Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2006 #1 Skrevet 27. februar 2006 Vet det finnes MM laget av soya pga laktoseallergikere, noen som vet om den er reseptbelagt?
Gjest Dalwhinnie Skrevet 27. februar 2006 #2 Skrevet 27. februar 2006 (endret) Dette vet jeg ikke, men kan aldri tenke meg at den er reseptbelagt. I mange andre land, bl.a. i Asia, er det vanligere med MME av soya enn av kumelk, og dermed antar jeg at det er et marked for det her hjemme også. Matvarer er jo ikke reseptbelagt, så skjønner ikke hvor dette heller skulle være det. Grunnen til at mange medisiner er reseptbelagt, er jo potensiell fare ved feil bruk eller over forbruk, og jeg kan ikke se at det finnes noen slik fare knyttet til MME av soya. Fra apotek.no, om kolikk: Ernæres barnet på morsmelkerstatning, kan det forsøkes å skifte til et melke-erstatningpreparat basert på hydrolysert kasein eller soya. Snakk i så fall først med helsestasjonen eller lege om dette. Disse produktene fås kjøpt på apotek Det står ikke noe om at det er reseptbelagt, så tipper at det er til salgs over disk på apoteket. Men som sagt, dette vet jeg ikke. De selger hvertfall MME av soya på apoteket, så en kjapp telefon dit burde svare på spørsmålet. Endret 27. februar 2006 av Dalwhinnie
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2006 #3 Skrevet 27. februar 2006 Mm lagd av soya (f.eks prosobee eller soyasemp) selges på apotek og er ikke reseptbelagt. Men, man kan få dem skrevet ut på blåresept av barnelege, slik at man da ikke betaler noe for dem. Det gjøres til barn med melkeallergi bl.a. I tillegg finnes en erstatning basert på kumelk, hvor kumelkproteinene er så spaltet at kroppen til den allergiske ikke gjenkjenner dem som kumelkproteiner, og reagerer ikke på den. Den melken heter Nutramigen. Det som er med alle disse melkene er at de har spesiell smak. særlig nutramigen, den er rett og slett vond. Men vennes de til denne melken tidlig er det ikke noe problem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå