lillesnillelilla Skrevet 31. oktober #1 Del Skrevet 31. oktober Forslag til kondisjonstrening som ikke er gåing/jogging/løping/svømming? (Er begrenset hvor mye gåing hofta klarer og svømmehallen er stengt på torsdag ettermiddag). Og det har ikke kommet snø enda... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #2 Del Skrevet 31. oktober Sykling, roing Anonymkode: 7decf...d6e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #3 Del Skrevet 31. oktober Ellipse, ski/rulleski, rollerblades/skøyter Anonymkode: ccb71...c08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #4 Del Skrevet 31. oktober Hoppetau. Anonymkode: f7b72...4e9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bursdagsdøl Skrevet 2. november #5 Del Skrevet 2. november Tabata 🙂 styrke- og kondis i samme økt! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november #6 Del Skrevet 4. november Skierg. Anonymkode: 3033b...2ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneXCII Skrevet 7. november #7 Del Skrevet 7. november Har du prøvd å løpe intervall, evt i motbakke? Korte intensive løfter belaster gjerne mindre enn lengre turer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november #8 Del Skrevet 7. november LeneXCII skrev (2 timer siden): Har du prøvd å løpe intervall, evt i motbakke? Korte intensive løfter belaster gjerne mindre enn lengre turer. Du virker å ha litt greie på trening. Jeg har prøvd å spørre om dette her tidligere, men uten å få svar. Nå er jeg snart M 70 år, og har tidligere i livet ikke vert opptatt av trening, da jeg i yrkeskarrieren har hatt mye fysisk tungt arbeid. Men nå de siste 7-8 ukene har jeg begynt med litt trening. Har funnet meg en såkalt "traktorvei" på landet der jeg er helt alene om å gå. Her er det en (for meg) passe lang og bratt bakke som jeg går i rask gange opp/ned uten stans i 15 min. Blir både skikkelig andpusten og svett av dette. Så; hvor bra er dette, og er det tilstrekkelig? Jeg gjør dette nesten hver dag, og jeg kjenner allerede at kondisen har blitt et par hakk bedre. Samtidig lurer jeg på dette med belastning. Jeg vil i min alder for eksempel ikke løpe/jogge da jeg er redd for belastningskade, at man snubler, vrir foten osv. Noen meninger/råd? Anonymkode: cc71a...f8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneXCII Skrevet 7. november #9 Del Skrevet 7. november AnonymBruker skrev (1 time siden): Du virker å ha litt greie på trening. Jeg har prøvd å spørre om dette her tidligere, men uten å få svar. Nå er jeg snart M 70 år, og har tidligere i livet ikke vert opptatt av trening, da jeg i yrkeskarrieren har hatt mye fysisk tungt arbeid. Men nå de siste 7-8 ukene har jeg begynt med litt trening. Har funnet meg en såkalt "traktorvei" på landet der jeg er helt alene om å gå. Her er det en (for meg) passe lang og bratt bakke som jeg går i rask gange opp/ned uten stans i 15 min. Blir både skikkelig andpusten og svett av dette. Så; hvor bra er dette, og er det tilstrekkelig? Jeg gjør dette nesten hver dag, og jeg kjenner allerede at kondisen har blitt et par hakk bedre. Samtidig lurer jeg på dette med belastning. Jeg vil i min alder for eksempel ikke løpe/jogge da jeg er redd for belastningskade, at man snubler, vrir foten osv. Noen meninger/råd? Anonymkode: cc71a...f8c Det enkle svaret er at siden du allerede merker at formen blir bedre, så er det tilstrekkelig! Så får du evt etterhvert justere treningsmengden etter hvor mye bedre du vil at formen skal bli, men det er viktig spesielt i din alder å begynne veldig forsiktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november #10 Del Skrevet 7. november AnonymBruker skrev (1 time siden): Du virker å ha litt greie på trening. Jeg har prøvd å spørre om dette her tidligere, men uten å få svar. Nå er jeg snart M 70 år, og har tidligere i livet ikke vert opptatt av trening, da jeg i yrkeskarrieren har hatt mye fysisk tungt arbeid. Men nå de siste 7-8 ukene har jeg begynt med litt trening. Har funnet meg en såkalt "traktorvei" på landet der jeg er helt alene om å gå. Her er det en (for meg) passe lang og bratt bakke som jeg går i rask gange opp/ned uten stans i 15 min. Blir både skikkelig andpusten og svett av dette. Så; hvor bra er dette, og er det tilstrekkelig? Jeg gjør dette nesten hver dag, og jeg kjenner allerede at kondisen har blitt et par hakk bedre. Samtidig lurer jeg på dette med belastning. Jeg vil i min alder for eksempel ikke løpe/jogge da jeg er redd for belastningskade, at man snubler, vrir foten osv. Noen meninger/råd? Anonymkode: cc71a...f8c Det høres ut som om du nesten gjøre et 4x4 intervallopplegg men ikke helt som anbefalt. Det er: 6 minutter rolig oppvarming, 4 minutter så rask gange i oppoverbakke at du blir anpusten og svett etter 1-2 minutter, men kunne ha klart 1 minutt til (man skal ikke ha melkesyre) 3 minutter aktiv pause, dvs gå nedover igjen ganske rolig , i snakkefart. Gjenta 3 ganger til, tilsammen skal du 4 ganger raskt opp bakken. Avslutt med 3 minutter nedkjøling, det samme som i de aktive pausene. Dette er et opplegg fra forskere på NTNU, og kan brukes på alt fra utrente folk, syke folk, eldre folk og idrettsfolk. Poenget er å få høy puls men ikke helt malspuls i dragene. De har en egen app: my workout go Alt er godt forklart i denne podcastepisoden: https://sphinx.acast.com/p/open/s/5f883c4673174a1b3a21b64b/e/66798614cb604395eb68e9b3/media.mp3 Anonymkode: cdb71...2e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november #11 Del Skrevet 7. november ts her. Takker for svar. Ja, det er spesielt dette med belastning og hvor mye jeg kan tåle som er det store spørsmålet. Så må jeg si at denne bakken ikke er spesielt lang, på det raskeste bruker jeg kanskje bare 1,15 min. opp/ned, og den er heller ikke kjempebratt. Derfor får jeg ikke max puls/pust, blir jo litt hvile nedover. Så må sies at jeg bruker 3-4 minutter til å gå for å komme til/fra denne bakken. Nå etter noen uker får jeg samme puls/pust etter 6-7 minutter som jeg gjorde etter 1-2 minutt i begynnelsen, så tydelig at det virker. Føler meg bedre ellers, og sover hele natta. 👍 Anonymkode: cc71a...f8c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneXCII Skrevet 7. november #12 Del Skrevet 7. november Det viktigste er at du har kommet i gang, ikke heng deg for mye opp i teknikaliteter og masse teorier. Du merker jo som du sier selv at formen har blitt bedre! 👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå