Gå til innhold

Redd for å ha satt eggløsningssprøyte for tidlig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var på UL i dag og har ca 7-8 follikler. Den største er 19mm og resten er mellom 12-14mm. Fikk beskjed om å sette eggløsningssprøyte i dag, og uttak på fredag. Er så redd for at dette er for tidlig.. Vi er offentlig nå etter to forsøk privat hvor jeg også ble "trigget" mens folliklene var på denne størrelsen. Masse umodne egg begge gangene og ingen innsett. Forsøkte å si at jeg gjerne ville vente til mandag, men hadde ikke noe jeg skulle sagt. Hva er deres erfaring rundt dette..?

Anonymkode: 87ab1...d44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var tidlig ja. Men mulig de vil redde de største eggene enn å vente på de minste? Hvor mange dager har du stimulert nå og hvor store doser har du tatt av stimuleringsmedisinene?

Anonymkode: e8999...090

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det var tidlig ja. Men mulig de vil redde de største eggene enn å vente på de minste? Hvor mange dager har du stimulert nå og hvor store doser har du tatt av stimuleringsmedisinene?

Men det er bare 1 stort egg.. Resten er jo så, så skjønner ikke logikken. Uff, er skikkelig demotivert nå og skjønner ikke hvorfor de ikke vil høre på meg når dette har skjedd 2 ganger tidligere. Jeg tok siste sprøyte i dag, dag 10. Har gått på 375 med Menopur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men det er bare 1 stort egg.. Resten er jo så, så skjønner ikke logikken. Uff, er skikkelig demotivert nå og skjønner ikke hvorfor de ikke vil høre på meg når dette har skjedd 2 ganger tidligere. Jeg tok siste sprøyte i dag, dag 10. Har gått på 375 med Menopur. 

Ta kontakt med klinikken igjen nå i fag tidlig, du har tatt Menopur i dag og kan fortsatt stimuleres videre. Forklar hvorfor du helst vil vente med Ovitrelle og hør argumentene klinikken har for å ta ut egget nå. Dette virker veldig rart for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger jo bare ett egg. Egg må ofte være 18-24 før det slippes. Og sprøyta gjør vel at egget slipper 1-2 dager? Da vil den kanskje få vokse noe.

Men kanskje anderledes med det du driver med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Ta kontakt med klinikken igjen nå i fag tidlig, du har tatt Menopur i dag og kan fortsatt stimuleres videre. Forklar hvorfor du helst vil vente med Ovitrelle og hør argumentene klinikken har for å ta ut egget nå. Dette virker veldig rart for meg. 

Nei, jeg har allerede tatt eggløsningssprøyte.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mommyaka skrev (23 minutter siden):

Du trenger jo bare ett egg. Egg må ofte være 18-24 før det slippes. Og sprøyta gjør vel at egget slipper 1-2 dager? Da vil den kanskje få vokse noe.

Men kanskje anderledes med det du driver med

Man trenger jo så mange egg som mulig. Dette er IVF, ikke IUI

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Man trenger jo så mange egg som mulig. Dette er IVF, ikke IUI

Aha...ja da blir det noe annet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvordan gikk det?

Anonymkode: 776de...a6b

Umodne egg :( Kun ett egg ut. Legen sa selv at folliklene var for små og ingen egg ved skylling 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Umodne egg :( Kun ett egg ut. Legen sa selv at folliklene var for små og ingen egg ved skylling 

Jeg vet ikke om du fikk sagt noe om det, men der kunne legen godt fått et spørsmål om h*n nå skjønner hvorfor du ville vente til mandag? Og hvilken forklaring de har på at de valgte å gjøre det nå? (Jeg synes helt ærlig du godt kan si "hva var det jeg sa?". Samtidig har jeg ikke utdanning innen sånt, så jeg holder muligheten åpen for at det ligger en faglig bakgrunn til avgjørelsen som jeg ikke vet om.)

Anonymkode: 247d6...1e6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vet ikke om du fikk sagt noe om det, men der kunne legen godt fått et spørsmål om h*n nå skjønner hvorfor du ville vente til mandag? Og hvilken forklaring de har på at de valgte å gjøre det nå? (Jeg synes helt ærlig du godt kan si "hva var det jeg sa?". Samtidig har jeg ikke utdanning innen sånt, så jeg holder muligheten åpen for at det ligger en faglig bakgrunn til avgjørelsen som jeg ikke vet om.)

Og hvis du ikke sa noe der og da om det, skjønner jeg det også veldig godt. Akkurat da har man gjerne nok med å fordøye det som nettopp har skjedd. 💔 (Har vært gjennom halvannet forsøk selv.) Jeg mener ikke å ansvarliggjøre deg for noe, sånn for ordens skyld. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Og hvis du ikke sa noe der og da om det, skjønner jeg det også veldig godt. Akkurat da har man gjerne nok med å fordøye det som nettopp har skjedd. 💔 (Har vært gjennom halvannet forsøk selv.) Jeg mener ikke å ansvarliggjøre deg for noe, sånn for ordens skyld. 

Takk for svar 🩷 Jeg var ganske oppgitt og sa vel egentlig "det var dette jeg prøvde å si...". Det var ekstra bittert da jeg fikk vite at jeg hadde mange flere follikler som hadde dukket opp, og spl sa at det var totalt 11 som var akkurat for små. Nå venter jeg bare på neste runde i januar/februar og skal være enda mer tydelig da. Ønsker ikke å være "bedreviter" ovenfor legen fordi vi har vært privat før, men noen ganger må man tydeligvis være litt bestemt :( 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for svar 🩷 Jeg var ganske oppgitt og sa vel egentlig "det var dette jeg prøvde å si...". Det var ekstra bittert da jeg fikk vite at jeg hadde mange flere follikler som hadde dukket opp, og spl sa at det var totalt 11 som var akkurat for små. Nå venter jeg bare på neste runde i januar/februar og skal være enda mer tydelig da. Ønsker ikke å være "bedreviter" ovenfor legen fordi vi har vært privat før, men noen ganger må man tydeligvis være litt bestemt :( 

Huff :( det er dårlig av de å be deg sette den så tidlig. Fy søren jeg hadde blitt skikkelig sur på den legen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Å fyttirakkern så bittert! Såå nært! Det hadde jo nesten vært bedre om det ikke var noen eller at de var altfor små!

Ja, vær litt mer bestemt neste gang. Selv hadde jeg i det minste villet vite hvorfor de vurderer det slik/hvilken informasjon de legger til grunn for det. Generelt er det lettere for meg å akseptere og/eller respektere en avgjørelse eller forespørsel når jeg vet hvorfor. For alt jeg vet, er det noe så banalt som at hele de to neste ukene er fullbooket, og at det ikke er bra å gå med stimulering så lenge, så derfor var nå det medisinsk forsvarlige tidspunktet. Det hadde blitt dyrt også, de sprøytene er jo ikke akkurat gratis. (Som sagt, jeg har ikke utdanning innen feltet, så jeg aner ikke hvor lenge man kan holde på med stimuleringsfasen. Nå tok jeg et tidsrom og et scenario fra løse lufta som eksempel.)

Fremhev at det samme har skjedd (nå) tre ganger, så det ser ut til at det er slik kroppen din reagerer, at den trenger litt mer tid. Dermed er det vanskelig å se logikken bak å sette sprøyten så tidlig, spesielt med tanke på det som skjedde denne gangen med at flere av dem var bare akkurat litt for små.

Masse lykke til med neste runden når den tid kommer! Håper det ordner seg for dere! 💞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Veldig bra du sa det! Hva svarte de?

Med de størrelsene på eggene du hadde så burde du tatt dem på mandag, dersom de ikke har åpent i helgen!

Neste gang sier du tydelig til dem at du er uenig i vurderingen dersom de skal sette deg på eggløsningssprøyte for tidlig og at du vil ha en skikkelig forklaring dersom de ikke hører på dine ønsker. Du kan spille inn at du nå har gjennomgått en enorm psykisk påkjenning når du har visst ved minst to anledninger at det ble feil og at du ikke orker en fjerde gang med umodne egg! Da vil du heller risikere at de er for modne, for da har man hvertfall sjans til å få med de som er litt tregere. Tar man egg før de er modne er det jo umulig og totalt unødvendig å hente de ut, så lengre stimulering er nesten bedre uansett i ditt tilfelle.

Jeg var veldig spak i begynnelsen og hadde veldig tiltro til legene. Jo flere leger og klinikker jeg har gått til, jo mer tiltro har jeg fått til meg selv og jo mindre har jeg fått til de som liksom skal kunne dette faget. Det høres sikkert ganske selvforherligende ut, men sånn blir det jo når det gjøres så mye feil.

Det virker som mange tar dårlige beslutninger ganske ofte faktisk og det gjelder å følge med og faktisk stå opp for seg selv. Jeg er ikke en sånn type, men har blitt det. Nå er jeg ikke redd for å stille krav og jeg spør gjerne om det samme yre ganger på ulike måter bare for å teste deres kompetanse. Og vi har fått veldig forskjellig behandling jo tøffere jeg har blitt.

Nå sist runde fikk jeg legen til å skrive ut medisiner til meg som legen måtte Google faktisk. Hun hadde bare hørt om medisinen jeg etterspurte. Jeg bestilte det av henne omtrent og sa at jeg ville prøve disse medisinene fordi det de har gitt meg de siste tre gangene har vært svært mislykket. Jeg fikk det egentlig uten for mye kamp, da legen forsto at jeg hadde gjort research. Så jeg anbefaler sterkt å gjøre nettopp dette og komme forberedt til timen og si at du vet at det å sette eggløsningssprøyte x dato er altfor tidlig og kommer ikke til å gjøre den feilen for fjerde gang. Bli tigermamma! Kjemp for det du vet er riktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De ber deg sette sprøyten selv med "bare" ett stort egg fordi hvis det egget får bli større og slipper før du får satt sprøyten så er hele denne mnd bortkastet og syklusen ødelagt fordi egget slapp naturlig. 

Anonymkode: 697b0...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...