Gå til innhold

Får du også litt dårlig samvittighet av å kjøpe og returnere klær på nett?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kom over en artikkel som er et par år gammel, om Zalando og returordningen de har på klær man kjøper. Et enkelt klesplagg kan reise over 10 000 kilometer (!) før det endelig ender hos en kunde som beholder det. Returer og frakt hit og dit over hele Europa er ikke uvanlig.

Dette ble målt ved å legge Apple tracker-brikker i retursendinger. 

Jeg har vanligvis ganske god oversikt over hvilke størrelser jeg trenger, men av og til dukker det jo opp plagg som ikke "holder mål" og er enten altfor store eller for små til tross for det, og derfor må returneres. Andre ganger er materialet plagget er laget av en overraskelse i negativ retning. Noen ganger skyldes det at jeg ikke har lest materialeopplysningene godt nok i nettbutikken, andre ganger er det bare dårligere kvalitet og å ta på enn antatt og må i retur.

Vanligvis pleier jeg å beholde tre av fire ting kanskje, men siste bestilling hos Zalando så måtte jeg gjøre motsatt, returnere tre av fire...uff, tenker jeg når jeg leser den artikkelen. Miljøsvin. Lastebiler og flyreiser fulle av returplagg...får dårlig samvittighet.

Hender det du tenker over all returen du foretar, eller blåser du egentlig i det?

Anonymkode: c5e2a...37f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kom over en artikkel som er et par år gammel, om Zalando og returordningen de har på klær man kjøper. Et enkelt klesplagg kan reise over 10 000 kilometer (!) før det endelig ender hos en kunde som beholder det. Returer og frakt hit og dit over hele Europa er ikke uvanlig.

Dette ble målt ved å legge Apple tracker-brikker i retursendinger. 

Jeg har vanligvis ganske god oversikt over hvilke størrelser jeg trenger, men av og til dukker det jo opp plagg som ikke "holder mål" og er enten altfor store eller for små til tross for det, og derfor må returneres. Andre ganger er materialet plagget er laget av en overraskelse i negativ retning. Noen ganger skyldes det at jeg ikke har lest materialeopplysningene godt nok i nettbutikken, andre ganger er det bare dårligere kvalitet og å ta på enn antatt og må i retur.

Vanligvis pleier jeg å beholde tre av fire ting kanskje, men siste bestilling hos Zalando så måtte jeg gjøre motsatt, returnere tre av fire...uff, tenker jeg når jeg leser den artikkelen. Miljøsvin. Lastebiler og flyreiser fulle av returplagg...får dårlig samvittighet.

Hender det du tenker over all returen du foretar, eller blåser du egentlig i det?

Anonymkode: c5e2a...37f

Du kan jo veie det opp mot alle miljøkostnadene ved å ha fysiske butikker isteden. Butikker som må bygges, varmes opp og belyses. Butikker som kundene må transportere seg selv til, og som har hvert sitt varelager. Størrelsen du skal ha er utsolgt og så må du kjøre 15km til neste tilsvarende butikk for de har riktig størrelse på lager. Osv. 

Jeg vil tro netthandel, selv med en del retur, er svært mye mer miljøvennlig enn fysiske butikker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Misbruker ikke returordningen, så nei.

Anonymkode: a397d...023

Er det å misbruke ordningen dersom man må sende noe i retur?

Anonymkode: fe9c8...15e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke dårlig samvittighet for verken å kjøpe fra nettbutikker eller for å eventuelt returnere. Men så  kjøper jeg bare klær jeg faktisk trenger, ellers veldig sjelden - så da tenker jeg at jeg ikke har noe å ha dårlig samvittighet for 🙂 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det å misbruke ordningen dersom man må sende noe i retur?

Anonymkode: fe9c8...15e

Mange misbruker returordningen ved at man feks vil ha ny kjole til julebordet, bestiller fem forskjellige kjoler, og gjerne to-tre forskjellige størrelser på hvert plagg, beholder kanskje ett og sender 9, 14 (eller alle) i retur. 

Anonymkode: 44815...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er det å misbruke ordningen dersom man må sende noe i retur?

Anonymkode: fe9c8...15e

Nei...ikke misbruk å sende i retur i ny og ne.. men mange bestiller samme plagg i flere størrelser, eller bestiller og bruker plaggene etpar ganger før de sender i retur. Noen kunder shopper masse og ofte og sender mesteparten i retur...ofte

Anonymkode: 4cbbb...9d5

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er det å misbruke ordningen dersom man må sende noe i retur?

Anonymkode: fe9c8...15e

Zalando har uttalt at det er for mange returer i forhold til faktiske kjøp

Anonymkode: a397d...023

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kom over en artikkel som er et par år gammel, om Zalando og returordningen de har på klær man kjøper. Et enkelt klesplagg kan reise over 10 000 kilometer (!) før det endelig ender hos en kunde som beholder det. Returer og frakt hit og dit over hele Europa er ikke uvanlig.

Dette ble målt ved å legge Apple tracker-brikker i retursendinger. 

Jeg har vanligvis ganske god oversikt over hvilke størrelser jeg trenger, men av og til dukker det jo opp plagg som ikke "holder mål" og er enten altfor store eller for små til tross for det, og derfor må returneres. Andre ganger er materialet plagget er laget av en overraskelse i negativ retning. Noen ganger skyldes det at jeg ikke har lest materialeopplysningene godt nok i nettbutikken, andre ganger er det bare dårligere kvalitet og å ta på enn antatt og må i retur.

Vanligvis pleier jeg å beholde tre av fire ting kanskje, men siste bestilling hos Zalando så måtte jeg gjøre motsatt, returnere tre av fire...uff, tenker jeg når jeg leser den artikkelen. Miljøsvin. Lastebiler og flyreiser fulle av returplagg...får dårlig samvittighet.

Hender det du tenker over all returen du foretar, eller blåser du egentlig i det?

Anonymkode: c5e2a...37f

Man bestiller ikke uhemmet klær eller andre ting, fra nettet. Det man må returnere, returnerer man. 
Returer generer arbeidsplasser og er med på å forhindre at folk i transport av pakkene blir arbeidsledige. 

Anonymkode: b1d36...067

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, bestiller det jeg faktisk behøver og fra merker jeg vet passer i gitt størrelse. Tror jeg har måttet returnere to klesplagg i løpet av de 10+ årene jeg har handlet på nett.

Anonymkode: 1bc20...87a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mer nå enn når jeg var yngre.

men ofte om man ombestemmer seg minutter etter kjøp og sender Mail om avbestilling så svarer de aldri i tide.

mannen min jobber i nettbutikk ig sier de ignorerer sånne mailer for de fleste gidder ikke sende retur

Anonymkode: 6238e...383

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Zalando har uttalt at det er for mange returer i forhold til faktiske kjøp

Anonymkode: a397d...023

Da burde de ikke fjernet muligheten for å legge igjen og lese andres erfaringer med plagg. 

Anonymkode: fe9c8...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke ofte jeg har returnert, og da fordi stoffkvaliteten ikke samsvarte med forventningene. Jeg vet størrelsen min på klær og sko det er aktuelt å kjøpe. 

Anonymkode: 0449f...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...