AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #1 Del Skrevet 31. oktober 2024 Jeg kom på jobb, hvor to ansatte stod sammen og pratet. De enset ikke at jeg kom og den ene av dem omtalte meg meget stygt. Jeg kom inn gjennom en gang, så jeg fortsatte bare inn som jeg var på vei til å gjøre, da noe annet ville vært helt unaturlig. I det personen som baksnakker meg ser meg, sier vedkommede: Og her kommer a! Jeg hørte tydelig hva personen så, så jeg sa bare: Ja her er a, så nå kan du baksnakke a foran a! Personen ble helt tyst, og jeg fortsatte videre dit jeg skulle. Det jeg nå trenger er råd på hvordan følge opp dette. Gjør man noe med det? Lar man det være? Jeg er selvsagt også interessert i å vite hva som gjør at vedkommende er så misfornøyd. Jeg skjønner jo at det her må selv innsikt til. Vanskelig situasjon. Jeg vil at mine ansatte skal ha det bra på jobb og ikke gå rundt og spre eder og galle slik. Om jeg oppfører meg på en måte de ikke er fornøyd med, ønsker jeg å løse det. En er ikke noe mer enn det man i andres øyne er. På mange måter. Samtidig så forsøker jeg alt jeg kan å være så rettferdig som mulig. Jeg anser meg selv også som en veldig blid og inkluderende leder. Dog, har absolutt alle feil og mangler slik at dette jo absolutt er noe jeg må se på meg selv angående. Anonymkode: 518e8...771 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #2 Del Skrevet 31. oktober 2024 Synes du i første omgang taklet det bra. Men kanskje innkalle disse to inn for å høre hva greia er? Anonymkode: 53fd0...5e1 13 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #3 Del Skrevet 31. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er selvsagt også interessert i å vite hva som gjør at vedkommende er så misfornøyd. Jeg skjønner jo at det her må selv innsikt til. Da kaller du vedkommende inn til et møte og tar en samtale. Anonymkode: e47fb...e5f 22 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #4 Del Skrevet 31. oktober 2024 Du inviterer begge to hver for seg, forklarer at du overhørte samtalen, og spør oppriktig om det er noe de er misfornøyd med. Det er ingen trussel eller hevnaksjon. Man må ha åpen dialog om sånne ting, ellers så blir de bare mye verre. Anonymkode: e6ce4...8da 25 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #5 Del Skrevet 31. oktober 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg kom på jobb, hvor to ansatte stod sammen og pratet. De enset ikke at jeg kom og den ene av dem omtalte meg meget stygt. Jeg kom inn gjennom en gang, så jeg fortsatte bare inn som jeg var på vei til å gjøre, da noe annet ville vært helt unaturlig. I det personen som baksnakker meg ser meg, sier vedkommede: Og her kommer a! Jeg hørte tydelig hva personen så, så jeg sa bare: Ja her er a, så nå kan du baksnakke a foran a! Personen ble helt tyst, og jeg fortsatte videre dit jeg skulle. Det jeg nå trenger er råd på hvordan følge opp dette. Gjør man noe med det? Lar man det være? Jeg er selvsagt også interessert i å vite hva som gjør at vedkommende er så misfornøyd. Jeg skjønner jo at det her må selv innsikt til. Vanskelig situasjon. Jeg vil at mine ansatte skal ha det bra på jobb og ikke gå rundt og spre eder og galle slik. Om jeg oppfører meg på en måte de ikke er fornøyd med, ønsker jeg å løse det. En er ikke noe mer enn det man i andres øyne er. På mange måter. Samtidig så forsøker jeg alt jeg kan å være så rettferdig som mulig. Jeg anser meg selv også som en veldig blid og inkluderende leder. Dog, har absolutt alle feil og mangler slik at dette jo absolutt er noe jeg må se på meg selv angående. Anonymkode: 518e8...771 Dine ansatte, og du ersjef, uten å vite hvordan du takler situasjoner som dette? Hvilken utdannelse har både du og dem? Det som ikke går an her, er nemlig at du som sjef synker like lavt som dem du tydeligvis mener ligger godt under deg i rang, og ber om råd på hvordan du som sjef håndtere jobben din. Anonymkode: ee6ea...1a0 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #6 Del Skrevet 31. oktober 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg kom på jobb, hvor to ansatte stod sammen og pratet. De enset ikke at jeg kom og den ene av dem omtalte meg meget stygt. Jeg kom inn gjennom en gang, så jeg fortsatte bare inn som jeg var på vei til å gjøre, da noe annet ville vært helt unaturlig. I det personen som baksnakker meg ser meg, sier vedkommede: Og her kommer a! Jeg hørte tydelig hva personen så, så jeg sa bare: Ja her er a, så nå kan du baksnakke a foran a! Personen ble helt tyst, og jeg fortsatte videre dit jeg skulle. Det jeg nå trenger er råd på hvordan følge opp dette. Gjør man noe med det? Lar man det være? Jeg er selvsagt også interessert i å vite hva som gjør at vedkommende er så misfornøyd. Jeg skjønner jo at det her må selv innsikt til. Vanskelig situasjon. Jeg vil at mine ansatte skal ha det bra på jobb og ikke gå rundt og spre eder og galle slik. Om jeg oppfører meg på en måte de ikke er fornøyd med, ønsker jeg å løse det. En er ikke noe mer enn det man i andres øyne er. På mange måter. Samtidig så forsøker jeg alt jeg kan å være så rettferdig som mulig. Jeg anser meg selv også som en veldig blid og inkluderende leder. Dog, har absolutt alle feil og mangler slik at dette jo absolutt er noe jeg må se på meg selv angående. Anonymkode: 518e8...771 Har du leder-utdanning? For i så fall så skal du ha lært metoder for slike situasjoner. Ikke leder-utdannet? Da kan jeg forstå at ansatte kanskje ikke er så happy med lederstilen din. Anonymkode: c10a1...f13 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #7 Del Skrevet 31. oktober 2024 Du mister all respekt som leder dersom du ikke slår hardt ned på dette. Start med å kalle inn drittkjerringa og leks opp for henne om dette med å ødelegge arbeidsmiljøet! Anonymkode: 6ed52...c82 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #8 Del Skrevet 31. oktober 2024 Jeg synes kanskje det var litt rart å bite tilbake på den måten som leder, det hele ble litt ungdomskole-aktig situasjon. Du bør ta en prat med vedkommede, som man generelt gjør for å løse diverse knuter og personalkonflikter. Ikke ta dem inn for og få refs på rektors kontor, men fordi du åpent lurer på hvordan vi/du kan løse dette. Har dere medarbeiderundersøkelser på jobben? Kanskje det er på tide med noe sånt? Skape et eller annet fora hvor folk trygt og gjerne anonymt kan få ta opp det de evt er misfornøyde med. Du kan få inn en konsulent til å hjelpe med å bygge bedre kultur. Finn ut først hva roten til problemet er, så kan du enklere finne en løsning på det. Alle kan ikke bli likt av alle. Er du rettferdig og inkluderende så er det i mine øyne gode egenskaper for en leder. Men som du sier, ingen er perfekte. Det er et godt utgangspunkt at du er ydmyk og klar for å lære noe nytt om deg selv. Anonymkode: dcad5...17f 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #9 Del Skrevet 31. oktober 2024 Du taklet det bra. La det fare! Anonymkode: e9246...4ae 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #10 Del Skrevet 31. oktober 2024 Jeg synes i motsetning til andre her at du taklet det ekstremt dårlig! Dette er ikke ungdomsskolen, det er jobb og du er leder. En god leder ville stoppet opp, hørt om det var noe du kunne hjelpe dem med der og da. Du burde stilt deg litt undrende og bedt personen utdype litt hva de mente der og da. Er det sak eller person som plager de.. Og avsluttet med at dette synes du dere burde snakke om på kontoret ditt i fred og ro. Sagt at du skulle hente litt kaffe også kunne dere snakke om dette. Du som leder må ikke gå ned på samme nivå eller slenge sånne kommentarer også gå videre… barnslig og dårlig lederstil. Anonymkode: de51a...588 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #11 Del Skrevet 31. oktober 2024 Heretter gir du din underordnede drittjobbene. Så skjønner hun at det straffer seg å baksnakke sjefen sin. Folk bør ha respekt for sjefen sin. Og er de ikke fornøyd med sjefen tar de det opp på tomannshånd ellers er de bare redusert til noen feige slarvekjerringer. Anonymkode: 3dc6d...d1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #12 Del Skrevet 31. oktober 2024 Alle er mennesker og reaksjonen din var helt grei, du sa ikke noe galt, du viste at du hørte at de baktaler. Jeg ville kalt inn til samtale, og spurt hvorfor det var misnøye, hvorfor de føler for å snakke sånn, hva de mener kan bli bedre fra din side, litt om arbeidsmiljø generelt. Ikke konfronterende, men undrende og spørrende. Anonymkode: 2a54c...9e3 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #13 Del Skrevet 31. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg synes i motsetning til andre her at du taklet det ekstremt dårlig! Dette er ikke ungdomsskolen, det er jobb og du er leder. En god leder ville stoppet opp, hørt om det var noe du kunne hjelpe dem med der og da. Du burde stilt deg litt undrende og bedt personen utdype litt hva de mente der og da. Er det sak eller person som plager de.. Og avsluttet med at dette synes du dere burde snakke om på kontoret ditt i fred og ro. Sagt at du skulle hente litt kaffe også kunne dere snakke om dette. Du som leder må ikke gå ned på samme nivå eller slenge sånne kommentarer også gå videre… barnslig og dårlig lederstil. Anonymkode: de51a...588 Dessverre så er mye av arbeidslivet en forlengelse av ungdomsskolen for voksne. Så da blir det survival of the fittest. Har sett og opplevd mye sjokkerende fra voksne mennesker på diverse arbeidsplasser. Enkelte personer kan ikke forandres. Tror du en person som har baksnakket i 40 år seriøst har håp om å forandre seg? Anonymkode: 3dc6d...d1d 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hmmmmmm Skrevet 31. oktober 2024 #14 Del Skrevet 31. oktober 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Heretter gir du din underordnede drittjobbene. Så skjønner hun at det straffer seg å baksnakke sjefen sin. Folk bør ha respekt for sjefen sin. Og er de ikke fornøyd med sjefen tar de det opp på tomannshånd ellers er de bare redusert til noen feige slarvekjerringer. Anonymkode: 3dc6d...d1d Respekt går begge veier. Ingen forbud mot å ta opp ting med kollegaer 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 31. oktober 2024 #15 Del Skrevet 31. oktober 2024 Tenker dere begge har fått tid til å kjøle dere ned, så da kaller du inn til et møte (husk agenda, og at hun kan ha med seg noen) og så starter du med at du ønsker en åpen dialog. Vær åpen, lyttende og ikke gå i forsvar. Hør hva hun sier. Er det noe fornuft i det? Er hun urimelig setter du grenser på en voksen måte. Kanskje er det noe hun ikke ser som du ser e.l, så et slikt møte kan være oppklarende. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #16 Del Skrevet 31. oktober 2024 Vet du, her dreit du deg fullstendig ut som leder. La det gå og begynn å revurder stillingen din med den reaksjonen der. Anonymkode: f5400...e0e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #17 Del Skrevet 31. oktober 2024 Hva sa den ansatte da? Det er jo viktig info her. Baksnakking er jo helt vanlig, bare du fikk høre det i virkeligheten. Slite ting er jo på alle arbeidsplasser og livet generelt, kan aldri stoppes. Når jeg og kollegaer møtes snakekr vi jo om våre ledere, hvor udugelige de er. Overbetalte. Anonymkode: f7688...cd6 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #18 Del Skrevet 31. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du leder-utdanning? For i så fall så skal du ha lært metoder for slike situasjoner. Ikke leder-utdannet? Da kan jeg forstå at ansatte kanskje ikke er så happy med lederstilen din. Anonymkode: c10a1...f13 Så hjelpsomt! Ts: lurer litt på hva det var snakk om? Ikke bare av nysgjerrighet, men fordi sammenhengen kan være avgjørende. Hvis det bare er utidigheter om deg som person, som interesser, hva du snakker om eller hvordan du kler deg - for å ta noe teit - blir det mer en «jeg må snakke med deg»-greie der det kan være greit å forklare at det skaper et fiendtlig arbeidsmiljø og generelt ubehag. Om det går på hvordan du ter deg og behandler medarbeidere er det en mer seriøs greie som blir krevende med tanke på at du skal være nøytral men investert samtidig. For læringens og bedringens skyld. Anonymkode: 373dc...66f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #19 Del Skrevet 31. oktober 2024 Jeg syns innlegget virker trollete pga skrive stilen din. Anonymkode: f9da3...9a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #20 Del Skrevet 31. oktober 2024 Jeg forstår at du fikk litt sjokk når du kom inn og hørte dem. Kall inn den ansatte og ha en liten uformell prat for å lufte frustrasjon. Ansatte og ledere skal ha respekt for hverandre. Men er lederen upopulær, det er for travelt på jobb, folk er slitne, det skal spares, så blir det lett litt sutring. Det er en ukultur med sutring og alle parter må se på seg selv. Det er ikke sikkert den ansatte er den eneste som surer seg, så undersøk hvordan stemningen er generelt? Kanskje må det en liten kampanje til. Gi anerkjennelse og oppfordre til fremsnakk og ikke sursnakk og baksnakk. Men det er Viktig at de ansatte kommer frem til dette selv og ikke at det er beskjed fra deg. Så ikke send noen fellesmail! Selv om det er litt overraskende at du som leder spør om dette på et fora, så er det en interessant problemstilling. Kanskje folk her vil dele hvordan et negativt arbeidsmiljø ble snudd til et positivt et? Har du en person fra HR du kan snakke med? Lederkollega? Du bør jo ikke stå i sånt alene. Mitt beste råd er å ikke handle i affekt. Vent litt Anonymkode: 0001e...d6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå