AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #1 Skrevet 30. oktober 2024 Hei! Hunden vår har hatt en stor kul, som vi tok med til dyrlegen for å få sjekket. Den vokste seg stor raskt og er på strl med en knyttneve. Hun er 11år og ellers i fin form med tanke på alderen! Men dyrlegen anbefalte å la hun gå med den til hun evt blir dårlig. Vi tenkte på operasjon og vet ikke helt hva vi burde gjøre. Noen andre som har operert bort kuler på hunder i den alderen? Og hvordan gikk det? Anonymkode: df1b2...c1f 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #3 Skrevet 30. oktober 2024 Om det er en mindre operasjon med lite risiko, ikke alt for lang rekonvalensens eller smerter for hunden hadde jeg operert så lenge lommeboka tillot det. Dvs, jeg hadde sett an rase og øvrig almenntilstand selvfølgelig. En Borzoi feks har forventa levetid på 7-10 år, en chiuaua derimot har forventa levetid på 16-20 år så sistnevnte har jo knapt nok blitt voksen sammenligna med borzoien som allerede er over forventa levetid. Anonymkode: eaa78...00e 1 1
Heihei122 Skrevet 30. oktober 2024 #4 Skrevet 30. oktober 2024 Enni skrev (9 minutter siden): Hvilken hund er det? Det er en finsk støver 1
Heihei122 Skrevet 30. oktober 2024 #5 Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Om det er en mindre operasjon med lite risiko, ikke alt for lang rekonvalensens eller smerter for hunden hadde jeg operert så lenge lommeboka tillot det. Dvs, jeg hadde sett an rase og øvrig almenntilstand selvfølgelig. En Borzoi feks har forventa levetid på 7-10 år, en chiuaua derimot har forventa levetid på 16-20 år så sistnevnte har jo knapt nok blitt voksen sammenligna med borzoien som allerede er over forventa levetid. Anonymkode: eaa78...00e Takk for svar! Huden er i grei form og viser ingen smerter. Oppfører seg normalt, men er jo selvfølelig en eldre hund, så roligere enn før. 1
Enni Skrevet 30. oktober 2024 #6 Skrevet 30. oktober 2024 Så sent i livsløpet ville jeg gjort som dyrlegen sa. Narkose er hardt til en aldrende dyrekropp 4 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #7 Skrevet 30. oktober 2024 Enni skrev (1 minutt siden): Så sent i livsløpet ville jeg gjort som dyrlegen sa. Narkose er hardt til en aldrende dyrekropp Jeg er enig i dette. Anonymkode: b7d6d...f86
Heihei122 Skrevet 30. oktober 2024 #8 Skrevet 30. oktober 2024 Enni skrev (4 minutter siden): Så sent i livsløpet ville jeg gjort som dyrlegen sa. Narkose er hardt til en aldrende dyrekropp okei! tusen takk for svar. Tungt å skulle ta farvel med hun en dag. Man blir jo så utrolig glad i de 5
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #9 Skrevet 31. oktober 2024 Hadde uten tvil operert. Anonymkode: 3f2db...9bf 1 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #10 Skrevet 31. oktober 2024 Hvis kulen har vokst raskt, og dyrlegen ikke anbefaler operasjon, så høres det ut som om det er noe ondartet? Hadde det vært min hund, kulen har vært i huden, typ fettkul, og den hadde vært en plass som ville ha plaget hunden, så ville jeg ha operert den. Hadde den vært en plass som ikke hadde plaget hunden, så hadde jeg latt den være. Hvis det hadde vært mulighet for at det kunne ha vært kreft, så ville jeg ikke ha operert. Har fått operert en 8-åring for kreft en gang, og det var en stor påkjenning for hunden, og det tok lang tid før han var seg selv igjen. Jeg ville ikke ha gjort det mot en 11-åring. Håper kulen på hunden din viser seg å være noe snilt og aldersrelatert, slik at du får ha henne hos deg ennå ei stund. 😊 Anonymkode: bd814...4bf 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #11 Skrevet 31. oktober 2024 Hvor på hunden sitter denne kulen, og sitter den helt ytterst i huden? Vet dere om det er kreft eller ikke? Er det lett å foreta sårstell på denne hunden, eller blir det en kamp hver dag å passe på at hunden ikke får infeksjon? Er det vanskelig å gi den smertestillende? Vår hund fikk en fettkul på ryggen, der hvor selen ligger. Den ble operert bort da hun var 10 år tror jeg. Ble et fint, lite sår, og hunden var enkel å håndtere i forhold til hygiene og sårstell, og administrering av medisiner. Er neimen ikke sikker på om hun var i full narkose heller. Har hatt andre, eldre dyr som har vært i narkose, og ikke blitt seg selv igjen etterpå. Det er tøft på de. Vi har et ansvar ovenfor dyra å ta de avgjørelsene som gjør at de ikke lider unødvendig. De forstår ikke hvorfor de har vondt, og at det kommer til å bli bedre. Det er veterinæren som kan gi dere råd i deres spesifikke situasjon. Anonymkode: e2994...97f 1
Heihei122 Skrevet 31. oktober 2024 #12 Skrevet 31. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis kulen har vokst raskt, og dyrlegen ikke anbefaler operasjon, så høres det ut som om det er noe ondartet? Hadde det vært min hund, kulen har vært i huden, typ fettkul, og den hadde vært en plass som ville ha plaget hunden, så ville jeg ha operert den. Hadde den vært en plass som ikke hadde plaget hunden, så hadde jeg latt den være. Hvis det hadde vært mulighet for at det kunne ha vært kreft, så ville jeg ikke ha operert. Har fått operert en 8-åring for kreft en gang, og det var en stor påkjenning for hunden, og det tok lang tid før han var seg selv igjen. Jeg ville ikke ha gjort det mot en 11-åring. Håper kulen på hunden din viser seg å være noe snilt og aldersrelatert, slik at du får ha henne hos deg ennå ei stund. 😊 Anonymkode: bd814...4bf Tusen takk! Hun plages ikke av den så mye tror jeg. Men jeg tror dyrlegen antok at den var ondartet. Men han har ikke tatt noen prøver. Kulen sitter i hvertfall i det fremste juret på høyre side. Så er jo litt slitsomt for hun å ligge noen ganger. I tillegg til at den kommer bort i beinet litt når hun løper. 1
Heihei122 Skrevet 31. oktober 2024 #13 Skrevet 31. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvor på hunden sitter denne kulen, og sitter den helt ytterst i huden? Vet dere om det er kreft eller ikke? Er det lett å foreta sårstell på denne hunden, eller blir det en kamp hver dag å passe på at hunden ikke får infeksjon? Er det vanskelig å gi den smertestillende? Vår hund fikk en fettkul på ryggen, der hvor selen ligger. Den ble operert bort da hun var 10 år tror jeg. Ble et fint, lite sår, og hunden var enkel å håndtere i forhold til hygiene og sårstell, og administrering av medisiner. Er neimen ikke sikker på om hun var i full narkose heller. Har hatt andre, eldre dyr som har vært i narkose, og ikke blitt seg selv igjen etterpå. Det er tøft på de. Vi har et ansvar ovenfor dyra å ta de avgjørelsene som gjør at de ikke lider unødvendig. De forstår ikke hvorfor de har vondt, og at det kommer til å bli bedre. Det er veterinæren som kan gi dere råd i deres spesifikke situasjon. Anonymkode: e2994...97f Hei! Svarte på det du spurte om i en annen melding under her. Men hun er rolig og ikke noe problem å drive med sårstell osv.. jeg er hjemme med hun hele tiden også. 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #14 Skrevet 31. oktober 2024 Da er det kanskje brystkreft. Tror jeg hadde villet fjerne den. Min forrige hund døde av det, og det var ganske fælt (spredte seg til hjernen). Hun var riktignok kjempegammel da uansett (16 år), men din har jo fortsatt potensielt noen gode år igjen å leve. Men det er en vanskelig avgjørelse, fins ingen klar rett eller gal løsning her, så jeg skjønner godt at du er i tvil. Anonymkode: d6958...677 1
Heihei122 Skrevet 31. oktober 2024 #15 Skrevet 31. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da er det kanskje brystkreft. Tror jeg hadde villet fjerne den. Min forrige hund døde av det, og det var ganske fælt (spredte seg til hjernen). Hun var riktignok kjempegammel da uansett (16 år), men din har jo fortsatt potensielt noen gode år igjen å leve. Men det er en vanskelig avgjørelse, fins ingen klar rett eller gal løsning her, så jeg skjønner godt at du er i tvil. Anonymkode: d6958...677 Ja tusen takk! Kan jeg spørre hva slags rase hunden din var? Ja er veldig i tvil. Vil gjøre det beste for hun, slik at hun kan leve godt! Man har jo ingen garanti for verken hvordan operasjon blir eller det at hun skal gå rundt med den. Dyrlegen sa nemlig også at den kunne sprekke ettervært. Og da får man jo i hvertfall lys til å gjøre noe. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå