes det, og det er ganske så skummelt og ekkelt på gårdsplassen vår. Om det ikke passer de minste - så kan de gå forbi huset.

de 5.- 6.- og 7.klassingene vi hadde her i fjor syns hvertfall det var skikkelig gøy. Alt kan ikke tilrettelegges for de som er små og redde, dette er også dagen for de som er 10-11-12.år..

Foreldrene til de minste kan gå sammen med de, også kan de gå til familie og venner.. 

Anonymkode: 30de6...5d1

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

I gamle dager var det ikke knak og knep i Norge. Det var julebukk, og ja det var for voksne, men det er altså noe helt annet enn knask-og-knep, og rimelig irrelevant i forhold til denne diskusjonen. 

I Norge er ikke dette en "høytid". Det er noe som er ment å skulle være gøy, og knask-og-knep-gåingen er ment for barn, og skal da altså være gøy for dem. Jada, større barn kan synes slikt er gøy, min seks-åring inkludert, men nå er altså veldig mange småbarn også med på dette, og det er helt meningsløst å skulle gå inn for å skremme dem. 

Skikken ("guising" i Skottland) er faktisk akkurat det samme som julebukk. Les gjerne i Wikipedia: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Trick-or-treating#Guising

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...