Gå til innhold

Tjene litt penger på å reparere klær?

Hildamaria

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen her som har erfaring med å sy og reparere klær for å tjene litt penger på si? 

Er det noe penger i det? 

Jeg er ikke skredder altså, så jeg tenkte å begynne smått, og evt lære meg mer avanserte ting etterhvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ideen er god, men jeg er litt usikker på hvor mye det er å tjene på det. Tror kanskje de fleste som vil bruke tjenesten (med noen få miljøbevisste unntak), vil gjøre det for å spare penger, og da er de neppe villige til å betale så mye

Har egentlig mer tro på å lage ting og selge, men da kommer jo materialkostnadene i tillegg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok dessverre belage deg på å lære deg å gjøre dette veldig bra skal du få noen til å betale for sånne tjenester, å eksperimentere deg fram på andres klær mot betaling er en veldig dårlig ide. 

Enkle geniale løsninger for å tjene raske penger med minimal innsats er vel noe de fleste drømmer om. Men det meste her i verden krever at man gjør en del jobb. Å bygge opp noe lønnsomt her vil gjerne kreve mye innsats vil jeg tro. Men det er bare en måte å finne det ut, og det er å prøve. Kanskje har du noe helt unikt å tilby som folk vil betale for, eller du kan jobbe deg fram til å kunne tilby det gjennom research, prøving og feiling, litt flaks og hardt arbeid.

Å bare legge ut en annonse og pengene renner inn, det tror jeg ikke kommer til å skje.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er ikke villig til å betale mer for å få et plagg reparert enn hva de kunne kjøpt det nytt for i butikken. 

Det er utopi å tro du kan tjene penger på det. 

Jeg syr mye, og altså, det er mye, mye dyrere enn å bare kjøpe et plagg på hm og cubus. 

Anonymkode: e7049...4bd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne godt ha betalt for det, men ikke til noen som ikke er god på det.

Anonymkode: 3f527...56a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en del klær i medium prisklasse. Leverer til systue for reparasjon flere ganger i året(ulike plagg). Men de tar 200-300 kr for å fikse en søm. Du må med andre ord ha ganske mange kunder for å tjene penger på det. 

Anonymkode: 8ad69...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Seff skrev (47 minutter siden):

Ideen er god, men jeg er litt usikker på hvor mye det er å tjene på det. Tror kanskje de fleste som vil bruke tjenesten (med noen få miljøbevisste unntak), vil gjøre det for å spare penger, og da er de neppe villige til å betale så mye

Har egentlig mer tro på å lage ting og selge, men da kommer jo materialkostnadene i tillegg.

Lage ting for å selge er det ikke penger i. Materialkostnadene er veldig høye, i forhold til prisen på tilsvarende plagg kjøpt i butikk. 

Som eksempel: For å sy en helt enkel topp, trenger jeg fort halvannen meter stoff. Ensfarget bomullsjersey (omtrent det billigste man får) koster fort 150 kr meteren. Altså må man opp i 225 kr bare i stoffet. Så skal man ha tråd i rette fargen. og man skal allerede ha symaskin, nåler, stoffsaks/rullekniv, osv. Skal man ha mønstret jersey, er det fort 220 kr meteren, og en helt enkel topp til komme opp i over 300 kr bare i materialer. 

Mens man får en tilsvarende, ensfarget topp på cubus til 99 kr... 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt finns det folk som ser verdien i å få reparert klær i stedet for å kjøpe fast fashion på Cubus! Mange vil ha hjelp til å bytte gliselåser, sy inn og ut klær, fikse på dyre klær osv. Men hvor mye det er å livnære seg på vet jeg ikke. 

Men det er en fin ting å gjøre, ta med deg den tanken. 

Anonymkode: 3985f...889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn med helt enkle ting du ikke bruker lang tid på, sånn at du kan ta en lav pris og bygge deg opp et godt rykte.

Sy i knapper, legge opp bukser.

Bytte glidelås kanskje, selv om det er litt mer jobb. Sett lapper på knær.

Folk gjør ikke slike småting selv lengre, og mange betaler gladelig.

Anonymkode: 85759...b28

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Lage ting for å selge er det ikke penger i. Materialkostnadene er veldig høye, i forhold til prisen på tilsvarende plagg kjøpt i butikk. 

Som eksempel: For å sy en helt enkel topp, trenger jeg fort halvannen meter stoff. Ensfarget bomullsjersey (omtrent det billigste man får) koster fort 150 kr meteren. Altså må man opp i 225 kr bare i stoffet. Så skal man ha tråd i rette fargen. og man skal allerede ha symaskin, nåler, stoffsaks/rullekniv, osv. Skal man ha mønstret jersey, er det fort 220 kr meteren, og en helt enkel topp til komme opp i over 300 kr bare i materialer. 

Mens man får en tilsvarende, ensfarget topp på cubus til 99 kr... 

Jeg tenkte vel mer på vesker, smykker, sjal osv. og hekling, strikking osv. Jeg vet at det blir materialkostnader av sånt også, men hvis man er dyktig og lager fine ting som ikke tar så lang tid å produsere, kan man tjene litt. Store plagg som gensere og sånt vil nok ikke lønne seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Begynn med helt enkle ting du ikke bruker lang tid på, sånn at du kan ta en lav pris og bygge deg opp et godt rykte.

Sy i knapper, legge opp bukser.

Bytte glidelås kanskje, selv om det er litt mer jobb. Sett lapper på knær.

Folk gjør ikke slike småting selv lengre, og mange betaler gladelig.

Ulltøy til barn koster flesk, men især barnehagebarn er det mange som fort får hull på knærne. De går i stillings inne i barnehagen fordi det er lunt og behagelig å leke i, men merino er ikke slitesterkt.

Mange foreldre ville nok gjerne spart penger på å forlenge levetiden til ulltøyet!

Så å sette lapper på knær på stillongs er en lur tjeneste å annonsere nå som vinteren kommer :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Selvsagt finns det folk som ser verdien i å få reparert klær i stedet for å kjøpe fast fashion på Cubus! Mange vil ha hjelp til å bytte gliselåser, sy inn og ut klær, fikse på dyre klær osv. Men hvor mye det er å livnære seg på vet jeg ikke. 

Men det er en fin ting å gjøre, ta med deg den tanken. 

Anonymkode: 3985f...889

Problemet er at folk ikke vil betale for det. De vil gjerne, men i det de plutselig må betale 2-300 kr for det, så vil de ikke likevel. Det er såpass få som er villige til å betale det det faktisk koster + faktisk lønn til den som gjør det, at det vil være lommerusk å tjene på det. 

Timesbetalingen blir helt latterlig lav, man hadde tjent mye bedre på å jobbe en time ekstra i omtrent hvilken som helst jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Seff skrev (16 minutter siden):

Jeg tenkte vel mer på vesker, smykker, sjal osv. og hekling, strikking osv. Jeg vet at det blir materialkostnader av sånt også, men hvis man er dyktig og lager fine ting som ikke tar så lang tid å produsere, kan man tjene litt. Store plagg som gensere og sånt vil nok ikke lønne seg.

Det lønner seg ikke, materialkostnader og tid brukt vil aldri bli dekket opp av det du kan selge for.

Anonymkode: 3f527...56a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er, jeg hadde kun fikset et relativt dyrt plag. Bunad, merkeklær og enkelt bukser. 

Så du må være relativt flink.

Anonymkode: dcb98...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som sliter enormt med bukser, og gladelig hadde betalt for å få de lagt opp.

Er du litt rund rundt midten, så er bukser ofte alt for lange i beina når du får de over stumpen.

Vi har hatt sydame her i byen i mange år, heldigvis :)

De færreste har symaskin hjemme, eller kunnskaper til å gjøre så enkle ting som å sy i en knapp.

Du bruker ikke lang tid på å sy en søm rundt et buksebein eller sy i et par knapper. Du kan fint ta f.eks 50 kr per knapp/buksebein og komme opp i en ok timelønn, så lenge du har oppdrag nok. Samme med å sy på lapper på knær på barnetøy, det er fort gjort når du har symaskin framme.

Å tjene greit på å gjøre slike små, kjappe reparasjoner - selv til en rimelig pris - handler mest av alt om å etablere et godt rykte og få inn oppdrag nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å legge opp bukser er det nok et marked for. Men det er ikke noe å bli rik av. Du kan neppe ta mer 150-200 for det. 

Å bytte glidelås er ingen smal sak! Det vil jeg nesten si er for flinke syere

Anonymkode: fa89c...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...