Gå til innhold

Samboer mener jeg må betale markedsverdi av bolig

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Hateridioter skrev (10 minutter siden):

Å få bolig rimelig av sin far er ikke å være økonomisk fornuftig. Det er å ha være heldig.

Nei. Hun kunne solgt boligen og brukt opp pengene. Alle «får» noe, enten det er evner eller gjenstander. Man er ikke «heldig» bare fordi man har en far som evner å sikre avkommet sitt en grunnleggende trygghet.

Anonymkode: 3b97c...45c

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er tullete å dele på verdien av huset om man ikke står likt til eierskap. Dvs at det er til og med tullete å blande inn sin partner i oppussing om han senere forlanger noe for dette. Her synes jeg risikoen skal tas sammen, og at man i et ekteskap enten må ha likt ansvar til økonomi, eller velge å ha helt avskilt økonomi.

Jeg personlig hadde nok ønsket avskilt økonomi hvis jeg var usikker. Men med en partner jeg visste jeg kunne stole på, så ville jeg aldri lurt denne partneren. Jeg er en mann av moral, så jeg hadde aldri latt noen lide økonomisk, men sånn er det sjelden andre veien.

Anonymkode: 2db94...1ee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei. Hun kunne solgt boligen og brukt opp pengene. Alle «får» noe, enten det er evner eller gjenstander. Man er ikke «heldig» bare fordi man har en far som evner å sikre avkommet sitt en grunnleggende trygghet.

Beklager, jeg glemt at ts skulle tas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS må ha ansvar for egen situasjon og egne valg. Han valgte å ikke kjøe seg inn for X antall år siden. 

Spørsmålet er vel hvorvidt TS hadde hatt mulighet til å kjøpe og beholde eiendom dersom han var enslig. Mest sannsynlig ikke. 

Så klart han må betale markedspris. 

Anonymkode: c49e2...aa2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hateridioter skrev (3 minutter siden):

Beklager, jeg glemt at ts skulle tas.

Vel… Tviler på at ts har betalt husleie jevnt og trutt, for å være ærlig. Han fikk tilbud om å kjøpe seg inn for 15 år siden formodentlig til halvparten av den «billige prisen». Virker som en kvinne som er drittlei en mann som ikke evner å holde styr på penger, noe som egentlig burde vært omvendt. Blir ikke overrasket om hun planlegger for et samlivsbrudd i nær fremtid, men det blir spekulasjon

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vel… Tviler på at ts har betalt husleie jevnt og trutt, for å være ærlig. Han fikk tilbud om å kjøpe seg inn for 15 år siden formodentlig til halvparten av den «billige prisen». Virker som en kvinne som er drittlei en mann som ikke evner å holde styr på penger, noe som egentlig burde vært omvendt. Blir ikke overrasket om hun planlegger for et samlivsbrudd i nær fremtid, men det blir spekulasjon

Herregud 🤦‍♀️

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er faktisk usikker på hva som er rett eller ikke her. Vi har bodd sammen i 15 år og hun kjøpte boligen når vi flyttet I lag. Eller hun fikk det billig av sin far. Jeg fikk da tilbud om å kjøpe meg inn men takket nei. For noen år siden gikk jeg på en økonomisk smell når jeg måtte bytte jobb og turte ikke tenker på boligkjøp.

Nå har jeg økonomi på stell igjen og vil kjøpe meg inn. Problemet er at boligen har steget 4 ganger pluss litt til i verdi. Jeg ønsker å få litt rabatt på dette siden jeg har betalt leie til nå og brukt en del penger relatert til boligen også. Pluss at vi har 3 unger sammen her og så videre. Hun blir bare svært sinna og mener jeg vil snyte henne for penger og sier jeg skal betaler markedsverdi, siden jeg fikk tilbud for 15 år siden. Det er liksom en ting vi alltid har kranglet om dette med økonomi og bolig

Hvem av oss er urimelig?

Anonymkode: 85cb3...5e9

Juridisk sett skal du betale markedsverdi. Men siden dere har levd sammen, delt utgifter og ansvar for barn i mange år, er min personlige mening at dere burde møtes et sted på midten her. Når man er en familie er det ikke rimelig at den ene parten skal sitte med all fortjenesten og den andre null, selv om boligen står i den enes navn. 

Nå vet jeg ikke hvordan økonomien deres har vært, men her blir det fort en skfivfordrling k forhold til hvor mye man har betalt i hverdagen og hvor mye man sitter igjen med.

Jeg synes også (min personlige mening) at å betale husleie i et langvarig forhold er en uting. Man deler på faktiske utgifter, man bør ikke ha leieinntekter på sin samboer/ektefelle. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Dette er et søkt og feilaktig argument. Alle får ikke like mye. Ikke i nærheten heller.

Det er ikke et reelt alternativ for noen å selge en bolig bare for å sløse bort pengene.

Uansett så er det flaks å få boligen i første omgang, enten hun tar vare på den eller sløser den bort.

Anonymkode: e32a7...2e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Dette er et søkt og feilaktig argument. Alle får ikke like mye. Ikke i nærheten heller.

Det er ikke et reelt alternativ for noen å selge en bolig bare for å sløse bort pengene.

Uansett så er det flaks å få boligen i første omgang, enten hun tar vare på den eller sløser den bort.

Anonymkode: e32a7...2e4

Alle har de samme mulighetene. Jo, en bekjent av meg solgte en stor leilighet han hadde på StHanshaugen i 2010 for å leie og bruke pengene fra salget på å starte sin egen coaching-virksomhet. Et komplett idiotisk valg på absolutt alle måter, som gjør at vedkommende har nærmere 0 i formue, og ikke 9 millioner.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Om det var en kvinne ville nok svarene her vært annerledes.

Jeg tenker at du skal ha fratrekk fra alt du har bidratt til å oppgradere boligen.

Hvor mye betaler du i "leie" hver mnd?

Ville selv vurdert forholdet, å heller kjøpe deg en egen bolig. Da slipper dere å ha dette hengende over dere, det vil nok drepe forholdet til slutt.

Personlig skal jeg aldri bli samboer.

Anonymkode: dd659...41a

Absolutt ikke. 

Leste HI litt for raskt, og måtte sjekke HI igjen for å se om det var skrevet av en mann. For da jeg ga svar (#16) trodde jeg faktisk jeg skrev til ei kvinne da vi er på et kvinneforum. 

Anonymkode: 327e2...590

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (53 minutter siden):

Jeg synes også (min personlige mening) at å betale husleie i et langvarig forhold er en uting. Man deler på faktiske utgifter, man bør ikke ha leieinntekter på sin samboer/ektefelle. 

Du tenker vel ikke at det er rimelig at en part betaler alle boutgifter for en partner? Strøm, vedlikehold, avgifter? I tillegg til eget lån? Voksne folk bor ikke gratis

Jeg tviler på at TS har betalt markedsleie. Men heller hatt lave boutgifter samtidig som han bor i et bedre hus enn det han ville ellers hatt råd til. 

Anonymkode: 9ac0a...cfc

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Absolutt ikke. 

Leste HI litt for raskt, og måtte sjekke HI igjen for å se om det var skrevet av en mann. For da jeg ga svar (#16) trodde jeg faktisk jeg skrev til ei kvinne da vi er på et kvinneforum. 

Anonymkode: 327e2...590

Denne tråden er et av de mest grelle eksemplene jeg har sett på hvor ulike svar man får om man er mann eller dame.

I tillegg tillegges denne mannen en haug med handlinger og tanker som det overhodet ikke er belegg for å tillegge han utifra det som står i tråden.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hateridioter skrev (2 minutter siden):

Denne tråden er et av de mest grelle eksemplene jeg har sett på hvor ulike svar man får om man er mann eller dame.

I tillegg tillegges denne mannen en haug med handlinger og tanker som det overhodet ikke er belegg for å tillegge han utifra det som står i tråden.

Jeg ville sagt det samme om det var mann eller kvinne. 

jeg har også sagt det til min beste venninne som har fått halve boligverdien til partner i gave. Særlig etter å ha hørt hennes rasjonale bak det. 

Anonymkode: 6fba2...3bf

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ville sagt det samme om det var mann eller kvinne. 

jeg har også sagt det til min beste venninne som har fått halve boligverdien til partner i gave. Særlig etter å ha hørt hennes rasjonale bak det. 

Anonymkode: 6fba2...3bf

Det godt mulig du ville gjort det. Men tråden er likevel ett grelt eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hadde det vært en kvinne hadde samtlige sagt at mannen var et urimelig svin som krevde markedspris. 

Nei, det hadde jeg ikke gjort. Jeg sier det samme til en kvinne i samme situasjon.

Anonymkode: 398ad...fce

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det hadde jeg ikke gjort. Jeg sier det samme til en kvinne i samme situasjon.

Anonymkode: 398ad...fce

Enig, og ikke bare det. Hadde også sagt til en venn eller venninne at de gjør et utrolig dårlig valg ved å ikke kjøpe seg inn i huset til samboer, om så en liten prosent. 

Om det hadde blitt slutt når TS hadde sin økonomiske krise, hadde han virkelig hatt ingenting. 

Men det nytter ikke å komme 15 år etterpå og ønske godene han har hatt mulighet til å betale for før. 15 år er lenge.. Hvorfor kom ikke denne forespørselen før? Med jobb så ville han fått lån for 10 år siden 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Enig, og ikke bare det. Hadde også sagt til en venn eller venninne at de gjør et utrolig dårlig valg ved å ikke kjøpe seg inn i huset til samboer, om så en liten prosent. 

Om det hadde blitt slutt når TS hadde sin økonomiske krise, hadde han virkelig hatt ingenting. 

Men det nytter ikke å komme 15 år etterpå og ønske godene han har hatt mulighet til å betale for før. 15 år er lenge.. Hvorfor kom ikke denne forespørselen før? Med jobb så ville han fått lån for 10 år siden 

Hvorfor fremstiller du det som at han nå vil kjøpe seg inn til pris han ble tilbud for 15 år siden? 

Endret av Hateridioter
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvis du får kjøpt deg inn 50% med superrabatt kan du jo med loven i hånd gå fra henne en måned senere og kreve halvparten tilbake men nå til markedsverdi. Kanskje det er det hun frykter, at bare muligheten for noe sånt skal friste deg.

Anonymkode: a3cab...7c8

Ja, etter 15 år er de nok ganske lei hverandre, og skal ikke se bort i fra et brudd om noen år. Hadde aldri latt deg kjøpe inn deg nå til en latterlig lav pris. Hun er ikke dum heller.

Anonymkode: 97be4...035

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, etter 15 år er de nok ganske lei hverandre, og skal ikke se bort i fra et brudd om noen år. Hadde aldri latt deg kjøpe inn deg nå til en latterlig lav pris. Hun er ikke dum heller.

Anonymkode: 97be4...035

Hvor har ts skrevet at han vil kjøpe seg inn med superrabatt/latterlig lav pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (1 time siden):

Juridisk sett skal du betale markedsverdi. Men siden dere har levd sammen, delt utgifter og ansvar for barn i mange år, er min personlige mening at dere burde møtes et sted på midten her. Når man er en familie er det ikke rimelig at den ene parten skal sitte med all fortjenesten og den andre null, selv om boligen står i den enes navn. 

TS sier ingenting om hvordan de har fordelt utgifter, ansvar for barn og husarbeid i årenes løp.

Det eneste han har sagt er " jeg har betalt leie til nå og brukt en del penger relatert til boligen også." Hva som er "en del penger" er relativt, kan være mange hundre tusen eller noen titallstusen. Det fremkommer ikke heller hva pengene er brukt til, relatert til bolig kan være så mangt; nødvendig oppussing/oppgradering, møbler, maling av vegger, montering av el-billader, unødvendige oppgraderinger, gardiner, tepper, pynteputer osv. Pengene brukt relatert til bolig trenger ikke å ha gitt noe verdistigning i det hele tatt.

Inntil TS dukker opp i tråden og klargjør hva og hvor mye han har brukt på boligen er det vanskelig å mene noe om hvordan et innkjøp burde gjøres.

Det at han fikk tilbudet om å kjøpe seg inn for mange år siden, gjør ikke hans sak noe enklere. Han valgte da og ikke ta risikoen med å eie bolig, nå som det har vist seg og gi gevinst, er det urimelig og skulle kreve gevinsten.

Anonymkode: 1792c...8db

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...